fbpx

Merida Cyclo Cross 500 kerékpárteszt: gravel bike tárcsafékkel


Notice: Undefined variable: commentcount in /var/www/html/wp-content/plugins/facebook-comment-by-vivacity/user-file.php on line 121

Annyira széles lett a cyclocross kerékpárok választéka az utóbbi időben, hogy már felesleges cyclocross-versenyzés irányából közelíteni hozzájuk, jó példa erre a Merida Cyclo Cross 500.

Merida Cyclo Cross 500

Merida Cyclo Cross 500

Hosszú ideig a cyclocross egy szűk versenyzői réteget érintő szakág volt, és ennek megfelelően csak néhány nagy gyártó, illetve pár specialista épített ilyen célra bringákat. Tehát a cycloross kerékpár szinte egyet jelentett a cyclocross verenygéppel. Nem csoda, hogy 5-10 évvel ezelőtt a nagy német magazinokban sem voltak jelen nagy számban a cyclocross bringák, nálunk meg körülbelül 20-30 potenciális vásárló lett volna az egész országot tekintve. Ha sportolói oldalról közelítünk, lehet, hogy ez a szám azóta mondjuk megduplázódott, de ez még mindig nem különösebben ösztönözné a forgalmazókat modelljeik bemutatására…

Cyclocross bringával terepen, hegyekben

Cyclocross bringával terepen, hegyekben

Az utóbbi években – a gyártástechnológiák és az alkatrészek fejlődésének köszönhetően – egyre népszerűbbek a cyclocross gépek a hétköznapi sportolás terén, hiszen olyan könnyű koskormányos bringákat képes az ipar előállítani megfizethető áron, melyek nyergében nem kell Sven Nys-éhez hasonló technikai tudással rendelkezni ahhoz, hogy élvezzük a tekerést terepen is. 10 éve még azon a véleményen voltam, hogy egy cx-bringa kb. semmire nem jó, csak cx-versenyzésre, ez azonban a technikai fejlesztéseknek köszönhetően megfordult. A remekül csillapító karbon villáknak, tárcsafékeknek, tubeless gumiknak köszönhetően gyakorlatilag sikerült redukálni azokat a hátrányokat, amik egy hobbibringás számára felmerültek ha terepre, esetleg hegyekbe merészkedett egy cyclocross géppel.

Bowdenek a vázon belül

Bowdenek a vázon belül

Nem véletlenül fejlődik rohamosan – Amerikában is – egy új irányzat, a gravel biking. Nem találták fel a spanyol viaszt, csak egyre többen jönnek rá, hogy a nem túl technikás terepen megszokott köreiket egy modern cyclocross bringával is be tudják járni. Ugyanakkor egy ilyen bringával mint a Merida Cyclo Cross 500 aszfalton is szinte hasonlóan gyorsak lehetünk, mint egy országúti kerékpárral. A karbonvilla és a hátsó fertályon rugalmasabb váz, a 35-ös (esetleg 38-as) gumi csillapítja a terep egyenetlenségeit, a modern országúti tárcsafékekkel a lassítással sincs gond. Cx versenyen ugyebár ritkán kell nagyot fékezni, de mindennapi használat során – főleg nedvesen – a kétes hatású kantifék-országúti fékkar kombóval rémálom volt a lassítás.

Karbon villa, fékbowden belül

Karbon villa, fékbowden belül

A Merida Cyclo Cross 500 már rég nem az a kerékpár, ami célirányosan „cyclocrossozásra” készül. Ez egy általános használatra tervezett bringa, melynek nyergében hétvégi túrákon országúton, délutáni másfél órás csapatás során a közeli hegy környékén, vagy akár a városban is jól érezzük magunkat. Utóbbi szempontból kiemelendő, hogy sárvédőszemeket is találunk rajta, tehát teljes mértékben urbanizálható. A tárcsafékek a túramálhákkal esetleg megnövekedett tömeg esetén is jól jöhetnek, hiszen minél jobban megpakolnak egy bringát, annál nehezebb meglassítani. Adott méretben a geometria is inkább túrázós, mint „cyclocross-versenyzős”, leginkább a kényelmes komfort országútikhoz lehetne hasonlítani.

15 mm-es átmenőtengely

15 mm-es átmenőtengely

Ha belemegyünk a technikai részletekbe: az alumínium váz vadonatúj tervezésű, a hydrofroming eljárással a komfort jegyében hajlítva a csöveket, belül vezetett bowdenekkel. Elöl a karbonvillában is rejtve fut a kábel, ami nem csak esztétikus, de biztonságosabb is. A villában 15 mm-es átmenőtengellyel rögzíthető a kerék, a tárcsaféknél szükség is van a merevebb megoldásra, ami irányítás közben is további stabilitást garantál. A vázgeometria is inkább a biztonságot támogatja, a villaszög picit laposabb egy versenygéphez képest, aminek terepen, a lejtőkön begyorsulva vehetjük hasznát. A méretezés az országúti kerékpárokhoz hasonlít inkább, ami jó hír, nagyobb a választék: hat méret 47-es és 59-es vázak között (a tesztelt Merida Cyclo Cross 54-es (ML) volt).

11 sebességes Shimano 105

11 sebességes Shimano 105

A felszerelés gerincét a Shimano új 11 sebességes 105-ös szettje adja, ami működése és ár/érték aránya szempontjából is a legjobb kategóriájában. A hajtómű kilóg, FSA Gossamer 46-36-os tányérokkal, ami megfelelő áttételskálát ad a 11-28-as sorral. Nekem ezzel a Budai-hegységben rengeteg emelkedő abszolválható terepen, kondíciótól függően mindenkinek máshol lesznek a határok. Érdekes, hogy itt kijött, milyen határozottan jól működik az új 105-ös átdobó, sokszor fordult elő, hogy keményen terhelve váltottam elöl, ami mindig kritikus.

Tektro S mechanikus tárcsafék kétoldalon mozgó betétekkel

Tektro Spyre mechanikus tárcsafék kétoldalon mozgó betétekkel

A fékek csemegének számítanak, hiszen kétoldalas mechanikus tárcsafékről van szó, a Tektro Spyre esetében a bowdennel mindkét oldalon mozgatjuk a betéteket. Ez minden szempontból jobb az egyoldalasnál, mind a fékhatás, adagolhatóság és a kopás is optimális. Nekem az Avid BB7-ről vannak a legjobb emlékeim a mechanikus tárcsafékek közül, a Tektro Spyre fékhatása teljesen hasonló, nem tudnám megmondani a különbséget. Az viszont egyértelmű, hogy a betétek a Tektronál fognak egyenletesen kopni, ha pedig sárban gyorsan fogy az anyag, nem fordulhat elő olyan szituáció, hogy a nem mozgatott oldal lenullázása miatt elszáll a fék.

46-36-os FSA hajtómű

46-36-os FSA hajtómű

A kerekek és a kiegészítők terén figyelhető meg némi spórolás: az 1000 eurós lélektani határhoz közelítsék a vételárat (Magyarországon ez 369 000 Ft-os ajánlott fogyasztói árat jelent). Merida logóval ellátott, színben haromizáló kormány, kormányszár, nyereg, nyeregszár, felnik stb. Pont azt tudják, mint bármi más alkatrész ebben a kategóriában. A Continental Cyclocross Race gumik nekem tetszettek, kimondottan gyorsan gurulnak terepen és aszfalton sem lassítanak be különösebben, ráadásul jobb az öntisztulásuk sárban, mint sok sárguminak hirdetett külsőé.

Continental Cyclocross Race gumik

Continental Cyclocross Race gumik

Összességében pont arra jó a Merida Cyclo Cross 500, amiről a teszt első felében írtam: sokak számára pont ez az ideális kerékpár, ha összesen egy általános használatú bringában gondolkoznak: országútra, túrákra, laza terepre, vagy közlekedésre. Emellett kezdő crossosoknak remekül beválhat amatőr versenyeken is, ha pedig megtetszik a szakág választhat könnyebb, jobb felszereltségű bringát is a palettáról (Cyclo Cross 700), aki pedig sokallja a vételárat, az alapfelszereltségű Cyclo Cross 300 mellett teheti le a voksot. Haladóknak jó hír, hogy jövőre újra lesz karbon Merida crossgép, akár kantifékkel is.

További képek:

Infobox:
A Merida kerékpárok forgalmazója: Bikefun Hungary Kft.
Web: bikefun.hu, a kerékpár IDE KATTINTVA tekinthető meg.

Származási hely: Tajvan
Vázgarancia: élettartam-garancia
Vázméretek: XS(47)-S(50)-SM(52)-ML(54 – tesztelt)-L(56)-XL(59) cm
Ajánlott fogyasztói ár: 369 000 Ft

Műszaki adatok:

Váz: CC Lite BC-D-Single

Méret: XS[47]-S[50]-SM[52]-ML[54]-L[56]-XL[59]

Villa: CC Carbon disc 15

Középcsapágy: attached

Fékkar: On Bar Lever additional

Fék Első: Tektro Spyre disc 160

Fék Hátsó: Tektro Spyre disc 160

Lánc: FSA F11S

Láncvédő: NO

Hajtómű: FSA Gossamer 46-36 Mega

Váltó Első: Shimano 105 D

Váltó Hátsó: Shimano 105 SS

Fogaskerékcsoport: Shimano CS-5800-11 11-28

Markolat: Merida Road Pro 3D

Kormány: MERIDA Road Pro Classic OS

Kormányszár: MERIDA pro OS -5

Kormánycsapágy: Big Conoid S-bearing neck pro

Agy Első: Bearing Disc-15 Road Axle

Agy Hátsó: Bearing Disc cassette

Pedál: NO

Felni: Merida comp 22 disc cross

Nyereg: Merida Race 1

Nyeregbilincs: Merida Aero 32 Allen ST

Nyeregszár: MERIDA pro H SB15 27.2

Váltókar Első: Shimano 105

Váltókar Hátsó: Shimano 105

Gumibelső: Lite

Gumiköpeny Első: Continental Cyclocross Race 35 fold

Gumiköpeny Hátsó: Continental Cyclocross Race 35 fold

Tömeg: 9,6 kg

Geometria:

geo

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.