Tavaly már kezdtük hiányolni a valódi újításokat a Mavic kerekek palettáján, de 2016-ra szerencsére beleerősítenek a franciák, és nem csak a topon, de a kedvezőbb árú kategóriában is lesz nagy durranás…
…azaz éppen hogy nem lesz durranás, kezdjük is az egyik legnépszerűbb Mavic kerékszettel, a CrossRide-dal, ami 2016-tól UST Tubeless kompatibilis, azaz gyárilag belső nélküli használatra tervezték, nem valószínű, hogy eldurran majd. Ha a magyarországi keresletet nézzük, ez talán a legfontosabb hír a teljes új Mavic kínálatot illetően. A CrossRide kerék ugyanis eddig is egy merev építésű, strapabíró és ütős kinézetű kerékszett volt jó áron, a belső nélküli rendszerrel való kompatibilitás viszont jelentősen kitágítja a határait…
Az új változat neve egész pontosan Tubeless Pulse WTS, ami némileg drágább lesz, mint az eddigi CrossRide modellek (vékonyan 100 000 Ft fölött alakul majd az ajánlott fogyasztói ára), ellenben a mellékelt UST átalakító szallaggal közel azt nyújtja majd, mint az XC/maraton versenyzők körében világszerte közkedvelt CrossMax. Nyilván nem ugyanaz a felni, a küllők is csak húzott acélküllők, kicsit nehezebb is a CrossMaxnál, de mégis egy komoly mountain bike kerékszett lett, ami amatőr versenyzésre teljesen alkalmas.
A belső nélküli használat jobb erőátvitelt biztosít, alacsonyabb nyomáson lehet használni felütés kockázata nélkül, így jobb a tapadás, ráadásul a defektgátló folyadék a szúrásos sérüléseket is orvosolja. Komoly előnyt jelenthet ez egy maratonon, és immár olyan áron hozzájuthatunk, mintha fűzetnénk kerekeket tubeless ready felnit felhasználva. A kerékhez UST Tubeless külsőt is terveztek, ugyancsak CrossRide felirattal, profin néz ki a szett. Végignézve a konkurenciát, ebben az árkategóriában ritka a komoly versenytárs…
Duplázzuk meg az árat, tegyünk kicsit hozzá és akkor a lehető legmenőbbek lehetünk az új CrossMax SL Pro WTS kerekeket használva. Itt már felvonultatja a Mavic minden technológiai vívmányát, amiket nem részleteznénk, hiszen idén tartósteszten is átesett a CrossMax, ami ide kattintva olvasható. Ami viszont új 2016-ra, hogy a friss fejlesztésű CrossMax Pulse általános célú gumikkal felszerelve kapható, melynek felirata harmonizál a felni felirattal – szintén újdonság, hogy sárga verzió is elérhető.
Országúton terjed a tárcsafék, mint az influenza, természetesen a Mavic is beáll a sorba. Eddig a Mavic a Ksyrium változatait kínálta tárcsásítva, azaz átdolgozva, jövőre viszont egy ránézésre koncepciózusabb, „allroad”, azaz aszfalton és dózerutakon is használható kerékszettel álltak elő, hozzá tartozó gumikkal, melynek neve Ksyrium Pro Disc Allroad. A 30 mm-es Yksion Elite Allroad külső egyből UST Tubeless, azaz belső nélkül használható (kevés hasonló van a piacon), és a felnit is így tervezték újra – ahogy ezen a szinten elvárható – a Mavic ISM 4D technológiával.
A gyártó szerint a felni mindössze 430 grammos így, és az „allroad” felhasználást tekintve a teljes szett (gumik nélkül) 1620 grammos tömegadata is barátságos. Az Yksion Elite Allroad külsők 330 grammot adnak ehhez hozzá, ami első hallásra nem tűnik könnyűnek, de ezért cserébe gyakorlatilag elfelejthetjük a defekteket és kényelmes országútiként használhatunk egy cyclocross bringát, vagy országútit, ahová beférnek 30 mm-es szélességükkel.
A különböző kerékpárok közötti kompatibilitást az agyak kialakítása is megkönnyíti – ahogy más Mavic kerékszetteknél is – adapterekkel pillanatok alatt átmenőtengelyhez vagy gyorszáras megoldáshoz igazíthatjuk.
Inkább tárcsás országútikhoz, mint gravel bike-okhoz ajánlja a Mavic a másik vadonatúj kerékszettet, a Ksyrium Pro Carbon SL Disc-et, ami alapjaiban új konstrukció, a Ksyrium szériában először karbon felnivel. Szingós vagy peremes változatban, a szingós szett mindössze 1320 grammot nyom gyári adat szerint.
A tárcsás kínálat szinte teljes, a karbon Cosmic szettnek is elkészült a Disc változata, a paletta túlsó oldalán, a 200 eurós kategóriában is kínál a Mavic tárcsás országúti kereket, az Aksium Disc-et.
A Ksyrium Pro Carbon SL hagyományos országútikhoz készülő változata majdnem a végére maradt, pedig lehet ezzel kellett volna kezdenünk a cikket, ugyanis ez a Mavic valaha gyártott legkönnyebb Ksyrium kerékszetje. Alacsonyabb profilú karbon felnivel a szingós változat mindössze 1190 grammot nyom a mérlegen, a peremes kialakítású Ksyrium Carbon 1390 grammot.
A Ksyrium Pro Carbon SL-nél az általunk tesztelt Cosmic Carbone C40-hez hasonlóan alumagvas karbon felnit alkalmaztak, a gyártó szerint így jobb a felni-gumi kapcsolat, és megelőzi a karbon felniknél tapasztalható túlhevülést hosszú lejtőkön, ha valaki folyamatosan fékez. Az új felni a manapság divatos szélesebb gumikhoz tervezve maga is szélesebb, 23 mm-es.
További Mavic-információ a hazai forgalmazó honlapján: http://mavic.hu/index.php
További képek az Eurobike-standról: