Retroblog sorozatunkban folytatjuk a mountain bike aranykorszakából származó, azaz a múlt évszázad 90-es évei elején napvilágot látott patinás amerikai csodák bemutatását. A Rocky Mountain a legendás márkák közül az egyik legismertebb és legáhítottabb, a Summit váza mellett pedig nem lehet csak úgy elmenni…
Több, mint harminc éve volt, amikor valami Sylvester Stallone nevű srácot felkérték az első igazán nagy volumenű filmjére. A későbbi világsztár a konditermek steril világa mellett kemény kerékpáros edzésekkel egészítette ki napi programját, Vancouverben lakott, haverjai között pedig nem egy, nagyon lelkes kerékpárépítő-forradalmár volt. Az egyik ilyen “kísérleti” modellt használta edzéseihez Stallone, a Rocky elsöprő sikerét látva a cimborák azonnal felhasználták a hírnevet frissen készített hegyikerékpárjuk gyors népszerűsítéséhez. Így született a Rocky Mountain… legalábbis ez a városi legenda…
A valódi történet szálai viszont egészen 1978-ig nyúlnak vissza. Néhány srác a kanadai Vancouverben átalakított NISHIKI utcai kerékpárral vonja magára a helyiek figyelmét. Széles gumi, egyenes kormány, „10-sebességes gépek” hüvelykujj váltóval. Két évvel később a vancouveri bicikliboltos fiúknak már nem volt elég az átalakított egyszerű kerékpár: most már egy sokkal tartósabb, agresszívebb geometriájú váz kellett nekik. Tehát felkérték Tom Ritchey-t az együttműködésre…
Ugyanebben az időben Európában kezdett a versenykerékpárok minősége javulni, ezért a srácok elkezdték a kerékpáralkatrészeket és a vázakat az öreg kontinensről importálni. 1981-ben aztán megalakul a Rocky Mountain Bicycles Ltd, nevét nem Stallonéról, hanem British Columbia legmarkánsabb hegyéről kapta. Japánból importálják az alkatrészeket és szetteket, mivel akkoriban ezek voltak a legtartósabbak. Ezekből épülnek az első igazi RM kerékpárok.
1982-ben készült el az első saját mountain bike, “Sherpa” néven dobták piacra. Ez volt Kanada az első hazai építésű „széleskerekű”. Még két évet kell várni, hogy Kelet-Kanadában is végre elkezdődhettek az értékesítések, így indult be az üzlet. A ’85-ös szezonra a mountain bike-ok mellett utcai bicikliket is gyártottak, sőt létezett tandemkerékpárjuk is, amelyet Cannonball néven forgalmaztak.
1987-ben megszületik a mai napig olvasható szlogen: “Rocky Mountain: a pénz nem számít, nem alkuszunk meg!”. 1989-ben Stratos néven megjelenik az első alumínium vázas RM kerékpár. Ebben az évben Németországban pedig már 5-féle kerékpárból válogathatnak az igényes vásárlók. 1990-ebn Wedge néven piacra dobják nagyszerű modelljüket amely lejtős felső csövével, de leginkább passzív hátsó felfüggesztésével aratott sikert. Ugyanebben az évben a német Bike Magazin kategóriája “Ferrarijaként” minősíti a modellt.
Az RM szponzorálja a két legjobb kanadai bringást, Bruce Spicert és Andy Toutot, majd alig két évet kell várni az első MTB világkupa győzelemre: ezt már Alison Sydor nyeri meg egy Rocky Mountain gép nyergében. A kilencvenes évek elképesztő fejlődést hoz: és nem csak a RM életében! 1993-tól Easton alumínium csövekből készülnek a Vertex és Thin Air modellek, a világon elsőként készítenek sorozatban vázakat 7005-ös csövekből. Mellesleg eközben DH-ban is világkupát nyer a márka.
1996-ban aztán végképp megnyílik számukra az amerikai piac: az RM és év kerékpármárkája lesz Kaliforniában. Az ezredfordulóig jobbnál-jobb éveket produkál a cég, az európai és az amerikai eladások folyamatosan nőnek, miközben minden kerékpár továbbra is Kanadában készül! Mindemellett a szakmai elismerések sem maradnak el: sorban nyerik a kerékpáros újságokban a “Bike of the Year” címeket.
Az új évezredre sem veszít a márka a lendületből: 2001-ben az amerikai Bikemag a legdinamikusabban növekvő kerékpáros cégnek választja a Rocky Mountaint. Rengeteg versenyt nyernek: Carl Platt például a Garda Bike Maratonon lesz első egy csodaszép RM-mel. Közben fő támogatói a legendás és kultikus Kranked filmsorozatnak. Ennek következménye, hogy 2002-ben piacra dobják az új ETSX felfüggesztési rendszerű gépeket, amelyek sokáig a leghatékonyabban tekerhető DH-kerékpárok közé tartoztak.
De lássuk végre a jelen epizód sztárját! Ennek a Summit modellnek semmi izgalom nincs a történetében: immár 25 éve Svájcban élő egyik sporttárstól származik: izgatottan hívott, hogy talált egy érdekes bringát, amely a szétszedés és újrahasznosítás előtti fázisban volt és jelképes összegért megvételre kínálta. Amikor a hosszú utazás után megláttam a kerékpárt, éreztem kis hazánkban nem sokan büszkélkedhetnek ilyen kerékpárral. A hazautazás után már “csak” pár tucat munkaóra kellett, hogy ilyen szépen restaurált állapotba kerüljön a gép.
A váz Rocky Mountain 17C Tange Prestige cromoly csőszettből készült, leginkább a monostay támvillája, emelt láncvillája és dupla alsóvázcsöve szembetűnő. Minden kézimunka, csodálatos a kidolgozás, a váz sorszáma egyszerűen 790! A váz tömege “üresen” 2380 gramm, amire manapság nyilván felhördülnek a montik szerelmei. Ebben a súlyban akár összteleszkópos vázat is kaphatunk, rugóstaggal együtt!
Közelebbről megnézve az alkatrészek sem sablonosak: Syncros merevvilla, polírozott nyakból két-két imbuszcsavar meglazításával állíthatóvá válik a villa magassága, amivel egyben a kerékpár geometriáját – bizonyos keretek között – meg tudjuk változtatni. A nyeregszár szintén Syncros, ők már ’91-ben is kétcsavaros fejjel gyártották eme kiegészítőjüket. Eredeti az XT kormánycsapágy, a 130 mm-es Ritchey Force stucni és a 22.2 mm befogó átmérőjű kormány – természetesen gyári alátétekkel. A szarvak pedig a legendás OnZa termékei.
Az SLR-szervós 7-fokozatú fékváltókarok, elől XT, hátul DX cantilever fékeket húznak. Az okokat keresve rájöttünk a vegyítés okára: az egyébként XT-vel szerelt kerékpáron a széles XT hátsó pillangó zavarta volna a bringás lábát ezért a szűkebb DX-re cserélték! Az első váltó alulhúzós, fordítócsigás XT. A kiskanalas hátsó váltó gond nélkül, vígan szalad fel a 32 fogas lánckerékre is. A váltóbowdenek a váz főcsövén, a középsőn futnak. A középrész 68 mm-es házban 122.5 mm-es középtengely, ami a Ritchey Logic hajtóművel (26-36-46 fog) kiváló láncvonalat eredményez. Tökéletesek a kerek is: hátul XT agyba fűzött Wolber AT-18 felni DT küllőkkel; elöl Ritchey Vantage felni és Bullseye 32 lyukas amerikai ipari csapágyas első agy – a ’92-es katalógusban ára 300 DM volt!
Szöveg és képek: Tóth Zoltán
Szerk.: Németh Balázs