fbpx

Northwave Celsius Arctic 2 GTX: Sarkkörön innen

Mi értelme van egy gyárilag -25 fokig komfortos viseletet nyújtó cipőnek itt Közép-Európában, ahol a globális felmelegedés miatt évente egyszer van hó? A kérdés jó, többek között erre is kerestük, sőt keressük a választ mivel tartós tesztre érkezett a cipő, így vélhetően sok tapasztalatunk lesz vele.

Balázs nagyon részletesen írt már a cipő tudásáról, a felhasznált anyagokról és ezek funkcióiról a Shopping Guide bemutatóban érdemes itt elolvasni, én inkább a használat közbeni tapasztalatokra fókuszálnék.

Kezdjük rögtön a színével. Hezitáltam, hogy milyen színt kérjek tesztre. A fekete sokkal egyszerűbben megy mindenféle ruhához, a fluo sárga pedig pont az ellentéte. Mivel ezt a cipőt fogom országúti tekerésekhez is használni, ezért inkább a „Be visible! Be safe!” mottónak megfelelő feltűnő kivitelt választottam, hiszen a hazai utakon minél feltűnőbb vagy, annál nagyobb az esélyed, hogy megúszod ép bőrrel az edzéseket. Tehát így lett fluo. Macerásabb tisztán tartani, mert jobban meglátszik rajta a kosz, előnye viszont, hogy nem hagyod dzsuvásan a bringázás után, ami amúgy is ajánlott, főleg GoreTex anyagot tartalmazó cipőknél.

Vastag neoprén a fagyos időjáráshoz!

Vastag neoprén a fagyos időjáráshoz!

Akkor ha már GoreTex, akkor essen szó erről is. Sokan gyártanak már a GoreTex-nek megfelelő anyagot, melyeknek egyetlen hátrányuk van csak. Sosem annyira jók mint az eredeti. Ennek a szövetnek a lényege, hogy membrános kialakításának köszönhetően a vizet nem engedi be, ellenben az izzadtságot kipárologtatja. Még az enyémet is, pedig durván izzadós vagyok. De erről később. Szóval a GoreTex, és igazából bármelyik technikai alapanyag eléggé kényes a tisztaságra. Ugyanis a kosz idővel eltömíti a pórusait, és pont a lélegzőképesség fog csökkenni. Vannak speciális takarítószerek melyekkel ezek tisztíthatóak, és utána is megtartják a tulajdonságaikat. Azért nem ennyire drasztikus a dolog. Ha hazaérés után langyos vízzel és puha kefével eltávolítod a sarat, koszt, akkor évente 1-2 alkalommal bőven elég speciális cuccal tisztítani.

northwave_celsius_arctic_2_gtx_cipoteszt (1)

És akkor jöjjön az izzadás és a hőérzet. Egy valamit érdemes figyelembe venni. Mindenkinek más a keringése és a hőháztartása. Én izzadós vagyok. Nem kicsit. Nagyon. Csak, hogy klasszikus idézzek 🙂 DE! Eltér a kezem, és a lábam keringése. Egy meleg téli kesztyűt -5 fok alatt veszek csak fel, fölötte az átmeneti thermo kesztyűk is jók, vagy melegek. A lábam ellenben hamarabb fázik, de azért messze nem fagy meg egy kis hidegtől. Ezzel a cipővel a következő a tapasztalatom. Nagyjából +5 fokig tudom hordani, afölött nagyon izzad benne a lábam nyári zoknival is. A komfortzóna nyári hosszú szárú zoknival +5 és -5 fok között van. Ez alatt már téli zoknira van szükségem. A gyártó -25 fokig írja a használatát, szerintem ideig-óráig el tudnék lenni benne a Northwave Extreme Winter zoknijában, de ez maximum két órás tekerés jelentene. Viszont ha nem akarsz részt venni Svájc szívében a többnapos Snow Bike Festival-on, akkor ez bőven elég is lesz, hiszen ilyen hidegben rendszeresen maximum munkába jár az elvetemült bringás, esetleg kimegy egy kicsit átmozgatni ha szép havas a táj.

Az a nem mindegy, hogy télen is a komfortzónádban tekersz, vagy fagyoskodsz?

Az a nem mindegy, hogy télen is a komfortzónádban tekersz, vagy fagyoskodsz?

Egyelőre -5 fok és mellé 40 km/h-s szél volt a leghidegebb amiben tekertem benne, ekkor még elég volt a nyári zokni a két órás tekeréshez. Persze lehet neked már ilyenkor téli zokni kell, ahogy említettem ez egyéni tolerancia kérdése. Ez a hőmérséklet a széllel hőérzetre -14 fokot jelentett nagyjából, a fenti táblázat alapján. Az arcom hamar „múmiára” fagyott, mert maszkot nem vittem, fene gondolta, hogy ilyen lesz fent. Vélhetően a jövőben lesz még ennél durvább is, természetesen beszámolok még róla, hogyan funkcionál.

Igen, országútin is monti cipővel. A téli csúszós, dzsuvás utakon előnyösebb a mintás talp.

Igen, országútin is monti cipővel. A téli csúszós, dzsuvás utakon előnyösebb a mintás talp.

Igazából kétféle körülmény között szokott „lefagyni” a láb. Az egyik a lejtőn nagy tempónál, hiszen éri még a menetszél is. A másik amikor valami miatt álldogálsz a hóban, sárban, és a fém stopli remekül átvezeti a hideget a talpadhoz. Szerencsére ennél a cipőnél egy speciális GTX talpbetét szigetel a hidegtől. Mikor az új DT Swiss kerékszett bemutatóján bringáztunk, volt egy közel 40 perces megállás miközben kereket cseréltek minden bringában, és az lepett meg, hogy egyedül a kezem kezdett el fázni, a lábam simán tartotta a hőt! Ez legalább annyira fontos tulajdonság mint a „Panda” bélés hőtartása. +5 fok fölött ahogy írtam izzadt benne a lábam, de a GoreTex anyag egész jól ellátta a funkcióját. Persze nedves lett a bélés, de nem fáztam, fullosan komfortos volt. Egyedül arra figyeltem, hogy hazaérve talpával lefelé meleg, de nem forró radiátorra állítsam, így hamar megszárad a bélés és nem lesz döglött kutya szaga a cipőnek, ami sajnos a téli cipők egyik rákfenéje.

Hiába áll rajta a latyak, nem fagy le a lábad, és nem ázik be!

Hiába áll rajta a latyak, nem fagy le a lábad, és nem ázik be!

Egyedül esőben nem sikerült még tekerni benne, bár ezt nem sajnálom annyira, ellenben vizes, latyakos víz érte már bőven, és nem ázott be az anyag. A tapasztalatok alapján ha rendes esőben tekersz benne, akkor célszerű a bringás nadrágot a cipőn kívülre húzni, mert egy helyen tud beázni, ha a szárán keresztül befolyik a víz.

Régen a téli cipők felvétele kínszenvedés volt, mert a viszonylag szűk szárán keresztül kellett belegyömöszölnöd a lábad a cipőbe, ami főleg magas rüszttel rendelkezőknek mint én is nem volt könnyű tornamutatvány. Itt szerencsére nem lesz ilyen probléma. Van két tépőzár kívülről. Az egyik a Speed Lace elnevezésű fűző rendszert takarja, a másik pedig a boka fölött zárja vízhatlanná a cipőt. Ezeket kinyitva és a gyorszáras fűzőt kioldva könnyedén bele lehet lépni. Nekem egyedül azzal van gondom, hogy a magas lábboltozatom miatt amikor teljesen rázárom a tépőzáras takarókat, akkor már túl szoros a cipő a lábamon. Ha nem esik az eső akkor nincsen gond, mert kényelmesre tépőzárazod, de esőben kell a 100%-os fedés.

Csúszós sziklákon is stabilan tart, de azért nem árt óvatosnak lenni...

Csúszós sziklákon is stabilan tart, de azért nem árt óvatosnak lenni…

A talpa karbonszállal megerősített üvegszálas műanyag. Érezhetően nem annyira merev mint mondjuk a csúcs Extreme Tech cipőink, de bőven elegendő mivel nem versenyzésre használod. Volt szerencsém hóban is kipróbálni, a talp gumikeveréke elég stabil, pedig a havas köveken, fákon gyakorlatilag semmi sem tapad, az orrába bele lehet tenni a csavarokat is, ami tolásnál előnyös, de sajnos a hideg fém stoplira felrakódó hógolyóval egyelőre senki sem tudott semmit kezdeni…

Szóval egy hónapnyi teszt után azt a konklúziót vonnám le, hogy azoknak nem érdemes ennyit áldozni egy cipőre akik alig párszor veszik elő télen a bringát (bár keveset is jobb komfortos meleg cipőben tekerni), nekik lehet a „sima” Celsius 2 GTX modellt ajánlanám Aki viszont napi szinten jár bringával dolgozni időjárás függetlenül, vagy sokat teker a hidegben is, esetleg minden hétvégén túrázik a haverokkal, azoknak áldás egy ilyen lábbeli. Ha „Handrásosan” szeretném kifejezni, akkor „instant get” a Northwave Celsius Arctic 2 GTX. Persze nem olcsó, de a másik oldalról nézve egy komolyabb Nike kosaras cipő is ennyi, meg hát ami a felső házba tartozik és profi cucc a semmiből sem olcsó. És azt sem kell elfelejteni, hogy ezek a téli cipők 6-7 szezont simán kihúznak, az én téli lábbelimet 10 év után nyugdíjaztam a Celsius-ra! Szezononként meg 6-8000 forint talán nem is vészes a kedvenc sportodra 🙂

Megtetszett a cipő? Kattints ide fluo színben, vagy ide feketében!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo