Annyira széles lett a cyclocross kerékpárok választéka az utóbbi időben, hogy már felesleges cyclocross-versenyzés irányából közelíteni hozzájuk, jó példa erre a Merida Cyclo Cross 500.
Hosszú ideig a cyclocross egy szűk versenyzői réteget érintő szakág volt, és ennek megfelelően csak néhány nagy gyártó, illetve pár specialista épített ilyen célra bringákat. Tehát a cycloross kerékpár szinte egyet jelentett a cyclocross verenygéppel. Nem csoda, hogy 5-10 évvel ezelőtt a nagy német magazinokban sem voltak jelen nagy számban a cyclocross bringák, nálunk meg körülbelül 20-30 potenciális vásárló lett volna az egész országot tekintve. Ha sportolói oldalról közelítünk, lehet, hogy ez a szám azóta mondjuk megduplázódott, de ez még mindig nem különösebben ösztönözné a forgalmazókat modelljeik bemutatására…
Az utóbbi években – a gyártástechnológiák és az alkatrészek fejlődésének köszönhetően – egyre népszerűbbek a cyclocross gépek a hétköznapi sportolás terén, hiszen olyan könnyű koskormányos bringákat képes az ipar előállítani megfizethető áron, melyek nyergében nem kell Sven Nys-éhez hasonló technikai tudással rendelkezni ahhoz, hogy élvezzük a tekerést terepen is. 10 éve még azon a véleményen voltam, hogy egy cx-bringa kb. semmire nem jó, csak cx-versenyzésre, ez azonban a technikai fejlesztéseknek köszönhetően megfordult. A remekül csillapító karbon villáknak, tárcsafékeknek, tubeless gumiknak köszönhetően gyakorlatilag sikerült redukálni azokat a hátrányokat, amik egy hobbibringás számára felmerültek ha terepre, esetleg hegyekbe merészkedett egy cyclocross géppel.
Nem véletlenül fejlődik rohamosan – Amerikában is – egy új irányzat, a gravel biking. Nem találták fel a spanyol viaszt, csak egyre többen jönnek rá, hogy a nem túl technikás terepen megszokott köreiket egy modern cyclocross bringával is be tudják járni. Ugyanakkor egy ilyen bringával mint a Merida Cyclo Cross 500 aszfalton is szinte hasonlóan gyorsak lehetünk, mint egy országúti kerékpárral. A karbonvilla és a hátsó fertályon rugalmasabb váz, a 35-ös (esetleg 38-as) gumi csillapítja a terep egyenetlenségeit, a modern országúti tárcsafékekkel a lassítással sincs gond. Cx versenyen ugyebár ritkán kell nagyot fékezni, de mindennapi használat során – főleg nedvesen – a kétes hatású kantifék-országúti fékkar kombóval rémálom volt a lassítás.
A Merida Cyclo Cross 500 már rég nem az a kerékpár, ami célirányosan „cyclocrossozásra” készül. Ez egy általános használatra tervezett bringa, melynek nyergében hétvégi túrákon országúton, délutáni másfél órás csapatás során a közeli hegy környékén, vagy akár a városban is jól érezzük magunkat. Utóbbi szempontból kiemelendő, hogy sárvédőszemeket is találunk rajta, tehát teljes mértékben urbanizálható. A tárcsafékek a túramálhákkal esetleg megnövekedett tömeg esetén is jól jöhetnek, hiszen minél jobban megpakolnak egy bringát, annál nehezebb meglassítani. Adott méretben a geometria is inkább túrázós, mint „cyclocross-versenyzős”, leginkább a kényelmes komfort országútikhoz lehetne hasonlítani.
Ha belemegyünk a technikai részletekbe: az alumínium váz vadonatúj tervezésű, a hydrofroming eljárással a komfort jegyében hajlítva a csöveket, belül vezetett bowdenekkel. Elöl a karbonvillában is rejtve fut a kábel, ami nem csak esztétikus, de biztonságosabb is. A villában 15 mm-es átmenőtengellyel rögzíthető a kerék, a tárcsaféknél szükség is van a merevebb megoldásra, ami irányítás közben is további stabilitást garantál. A vázgeometria is inkább a biztonságot támogatja, a villaszög picit laposabb egy versenygéphez képest, aminek terepen, a lejtőkön begyorsulva vehetjük hasznát. A méretezés az országúti kerékpárokhoz hasonlít inkább, ami jó hír, nagyobb a választék: hat méret 47-es és 59-es vázak között (a tesztelt Merida Cyclo Cross 54-es (ML) volt).
A felszerelés gerincét a Shimano új 11 sebességes 105-ös szettje adja, ami működése és ár/érték aránya szempontjából is a legjobb kategóriájában. A hajtómű kilóg, FSA Gossamer 46-36-os tányérokkal, ami megfelelő áttételskálát ad a 11-28-as sorral. Nekem ezzel a Budai-hegységben rengeteg emelkedő abszolválható terepen, kondíciótól függően mindenkinek máshol lesznek a határok. Érdekes, hogy itt kijött, milyen határozottan jól működik az új 105-ös átdobó, sokszor fordult elő, hogy keményen terhelve váltottam elöl, ami mindig kritikus.
A fékek csemegének számítanak, hiszen kétoldalas mechanikus tárcsafékről van szó, a Tektro Spyre esetében a bowdennel mindkét oldalon mozgatjuk a betéteket. Ez minden szempontból jobb az egyoldalasnál, mind a fékhatás, adagolhatóság és a kopás is optimális. Nekem az Avid BB7-ről vannak a legjobb emlékeim a mechanikus tárcsafékek közül, a Tektro Spyre fékhatása teljesen hasonló, nem tudnám megmondani a különbséget. Az viszont egyértelmű, hogy a betétek a Tektronál fognak egyenletesen kopni, ha pedig sárban gyorsan fogy az anyag, nem fordulhat elő olyan szituáció, hogy a nem mozgatott oldal lenullázása miatt elszáll a fék.
A kerekek és a kiegészítők terén figyelhető meg némi spórolás: az 1000 eurós lélektani határhoz közelítsék a vételárat (Magyarországon ez 369 000 Ft-os ajánlott fogyasztói árat jelent). Merida logóval ellátott, színben haromizáló kormány, kormányszár, nyereg, nyeregszár, felnik stb. Pont azt tudják, mint bármi más alkatrész ebben a kategóriában. A Continental Cyclocross Race gumik nekem tetszettek, kimondottan gyorsan gurulnak terepen és aszfalton sem lassítanak be különösebben, ráadásul jobb az öntisztulásuk sárban, mint sok sárguminak hirdetett külsőé.
Összességében pont arra jó a Merida Cyclo Cross 500, amiről a teszt első felében írtam: sokak számára pont ez az ideális kerékpár, ha összesen egy általános használatú bringában gondolkoznak: országútra, túrákra, laza terepre, vagy közlekedésre. Emellett kezdő crossosoknak remekül beválhat amatőr versenyeken is, ha pedig megtetszik a szakág választhat könnyebb, jobb felszereltségű bringát is a palettáról (Cyclo Cross 700), aki pedig sokallja a vételárat, az alapfelszereltségű Cyclo Cross 300 mellett teheti le a voksot. Haladóknak jó hír, hogy jövőre újra lesz karbon Merida crossgép, akár kantifékkel is.
További képek:
Infobox:
A Merida kerékpárok forgalmazója: Bikefun Hungary Kft.
Web: bikefun.hu, a kerékpár IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: élettartam-garancia
Vázméretek: XS(47)-S(50)-SM(52)-ML(54 – tesztelt)-L(56)-XL(59) cm
Ajánlott fogyasztói ár: 369 000 Ft
Műszaki adatok:
Váz: CC Lite BC-D-Single
Méret: XS[47]-S[50]-SM[52]-ML[54]-L[56]-XL[59]
Villa: CC Carbon disc 15
Középcsapágy: attached
Fékkar: On Bar Lever additional
Fék Első: Tektro Spyre disc 160
Fék Hátsó: Tektro Spyre disc 160
Lánc: FSA F11S
Láncvédő: NO
Hajtómű: FSA Gossamer 46-36 Mega
Váltó Első: Shimano 105 D
Váltó Hátsó: Shimano 105 SS
Fogaskerékcsoport: Shimano CS-5800-11 11-28
Markolat: Merida Road Pro 3D
Kormány: MERIDA Road Pro Classic OS
Kormányszár: MERIDA pro OS -5
Kormánycsapágy: Big Conoid S-bearing neck pro
Agy Első: Bearing Disc-15 Road Axle
Agy Hátsó: Bearing Disc cassette
Pedál: NO
Felni: Merida comp 22 disc cross
Nyereg: Merida Race 1
Nyeregbilincs: Merida Aero 32 Allen ST
Nyeregszár: MERIDA pro H SB15 27.2
Váltókar Első: Shimano 105
Váltókar Hátsó: Shimano 105
Gumibelső: Lite
Gumiköpeny Első: Continental Cyclocross Race 35 fold
Gumiköpeny Hátsó: Continental Cyclocross Race 35 fold
Tömeg: 9,6 kg
Geometria:
.