Egy kerékpárszervizbe betérve találkoztunk egy nagyon érdekes kerékpárral, ami távolról akár még jobbfajta bringának is tűnhet, de közelről megnézve hátast dobtunk tőle, még a legegyszerűbb alkatrészek is másolatok rajta, a teleszkóp meg maga a horrorparadicsom.
Pár héttel ezelőtt találkoztam egy facebook bejegyzéssel, ahol éppen egy Shimano másolat váltókarról beszélgettek, akkor én is jót mosolyogtam azon, hogy a távol-keleten mennyire leleményes márkaneveket találnak ki a külsőre az eredetihez nagyon hasonlító alkatrészeknek. Ekkor még nem gondoltam, hogy valaha az életben személyesen fogok ilyen alkatrészekkel találkozni. De aztán egy esős októberi délutánon a kedvenc kerékpárüzletembe betérve a szervizes egyből úgy üdvözölt engem, hogy “Jani, éppen rád gondoltunk. Gyere, nézd meg ezt a bringát!”. A szervizbe benézve egy fehér női kerékpárt láttam befogva az állványba, messziről egész szépnek tűnt, nem igazán értettem, hogy mit kell rajta nézni. Aztán közelebb érve, “Nézd a váltót, a váltókart! Milyen felirat van rajta!” – kaptam a segítséget. A hátsó és az első váltón is “Shinemax” felirat díszelgett, de a feliraton kívül meg nem mondtam volna elsőre, hogy az nem egy belépő kategóriás Shimano váltó. A váltókarok ugyanígy Shimano másolatok voltak “Taichang” felirattal.
A hátsó váltón azért volt még mosolyogni való, “SES Tourway” feliratot nyomtak a kanálra, míg az eredeti Shimanon SiS Tourney szerepel, ezzel gyakorlatilag egyértelműsítve, hogy még véletlenül se gondoljunk arra, hogy nem a Shimano alap hátsó váltóját próbálták lemásolni. Gyorsan előkerült egy eredeti Shimano hátsó váltó is a polcról, meg egy eredeti váltókar is, meg kell hagyni, jó munkát végeztek azok, akik lemásolták ezeket. Mint megtudtam, a kerékpárt egy áruházban vették és üzembe helyezni hozták a boltba, ezért a szerelő tudott mesélni ezekről az alkatrészekről. Egyből meg is mutatta, hogy mennyire kotyog az első és a hátsó váltó is és a beállításukkal is van egy kis gond, de maga az egész hajtásrendszer elég pocsék alkatrészekből van összerakva, így várható, hogy a váltók még akkor sem működnének jól, ha nem akkora lógásuk lenne, mint egy több éves eredeti alkatrésznek.
Ezután került szóba a váz, a szép festés mögött egy borzasztó acélváz van, a varratok förtelmesek, lemez papucs, de a dizájn legalább elegáns, könnyen megtéveszti a gyanútlan vásárlót az áruházakban. A teleszkóp katasztrófa, a villaváll, a becsúszók és a nyak össze vannak hegesztve, a láb is vasból van és új korában úgy kotyog, mint egy több éves belépő kategóriás teló, konkrétan belátni a szimmering mellett akkorát kottyan. A visszaútcsillapításról nem is érdemes beszélni, akkorát csattan kirugózáskor, hogy a szomszéd is meghallja. De ha végigmegyünk az összes alkatrészen akkor sem találunk rajta elfogadható minőségűt, horror kategória ez a bringa, – jó, talán a markolat használható.
Egy kérdés viszont felvetődött bennem, hogyan lehetséges az, hogy ennyi jogilag kifogásolható, másolat alkatrésszel szerelt kerékpár árusítását engedélyezték Európában?