fbpx

Rudy Project RX Direct dioptriás sportszemüveg teszt: Sasszem minden napra

Ha szemüveges bringás vagy, biztosan érdekelni fog (vagy már olvastad májusban), hogy bemutattuk a Rudy Project legújabb dioptriás megoldását, az RX Directet – erősen ívelt, teljes keresztmetszetében dioptriázott, fényre sötétedő és törhetetlen lencsével. Most két hónap aktív használat után visszatérünk hozzá, hogy lássuk, hogy működik a mindennapokban. 

Az előző részben összeszedtük azokat a technikai és optikai tulajdonságokat, amelyek tényleg kiemelkedővé teszik a Rudy Projectet a szemüveges bringásoknak nyújtott segítségben és bemutattuk, milyen lehetőségek vannak, ha az optikai lencsét és a sportszemüveget kombináljuk.
Az eltelt két hónapban jónéhány alkalommal kipróbáltam az RX Direct megoldást és nagyon megkedveltem, mert minden részletében nagyon kifinomultnak találtam.

Ilyen lencse nem is létezhetne…

Az olasz fejlesztő mérnökök igazán kitettek magukért. Olyannyira, hogy ilyen dioptriás lencsét tulajdonképpen más cégek jelenleg nem is tudnak gyártani a világon. De mitől ilyen nagy szám ez a lencse? Először is, az erősen ívelt lencse teljes keresztmetszetében dioptriázott, miközben lencse formája pont olyan, mint a normálé, csak annak vastagsága árulkodik a dioptriázottságáról. A magas bázisgörbület, azaz a keret és lencse erős íveltsége miatt már emiatt is hihetetlen, hogy le tudják gyártani a dioptriás lencsét (minél íveltebb egy lencse, annál nehezebb úgy dioptriázni, hogy a szélein is torzításmentes látást biztosítson). Másodrészt pedig a lencse teljes keresztmetszetében prizmakompenzált, így annak bármelyik pontján is nézek ki, mindig élesen látok! Ráadásul a Rudy Project saját fejlesztésű ImpactX2 fényre sötétedő és törhetetlen lencséiből is választhatunk!

A szemüveget felvéve az első percekben, a bringázás első méterein „hiányérzetem” volt, olyan mintha alig volna előttem szemüveg, összehasonlítva a clip-on rendszerű betétes, vagy akár az utcai szemüvegemmel, mégis mindent maximálisan élesen láttam. Könnyű megszeretni, hogy a lencsének oldalt szinte nincs holttere, a normál szemmozgás szinte teljes tartományán végig ugyanaz az élesség, emiatt szükségtelenek az élesebb fejmozgások, gyorsan megszokja az agy, hogy intenzívebb szemmozgásokkal dolgozzon, ami erdőben, vagy köves lefeléken nagyon élvezetes és kellemes.

A fényre sötétedő lencse önmagában is nagy okosság, dioptriásan meg duplán, mert 24 órában kihasználhatóvá teszi a sportszemüveget. A hosszabb nyári estéket kimaxolva kipróbáltam az RX Directet úgy is, hogy egyenletesen esteledett rám erdőben, a szemüveg végig teljesen használható volt. A lencsék estére már egészen víztisztaságúak, míg országúton a délutáni tűző napfényben kellemesen sötétít, jól kiemeli a kontrasztokat.

Az ImpactX2-es lencsék dioptriázva 5 féle színben érhetők el: Black, Laser Black, Red, Laser Red, Laser Brown (modellenként változik a választék). Ezek közül a Laser Black / Black a legsötétebb, a Laser Red / Red / Laser Brown változatok pedig kellemes kontrasztosító-hatásúak.

A clip-on rendszerű sportszemüvegekhez képest legfontosabb különbségeket a periférikus látómező szélességében és az „élesítés sebességében” érzékeltem. Montizás közben, lefelé menet gyorsabban és könnyebben fókuszál a szem, élesebben jobban látni a köveket, ágakat, és a hosszabb lejtőket is kevésbé érezni fárasztónak vele. Az oldalra kitekingetésekhez kevesebbet és kevésbé kell forgatni a fejet, élvezem, hogy körbelátok. A lencse élességállítása jól dolgozik együtt a sötétedéssel, a kettő együtt nálam a valaha próbált legfullosabb látásélményt jelenti. A clip-on rendszer hasznos és működik, de az RX Direct lencse minőségi váltást jelent. Az utóbbi idők egyik legfontosabb komfortnövelő újítása, amit kipróbáltam és amit a felszerelésemen fejlesztettem.

Esős párás időben nem kell a clip-onos kivitel dupla lencséjének párásodásával foglalkozni, kellemes érzés, nem beszélve a tisztántartásól, ami ugyancsak könnyebb, mint a betétes rendszer esetén. Jól beállított orrtámasszal egy komplett túra alatt sem kellett törölgetnem a szemüvegem, a betétesnél a két lencséből valamelyik folyamatosan izzadt lett, vagy összekenődött, így majd minden pihenőnél törölgetni kellett.

Mindezekhez hozzá jönnek az általános Rudy Project sportszemüveg tulajdonságok. Az orrgumik és szárak általi finom beállíthatóság (még egy szétvert orrú bokszolóra, felemás fülű birkózóra is illeszkednek), a nedvességre is tapadó gumírozások (menet közben sem csúszkál), és a rugalmas és könnyű Grilamid keret.

Plusz a Rudy Project-nél tudják, hogy egy jó szemüveg hosszútávú befektetés, ezért a szemüvegek alkatrészei cserélhetők. Például az orrtámasz egy kis csavarral könnyen leszerelhető és cserélhető, ha erre néhány év intenzív használat után szükség lenne. A sós izzadság és UV sugárzás ugyanis a szemüvegek gumi részeinek legnagyobb ellensége. Nekem eléggé maró anyaga van, konkrétan másik márkájú napszemüvegem gumi részeit és szárát is kikezdte 2-3 év alatt. A Rudy Project gumi részei kiváló anyagból vannak, 15 éves Kerosene szemüvegem eredeti gumi részeit most fogom cserélni, mivel a mai napig van cserealkatrész hozzá.


Az RX Direct egyik legértékesebb tulajdonsága kétségtelenül az ára…

Ezzel a dioptriás megoldással, nem fényre sötétedő színezett lencsével komplett sportszemüveget már 99 900 forinttól kaphatunk, és a fényre sötétedő valamint törhetetlen lencsével pedig 144 900 forinttól juthatunk a világ legfejlettebb technológiájával dioptriázott sportszemüveghez (a maximális dioptriatartományok modellenként és pupillatávolságonként változnak, ezekről informálódj a forgalmazónál)! Ezek a számok elsőre okozhatnak szapora pulzust, azonban gondoljuk át jobban. Egy hétköznapi optikai szemüveg is százezer feletti összegbe kerül egy közepesen drága kerettel, amiről esetleg utólag derül ki, hogy vezetésre sem is igazán alkalmas… sportra meg egyáltalán nem!

Másik oldalról, átlag bringásként sokan kifizetünk ennyit egy drágább szettre vagy egy komolyabb kerékgarnitúrára, telóra, miközben nem biztos, hogy az nagyobb komfort változást hoz a biciklizésnél, mint az, hogy érdemben jobban látsz…  Ha pedig nem csak bringázáshoz, hanem vezetéshez vagy utazáshoz is kitűnően használod, komolyat dob az értékén.
Nem „rendeltetésszerű” használat, de sokat vezetek benne, az RX Direct fényre sötétedő lencséje intelligens, mivel nemcsak az UV fény intenzitása alapján sötétedik be, hanem a fényt és annak erejét szélesebb tartományban méri, amit akkor veszünk észre, ha egy másik UV szűrős üveg mögé tesszük, pl. egy autó szélvédője mögé. A Rudy Project lencséje szélvédő mögött is megfelelően sötétedik, ebből adódóan az RX Direct bomba vezetőszemüveg, ami az általam kipróbált autókban 30-40%-át adja a sötétedésnek, ez az érték azonban szélvédőtípusonként eltérő lehet. (A normál szemüvegemben levő fényre sötétedő lencsét becsapja a szélvédőm UV szűrője, ami így vezetéshez, napszemüvegnek, intenzív napfényben nem alkalmas…)

Ha te sem szeretnél kompromisszumot kötni szemed védelmében sportolás közben, keresd a Rudy Project hazai forgalmazójának weboldalát illetve a bemutatótermüket, ahol segítenek a legmegfelelőbb dioptriás megoldás kiválasztásában.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.