Az új Pinarello kerékpárok bemutatásához szomorú hír kapcsolódik a közelmúltból, a márka alapítója, Giovanni „Nani” Pinarello 92 éves korában elhunyt. Életműve azonban szinte páratlan, egyértelműen a legnagyobb kerékpáros legendák közé tartozik.
Versenyzői pályafutását követően Pinarello, 1953 óta készített kerékpárokat, dicsőséglistája egy teljes cikk kereteit is meghaladná. Elég, ha annyit kiemelünk, hogy semmilyen más kerékpárral nem jegyeznek 10 Tour de France-győzelmet…
Jelenleg a WorldTour-ban a Team Sky csapata használ Pinarello paripákat, Bradley Wiggins idén egy Bolide nyergében lett időfutam-világbajnok, tavaly Chris Froome (tavalyelőtt Wiggins) Pinarello Dogma 65.1 kerékpárral nyerte meg a Tour de France-t, és több más kisebb körversenyt.
A Pinarello Dogma legújabb verziója az F8, amit a Team Sky versenyzőinek visszajelzése alapján, többek között a Jaguarral (szintén a Team Sky partner) együttműködve, az autógyár szélcsatornáját és know how-ját is kihasználva fejlesztettek ki.
Az F8 aerodinamikus kerékpár, ami eddig hiányzott a trevisói gyártó országúti kínálatából, a Dogma 65.1 modellel összehasonlítva 47%-kal jobb a légellenállása és 12%-kal merevebb. Következne az aero-bringáknál megszokott kérdés, hogy ok, de mennyivel nehezebb. Nos, nem nehezebb: 120 grammal könnyebb.
Hogyan lehetséges ez? Először is a Pinarello Dogma F8 a japán Torayaca karbon szövetek közül a legjobból, a T11001K-ból készül, ami az egyik legdrágább is a piacon. Mindez megfejelve a NanoAlloy technológiával (alumínium szálak keverése a szövetben nano-szinten), ami egyrészt ellenállóbbá teszi az anyagot, másrészt baleset esetén megelőzi, hogy „szétrobbanjon” a karbonváz, aminek darabjai így kevésbé okozhatnak súlyos sérülést.
Az F8 felvonultatja mindezek mellett a jellegzetes Pinarello-vonásokat, mint amilyen az aszimmetrikus vázépítés (aminek oka, hogy a hajtás oldalán nem ugyanolyan erők hatnak a vázra, mint a bal oldalon), az Onda (hullámos) villa, vagy a Think2 System (mechanikus és Di2 váltórendszert is fogad, mindkettő esetében esztétikus kialakítású belső kábelvezetéssel).
A Dogma 65.1 Wigginsék, vagy éppen a világbajnok Rui Costa alatt legendává vált, és marad a paletta felső régiójában, hiszen ami jó, azon nem mindig kell változtatni. A Dogma 65.1 a Pinarello számára fejlesztett Torayca 65HM1K karbonból készül, ami -kiegészítve a Nano Alloy-technológiával- még mindig elképesztően jó szakítószilárdsági mutatóval rendelkezik.
Hogy mégse maradjon új Dogma nélkül a nagyközönség, arról a Dogma 65.1 K Hydro gondoskodik, ami a versenygép hidraulikus tárcsafékkel szerelt változata, Sram Red szettel és fékekkel, ami önmagában is ritkaságszámba megy a Pinarello palettán. Az elöl átmenőtengelyes villát Onda HD-ra keresztelték, a hátsó féket pedig a RAD láncvilla tartja.
A Pinarello Prince az „ős-hullámos” karbon bringa, 6 éve kezdődött a közös fejlesztés a japán karbongyártóval, és születtek meg a formabontó, messziről felismerhető hullámos villával és támvillákkal készülő karbongépek. A Prince 2015-ben a Torayaca 60HM3K karbonszövetből készül, a megszokott formával, Think2 kábelezéssel, mechanikus vagy elektromos váltórendszerrel, utóbbinál nyeregcsövön belül elhelyezett akkumulátorral.
A Marvel név a kevésbé neves márkákkal is versenyképes áron takar egy valódi karbon Pinarello kerékpárt, Troyaca 30HM12K szövetből, aszimmetrikus vázépítéssel, Onda villákkal. Ezt a gépet is választhatjuk elektromos vagy mechanikus váltórendszerrel, 14 méretben – azonban csak komplett bringaként, mert vázszettként nem kapható.
A Marvel komfort megfelelője a ROKH, kényelmesebb geometriával, felexibilisebb támvillákkal. A Rokh még mindig kedvező áron, de kiváló minőségű Torayca 30HM12K karbonból készül, Ultegra szettel pedig egy minden igényt kielégítő Granfondo kerékpár.
Evezzünk át a legkedvezőbb árú karbon Pinarellók világába, a Razha 24HMUD karbonból készül, letisztult designnal, mégis megtartva a hullámos formákat. Shimano 105 szintű alkatrészcsaládokkal szép és megbízható országúti bringa – amatőr kerékpárosoknak.
Nézzük meg pár fotó erejéig közelebbről azt az időfutam kerékpárt, mellyel Sir Bradley Wiggins világbajnokságot nyert Ponferradában, de a Bolide-hez fűződik Chris Froome tavalyi Tour de France sikere is.
Az olasz gyártó pestiesen szólva nem viccelhette el a Graal utódjának fejlesztését, a Team Sky kerekeseinek minden másodpercre szükségük volt a fontos versenyeken, amit az aerodinamikának köszönhetően lehet nyerni. A kerékpárt így komplexen tervezték, nem kormányt, fékeket és egyéb alkatrészeket választottak hozzá valamelyik gyártótól, hanem kompromisszumok nélkül, először megtervezték az ideális formákat és kialakítást, majd legyártatták az ehhez szükséges kiegészítőket. Az élesben elért eredmények ismertek, és a Torayca 65HM1K NanoAlloy karbonszövetből készült, aszimmetrikus kialakítású vázra épített kerékpár a laboratóriumban is jelesre vizsgázott, 15%-kal jobb légellenállási mutatókkal, mint a korábbi időfutam modell, a Graal.
Az egyik alkatrész, amin sokat dolgoztak a fejlesztők, a fékek. Itt fontos megjegyezni, hogy a nemzetközi szövetség (UCI) szigorú az aerodinamikai elemekkel, vagyis nem lehet csupán a kedvező légellenállást szolgáló „nyúlványokat” eszközölni az egyes komponenseken, ha azok nem adott funkciót teljesítenek. Az aerodinamikus burkolatú fékek mindenesetre megkapták az UCI-minősítést, így a végeredmény mondhatni tökéletes.
Az időfutam-kormány önmagában megér egy misét, itt is látszik, hogy egész kerékpárban gondolkoztak, és konkrétan a Sky menőivel végezték a szélcsatornás kísérleteket. Feltűnik, hogy sehol nem látunk elöl kilógó bowdent, vezetéket, minden, mindenhol a vázon, vagy burkolaton belül fut, egyedül hátul a váltónál bújik ki a váltóhoz tartozó elektromos kábel.
Mountain bike fronton semmi mással nem összekeverhető formákat figyelhetünk meg a 29-es kerékméretű Pinarello kerékpárokon, a Dogma XC 9.9 váza a legjobb országútikhoz hasonlóan aszimmetrikus kialakítású, és az egyik legjobb minőségű szövetből, a Torayca 60HM1K karbonból készül.
Egyik legfőbb jellegzetessége az Onda XC TwinArms, vagyis a támvilla csatlakozás, ami nem elég, hogy aszimmetrikus, gyakorlatilag a támvillák a nyeregcsőbilincsben végződnek, ez a megoldás talán egyedülálló a kerékpárgyártásban. A másik egyedi megoldás a váz sérülését megakadályozó cserélhető műanyag gumibak a villa körbefordulási ívének útjában.
Miért van erre a kis gumibakra szükség? Tulajdonképpen lehetne úgy kialakítani az alsócsövet – ahogy bárki más – hogy a villa elforduljon alatta, de itt pont az volt a cél, hogy a bukásnál esetleg körbeforduló kormány kezelőszervei ne horpasszák be a felsőcsövet. Radikális megoldás, de végül is van benne ráció, így kisebb a valószínűsíthető kár, a kormánycsapágyba integrált gátlóról, meg akinek volt már, tudja, hogy nem mindig működik. Ez a kerékpár elérhető 27,5”-es kerékméretben is, Dogma XC 7.7 néven.
A kedvezőbb árú merevfarú 29er mountain bike ROKH XC 9.9 névre hallgat, itt hagyományos kialakítású a támvilla, de a Torayca 30HM12K karbonból készült vázon a villa elfordulását gátló gumibak – hasonlóan a Dogma XC-hez helyet kapott. A komplett bringa Shimano SLX szintű felszereléssel kapható.
2015-re egy össztelós 29er mountain bike-ot is kínál a Pinarello gyár, a Dogma XM neve a maraton versenyzésre utal. A merevvázasokon is megtalálható jellegzetes gumibakon és az X-Power nyeregcső bilincsen kívül érdekessége az aszimmetrikus alumínium rugóstag konzol, ami egyben a középrésze is a váznak. A himba szintén CNC-zett alumínium alkatrész.
S végül egy nem mindennapi hétköznapi kerékpár a végére, a városba nehéz lenne választani stílusosabb bringát, mint a Pinarello Lungavitát, melynek designja a korai Pinarello-színekre hajaz az ’50-es évek elejéről, sajnos immár hozzátehetjük: Nani bácsi tiszteletére.
További információk a magyarországi forgalmazó honlapján: http://biondobike.hu/
(x)