Az olaszok mindig tudnak újat mutatni. Igaz ez a Selle Italia jövő évi kínálatára is, amiről az Eurobike kiállításon személyesen is megbizonyosodhattunk. A legfőbb újdonság a futurisztikus kinézetű Iron Tekno Flow triatlon nyereg CarboKeramic alapanyagú pálcákkal. Ezen kívül megújul a jól ismert Flite család, valamint SLS néven kaphatóak lesznek a csúcsot képviselő SLR nyergek pénztárcakímélőbb változatai.
A friedrichshafeni expón berendezett stand idén is a tavaly bemutatott „idmatch” módszer köré épült.
Az „idmatch’” nem más, mint egy, a kerékpáros felhasználói szokásait és anatómiai paramétereit figyelembe vevő, professzionális nyeregkiválasztó rendszer. A vizsgálat során az általános paramétereken kívül (magasság, testsúly, kor, nem, szakág), az ülőcsonti gumók távolsága, a comb körfogata és a medencecsont környéki izmok hajlékonysága került rögzítésre, majd ezek kombinációjából megtudhatjuk, milyen kategóriába kerülünk.
Természetesen nem kifejezetten egy nyerget ajánl a módszer, hanem egy több modellből álló csoportot, ahonnan mi választhatjuk ki a nekünk legjobban tetszőt. A kiállításon megadták a módját a tesztnek, fehér köpenyt viselő „professzorok” és csinos kisegítőik álltak rendelkezésünkre az optimális nyeregcsoport kiválasztásához.
A stand másik fő attrakciója, a Pinarello Graal koronaékszereként látható, prototípus Iron Tekno Flow S nyereg volt. Napjainkban egyre több gyártó kínál ilyen lapos, csapott orrú nyergeket főként triatlon felhasználásra. Méhsejt mintázatú elasztomer réteg fut középen a kényelem és az úszást követő gyorsabb száradás érdekében.
A legszembetűnőbb rész mégis a nyereg karbon hátsó része, ami a versenyző mögött ébredő turbulens áramlásokat hivatott meggátolni aerodinamikus kialakításával. Az Iron Tekno két méretben lesz kapható S (135 mm szélesség) valamint L (145 mm szélesség). Ezzel a modellel együtt debütált az új CarboKeramic pálca is, aminek köszönhetően a keskenyebb Tekno Flow mindössze 155 grammot nyom.
A CarboKeramic kompozit anyag, nevéből sejthető, hogy a szénszálak mellett kerámia is megtalálható benne. Nagy valószínűséggel ez a megnevezés az űrkutatásban is használt kerámia mátrixú kompozitot jelöli, ahol a diszperz fázis folytonos egyirányú szénszálakból áll. Ez kis tömeg mellett rendkívül nagy szakítószilárdságot tesz lehetővé. A gyártó állítása szerint, 20%-al könnyebb és 30%-al merevebb a korábbi anyagnál.
A patinás itáliai cég 1897 óta készít nyergeket, a kerékpározás szerelmeseinek. Sikerüket számos kultikussá vált modell bizonyítja, elég például a Turbo vagy Flite modellekre gondolni. Ezek az utóbbi időszakban ismét elérhetővé váltak a vintage sorozat részeként. A Turbo 1980 modell világosbarna bőr borítást kapott, formája egy az egyben megegyezik a közel 40 évvel ezelőtti klasszikussal.
A pálca anyaga FeC szénacél ötvözet, ennek ellenére a viszonylag nagy ülőfelület mellet a nyereg tömege 300 gramm alatt marad. Annak idején ilyent használt Laurent Fignon, Greg LeMond, sőt maga „Big Mig” Indurain is.
A Flite 1990 már a könnyítet alkatrészek korszakának szülötte, titán sínnel rendelkezik. Ennél a típusnál fekete bőr borítja a 10%-os szénszál tartalmú ülőlapot.
Tömege 230 gramm gyári adatok szerint. Mai napig az egyik legjobb formájú ülés, amit akár MTB felhasználásra is ajánl a gyártó. Az álmaiban gyakran szereplő Klein Adroit és Attitude bringák elmaradhatatlan kiegészítője.
Az új CarboKeramic pálca alapanyag nemcsak az Iron modell privilégiuma, hanem a megújuló Flite széria csúcsmodelljei a Kit Carbonio típusok is megkapják a friss fejlesztésű síneket.
Az anatómiai nyílással rendelkező Flite Kit Carbonio „Speciale” Flow Lorica borítást kapott, és a párnázottsága is jobb lett. Az egyedi zöld szín megítélése ízlés kérdése, van olyan kerékpár, amelyen jól mutat.
Aki inkább a konzervatívabb árnyalatokat kedveli, az fehér vagy fekete színben is meg tudja vásárolni a legkönnyebb Flite nyergeket.
A számomra és sokak számára tökéletes SLR széria, jövőre változatlan marad. Annyi eltérés lesz az idei palettához képest, hogy a 100 gramm alatti tömeggel rendelkező SLR Tekno és Tekno Flow, valamint a Kit Carbonio modellek már az új pálcával kerülnek forgalomba.
Ha bejön az SLR forma, de csak kedvezőbb árfekvésű modellre elég a keret, akkor sem kell tajvani utánzatok után nézni, mert jövőre kapható lesz az SLS széria. Méretre és kialakításra egy az egyben SLR, egyedül a felhasznált anyagokban vannak különbségek. Mangán ötvözetű acél pálca, Microtexfiber borítás és 210 grammos tömeg jellemzi mind a hagyományos, mind pedig a középen vájattal rendelkező Flow modellt.
Jövőre debütál a pénztárabarát Nekkar modell, ami az olasz gyártó belépő szintű modellje lesz. Kialakítását tekintve, egy sportos, de kényelmes üléssel állunk szemben.
Egyedüli hátránya a szénacél pálcákból adódó viszonylag nagy, 330 grammos tömege. Kapható kivágás nélküli, és Flow változatban is.
A Monolink rendszer népszerűsítése érdekében az itáliai cég szettekben gondolkozik. A nyereg és nyeregcső kombinációk több különböző variációban próbálják meghódítani a vásárlók szívét. A karbon nyeregcső 27,2 mm-es átmérő és 350 mm hossz esetén 200 grammot nyom, míg az alumínium változat tömege ugyanekkora méretben 235 gramm.
Előbbihez SLR nyereg dukál, míg utóbbihoz választhatunk a Flite és az SLS között. A Monolink-es nyeregcső egy adapter segítségével könnyen átalakítható a megszokott ülések rögzítésére is.
Érdekesség, hogy az összes szettben kapható nyereg Friction Free kialakítású, ami azt jelenti, hogy keskenyebb az orrész. Ez a comb belső felének kidörzsölődését hivatott meggátolni.
Kiegészítők terén egy visszapillantó tükörről kell szót ejtenünk. Az Eyelink országúti bringákra készült, és a fékváltókarra szerelhető.
Aki sokat kerékpározik nagy forgalmú utakon, minden bizonnyal értékelni fogja ezt az apró, de jól kitalált eszközt. Nagyobb biztonságot ad, ha nem kell folyton hátranéznünk, hanem csak egy pillantás a tükörbe, és képet kapunk a mögöttünk közlekedőkről.
További Selle Italia információk a forgalmazó honlapján, IDE KATTINTVA érhetőek el.
(X)