A Blizzard 90-27 a Rock Machine egyik legzúzósabb bringája, ami a 170-160 mm-s rugóútjának és az agresszív geometriájának köszönhetően mindenhol lemegy, nincs az a lejtő, ahol zavarba jönne, emellett feljutni vele a hegyre sem kínszenvedés.
A Blizzard jelentése hóvihar, valószínűleg a Rock Machine azért adta ezt a nevet ennek a bringának, mert a lejtőkön olyan sebességgel száguldhatunk vele lefelé, hogy még a leggyengébb hószállingózás is óriási hóviharnak tűnik vele, bár ha már a hónál járunk akkor a lavina is tökéletes név lett volna számára.
Tavaly már nagy megelégedéssel teszteltünk Rock Machine Blizzard-ot, ráadásul ugyanúgy a csúcsmodell 90-es jelölésűt, viszont az a modell 27+ gumis verzió volt, melyhez rövidebb rugóút társult. Most a párja, a hosszabb rugóutas, normál gumis változat került hozzánk “nyúzópróbára”, melynél kíváncsiak voltunk, hogy ugyanolyan jól szerepel-e, mint a tavaly tesztelt “kistestvér”.
A Blizzard 90-27 a Rock Machine össztelósok tipikus jegyeit hordozza magán, ilyen például a virtuális forgásponttal rendelkező FPS (Floating Pivot Suspension) rendszer, mely a Smart Link-kel kiegészítve érzékenyen reagál a talaj felől érkező ütésekre, emellett fékezéskor sem keményedik fel túlzottan a kerékpár a hátulja. A Sharkspine EVO felsőcső kialakítás is védjegye a Rock Machine kerékpároknak, a Blizzard is ennek alapján készült. A cápagerincre hasonlító megoldás lényege, hogy a kisebb átlépési magasság mellett több helyünk marad a bringán mozogni és az alacsonyabb bringásoknak is lehetőségük van hosszabb vázakat használni. Erről a kialakításról részletesen itt olvashattok.
A trendeknek megfelelően rejtett bovdenezést és tapered fejcsövet kapunk a Blizzard-dal és a merevebb, erősebb kerekek érdekében a váz hátulja BOOST-os, 148×12 mm-es átmenőtengelyt fogad.
A 160 mm-es rugóút és az FPS rendszer elég komoly lejtőzési képességgel ruházza fel a Blizzard-ot, nálam ez a rugóút tartomány már erősen az enduro kategóriába sorolja az adott bringát, mint ahogy a Rock Machine is ezt a felhasználási területet célozza meg vele. A rendszer szíve is egy komolyabb darab, a Rock Shox Super Deluxe RC3 DebonAir rugóstagon mindent állíthatunk, melynek köszönhetően az adott terepre remekül belőhető a rugózás karakterisztikája. A 3 fokozatú kompressziócsillapítás jól jön ha éppen nem csak gurulni szeretnénk, hanem tekerni is, “pedal” és “lock” módokban nagyságrendekkel kevesebbet pogózik a bringája hátulja. A rugóstag alsó bekötése is speciális, nem a hagyományos megoldást használja a Rock Machine, hanem egy “Y” alakú villába csatlakozik a tag vége. A 2019-es modellben egy acélrugós tagra, Super Deluxe Coil RCT-re cserélik a levegőst ezzel tovább javítva az érzékenységet és nagyobb súlyú bringások alatt sem fog túlmelegedni a tag az extrém hosszú lejtőkön.
Elöl egy 170 mm-es úttal rendelkező Rock Shox Lyrik RC mozog a Blizzard-ban, ami tökéletes választás enduro használatra, erős, merev, állítható visszaút- és alacsony sebességű kompresszió csillapítás jellemzi, nem kell ennél több ilyen felhasználási területre.
A hajtás-váltást teljes egészében a Sram GX szettje végzi, 1×12-es rendszer 32 fogas BOOST-os hajtóművel, hátul 10-50-es lánckeréksorral, kb pont elég mindenhova, megfelelő erővel gyakorlatilag bárhova fel lehet mászni vele, egyedül a nagyon gyors tekerős lejtőkön van esély arra, hogy elpörgünk, de ahhoz már tényleg nagyon gyorsnak kell lenni. Egyébként akinek kevés lenne ez az áttétel az utólag cserélheti nagyobbra az első lánckereket (bár nekem XC gépen is elég).
A fékek számomra kicsit egzotikus darabok, nem találkozom mindennap TRP tárcsafékekkel, kipróbálni pedig tényleg csak ritkán van lehetőségem. A TRP Slate G-Spec HD-M820 fékek extrém felhasználásra készültek, ezt bizonyítja a 4 dugattyús felépítésük is, és elöl 200 mm-es, hátul 180 mm-es tárcsát kapunk hozzájuk. Egy biztos velük kapcsolatban, jól néznek ki.
A kerekeknél Bitex agyakra fűzött WTB STP i29 felniket találunk, elég masszív darabok, a felhasználást tekintve jó választás a Rock Machine-tól. A gumik is a WTB termékei, a Vigilante külsők agresszív mintázatúak és tubeless kompatibilisek.
A nyerget kivéve, mivel az saját márkás, az összes kiegészítő (nyeregcső, kormányszár, kormány) a Race Face Aeffect szériájából való, a kormányszár 35 mm hosszú, a kormány 35 mm emelésű, egyedül a nyeregcső szakít a “35”-ös bűvös számmal, ugyanis az dropper post-ként 125 mm-t tud becsúszni és a kormányról vezérelhető.
A technikai infok után nézzük, hogy milyen a valóságban. A dizájn és a megjelenés megítélése mindig szubjektív dolog, de a Blizzard 90-27-re senki nem mondta, hogy ronda lenne, nekem is kifejezetten tetszik a színvilága és a kiállása is erőt sugároz.
A nézegetés után a Rock Machine-os szerelők beállították alám a rugozó tagok nyomását és már vittem is tesztelni a bringát. Az összeszokásunk nem tartott sokáig, lényegében az első pillanattól kezdve éreztem a Blizzard-ot, ami nálam mindig jó jel, az ilyen bringákkal geometria terén nem szoktam kivetnivalót találni. Annyit sikerült gyorsan megállapítani, hogy a kemény terepen érzi magát otthon a Blizzard 90-27, ami nem meglepő hiszen arra tervezték. Kívánja a meredek, akadályokkal teli lejtőket, ott tudja megmutatni, hogy mire is képes, átmegy mindenen, kimozogja az akadályokat, szinte olyan érzés mintha egy repülő szőnyegen utaznánk, ez egyrészt annak köszönhető, hogy a hátulja nagyon könnyen indul meg és érzékenyen mozog. A teleszkóp és a váz is jól összelőhető a váz ugyanazt a lineáris mozgást tudja, mint a gép orrában lévő Lyrik.
Az irányításra sem lehet panaszom, okosan tervezték meg a Blizzard-ot, könnyen befordul az élesebb kanyarokban is, ráadásul nem éreztem azt, mint sok össztelósnál, hogy az oldalirányú rugalmasság miatt el akarná hagyni kanyarokban a hátulját. A teszt előtt nagyon kíváncsi voltam a TRP fékekre, próbáltam feszegetni a határaikat, de nem sikerült, gond nélkül teljesítették a feladatukat, persze nem egy brutálmeredek DH pályán végig fékezve jöttem le velük, ott már lehet elérhetnénk a határaikat ha nagyon akarnánk.
Enduro gép lévén nem csak lejtőzésre tervezték a Blizzard 90-27-et, ezért síkon és felfelé is meg kellett nézni, hogy mit tud. Az emelkedőkön a tagon található 3 állású kompresszió csillapítás van segítségünkre, a virtuális forgáspontos rendszernek köszönhetően ülve tekerve nyitott állásban sem pogózik túlságosan a bringa hátulja, de kiállva már rendesen behintáztatható, úgy érdemes zárt állásba kapcsolni, egyébként a tag és a váz védelme érdekében még úgy is bemozog a váz egy kicsit. Messze nem mászik úgy a Blizzard 90-27, mint egy XC bringa (nem is arra tervezték), de önerőnkből fel lehet jutni vele a legtöbb nem túl meredek és technikás emelkedőn. Ebben az 500%-os áttételtartomány is nagy szerepet játszik, mondjuk én már ott hanyatt esek, ahol hátul az 50-esre fel kellene váltanom.
Ha mindenáron kategorizálnom kéne a Rock Machine Blizzard 90-27-et, akkor a lejtőzősebb enduro gépek közé sorolnám, amivel gyakorlatilag bármilyen DH pályán lehet jönni (főleg a 2019-es modellel, amiben már acélrugós tag lesz) és a hegyre való feljutáshoz sem kell felvonót használnunk. Tehát, aki egy ilyen bringát keres, az mindenképpen nézze meg a Rock Machine enduro modelljét.
Ajánlott fogyasztói ár: 979 000 Ft
További információk a forgalmazó honlapján.