Tour Down Under, San Luis, Dubai Tour, Katari Körverseny… A ma kezdődő Dubai Tour kapcsán arról lesz szó, hogy ezek a viadalok a logisztika szempontjából is teljesen mások, mint mondjuk a Tour de France, vagy a Giro d’Italia.
Az olasz profi kerékpáros csapat, a Lampre-Merida legfrissebb képein keresztül nyerhetünk betekintést, mennyire különbözőek az év eleji profi országúti viadalok a legnagyobb érdeklődés övezte nagy körversenyekhez, a Tour de France-hoz, vagy éppen a Giro d’Italia-hoz képest.
Az év első WorldTour körversenyén, az ausztráliai Tour Down Under-en kívül Argentínában (Tour de San Luis) is zajlott rangos kerékpárverseny, a napokban pedig a Közel-Keletre látogatott a fél profi mezőny, ahol a Dubai Tour-on, a Katari- és az Ománi Körversenyen vesznek majd részt.
A nagy távolságok miatt komoly utazási költségekkel kell számolni, ismeretes, hogy még a jóval nagyobb büdzséből működő Formula 1-es istállók számára is megterhelő a tengerentúli utazás. Pláne, ha a szerelőkamionok, buszok, kiszolgáló járművek adott versenyre való eljuttatását is figyelembe vesszük…
Utóbbi a tengerentúli versenyeket tekintve egy profi kerékpáros csapat 10-30 millió eurós éves költségvetését is jelentősen megterhelné, ezért ilyenkor máshogy oldják meg a logisztikát. Miközben a Tour de France-ra a Lampre-Merida két kamionnal, nagybusszal, furgonokkal, több kísérőautóval érkezik, egy Dubai Tour-on teljesen máshogy néz ki a géppark.
Hiányoznak például a szerelőknek tökéletesen profi körülményeket biztosító szerelőkamionok, de például a Tour Down Under-en az is előfordul, hogy egyes csapatok helyi szerelőket alkalmaznak. A Dubai Tour-ra – és ez a többi közel-keleti versenyre is igaz – kísérőkocsikat sem visznek, ezeket a rendezők biztosítják szponzor jóvoltából.
A profi kerékpárosok útban a nagy európai körversenyekre személyes motyójukkal szállnak fel a repülőre, a kerékpárt és a felszerelést a csapat intézi, a Dubai Tour esetében láthatjuk, hogy a Merida kerékpárokat nem a szerelőkamionnal juttatják el vagy hajózzák be a verseny helyszínére, hanem együtt utaznak a csapattal, nagy feltűnést keltve a reptéren.
Ilyenkor természetesen kevesebb tartalék kerékpárral is érkeznek, és a közel-keleti versenyeken sokszor közmegegyezés, hogy az időfutamon is hagyományos kerékpárral indulnak. A kronógépek szállítása sem jelent így plusz költséget a csapatoknak, a Lampre-Merida is otthon hagyja a Time Warp arzenált.
A Dubai Tour-on kialakított kis depókban kisebb a nyüzsgés, mint a Tour de France-on, kisebb szerelőállványokon, kisebb személyzettel, családiasabb hangulatban zajlik a munka, a versenyzők a csapatbusz helyett a rendezők által biztosított kisbuszon utaznak.
Ennek ellenére remek a hangulat ezeken a versenyeken, sok nagynevű profi kerékpáros számára ezek a viadalok tulajdonképpen még az edzésről, formába lendülésről szólnak. A Lampre-Merida sztárja, Filippo Pozzato is kedveli az ilyen versenyeket, rendszeres vendég évek óta San Luis-ban és Katarban is, a kisebb „nyaralások” megtörik a felkészülési időszak monotóniáját.