fbpx

Országúti tárcsafék: zúgolódik a kerékpársport, de minek?

Fékhatás: az egy dolog, hogy a hidraulikus tárcsafék nagyot harap, de ebből adódik a legtöbb hátránya is. Ellenzői azt hangoztatják, hogy olyat fog, ami már kontrollálhatatlanná teszi, ha például esőben, nedves úton satut húz valaki, az tuti padlót fog. Persze, aki először húz vele így satut életében, az lehet megjárja, de azért megsúgom, hogy egy profi kerékpáros pár nap (illetve inkább perc) alatt hozzá tud szokni, hogy minden körülmények között komoly, tökéletesen finoman adagolható fékerővel gazdálkodhat.

Az esőben meggondolatlanul erős fékezés miatt maximum a Tihany Kupán fognak sokszor elesni miután valaki ijedten berántja a „Fék-fék!” ordibálásra, de nem WorldTour versenyen, ők arrafelé tudnak kerékpározni… Ok, nyilván lesz pár ilyen baleset, de lesz talán még több mentés, amikor azért tudja esetleg valaki elkerülni a komoly sérülést, mert tudott nedves, koszos felnivel is fékezni.

Bár körbejárta a kerékpáros oldalakat Gustav Larsson fotója a tárcsa-tetkóról, – személyes véleményem szerint – ezt a vonatkozást túllihegik. Főleg azért, mert a legtöbb tömegbukás olyankor történik, amikor a profik éppen nem húzogatják a féket, vagyis a tárcsa nincs túlhevülve. Amikor mezőnyben 50-nél sík úton történik valami baki, akkor a tárcsafékek nincsenek felhevülve. Elég sok körülménynek össze kell játszani ahhoz, hogy pont akkor, pont úgy történjen a baleset, hogy egy felhevült tárcsa megégessen valakit.

Mavic Ksyrium Disc - a kerékgyártók nem akarnak lemaradni!

Mavic Ksyrium Pro Disc – a kerékgyártók nem akarnak lemaradni!

A tárcsafékek túlmelegedése technikai szempontból azonban valóban komoly probléma, és nem is annyira a WorldTourban. Hall az ember arról is történeteket, hogy tesznek tönkre amatőrök karbonfelniket, amikor a több ezres hegyekről levezető szerpentineken ereszkednek lefelé, persze ötször annyit – kb. folyamatosan – húzogatva a féket. A felmelegedés a tárcsaféknél még nagyobb gond.

Eltérő a fékezés karakterisztikája is, hiszen nagy sebességről a fékezés kezdetén a kerék nagyobb perdülete miatt a tengelyhez közel fogó tárcsafék akár gyengébben fékez, mint a kerék kerületénél harapó patkó. Aztán minél kisebb a sebesség, annál lesz egyre durvább a tárcsa. Ha lejtőn folyamatosan húzzuk, nagyon hamar felmelegszik, elég a mountain bike használatra gondolni, nekem többször kezdett beégni tárcsa aszfalton lefelé, mint terepen.

Nemcsak a tárcsát károsítja ez a jelenség, de a csapágyak is beégnek, a kenőanyag megsül, ezeket a problémákat mindenképpen meg kell oldania a gyártóknak. Rendkívüli hőelvezető tulajdonságokkal rendelkező anyagokkal kell kombinálni a tárcsát, betéteket, csapágyazást, mert akkora méretű tárcsákat tuti nem nyelnek be az országútisok, ami ilyen szempontból ideális lenne.

direkt felfogatás 140-es tárcsához

direkt felfogatás 140-es tárcsához

Nyilván a szerviz, szerelés, kerékcsere szempontjából is – főleg a versenysportban – hátrányosak a tárcsafékek. Azt gondolom azonban, hogy ezt a problémát simán megoldja az idő. A Focusnak például már van is gyorskioldós rendszere az átmenőtengelyhez, és biztosra vehetjük, hogy hamar kialakulhat egy használható szabvány, ha végleg elterjednek a tárcsafékek. Ma, 2015-ben életszerűtlen a tárcsás kerékcsere az országúti versenysportban, de ha már mindenki tárcsással megy majd, meg fogják oldani.

Nyilván gondot jelent a középkategóriától felfelé mára egyöntetűvé váló belső kábelezés is, hiszen nem csak a protour-szerelőknek lenne nyűg a rengeteg légtelenítés. Viszont erre is létezik már megoldás, például a Formula alkalmaz a fékkarból kipattintható, önálló hidraulikai egységet képező fékkábelt. És akkor itt belemehetnénk, hogy ha ilyen irányba mozdulunk, elkezdhetik újratervezni a fékváltókarokat stb.

Mi a végkövetkeztetés? Lehet örülni, nem örülni, a kerékpáripar úgyis átviszi majd a tárcsás országútikat a versenysportba is, már csak azért is, mert nem versenysportolóknak adnak el több bringát, hobbikerékpárosoknak pedig nagyon jól eladható lesz a hidraulikus tárcsafék a jövőben. A két szabvány hosszú távon pedig nem lehet életképes egymással párhuzamosan, a mountain bike szegmensben már lezajlott ez a folyamat. Summásan összefoglalva tehát a megszoksz vagy megszöksz esetről van szó.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo