fbpx

Riese & Müller Load 75 – szegény ember elektromos autója

A Riese & Müller hazai forgalmazója, az EbikeShop.hu keresett meg minket egy különleges kéréssel: le tudnánk-e tesztelni egy olyan járgányt, ami képes három gyermek mozgatására, hatékonyan. Szerencsére a szerkesztőségi tagok közül jómagam rendelkezek a kitételeknek megfelelő három lurkóval, így rám szállt a Riese & Müller Load 75 cargo ebike letesztelésének joga. De ez a “kerékpár”, ha még nevezhetjük így, több mint egy cargo bringa…

Mint gyakorló bringás apuka igen megörültem a jövevénynek, most aztán odacsapunk a benzinfogyasztásnak, gondoltam, ha a gyerekek is élvezni fogják. De nem volt igazán kérdéses, mert a gyerekek egyértelműen és egyöntetűen a bringa mellett szavaztak, vagyis óvodába jövet-menet ezzel kellett közlekedni, hol a saját gyerekeim, hol lízingelt kölykökkel megtöltve a három férőhelyes “poggyászteret”.

Mindenki legnagyobb örömére!


Technika

A német R&M műhelyéből kikerülő összteleszkópos alumínium vázra épített pedelec több változatban és hosszúságban elérhető, rendelhető akár 45 km/h-ig rásegítő Bosch Performance Line Speed rendszerrel is. A nálunk teszten járt Load 75 a hosszított, 2x500Wh akkumulátorral és NuVinci 380 fokozatmentes agyváltóval felszerelt, gyermekcipelős kialakítású modell, mely Bosch Performance Line CX motorjával a normál 25 km/h-ig tartó rásegítést támogatta. Elől 20″, hátul 26″ méretű kerekekkel, illetve személyautós tengelytávjával ragasztja az útra a 38 kilónyi felépítményt. Az elején kissé bátortalanul indul neki az ember, de a gép manőverezhetősége, dönthetősége, kanyarstabilitása az alacsony súlypont miatt kiváló, egyszer sem éreztem, hogy ki akarna törni alólam elöli vagy hátul.

A kormánycsapágy különleges, elfordulást gátló darab, így esélyünk sincs magunk alá fordítani az első kereket. Az irányítást a következő elemek viszik át az első kerékre:

Hátsó kerekét le tudjuk zárni a beépített ABUS kerékbilinccsel, ami kiegészíthető a gyártó ADAPTOR CHAIN nevű láncával, együtt hathatós védelmet tudunk biztosítani kétkerekűnknek.


Komfort

Pilótafülkéje 150 centimétertől egészen 195 centiméterig személyre szabható, mely tartományból a 165 és a 175 centiméteres magassággal való kompatibilitást igazolni tudom. A kormányszára nem csak magasságban, de dőlésszögben is állítható, ezzel biztosítva teret a termetesebb söfőröknek. Menetkomfortját az elől átütőtengellyel merevített teleszkópos villa, míg hátul az állítható visszaútcsillapítással ellátott rugóstag nagyban javítja. Lehet, hogy egy ilyen értékű gépnél már nem nagy figyelmesség, de szintén emeli a kényelemérzetet az Ergon markolata, mely márkának neve szinte egyet jelent az ergonómiával. Nyereg szempontjából egy viszonylag sportos és lapos fazont kapunk a Lookin palettájáról, aminek vékony zselés rétege pont annyi komfortot biztosít, ami épp elég.


Az utasok komfortja

Ebben a formában legfeljebb három 130cm alatti gyermeket tudunk szállítani, de kapunk hozzá egy bepattintható reggelizőtálcát, ha egy gyermek helyét feláldozzuk ennek oltárán. Ha ugyanezt a helyet csomagokkal töltenénk fel, akkor egy fél háztartást magunkkal tudnánk cipelni. Menet közben egyik gyermekünk sem panaszkodott, hogy problémája lenne, de a helykínálat azért nem fejedelmi, csak épp megfelelő. A gyártó kínál egy külön megvásárolható esővédő ponyvát apró utasaink védelme érdekében, így ha igazán környezettudatosak vagyunk, semmi nem állhat az utunkba az oviba vezető úton.


Menettapasztalatok

S a teszt érdemi része, a nálunk tölött hetet mindenki élvezte, kicsik és nagyok, apa és anya egyaránt. Egy teljes hétre elfelejtettük, hogy van ovijáratra rendszeresített autónk. A gép mozgatása megkíván némi kondíciót, cserébe menet közben a bivalyerős Bosch motor kárpótol. Ésszel használva a Dual Battery rendszer egy feltöltéssel megközelítőleg 150 kilométert biztosít, rakomány nélkül ez jócskán feltornázható. Irányíthatósága elsőre szokatlan, bár én IFA-ban nőttem fel, így nem okozott gondot hamar ráérezni, s néhány alkalom után már bátran döntöttem a kanyarokban, ami a srácoknak vidámparki élményt nyújtott. A bringa megindításásban hatalmas segítség a motor, ám az utazótempója síkon, erőnléttől függően valahol 25-30km/h között van, ami már kívül esik a rásegítés tartományán, ezért csúnyán bele lehet esni abba a hibába, hogy a technika becsap minket,  végső soron mégis mi hajtjuk a villanykordét. Ami biztos, hogy közúton és megállva is mi leszünk a figyelem középpontjában, az emberek ismeretlenül is mosolyogva fognak integetni nekünk. Tőlünk nyugatabbra bevett gyakorlat ilyen módon transzportálni gyermekeinket, ám nálunk kicsit sem mindennapi látvány.


Komfortzónán kívül

A jármű legalább három alkalommal képes rá, hogy az állad leessen tőle: mikor meglátod, mikor kipróbálod, majd mikor meglátod az árcédulát. Bizony ez a konfiguráció, mert hogy elég rugalmasan konfigurálható, közelíti egy használt hibrid autó árát. Természetesen az összehasonlítás csak úgy jogos, ha almát almával hasonlítunk, tehát egy ÚJ, teljesen elektromos hajtású autó biztosan 10+ milliós kategóriába sorolható, ez a pedelec pedig “csak” a negyedét-ötödét kéri a családi kasszából.

 

A R&M Load 75 cargo pedelec-et az EbikeShop.hu jóvoltából teszteltük, ahol meg is vásárolhatod.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo