Magyarországon is egyre népszerűbbek a Rose webáruházában kapható termékek, elsősorban verhetetlen áruk miatt. A ROSE XEON CW– Shimano Ultegra Di2-val szerelt – országúti kerékpár tesztelése során azonban az ár/érték arány jobb oldalára voltunk kíváncsiak, és elöljáróban elárulhatom, nem csalódtunk…
Aki esetleg még nem ismerné a márkát, lévén ez az első Rose kerékpárteszt a Bikemagon, röviden úgy jellemezhetnénk, hogy Európa egyik legnépszerűbb kerékpáros webáruházáról van szó. A Rose története a németországi Bocholtban kezdődött több mint 100 évvel ezelőtt, az elmúlt évtizedben pedig az internetes kereskedelem meghatározó szereplőjévé vált több mint 4.000.000 terméket felvonultató webshopjával.
A Rose már egy több mint 250 alkalmazottat foglalkoztató cég, és nem csak árusítással, hanem kerékpárok, alkatrészek és egyéb kiegészítők tervezésével is foglalkoznak. A legkülönlegesebbé azonban talán az teszi a Rose-t, hogy egy „hús-vér” kerékpárüzletet is meghazudtolva elégítik ki a vásárlók igényeit, és ugyanez igaz a garanciális feltételekre is.
A Rose webáruházzal kapcsolatban a konfigurátort említeném elsőként, melynek segítségével bármelyik kiválasztott kerékpárt „agyontuningolhatunk” vagy éppen ízlésünknek megfelelően alakíthatjuk az alkatrészeket, kerekeket, kiegészítőket, mindent. Így született meg a tesztünkben szereplő ROSE XEON CW– Ultegra Di2 bringa is, elektromos váltórendszerrel, Mavic Cosmic Carbone SLE kerékszettel.
A ROSE weblapján található modellek ugyanis csak alapkonfigurációk, amiken ízlésünk szerint cserélhetünk ki bármilyen alkatrészt, amit a konfigurátor azonnal meg is jelenít nekünk. A kiválasztott kerékpár a bocholti központban a mi összeállításunk szerint kerül összeszerelésre… Itt nem lóg több ezer előre összeszerelt modell kérem a gyárban. Ennek nagy előnye, hogy ha például a nyereg vagy a külső gumi nem lenne szimpatikus, akkor nem kell szívességet kérnünk a kereskedőtől, hanem egy gomb nyomásra kicserélhetjük ízlésünk szerintire. A menetkészre beállított kerékpárt a szerelők egy speciális karton dobozba helyezik és ebben érkezik meg hozzánk postai úton. Nekünk már nincs is vele más dolgunk, mint behelyezni az első kereket és indulhatunk is első közös utunkra egyedi kerékpárunkkal.
A Rose saját márkajelzésével ellátott kerékpárok némelyikét a magyarországi alkatrészárak mellett kis túlzással a szettért is érdemes megvenni, de ha élőben, közelebbről megnézzük a vázat (a Rose hazai képviselői folyamatosan jelen vannak nívósabb kerékpáros eseményeken), majd fel is ülünk a bringára, rájövünk, hogy „ez jó”, legalábbis nem rosszabb, mint a drágább konkurensek többsége.
A designt pedig extraként említhetjük, a tesztelt bringa például jól értelmezhető koncepciót követ a matt fényezéssel, visszafogott, elegáns díszítéssel, ami jól illik az Ultegra szett fényéhez és a magasfelnis kerekekhez. Az aerodinamikus formák már szinte egy kronóvázat idéznek, a homlokcsőnél ránézésre határán van az UCI 3:1 szabályának.
A fényezéssel kapcsolatban negatívumként a sérülékenységét említeném. Félreértés ne essék, a festés minősége jó, ellenben a nem lakkozott, sötét, matt felületet a légypiszok is képes megkarcolni, pláne ha letámasztva véletlenül megcsúszik a kerékpár. Maga a vázanyag ellenben már a High Modulus T30/40 karbon, amiből a csúcs Rose vázak készülnek, és jó benyomást tett ár a teszt során.
Viselkedése szempontjából egy kettősség jellemezte a kerékpárt, illetve az M-es vázat. Ezt úgy tudnám megfogalmazni, hogy ha húznánk egy vonalat a felénél, akkor a hátsó traktus számomra maga a tökéletesség, elöl viszont ridegnek, idegesnek éreztem. A szögek rendben vannak, sőt, kevés gyártó kínál különböző méreteknél 0,25 fokonként változó ülőcső-szöget, a Rose XS-től M-es méretig igen. Akkor mi lehetett az oka, hogy elöl nem passzolt hozzám?
Az M-es méret elég hosszú vízszintes felsőcsőhosszal rendelkezik, a tesztbringán 110 mm-es stucnival. Az Ultegra fékváltókarok teste is hosszú, így nekem picit „nyújtózkodós” lett a kormányzás. A ridegségért pedig a villán kívül a ránézésre is nagyon merev homlokrész okolható, hosszú távon könnyen elfárad a kéz, kar, mert elöl bizony ráz a bringa fullkarbon mivolta ellenére is.
Ami az egyik oldalon hátrány, a másikon előny, mert a robusztus homlokrész és középrész jóvoltából a hajtásmerevség kiállva is elsőrangú, iszonyú agilis a bringa, ehhez természetesen a karbon Cosmic kerekek is hozzájárultak. Az első felével ellentétben a ROSE XEON CW hátulját a merevség ellenére sikerült tökéletesen komfortossá tenni, ezen a téren nem is tudok mondani olyan bringát, ami felülmúlná. A talaj felől érkező rázkódás kezelésében biztosan szerepe van a támvillák csatlakozása alatt látható megtörésnek is, ami függőleges irányban rugalmasabbá teszi a bringa farát.
A váz egyébként a legmodernebb trendek szerint tapered fejcsővel rendelkezik, Di2 kompatibilis, belső kábelelvezetésű (mint minden ROSE kerékpárnál), sőt, a legújabb elektromos szetthez kapható akkumulátort a nyeregcsőben helyezhetjük el. Szétszedés után először ezzel a megoldással akadt egy kis problémám, mert a nyeregcső visszatolásakor a kábeleket szépen el kell igazgatni, ha csak úgy erőltetve begyömöszöljük, megszakadhat az érintkezés és leáll az elektronika.
Rátérve az elektromos Ultegrára, a tavaly tesztelt szetthez képest az akkumulátoron kívül a router új még, mindent itt állíthatunk, többek között a váltók finomállítását is elvégezhetjük akár menet közben. Az elektromos szett hozta a semmi máshoz nem hasonlítható váltásteljesítményt elöl és hátul is. Gyorsaságban, pontosságban nincs párja, egyedül a gombok elhelyezkedését kell megszokni, ami hamar megy.
Tudom, sokan ódzkodnak az elektromos váltástól (sokan úgy, hogy sosem próbálták), megjegyzik ilyenkor, hogy mit gondolhat erről Wiggins vagy Evans, de ilyenkor azért gondoljunk arra is, hányszor történik technikai gond versenyen nem elektromos váltórendszerrel, csak arról nem beszélünk, mert nincs hírértéke. Személy szerint én nagyon szeretem, a pontosságán kívül az „érzés” is rabul ejt, plusz a kis motorok ellentmondást nem tűrő hangja is bizsergeti a lelket.
Ha már hangokról esett szó, ami a legjobban idegesített a kerékpáron, az a monolink nyereg és nyeregcső találkozásánál tapasztalható recsegés. Komoly meredekségű emelkedőn iszonyúan nyekergett, hiába karbonzsír, hiába a javasoltnál nagyobb meghúzási nyomaték, ezt nem tudtam kiküszöbölni. Szerintem a monolink megoldást felejtsük el, de itt rögtön megemlíthetem a Rose webáruház legfőbb előnyét: ha valaki olvassa a tesztet, és majd ilyen bringát rendel, már a vásárlásnál más nyerget választhat felár nélkül is.
Összefoglalva – egyelőre nem pillantva az árcédulára – egy olyan felsőkategóriás kerékpárt ismertem meg a ROSE XEON CW személyében, amelynél a kidolgozás minősége, a design korunk legmagasabb színvonalát képviseli. A kerékpár viselkedése alapvetően pozitív, megemlítve a kettősséget: a hátsó traktus szerintem jobb nem is lehetne, elöl számomra hagy némi kívánnivalót. A felszerelés – pláne úgy, hogy variálhatjuk az alkatrészeket – szinte tökéletes, a „szinte” a monolink nyeregre utal, ami két kattintással cserélhető.
A fentiek alapján egy remek bringa körvonalazódik, a teljesítmény, a külcsín, a minőség szempontjából is, de java még hátra van. Hölgyeim és uraim, pillantsanak az árcédulára…
Infobox:
A Rose kerékpárok forgalmazója: ROSE Versand
Magyarországi képviselet: www.rosebikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 10 év váztörésre
Vázméretek: 51 – 60,5 cm
Alkatrész-garancia: 2 év korlátozás nélküli grancia versenyzésre és futárkodásra is
Ajánlott fogyasztói ár: 3.669 EUR (alapkonfiguráció 2.999 EUR)
Műszaki adatok:
Váz: ROSE XEON CW “M”
Villa: ROSE XEON CW Modulus fullcarbon
Fékek: Shimano Ultegra BR-6700
Lánc: Shimano Ultegra 10s CN-6701
Hajtómű: Shimano Ultegra 53-39
Középrész: Shimano
Első váltó: Shimano Ultegra Di2 FD-6770
Hátsó váltó: Shimano Ultegra Di2 RD-6770
Fékváltókar: Shimano Ultegra Di2 ST-6770
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra CS-6700 10s
Kormány: Ritchey WCS
Kormányszár: Ritchey WCS 4 Axis
Kerekek: Mavic Cosmic Carbone SLE
Nyereg: Selle Italia SLS Monolink
Nyeregszár: Rose monolink fullcarbon aero
Gumik: Mavic Yksion Pro Griplink 23mm
Geometriai adatok:
Vázméret |
XS |
S |
M |
L |
XL |
Ajánlott Belső Lábhossz (Cm-Ben) |
75-79 |
80-84 |
85-88 |
89-93 |
94-96 |
A – Nyeregvázcső hossz |
510 |
535 |
555 |
575 |
605 |
B – Felsőcső Hossz |
536 |
553 |
563 |
573 |
589 |
C – Fejcsőszög |
72,75° |
73,25° |
73,5° |
73,5° |
73,5° |
D – Nyeregvázcső hajlása |
74,5° |
74,0° |
74,0° |
74,0° |
73,5° |
E – Tengelytávolság |
980 |
987 |
995 |
1005 |
1015 |
F – Front |
584 |
591 |
599 |
609 |
619 |
G – Láncvilla hossz |
406 |
406 |
406 |
406 |
406 |
H – Fejcsőhossz |
130 |
144 |
158 |
177 |
197 |
L – Stack |
531 |
546 |
558 |
578 |
598 |
.