fbpx

Shimano Tiagra teszt: Mutatós munkagép – kell ennél több?

Ha röviden kellene megválaszolni a kérdést, akkor egyszerűen NEM. A Tiagra szett óriásit ugrott minőségben, és teljesítményben az elődjéhez képest, így még a sznobokat is el fogja gondolkodtatni a következő bringájuk választásakor…

Először nézzük meg mennyiben változott a 4700-as Tiagra szett az előd 4600-ashoz képest. A fokozatszám nem változott, a „régi” szett is 10 sebességes volt már, bár váltásteljesítményben és gyorsaságban azért nem tudjuk egy lapon említeni őket. Az első látható pont a fékváltókarnál látszik. A 4700-as végre megszabadult a derékszögben kivezetett váltóbovdenháztól, és immáron rejtetten fut a markolat alatt. Persze teljes egészében átalakult a fékváltókar, a forma jött a 105-ös irányából, és az ergonómia sokat javult a váltókar billentyű esetében is. Nem mellékesen sötétre színeződött, így szintén a felső kategóriához zárkózik, a polír cuccok nem menők már egy bizonyos szint fölött.

A legtöbb súlyt a hajtóművön takarították meg.

A legtöbb súlyt a hajtóművön takarították meg.

A 4600-4700-as hajtómű között szintén egy téridő ugrásnyi különbség van. A tavalyi még a régi ötcsavaros csillaggal készül, és még látszanak is a csavarok, míg az új modellen már a Dura Ace-től örökölt rejtett csavaros négyes csillag van. Az SG-X szabványú lánctányérok után már a gyorsabb, és finomabb váltást biztosító HG-X szabányúakkal látták el.

Kinézetében illeszkedik a felső kategóriás tesóihoz

Kinézetében illeszkedik a felső kategóriás tesóihoz

Szintén nagy az eltérés az első váltó esetében is, ami teljesen megújult, szintén a nagy tesók által kikövezett úton haladva.

Nagy változás itt nincsen.

Nagy változás itt nincsen.

A hátsó váltónál kisebb ráncfelvarrás történt, és érdekes módon 1-1 foggal (SS/GS) csökkent a teljes átfogás. Viszont kompatibilis a nagyon nagy áttételt adó 11-34-es sorral is!

Végre jól fognak!

Végre jól fognak!

A fékeken szemmel láthatóan nem változtattak, de a hivatalos adatok szerint 30%-kal nőtt a fékerő, amit ha nem is tudtunk így kimérni, de mindenképpen érezhető volt a változás.

Kedveznek a turistáknak (is).

Kedveznek a turistáknak (is).

Érdekesen változtak az áttételek is. Tavaly választhattál az 52/39, 50/34, és 50/39/30-as hajtóművek közül, ez idénre 52/36, 50/34 és 50/39/30-ra módosult, viszont hátul már nagyobb az eltérés. Az eddigi 11-25, és 12-28-as megmarad, de a 12-30-ast váltja a 11-32 és 11-34-es. Azért egy 50/34-es hajtómű a 11-34-es sorral bárkinek megadja a lehetőséget a komoly emelkedők leküzdésére!

Shimano_Tiagra_2016_teszt_001

Munkagépek egymás között.

A Tiagra szettet egy karbon CUBE Agree vázszettre szerelve kaptuk meg ami elsőre érdekes összeállítást mutat. Néhány éve még élcelődtünk azokon a gyártókon akik karbon vázas országútit mutattak be, de Tiagrával szerelték hogy megfizethető árú legyen. A 4700-as család esetében viszont már nem áll fönt a mosolygás indoka. Egyáltalán nem éreztem kevésnek a szettet ezen a belépő szintű karbon gépen.

shimano tiagra 4700

Összenéztem a 4700-as szett súlyát az előző 4600-as Tiagrával, és a 10 évvel ezelőtti 6600-as Ultegrával is. Több szempontból is érdekes lett a végeredmény. Egyrészt fogyott a szett 25 grammot, melyet majdnem teljes egészében a hajtóműből faragtak le, mivel a hátsó váltó még „hízott” is pár grammot. Ami még érdekesebb, hogy a 6600-as Ultegra szettel összehasonlítva is csak 144 gramm a súlykülönbség, pedig nagyon más kategória (volt) a kettő.

Ez itt Thommey. Thommey szereti az új Tiagrát. Ő okos. Légy olyan mint Thommey :)

Ez itt Thommey. Thommey szereti az új Tiagrát. Ő okos. Légy olyan mint Thommey 🙂

És itt jön az igazán nagy pofon a „sznoboknak”! Megállapítottuk, hogy a 2016-os Tiagra szett bizony gyorsabban, finomabban vált és jobban is fékez, mint a 10 évvel ezelőtti Ultegra, ami ugye majdnem a csúcsot jelentette akkor is. Persze egy év használat után a Tiagra csak egy „low cost” lenézett cucc lesz, az Ultegra meg Ultegra, de most ha választanom kellene, hogy a bringám egy zsír új! 6600-as szettel legyen szerelve, vagy a 4700-as Tiagrával, egyetlen másodpercet sem gondolkoznék. Sőt továbbmegyek, ha választanom kellene, hogy az 5800-as 11 sebességes 105-ös legyen egy karbon vázon alap (2000 gramm körüli) kerekekkel, vagy egy Tiagra szett jobb kerekekkel, akkor szó nélkül a Tiagra mellett voksolnék. Miért?

IMG_5072

A 4700-as család működése kifogástalan. Gyorsan, és pontosan vált, bár itt egy halvány különbséget azért érezni lehet a 11-es 105-ös javára írva, de annyira minimális a különbség, hogy egy amatőrnek nem számít, a versenyzők meg úgysem választanak 105-össel szerelt gépet. Vicces, hogy egy alsó kategóriás szett ilyen teljesítményre képes, hiszen ezzel a Shimano a 105-ösnek állított konkurenciát, viszont itthon még nagyobb a jelentősége hiszen kisebb keretből gazdálkodhatnak a vásárlók mint tőlünk nyugatra. Semmilyen panaszunk nem lehet a 4700-asra, jó munkásember módján dolgozik ameddig hajtod. Még a fékerő is megfelelő volt, pedig az Ultegra/Dura Ace-en kívül nem jeleskedik a japán gyártó ezen a téren. Bezzeg az olaszok…

Zárszóként visszautalnék a címben szereplő kérdésre: Kell ennél több? Amatőröknek nem. Egy Balaton körre sem, egy Tahi időfutamra sem. A profik (és magukat annak gondolók) nyilván nem fognak Ultegra alá menni, de mindenki másnak kiváló választás lehet. Ma úgyis kőnehéz minden országúti 7-800 000 Forint alatt, és nem a Tiagra vagy 105-ös szetten fog múlni a boldogságod. Két jó keréken sokkal inkább. Szóval ne legyetek sznobok!

A Shimano Tiagra szettet keresd a forgalmazó partnerüzleteiben!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.