2016-ra hozta ki a Mavic a kedvező árú, belső nélkül is használható kerékszettjét mountain bike XC/maraton használatra. Mivel az ára miatt Magyarországon nagy érdeklődésre tarthat számot, természetesen teszteltük is idén.
Hiánypótló, mert 100 000 Ft környékén kevés olyan mountain bike kerékszettet találunk, ami valóban megbízható belső nélküli rendszerként használható, UST Tubeless kompatibilis felnivel pedig nehéz építeni ilyen áron hasonlóan jó minőségű kerekeket. Utóbbi esetben ráadásul messze nem kapunk olyan merev, reaktív kereket, mint amilyen a Mavic CrossRide.
A Mavic UST Tubeless kerékszettjei – két CrossMaxom volt – eddig hibátlanul működtek, kíváncsian vártam, hogyan teljesít majd a kedvező árú CrossRide. Mindenek előtt fontos leszögezni, hogy a 128 000 forintos ajánlott fogyasztói árba beletartozik a minőségi pár gumi és a belső nélküli átalakításhoz szükséges szett, folyadékkal, szelepekkel, mindennel. Mindezt az „extrát” nem nagyon úsznánk meg egy harmincas alatt…
A dobozba sok kiegészítőt csomagoltak, a találhatóak átalakító gyűrűk a tengelyekhez, ráadásul hátul az alapból 135 mm-es tengelyt használhatjuk hagyományos gyorszárral (ha betesszük a megfelelő szűkítőt), ha pedig rátesszük a tengelyt 142 mm-esre toldó kupakot, akkor az átmenőtengelyes vázakkal kompatibilis, mint amilyen a Specim, vagy a képeken is látható Kellys tesztbringa. Boost szabványhoz is van CrossRide, de ezt már a rendelésénél kell jelezni.
Érdemes pár szót ejteni a teljes Mavic CrossRide kínálatról, hiszen nemcsak a CrossRide Tubeless Pulse WTS-t választhatjuk különböző kerékméretekhez és vázakhoz/villákhoz. Itt van mindjárt a CrossRide Tubeless Quest WTS, ami egyvalamiben különbözik a tesztelt keréktől, mégpedig a 2,4-es Mavic Quest gumikban, melyek ballonosságukból és mintázatukból adódóan elsősorban trail/enduró felhasználásra javallottak.
Aztán következik a Mavic CrossRide Lite szett, a legfőbb különbség a tesztelt Tubeless kerekekhez képest, hogy itt nem kapjuk meg a belső nélküli használat lehetőségét és értelem szerűen más a gumi is. Tömege csak elhanyagolható 20 grammal nehezebb, a szett ára gumikkal együtt is 100 000 Ft alatt marad. Aki nem gumikkal együtt szeretne Mavic CrossRide kerékszettet, az válassza a sima CrossRide-ot, aminek ára 75 000 Ft, ezen kívül apróságokban tér el, például a fenti két kerékszettel ellentétben nem duplán húzott küllőkkel készül.
Térjünk azonban vissza tesztalanyunkra, nézzük a műszaki adatokat: 29-es méretben, szerelékek nélkül 1960 grammot nyom párban (920 g első/1040 g hátsó). Tulajdonképpen mindenen fejlesztettek a korábbiakhoz képest. A felnik már 21 mm-es belső szélességgel készülnek, S6000 alumíniumból, a belső nélküli használattal kompatibilis peremmel. Elöl-hátul 24 duplán húzott egyenes acélküllőt találunk, ez az építés fantasztikusan merev, jobb aligha létezik ebből a szempontból.
Az agyak átmenőtengelyekre épülnek, alumíniumból, ipari csapágyakkal, hátul két kalapáccsal a rotor alatt. A 142 mm-es tengelyt fogadó vázhoz a két kis piros kupakot kellett rácuppantani és tökéletesen pontosan illeszkedett a kerék. Hatcsavaros tárcsákkal kompatibilis a kerék, a menetek megmunkálása is első osztályú. Használat közben az agyakra semmi panasz nem volt. –Hozzáteszem a CrossMaxokat röviddel beüzemelést követően után kellett húzni, itt nem kellett állítgatni semmit.
Menet közben több előnye is megmutatkozott ennek a kerékszettnek a hasonló árú konkurensekhez képest. Ilyen például a nagyfokú merevsége, aminek következtében még akkor is jobban gyorsul pár versenytárshoz képest, ha nehezebb. Igen, utóbbi szempontból kategóriájában sincs a lista élén a közel két kg-os adattal (talán ez az egyetlen hátránya). Másik előnye a tubeless kompatibilitás, nagyon pontosan illeszkedik egymáshoz a felni és a gumi, de a Mavic felnik eddig is híresek voltak erről.
A gumi is kellemes meglepetés volt, szárazon kemény és lazább talajon is iszonyú jó kanyartartásuk volt, hasonlított a jól megszokott Speci Fast Track-ra. Alacsonyabb nyomáson gyakorlatilag nem lehet megcsúszni vele, ahhoz már nagyon ostoba módon kell kanyarodni. Sáros részeken nem kapaszkodik olyan jól, de a kanyarokat még akkor is viszonylag jól veszi. Belsővel, kicsit magasabb nyomáson is jól viselkedik szárazon, sárban már így hamarabb eléri a korlátait.
Összességében azt mondom, hogy a Mavic CrossRide Tubeless Pulse WTS mindent tud, amit a nagyok, nagyon jó áron, kivéve egyet, nem könnyű. Egy másfél kilós versenykerék szetthez képest a fél kilót nyilván megérzi egy versenyző. Hobbi mountain bike használatra viszont kifogástalan, maratonok teljesítésére is ideális. Belső nélkül használva sokkal nagyobb biztonságban fogja érezni magát az, aki még nem próbálta a Tubeless-t.
További információk a forgalmazó honlapján:
http://mavic.hu/index.php?id_product=331&controller=product