A cseh cég kínálata rendkívül szerteágazó. Ha jó gumikra vágyunk elfogadható áron, akkor érdemes megfontolni a Rubena modelljeit. Nézzük a jövő évi választékot!
A stand felépítése nem sokat változott tavalyhoz képest, szakáganként csokorba gyűjtve nézhettük meg a külsőgumikat, míg a tubeless átalakító készlet, a különböző belsők és a tavalyi év szenzációja, az Eurobike Award nyertes GAADI TUBE vitrinekben kaptak helyet. A látogatók folyadékpótlásról is gondoskodtak a csehek, természetesen nem mással, mint egy pohár frissen csapolt pilseni sörrel.
Az eddigiekhez képest fontos változás, hogy jövő évtől kezdve a cross country és maraton versenyzésre szánt Top Design modellek kizárólag Tubeless Supra változatban lesznek kaphatóak. Ez hajtogatható, aramid peremes felépítést takar, amit használhatunk hagyományos módon belsővel, vagy belső nélkül is, átalakított illetve gyári UST rendszerként. Ennek ellenére nem nehezek a gumik, általánosságban elmondható, hogy tömegük 500-600 gramm között van kiviteltől függően, viszont az oldalfaluk strapabíró, nem hártyavékony, mint egyes német gyártók könnyű modelljeinél.
A paletta bemutatását az apró mintázatú, döngölt, száraz talajra szánt Zefyros bemutatásával kezdjük. A csúcs Rubena gumik közül ez a legkönnyebb és ennek a legkisebb a gördülési ellenállása is. 26”-os és 29”-es változatokban készül, a szélesség 2,1” vagy 2,25” lehet.
A Zefyros kivételével mindegyik Top Design külső elérhető mindhárom MTB kerékmérethez. Gumikeverékből kétféle van, az egyszerűbb CRX, illetve a kétkomponensű Grey Line, aminél a futófelület közepe strapabíróbb, míg két oldalon futó szürke csík puhább, jobban tapadó anyagból készül.
Általános használatra, változatos talajviszonyok közé a Scylla lehet a legjobb választás. Az XC világkupákat járó SRAM Rubena TREK versenyzői, köztük Csehország egyik legsikeresebb MTB versenyzője, Jan Skarnitzl is legtöbbször a Scylla gumit választja a versenyekre.
Saras, nedves körülmények között a Charybdis ajánlott. Keskenyebb, mint többi csúcs Rubena modell, a bütykök is magasabbak és az öntisztuló képessége is kiváló.
A köves, gyökeres, technikás ösvények leküzdéséhez jó partner lehet a Kratos. Az agresszív mintázatú külső, tapadása már all mountain használatra is elég lehet.
A sport és hobby szériába tartozó gumik drótperemes kialakításúak, de a mintázatot nézve nem kötöttek kompromisszumot a csehek a kedvezőbb árú gumiknál sem. A Scylla és a Charybdis mellett egy új modell mutatkozik be jövőre.
Az R12 Tomcat elérhető lesz két méretben (29″x2,1″ és 27,5″x2,1″), CLASSIC (drótperemes) kivitelben: – teljesen fekete színben – és “White Stripes” változatban is. Átlagosnál durvább mintázat jellemzi, közepesen megterhelőtől egészen a változóan nehéz terepkörülményekhez. A külsőgumi hatékonyan küzdi le a sziklás, törmelékes és egyúttal puhább (homok, sekély sár) felületeket is. A gumi kiváló tapadásával biztonságos kerékpározást, uralhatóságot tesz lehetővé még kanyarokban is, magas öntisztuló képességgel párosulva.
Extrém vonalon már bevált modellek közül válogathatnak majd az érdeklődők. Ilyen a Kratos szélesebb, enduro változata vagy a bike parkokba szánt Defender modell. A tavaly bemutatott Defender Speed még annyira nem terjedt el, de érdemes kipróbálni. A gyártó alapvetően slopestyle gumiként kategorizálja, nem túl technikás, aszfaltos és döngölt talajos részeken kiváló a tapadása. Én július óta használom ezt a modellt és meg vagyok vele elégedve, a tapadás az említett talajviszonyok mellett remek, a gördülési ellenállás meglehetősen kicsi, nem kopik túl gyorsan és eddig csak saját hibámból kaptam vele defektet. Enduro és freeride vonalon az említett Kratos mellett a Highlander és Triton XFR modellek kaphatóak.
A csehek évente 6 millió külsőgumit és 10 millió belsőt gyártanak, így érthető, hogy a paletta nem csak mountain bike gumikra korlátozódik. Rengeteg trekking és városi felhasználásra szánt abroncs is szerepel a palettán, ezek közül a 28”-os Cityhopper modellen akadt meg a szemem a friedrichshafeni kiállításon. Négy különböző színben készül: fekete, barna, vajszínű és szürke. A megerősített oldalfalnak és konstrukciónak köszönhetően pedelec bringákhoz is használható, sőt fényvisszaverő csíkkal is ellátták.
Nekem meglepetés volt, hogy a Rubena négy féle szögesgumit is készít.
A Froster 26”-os kerékmérethez passzol, míg a Gripper Ice 700C-s trekking gumi, amit akár 29”-es montira, vagy cyclocross gépre is felszerelhetünk télen. Időjárástól függően választhatjuk a 120 vagy a 240 szöges verziókat.
Országúton a Phoenix modell jelenti a csúcsot, 23 mm-es szélességben kapható meglehetősen könnyű, 190 grammos tömeggel.
Tavaly forradalmi újításként robbant be a Rubena GAADI Tube belsője, ami jelentősen megkönnyíti a szerelést defekt esetén.
Lényege, hogy két vége van, úgymond „kígyó” kialakítású, így nem kell a kereket kivenni ahhoz, hogy a belsőt lecseréljük. Nyilván, ha hagyományos belsőt cserélünk, azt valahogy el kell vágni, hogy ki tudjuk venni, de sok esetben még így is jobban járunk.
Különösen nagy előny lehet a GAADI Tube használata sárvédős, agyváltós, nem gyorszáras agyakkal szerelt bringák esetén. Méreteket és szeleptípusokat tekintve teljes a paletta.
A cikk elején bemutatott Tubeless Supra rendszer összerakásához szerepel a kínálatban latex tej, és hagyományos felnikhez tubeless átalakító készlet is. Ha már amúgy is Tubeless kialakítású gumit veszünk érdemes befektetni az átalakító készletbe is. A befektetés megközelítőleg három belső ára, így hosszabb távon anyagilag is jobban járhatunk vele, mintha belsőket cserélgetnénk.
Összességében elmondható, hogy a Rubena termékei ár-érték arányban a legjobbak között vannak a piacon, ha gumivásárlás előtt állunk érdemes számításba venni a cseh cég modelljeit.
További hazai Rubena információk: http://www.rubena.co.hu/
Facebook elérhetőség: Rubena Kereskedelmi Kommunikáció – Magyarország
(X)