fbpx

Tabló: a magyar kerékpársport körképe – Salgótarjáni Hegyikerékpáros Egyesület

 

A tablóban a “legrégebbi mountain bike klub”, a Salgótarjáni Hegyikerékpáros Egyesület mutatkozik be, akik a tagok számák tekintve is valószínűleg rekorderek itthon…

Az SHKE részéről Kotroczó Nándor elnök és Kéri István alelnök válaszolt kérdéseinkre.

“Tabló” célja: A Bikemag.hu szerkesztősége lehetőséget biztosít a hazai egyesületeknek, hogy egy riport keretében bemutatkozhassanak az oldalunkon és nem utolsósorban kifejezzék céljaikat, elvárásaikat a hazai kerékpáros sportéletben. Ha úgy tetszik, idővel megteremtve egy közös értékrend alapjait, fórumot adva a párbeszédnek, amibe bárki bekapcsolódhat. Aktív november – terveink szerint naponta jelentkezünk a bemutatkozó anyagokkal, melyekkel nem titkolt célunk lenne megkönnyíteni az egyesületek számára a párbeszédet,  egy közös irány kijelölését. Reméljük, hogy a tabló ezután is tovább bővül, nem szeretnénk kihagyni senkit, aki dolgozik a hazai kerékpársportért.

265798_619717648052052_657478077_o (1)

Az egyesület bemutatása:

Bikemag: Kérlek mutasd be néhány mondatban az egyesületeteket! (Mióta, hányan, hogyan, miből, milyen konstrukcióban működtetitek a csapatot?)

SHKE: A Salgótarjáni Hegyikerékpáros Egyesület 1991-ben alakult, a kifejezetten hegyikerékpáros célokkal alakult hazai szervezetek tekintetében az elsők között. 23 éve folyamatos működésünk, a Magyar Mountain Bike Szövetség alapító egyesületei közül már csak mi működünk. A kezdeti, alapításkori létszámról közel 200 fős tagságra gyarapodtunk az idők során, így Nógrád megye legnagyobb civil szervezetei közé is túlzás nélkül sorolhatjuk magunkat. A hozzánk csatlakozók igényeinek kielégítésére és hivatalos versenyeztetésének érdekében egyesületünk már a Magyar Triatlon Szövetség tagjai között is megtalálható.

Az utóbbi években Salgótarjánban odafigyeltek ránk, kerékpárosokra – ez az egyesület támogatásában is megnyilvánult. Emellett jelentős bevételforrás számunkra az adó 1% felajánlásokból befolyó összeg. A nógrádi gazdasági helyzet okán nagy szponzorokkal jellemzően nem tudjuk megerősíteni az egyesület gazdálkodását, de fontos kiemelni, hogy jó néhány helyi gazdasági szereplő segíti lehetőségeihez mérten folyamatosan a működésünket. Figyelemmel kísérjük a különböző pályázati lehetőségeket is, s megpróbálunk onnan is forrásokhoz jutni.

2006-tól kezdődően egyesületünk szakágakra bontva működik, melyek a hegyikerékpáros, a túrakerékpáros és az időközben a triatlonnal kiegészített országúti kerékpáros szakágak (valamint a nem hivatalosan működő Bike & Wine szakág). Az egyesület elnöke Kotroczó Nándor, alelnöke Kéri István, elnökségi tagjai a hegyikerékpáros szakág részéről Bali Sándor és Verebélyi Zsolt, a túrakerékpáros szakág oldaláról Kreicsi Gábor, a triatlon- és országúti kerékpáros szakágból pedig Király Zoltán.

Fotó: Babka Szabolcs

Fotó: Babka Szabolcs

Bikemag: Milyen sporteredményeitekre vagytok a legbüszkébbek? 2014-ben és a múltban?

SHKE: Közel negyed évszázad alatt nagyon sok versenyzőt sikerült kinevelnünk, akik aztán vagy saját színeinkben, vagy más egyesületeknél lettek stabil tagjai a hazai kerékpáros élmezőnynek. Összességében kiemelhető, hogy szinte folyamatosan a legeredményesebb hazai egyesületek között vagyunk a hegyikerékpáros csapatversenyben, országúton az Amatőr Kupa utánpótlás-csapatversenyében többször is elsők voltunk az elmúlt években. Mind a hegyikerékpáros XCO és XCM, az országúti kerékpáros és triatlon/duatlon vonalakon büszkélkedhetünk országos bajnoki dobogósokkal minden esztendőben.

Bikemag: Mivel foglalkozik az egyesületetek? (Például: utánpótlás nevelés, válogatott versenyzők kitermelése a hazai kerékpársport számára, részvétel hazai vagy nemzetközi versenyrendszerben, részvétel tömegsport rendezvényeken, versenyszervezés, stb. Prioritások a felsoroltak között?)

SHKE: Egyesületünk számára az eddigiekben nem nyílt lehetőség arra, hogy „profi” sportolókat versenyeztessünk, de a komolyabb eredményeket elérőket mindig próbáltuk külön is segíteni, támogatni. Inkább egy nagy közösségként működünk, ahol mindenkinek egyforma „szolgáltatásokat” próbálunk biztosítani, ez jellemzően a versenyekre és egyéb eseményekre való utaztatás finanszírozásában nyilvánul meg. Ez évi szinten a három szakágat együttvéve 80 és 100 közötti eseményt jelent.

Az utánpótlás-neveléssel komolyabban három-négy éve kezdtünk el foglalkozni, mikor láttuk azt, hogy – ahogyan általánosan is tapasztalható volt – szinte „kiesett” egy generáció az utánpótlásból. Jellemzően a legkisebbekkel kezdtünk el foglalkozni, melynek mára egészen szép eredményei vannak – ezt mindenki láthatja, aki az XCO és XCM szakágak versenyeinek eredménylistáit böngészi. Emellett tagjaink meghatározó része maratonozik, egy-egy nagyobb hazai eseményen nem ritka, hogy akár 40 – 50 versenyzőnk is rajthoz áll.

Egy ideje elkezdünk egyfajta kerékpáros érdekérvényesítési és szemléletformálási tevékenységet ellátni városunkban és a környező településeken. Fontosnak tartjuk azt is, hogy a Salgótarjánról sokakban ipartérségként élő emlékkép megváltoztatásában közreműködjünk, ezért aktív résztvevői vagyunk a térségi turisztikai fejlesztéseknek. Közel száz kilométeres hegyikerékpáros útvonalhálózatot tudtunk ezen kapcsolatok segítségével kialakítani az elmúlt években, mely nem csak az ideérkezőknek hasznos, hanem az itt élőknek is.

921548_582609515096199_517609438_oA kezdetektől fogva jelen vagyunk a hazai versenyrendeszer(ek)ben, onnan indulva, hogy 1993-ban mi rendeztük az MMTBSz első hivatalos Országos Bajnokságának (a mai Magyar Kupának megfelelő rendszer akkori neve) első futamát. Nagyságrendileg húsz feletti országos bajnoki és magyar kupa futamot szervezetünk fennállásunk alatt a hegyikerékpáros szakágban, melyek között a korai időszakban még DH, Triál események is megjelentek. 1995 óta szervezzük a regionális érdeklődéssel zajló Hegyikerékpáros Városi Bajnokságokat, évente négy-négy futammal. Idén a huszadik szezont zártuk le, 80 ilyen besorolású eseményt rendeztük meg ez idő alatt. Közel 20 országúti kerékpáros esemény is nevünkhöz fűződik: kezdetben a Salgó Kupa hegyi időfutam, majd ezt követően a Tarján Kupa mezőnyverseny, mely több szezonon át az Amatőr Kupa kedvelt állomása volt. A 2000-es évek elejétől rendezünk cyclo-cross versenyeket, alapítói vagyunk a SuperCross Sorozatnak.

Fontosnak tartjuk túraszakágunk működését is, mellyel egyesületünk az összeurópai BIG mozgalom hazai vezetőjének tekinthető. A versenyek mellett nem mellesleg minden évben több kerékpáros-, hegyikerékpáros- és gyalogos teljesítménytúrát is szervezünk önállóan vagy társrendezőként.

Bikemag: Milyen versenyrendszerben versenyeztek/versenyeznétek(amennyiben jelenleg nincs ilyen) szívesen?

SHKE: Jelen vagyunk a hegyikerékpáros XCO és XCM versenyeken, az országúti Amatőr Kupa eseményeken és Országos Bajnokságokon, triatlon és duatlon megmérettetéseken, SuperCross Sorozat állomásain.

Bikemag: Ha van ilyen, mi a legfőbb hiányossága a magyarországi versenyrendszereknek?

SHKE: Vegyük például a legnehezebb kérdést, az XCO Magyar Kupát. Amíg a legtöbb rendező egyesület arra törekszik, hogy a versenyrendezés vesztesége ne sodorja lehetetlen helyzetbe a szervezetet gazdaságilag, addig ez egy nagyon kényes kérdés. Az idei évben segítség volt a helyszínekre szállított eszközök megléte és a további szolgáltatások egy részének díjátvállalása, de látni kell, hogy sajnos ez még mindig kevés. Magasak a nevezési díjak, kevés a versenyző, és a legtöbb rendező az említett segítséggel sem tud olyan infrastruktúrát, díjazást biztosítani, amilyet szeretne és ami vonzóvá tenné ezt a versenyrendszert.

Bikemag: Milyen hosszú távú céljaitok vannak az egyesületben?

SHKE: Úgy gondoljuk, hogy azt a szemléletet, melyet húsz éve követünk, folytatni szeretnénk. Őszintén szólva az egyesületen belül néha súrlódásokat okoz az egyesület irányításának és értékrendjének szemlélete, de 23 éves fennállásunk bizonyítja, hogy összességében jó úton haladunk előre. Mindig is közösségként tekintettünk magunkra, ezt a jövőben sem szeretnénk megváltoztatni.

Az utánpótlás-nevelés a jövőben is prioritás lesz, csakúgy ahogyan azoknak az eseményeknek a szervezése is, melyekben érdemes részt venni és kirajzolódnak értékek, hosszú távú célok.

204829_205536102803544_2837749_o

Bikemag: Mi szükséges ahhoz, hogy ezeket a célokat elérhessétek? Milyen forrásokból működtetitek az egyesületet, milyen forrásokból tervezitek a jövőben működtetni?

SHKE: Ahogyan fentebb is említettük, működünk a saját utunkon. Szerényen, de működünk – ezt megoldjuk mi. Nem vagyunk saját magunk ellensége, és nem akarunk nagyképűek lenni azzal a kijelentéssel, hogy nem az idei évben érkezett műhelytámogatástól függ anyagi létünk. Jó, hogy van ilyen, meg is van a helye és segítség a mi életünkben is! De az lenne már végre jó, ha egy hatékony, nyugodt szövetségi irányítás valósulna meg, hogy a gyerekeiket versenyeztetni szándékozó szülők közül a második szezonra ne csak a fanatikusok maradjanak a rendszerben a fejetlenség okozta csalódás(ok) következtében. Ezt biztosan nem váltja ki az, hogy a műhelytámogatás következtében néhány ezer forinttal kevesebb lett a versenyzők költsége a szezonban.

193018_205460272811127_5190306_o

Részvétel a kerékpáros közéletben:

Bikemag: Tagegyesületként részt vettetek-e az utóbbi években a szövetség munkájában, részt vesztek-e a közgyűléseken? Mi jut eszetekbe először, amit megemlítenétek, hogy a ti nevetekhez fűződik a hazai klubéletben/versenyrendszerben?

SHKE: Mint említettük, egyetlen élő alapítóegyesülete vagyunk a Magyar Mountain Bike (Szakági) Szövetségnek, dr. Szabó Sándor révén a kezdeti időszakban elnökségi tagot is adtunk a szervezetbe. Az elmúlt évtizedben csak „kivétel erősíti a szabályt” alapon hagytunk ki akár szakági, akár nagyszövetségi közgyűlést, de meg kell mondanunk, hogy ez rengeteg türelmet és önmérsékletet igénylő dolog lett az elmúlt időszakban…

Sosem voltunk „nagyhangú” egyesület, de mindig volt véleményünk, mely az utóbbi időszak folyamatait összességében nézve egyre karakteresebb lett. Talán a mélypont az volt, amikor a hegyikerékpárosok között a korábbiakban elképzelhetetlen „bérszavazás” megjelent a rendszerben annak érdekében, hogy bizonyos körök a saját elképzeléseiket érvényesíteni tudják. Az más kérdés, ha több éves, vagy éppen évtizedes barátságokra és egyetértésre alapozva ismerős tagnak, tagegyesületi vezetőnek átadunk meghatalmazást és az előre megbeszélt módon képviseljük egymást. De az már gyomorforgató, amikor a sportágban közel negyed évszázados múlttal rendelkező személyek ismeretlen, szavazólap-emelgető arcokkal szembesülnek ezeken a szeánszokon.

kerekpar_st_nm_13_Foto_Kéri_István

Bikemag: Véleményed szerint egy kerékpáros szövetségnek miben kellene segítséget nyújtani számotokra, hogy az egyesület céljai könnyebben elérhetők legyenek nektek? Vagyis konkrétan a szövetségtől mit vártok el, mit tegyen a ti egyesületetekért?

SHKE: Nehéz erre olyan terjedelemben válaszolni, amely emészthető, ezért inkább a helyzetet érzékeltető tényeket írnánk le, mellyel versenyeztető és versenyrendező működésünk kapcsán mi is tapasztalunk. A ’90-es években egy komplett csapatot tudtunk benevezni egy perc alatt vonalkódos rendszer segítségével egy XCO Magyar Kupára például, ma egy összetett eredménylistát nem látunk időben év végén, az év közbeni részeredményekről ne is beszéljünk. Országúton a hatályos KRESZ ismeretében konkrétan szabálysértéshez asszisztál minden versenyrendező, aki nem lezárt úton próbál eseményt megvalósítani, emiatt nekünk konkrét problémánk is jelentkezett korábban a Rendőrséggel. Az elmúlt években a néhány tucatnyi versenyzőről stabil 120 – 140 főre duzzadtak a SuperCross Sorozat indulói létszámai – a sportágért felelős szövetség tudomást sem vesz ezen kezdeményezés létezéséről. Sajnos ott tartunk, hogy a segítségnyújtás iránti igényünk abban merül ki, hogy a természetest szeretnénk: átlátható, pontos, szakmai szempontok szerinti működés minden területen. Ha ez meglenne, a sportvezetők nem lennének folyamatosan agyvérzés-közeli állapotban, a versenyzők értelmét látnák a munkájuknak, a szülők szívesen terelnék errefelé gyerekeiket. A többi már az egyesületek dolga, a helyi ismeretek és lehetőségek birtokában.

Bikemag: Mi az a három legfontosabb dolog szerintetek, ami az ismert keretek között fő céljaként fogalmazhat meg a kerékpáros szövetség?

SHKE: Hatékony, pontos és átlátható működés. Szakmailag hozzáértő irányítás kialakítása. Érdekérvényesítés megvalósítása a kerékpározással kapcsolatos jogszabályi környezetben.

kerekpar_st_nm_10_Foto_Kéri_István

Bikemag: Egy működő kerékpáros szövetség tevékenységével kapcsolatban miről szeretnétek folyamatos tájékoztatást kapni?

SHKE: Mindenről. Téves az a vélekedés, hogy nem lehet, vagy nem kell mindenről tudnia a tagszervezeteknek! Természetesen nem arra gondolunk, hogy be kell jelenteni, hogy ha egy csomag fénymásolópapírt vesz valaki a szövetség irodájába. De az nonszensz, hogy nem értesülünk elnökségi ülésekről, döntésekről, folyamatokról. A közgyűléseken felvillantanak az egyesületi vezetőknek táblázatokat, száraz számokat, melyek mögött nem tudjuk, hogy milyen tételek állnak, illetve az előzőek okán azt sem, hogy arról ki és mikor döntött.

Bikemag: Mi a véleményetek egy jövőbeni egyszövetségi rendszerről, külön adminisztrációval működő szakági szövetségek nélkül?

SHKE: Az elmúlt évek egy helyben állása, vagy talán inkább hátrafelé haladása okán mi arra jutottunk, hogy nyíltan támogatjuk az egyszövetségi rendszer kialakítását.

Bikemag: Egyéb fontos közlendő, amit szeretnétek megosztani a nyilvánossággal?

SHKE: Köszönetünket fejezzük az egyesület korábbi elnökeinek, Szabó Ferencnek és Melihercsik Jánosnak, hogy áldozatos munkájuknak köszönhetően a mai napig aktív egyesületet építhetünk tovább a jövőben. A BikeMag szerkesztőségének köszönjük a megjelenési lehetőséget!

Szerkesztői lábjegyzet: A Bikemag.hu-n szeretnénk lehetőséget adni mindazoknak, akik aktívan dolgoznak, értéket teremtenek a kerékpársportban. Aki tehát minderről a munkáról be szeretne számolni weboldalunkon keresztül, nyitott kapukat dönget, bármikor megkereshet a megadott elérhetőségeken. Miután a napokban komoly erősítés történt a Bikemag stábjában, 2015-re tovább gondoltuk az egyesületek bemutatását, és szeretnénk újra felpezsdíteni a fórum-életet is, külön felületet adva ennek a bizonyos “Tablónak”. Addig is a “Tabló: a magyar kerékpársport körképe”-sorozat cikkeit a Tabló menüpont alatt kereshetitek majd vissza, szólhattok hozzá. Ha valaki kimaradt, de úgy érzi ott lenne a helye a Tablón, ne habozzon írni nekünk!

A hosszú távú párbeszéd jegyében:

Takács Tamás tt@bikemag.hu

Tóth András andras.toth@bikemag.hu

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.