Az SL4 Roubaix egy generáció utolsó képviselőjeként járt nálunk az elmúlt hetekben. A tavaszi klasszikusok sztárja hazánkban használhatóság terén bizonyít.
A Specialized Roubaix modelljeinek története egészen 2003-ig nyúlik vissza, Filip Meirhaeghe már akkor egy Zertz betétes prototípussal várta a legismertebb tavaszi klasszikus rajtját. Az elmúlt 14 évben öt győzelmet sikerült bezsebelni az „Észak-Pokla” elnevezésre is rászolgáló versenyen.
Fabian Cancellara és Niki Terpstra győzelme mellett Tom Boonen három diadalának évszáma olvasható is a nyeregvázcsövön. Tornado Tom idén az utolsó Paris-Roubaix szereplésére készül, egy szép karrier méltó lezárása lenne egy újabb siker a legújabb, 2017-es Roubaix nyergében.
A remek versenyeredmények mellett a vásárlók is egyre inkább felfedezték a Specialized komfort országútijának erényeit, a Tarmac-hoz képest kevésbé agresszív geometria és a talaj felől érkező ütések és vibrációk csillapítására és megszűrésére kitalált technikai megoldások abszolút kívánatossá teszik egy átlag felhasználó számára.
Néha páran még manapság is lenézően tekintenek az endurance gépekre, pedig az út egyenetlenségeiből fakadó rázkódás csillapítása akár gyorsabbá is tehet minket hosszabb távon, üléspozíció tekintetében pedig jó méret kiválasztása esetén ritkán kell kompromisszumot kötnünk.
Vázszett
A komfort növelése érdekében különböző gyártók esetén rengeteg eltérő megoldással találkozunk, a Roubaix neve az SL4 szériáig bezáróan teljesen összeforrt a Zertz betétekkel. A váz és villa úgy lett kialakítva, hogy formájukból adódóan valamennyi elasztikus alakváltozásra képesek (laprugó hatás), míg a „résekbe” beillesztett Zertz betétek a rezgéseket hivatottak megszűrni. Mivel a végeredményt rengeteg tényező befolyásolja, útminőségtől kezdve, a gumik szélességén és nyomásán keresztül a bringás testsúlyáig, komoly adatokkal alátámasztott eredményeket nem tudunk közölni, ugyanis egyrészt nem vágtuk ketté a kerékpárt, másrészt a vibráció mérésére alkalmas gyorsulásmérő eszközt sem állt módunkban használni.
Ami érdekes lehet, hogy a 2017-es modellévre teljesen más tervezési filozófia szerint készül a Roubaix, elöl egy a kormányszár alá beépített rugós egység hivatott megfékezni a rázkódást, míg hátul a nyeregcső bilincs a nyeregvázcső és felsőcső alá került, így biztosítva nagyobb kihajlást a nyeregcsőnek. Remélhetőleg hamarosan az új modellről is olvashatják tapasztalatainkat, sőt akár egy összehasonlítást a jelenleg bemutatott kerékpárral is.
A technikai tulajdonságokat böngészve látható, hogy a kerekek még hagyományos gyorszáras módon kerülnek rögzítésre, továbbá a féknyergek is a régebbi post mount konzolos típusok. A villanyak kúpos, viszont a kevésbé elterjedt 1-3/8”-os alsó csapággyal készül (54-es méretben). A kábelek a vázon belül kerültek elvezetésre, ellenben a Zertz betétnek köszönhetően a villában erre nem volt lehetőség, így a szerelők megkönnyebbülésére kívül fut.
A középcsapágy-ház a Specialized saját „szabványa”, a karbon OSBB átmérője 46 mm, így alkalmas 30 mm-es tengelyű hajtóművek fogadására, viszont a szélessége 61 mm, tehát minden széles körben elérhető hajtóműhöz (nem Specialized) hézagolókra van szükség.
A geometria abszolút alkalmassá teszi a gépet gran fondo versenyzésre, amire egyébként a nagy egynapos versenyek előtti „sportive” megmérettetéseken lehetőség is van Nyugat-Európában. 54-es méretben, 547 mm az effektív felsőcső hossz. A fejcső a klasszikus országúti Tarmac modellhez képest 25 mm-rel hosszabb, a sportos üléspozíciót kedvelők az állítható dőlésszögű kormányszárral kerülhetnek lejjebb.
Felszereltség
Az Elite Disc modell SRAM Rival 22 hidraulikus tárcsafékes szettel kerül a boltokba, ami meglehetősen ritkaságszámba megy Magyarországon. A fékváltókarok formája nekem telitalálat, a fékfolyadék tartály és a légtelenítő csatlakozó miatt magasabb kiemelkedés egyrészt nem engedi a kezet előre, másrészt egy plusz fogáslehetőséget biztosít, a csuklót a kormányra letámasztva, a „búbba” belekapaszkodva.
Működés szempontjából a Double Tap megítélése még mindig kétséges. Személy szerint magát a mozdulatot kifejezetten kedvelem, szimplán középső ujjal a karon, lazán kapcsolható az összes fokozat. A hátsó váltó esetében a precizitás is kielégítő, viszont az átdobó messze alulmarad a konkurensekkel szemben. Egyrészt nincs trimmelés, amit a SRAM az úgynevezett Yaw kialakítással próbált kiküszöbölni több-kevesebb sikerrel, másrészt a kart meglehetősen nagy erővel kell nyomni, hogy nagytányérra erőszakoljuk a láncot.
Az is egy intő jel, hogy a SRAM átdobókhoz gyárilag tartozék a láncleesés gátló fülecske, mert bizony nagy terhelés és alacsony tempó kombinációjánál előfordulhat, hogy úgy járunk, mint Andy Schleck 2010-ben a legrangosabb körversenyen.
A fékezés tökéletes, kézre esik a fékkar, remek a moduláció, a fékerőre pedig végképp nem lehet panasz. A gyorszáras kerekek miatt előfordulhat, hogy a féktárcsák minimálisan beleérnek a pofákba kerékcsere után, de jól beállított fékeknél ezt kevesen fogják észrevenni.
A kerekek szürke eminenciásként látják el feladatukat, nem kapja fel az ember a fejét, ha meglátja őket a specifikációban, de kivetnivalót sem találtam velük kapcsolatban a teszt során. A J-fejű küllők miatt olcsón javítható, a felni kellően széles, sőt bónuszként akár tubeless konfigurációban is használható.
A gumik nagyban hozzátesznek ahhoz, hogy menet közben kifejezetten pozitív benyomásokkal szembesül a tesztelő. A specifikációhoz illően elég szélesek, remek alapanyagból készültek (nem merev az oldalfaluk) és tapadásban is top kategóriát képviselnek.
A kormány és kormányszár egyszerűbb alumínium típusok, előbbi kompakt hajlítása kényelmesnek bizonyult, míg utóbbi állíthatóságával emelkedik ki az átlagos stucnik közül. A tesztelés során ez kisebb nehézséget okozott ugyan, hiszen az excentrikus közdarab miatt nem tudtuk lejjebb tenni a kormányt, ugyanis a hézagolók nem álltak volna jól fölötte. A végfelhasználó nyilván saját igényeinek megfelelően vágja le a nyakcsövet, így küszöbölve ki a nehézséget.
A nyeregcsövek legtöbbször lenézett elemek az alkatrészlistában, pedig egy minőségi karbon nyeregszár jelentősen fokozni tudja a komfortot. A Specialized CG-R (Cobble Gobbler) extravagáns kinézetével szintén a laprugó hatást próbálja kihasználni és a gyártó szerint 18 mm mozgásra képes. A széles ülőfelületű Phenom nyereggel kombinálva minden megtesznek, hogy hátsó felünk bírja az egész napos bringázásokat is.
Menet közben
Ez az, amihez nagyon értenek az amerikaiak és ezért nem szabad egy kerékpárt csak katalógus adatok és árlisták alapján megítélni. A Roubaix nem igényel megszokást, első perctől fogva otthon érzi magát rajta az ember.
A Balaton-felvidék útjai mindent tartalmaznak a frissen felújított tüköraszfalttól kezdve, a kátyús, foltozott „szürke 50 árnyalata” típuson keresztül a murvás falusi szakaszokig. Ezen kívül földútra és fűcsomós szakaszokra is tévedtem vele. Ami megfigyelhető, hogy főleg a vibrációt meglehetősen jól nyeli el, a nagyobb kátyúkat nem vasalja ki teljesen a rendszer, viszont elveszi az ütések kellemetlen élességét, ha az amplitúdó nem is változik, a felfutás nem olyan instant, mint pl. egy aerodinamikai hatékonyságra kihegyezett országútinál.
Hajtásirányban bőven elég merev egy átlagos bringásnak, kanyarokban nem fogjuk felvenni a versenyt Sagannal, de kell sebesség és komoly bedöntés is, hogy ezt megérezzük. A komfortért valahol áldozni kell, a villa közepébe beépített betét nyilván nem javít a merevségen és a gyorszáras kereket is felülmúlják az átmenő tengelyes rendszerek ilyen szempontból.
A kompakt hajtómű és a 11-32-es sor kombinációjával igen széles áttételtartományt kapunk, murvás utakra vagy kockaköves középkori belvárosokba is bemerészkedhetünk.
Az SL4 Roubaix egy nagyon szerethető karakterű gép, egyike azon bringáknak, ami kifejezetten illik a magyarországi körülményekhez. Már csak egy kérdés maradt: mire elég ez a teljesítmény az utódhoz képest?
Infobox
Forgalmazó: Hauser Kerékpár Kft.
Specialized Magyarország
A tesztelt modell adatlapja: Specialized Roubaix SL4 Elite Disc
Vázméretek: 49-52-54(tesztelt)-56-58-61
Származási ország: Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 898 900 Ft
Specifikáció
Váz: Specialized Roubaix SL4
– Zertz
– 1-1/8″ – 1-3/8″ kúpos fejcső
– belső kábel elvezetés
– OSBB karbon középcsapágy-ház
– post mount fék
– 135 mm sarutávolság gyorszárral
Villa:Specialized
– FACT 8R karbon
– Zertz
– külső fékkábel elvezetés
– post mount fék
Kormány: Specialized Comp alumínium
– kompakt hajlítás
– 42 cm szélesség
Kormányszár: Specialized Comp Multi
– 3D kovácsolt alumínium
– állítható dőlésszög
– 100 mm hossz
Bandázs: Specialized géles
Nyeregcső: Specialized CG-R
– FACT karbon
– 27,2 mm átmérő
– 1 csavaros fej
Nyereg: Specialized Phenom Comp
– üreges Cro-Mo pálcák
– 143 mm szélesség
Fékváltókar: SRAM Rival 22 HydroR hidraulikus tárcsafékes
Fékek: SRAM Rival HydroR post mount
Féktárcsák: SRAM Centerline 160mm/160mm
Első átdobó: SRAM Rival 22 YAW, konzolos
Hátsó váltó: SRAM Rival 22 WiFLi, hosszú kanalas
Lánckeréksor: SRAM PG-1130 11-32T
Lánc: SRAM PC-1130
Hajtómű: FSA Gossamer Pro Compact ABS 50-34T BB386
Középcsapágy: FSA PressFit
Kerekek: Specialized Axis 2.0 SCS
Gumik: Specialized Espoir Elite 25 mm