A kutya sem szereti, amikor a gazdi elmegy otthonról, és rázárja az ajtót. „Nincs rám szüksége? Szimatommal, fülemmel segítenék őrizni, biztonságot adni, ha pedig nincs feladat, követem a gazdát vagy csendesen megbújok a sarokban.” Ez nem a kutyamagazin állatvédő rovata? Akkor kezdjük úgy, hogy városi ember számára a kerékpár sokat segíthet az egyszerű és praktikus mobilitásban, egyéb közlekedési eszközökkel kombinálva – az út egy részét nyeregben megtéve – garantáltan hamarabb célba ér. A Tern legújabb fejlesztése mindent megtesz, hogy hasznunkra legyen, viszont a csekély összecsukott méretnek és egyéb praktikus tulajdonságoknak köszönhetően se legyen kolonc, ha éppen nem rajta közlekedünk.
Az analógiát folytatva, az összehajtható kerékpár különleges “állatfaj”. A fejlesztőknek a szokásosnál több szempontot kell figyelembe venni, összeegyeztetni. Az egyik ilyen a kerékméret, ami lehet mindössze 16″-os (kb. 40cm), vagy akár 26″-os (kb. 65 cm) is. Az előbbi tálcán nyújtja az apró méretet, de a fizika határait feszegeti, az utóbbi esetében a hangsúly rendszerint már nem a kis méretre történő összehajtáson van, hanem a hagyományos bicajokkal megegyező érzeten. Széles kínálatában a Tern nem kevesebb, mint öt kerékméretet alkalmaz, ellenben nem megy az arany középútnak tekinthető 20″-os alá.
A BYB modellszéria elsődleges célja a praktikus szállíthatóság és a minimális összecsukott “csomagméret”, viszont ha ezt 20”-os kerékmérettel párosul, a mérnököknek fel van adva a lecke! Miért nem megy egyszerűn lejjebb kerék méretben a Tern, ami többé-kevésbé garantálja a kompaktos csomagméretet? Az ok, az a fránya fizika! Összecsukható kerékpárokkal foglalkozó tesztünkben egyértelműen dicsértük a Tern bicajok vázmerevségét, a kiváló menetstabilitást és az irányíthatóságot, továbbá a még éppen elfogadható kényelmet. A tesztbicajok irányítása kiegyensúlyozott, kevésbé ideges, ami akár a nyeregből kiállva sprintelést is lehetővé teszi. Ezt a „mutatványt” egy imbolygó, tüsszentésre sávot váltó bicajon nem sokan vállalják be!
Az idén piacra dobott BYB sorozat esetében a Tern nem köt kompromisszumot sem a vázmerevség, sem a menettulajdonság terén. Tehát úgy kell biztosítani a csöppnyi összecsukott méretet, hogy sem a fent taglalt tulajdonságok, sem a “pilótafülke” mérete ne szenvedjen csorbát. De nemhogy nem kompromittált a BYB által kínált hely, egyenesen nőtt a korábban tesztelt Link és Verge modellekhez képest! A teleszkópos nyeregszárnak és az állítható Andros(G2) stucninak köszönhetően akár 195cm testmagassághoz is megfelel! Hallelúja minden hórihorgas bicajos nevében!
Technika:
A BYB kerékmérete tehát azonos a Link sorozattal, ellenben a hasonlóság itt többé-kevésbé véget is ér. A Tern mérnökei egy egész sor egyedi technológiát fejlesztettek, amely lehetővé teszi a BYB-koncepció sikerét. Az új vázkialakítás neve „TriFold technology”, amelyben a megszokott hidroform csőprofil helyett egy bonyolultabb duplacsöves konzolszerkezetet (DoubleDeck) alkalmaz. Eme innovatív – és nem éppen kétfilléres – megoldásra valóban szükség van, mert magán a vázon a szokványos 1 helyett 2 zsanéros összehajtási pontot helyeztek el. Igen, a BYB a félbehajtás helyett harmonikaszerű csukódást kínál, ellenben a “csiki-csuki” ellenére a vázmerevség a megszokott szintű marad. Igen, ezt nevezzük mérnöki mesterműnek! És nem utolsósorban a szabadalmaztatott TriFold váz a legszigorúbb EFBE és ISO 4210 biztonsági normákat is simán teljesíti.
Az új TFL kapcsolódások 3D kialakítást kaptak, így növelve a kontaktfelületet és a vázmerevséget. A zárómechanika is megújult: a DeadBolt dizájn és SpringLock technológia minden eddiginél finomabb, gyorsabb és pontosabb működtetést biztosít. A gyors oldás-rögzítés üdvözlendő, hiszen a dupla-forgáspont miatt néhány lépéssel többre van szükség az összehajtáshoz és kinyitáshoz. A váz alapanyaga továbbra is a legerősebb 7005 aluötvözet, az új Tern Tarsus villa pedig acél helyett 6061 hidroform aluból készül.
Most már csak az a kérdés, hogy a temérdek mérnöki munkával, az új szabadalmakkal és technológiákkal milyen eredményt értek el a „kompaktosítás” terén? Ami elvitathatatlan, a BYB összecsukva 30%-kal kisebb, mint bármely Link modell, így már a vasúti kocsik és buszok szabvány bőröndrekeszeibe is elhelyezhető. Az „origamicsomag” mellett mobilitást számos egyéb praktika egészíti ki, mint például a „troliüzemmódot” biztosító görgők vagy az új típusú gyorszáródás.
A kompakt csomagmérethez a harmonika-mechanika mellett hozzájárul még a keskeny, minőségi csapágyazással ellátott extra-keskeny Kinetix Neutron Mini 74 első agy, illetve a Tern Physis RF, 3D kovácsolt kormányrúd, ehhez csatlakozik az ugyancsak Tern-fejlesztésű Andros (G2) állítható kormányszár. A hátsó traktusban is újított a Tern: a nyeregszár erős 2014-AL alapanyagból készült teleszkópos konstrukció, ami egyszerre csökkenti az összecsukott méretet, illetve növeli az elérhető nyeregmagasságot. A „torony” tetején a már korábban bemutatott Tern Porter nyereg kap helyet szabadalmaztatott GripPad vállpárnázással, így a „troli” és a „kézicsomag” üzemmód mellett a vállra vevős módszer is rendelkezésre áll.
A mobilitás, csomagszállítás elősegítése érdekében a BYB számos innovatív kiegészítőt kapott. A Tern komplett mobilitás-rendszerben gondolkodik, amibe beletartozik a táska, a kosár, a csomagtartó, továbbá a kerékpár tárolásával és szállításával kapcsolatos eszközök, a világítástechnika, a szerszámok és egyéb speciális alkatrészek. A megdöbbentően átgondolt BYB kiegészítő-rendszerben új elem a Tern Metro Transit csomagtartó, amelyen görgőket is találunk, így a csomaggá alakított bicaj utazóbőröndként „trolizható”. Szériatartozék a minőségi RP „Chromeplastic” sárvédő, emellett az új Hebie láncborítás óvja a nadrágszárat a szennyeződéstől. A BYB-n már a legújabb – a Tern elektromos bicajokon (GSD, HSD) megjelent Combo Mount csomagszállítást elősegítő első konzolt találjuk, megnövelt terhelhetőséggel és még többféle rögzítési lehetőséggel. Végezetül a pedál (végre) nem félbehajtós, hanem gyorsoldó mechanikával ellátott, így a hajtókarról egy mozdulattal lehúzható, majd a vázon lévő konzolba illeszthető.
Menet/használat közben:
A BYB ugyebár egy olyan bicaj, amelynél nemcsak a menettapasztalatról kell beszélni, hanem célszerű elmesélni, milyen vele az élet. Mégis kezdjük a nyeregben töltött tapasztalatokkal! A két korábban tesztelt Tern-t méltattam a menettulajdonságokért és a természetes irányításért, de a dicséretes ötös ide jár! Sokat segít a kissé hosszabb Andros stucni, a tökéletes súlypont, tengelytáv, geometria, súlyeloszlás, azaz a BYB esetében tényleg minden klappol. Öröm vele bicajozni! És egyből látszik, hogy mennyit számít egy jó gumikülső, a Schwalbe Citizen nem ráz, tapad, a bicaj mégis megőrzi fordulékonyságát.
Tetszenek az BYB újítások, mint például az új „félcsomagtartó”, amelyen 2 görgő található a „csomagtoláshoz”, oldalra mehetnek a táskák, amelybe nem sarkal a bicajos, mert alapból megfelelően hátulra kerülnek. Minimalista dizájn maximális funkcionalitással. Az összecsukás záródása a BYB esetében nem mágneses, hanem rugós, így egész biztosan nem fog szétnyílni, az oldás pedig egy kis karral történik, nem szétfeszítéssel. A meghajtás felé történő „harmonika-origamival” a lánc végre nem kívülre kerül a csomagban, tehát még véletlenül se szennyez. Mint már említettem, díjazom az új teleszkópos nyeregszárat, végre egy összehajtós, amit nem kell „tuningolni”, hogy a nyereg elég magas legyen. A BYB-nél bőven marad biztonsági tartalék egy 190 centis embernek is! Olyan sok apróság van a BYB-n, amit a szívemhez nőtt, legjobb, ha távirati stílusra váltunk! A minicsengő cuki és hatásos, a markolat az egyik legjobb, amit valaha próbáltam, a „vállravevős” nyerget pedig megismertem a korábban tesztelt Verge modellen, és szerintem hibátlan.
Jó hír továbbá, hogy a a BioLogic „Joule 3” felsőkategóriás agydinamó integrált Tern Valo 2 első lámpával (41 lux/150 lumens) és Deluxe LED hátsó lámpával kiegészítve immár szériatartozék. Mindig rendelkezésre áll, és kikapcsolt állapotban egyáltalán nem lassítja a bicajt. Elegáns, szép, praktikus, és nem éppen kétfilléres opció, ha külön kellene megvásárolni.
BYB életérzés
Kétségtelen, hogy a BYB össze- és kihajtása a Tern által eddig alkalmazott N-fold-hoz képest pár plusz mozdulatot igényel, cserében kisebbre hajtható, kényelmesen elfér a tárolókban, szekrényben vagy bármilyen szűk helyen. A csomagtartóra integrált minikerekekkel a „bőröndnyi” pakk könnyen görgethető, például így vásároltam egy alkalommal a szupermarketben. Opcionálisan a vázkonzolra kosarat is lehet szerelni, tehát egyenesen oda mehet a portéka. Metróaluljáróban, vasútállomáson is jól jöhet a „troli” üzemmód, a BYB igazoltan mozgólépcső-kompatibilis. Lényegében alig kell kézicsomagként kezelni, ami sokaknak jelenthet előnyt.
Ezek után már csak az a kérdés, hogy a BYB után lesz-e még szükség a Tern Link városi összecsukható sorozatra? Valószínűleg igen, mivel a „finommechanikás” OCL vázkapcsolódásnál is bonyolultabb az új „TriFold technology”, következésképpen drágább, és kezelése begyakorlást igényel. Szerintem nem mindenkinek éri meg a többlet költség és a hajtogatással töltött plusz idő a szuperkompakt csomagméretért cserébe, az egyszerűbb Link modelleket tehát nem fenyegeti veszély. Amiért viszont érdemes már most átnyergelni a BYB „platformra”, az az egyre bővülő Tern e-bike kínálattal (GSD, HSD) közös számos spéci kiegészítő (ide értve a táskákat, konzolokat). Pár éven belül várhatóan az elektromos részleg lesz a norma, és a BYB az a széria, amely képes fogadni a számukra kifejlesztett új cuccokat.
A Tern BYB P8 ajánlott fogyasztói ára 430.000 Ft.
További info: https://tern.hu/shop/osszecsukhato-varosi-kerekparok/tern-byb-p8/
A BYB kerékpároknak külön weboldala van, amely itt található.
A Tern magyarországi forgalmazó weboldala.
A már megjelent Tern összecsukható kerékpárokról szóló teszt itt olvasható, a márkáról pedig itt írtunk bővebben.
https://bikemag.hu/magazin/hirek/kerekpar-origami-tern-verge-d9-es-link-a7-teszt
https://bikemag.hu/magazin/hirek/tern-a-premium-osszehajthato-kerekparok-specialistaja
Ha érdekel egy különleges kávézó fontos társadalmi küldetéssel: http://www.kockacsoki.hu/