Az 785 Huez RS bemutatásával egy igazi emelkedőkre optimalizált bringával készült Warren Barguil kiszolgálására a francia cég. Megújul az aero 795 Light RS is, illetve meglepő fejlesztésekkel találkozhatunk pedál fronton!
Az országúti kerékpározás szerelmesei biztosan órákon keresztül tudnák sorolni a Look nevéhez köthető innovatív megoldásokat és sportsikereket. 1984-ben a francia cég készítette el az első világszinten elterjedt automata kötésű pedálrendszert, ami forradalmi újdonságként tört magának utat, növelve a hajtáshatékonyságot. A “Look pedál” a magyar nyelvben köznevesült, idősebb sporttársak mai napig gyakran használják ezt a szókapcsolatot bármilyen országúti pedálrendszerre.
A karbon vázas bringák fejlesztése és gyártása is egészen 1986-ig nyúlik vissza, eleinte nyilván acél vagy alumínium muffos technológiával dolgoztak, majd 1990-ben debütált az első monocoque konstrukció. A cég profi sportban legsikeresebbnek mondható időszaka magyar vonatkozással is rendelkezik, hiszen a Look kerékpárokkal versenyző Crédit Agricole meghatározó egyénisége volt Bodrogi László is a 2000-es évek második felében, gondoljunk csak 2007-es, egyéni időfutamban szerzett világbajnoki ezüstérmére. A többek között Thor Hushovd nevével fémjelzett alakulat akkoriban használt 585-ös, vagy az integrált nyeregcsöves 595-ös modelljei manapság már kultikusnak számítanak.
A pro-kontinentális Team Fortuneo-Oscaro révén napjainkban is láthatunk Look kerékpárokat a legismertebb versenyeken, sőt a jövő szezonra a Tour de France pöttyös trikósával, Warren Barguil-lal erősítettek. A francia kerekes az újonnan bemutatott 785 Huez RS modellt fogja használni a legkeményebb hegyi etapokon. A váz tömege S-es méret esetén mindösszesen 730 grammot nyom, amihez egy szintén pehelysúlyú 280 grammos villát terveztek. Ennek eléréséhez a “csövek” keresztmetszetét és a falvastagságokat komoly optimalizációs eljárásokat követően alakították ki, melyek célja az elérhető legjobb merevség/tömeg arány volt. A terhelés szempontjából kevésbé releváns részeken (pl. felsőcső) mindössze 0,6 mm-es falvastagsággal találkozhatunk csak. Mindehhez természetesen tökéletesen ismerni kell a felhasznált karbon alapanyagok tulajdonságait, itt kifizetődik a Look közel 30 éves tapasztalata a szénszálas matériával. Érdemes megemlíteni, hogy a váz elkészítéséhez 5 különböző mechanikai tulajdonságú szövetet használtak, ezeket nem próbálják elfedni semmilyen hangzatos marketing maszlaggal, hanem az adatokat és arányokat bárki számára elérhető formában közlik.
A csapat versenygépének replikája egyedi BB65-s középcsapággyal kerül forgalomba, ami Look ZED 2 hajtóművel kompatibilis, míg a többi modell 24 mm-es tengelyekhez tervezett BB86-os Press-Fit csészéket fogad. A karbon Look hajtómű több innovatív megoldást is rejt, például 10 furat található rajta a lánctányéroknak, így akár kompakt (110 mm), vagy pedig sztenderd (130 mm) lyukkörű változatokkal is használható.
Gyártástechnológiai szempontból zseniális találmány a háromszög alakú betét a pedálok menetéhez, hiszen így mindössze egy szerszámra van szükség a különböző hosszúságú karok elkészítéséhez, mivel az csak az alumínium darabtól és annak helyzetétől függ. A teljes SRAM Red eTap szettel és karbon Corima kerekekkel szerelt változat tömege 5,9 kg, de az Ultegrás változatok sem esnek távol a 6,8 kg-os UCI súlyhatártól.
A 2018-as modellévre átalakulnak a 795 RS modellek is. Bár első ránézésre a forma nem változott, az aerodinamikai fejlesztések több részletet is érintettek. A kábelek elvezetése teljes egészében a vázon belül van megoldva, és a bemeneti pont a kormánycsapágy felső csészéjéhez került. Ennek előnye, hogy a kábelek együtt forognak a kormánnyal, így nem kell extra hosszal vagy megtöréssel számolni.
Az Aerolight esetén különleges technikai megoldás az első villába integrált fék, míg a Light RS esetén elöl a villán, illetve mindkét modellnél hátul a láncvillákon direct mount konzolokat terveztek a mérnökök.
Bizonyos esetekben macerás lehet a fék finomhangolása vagy utánállítása, melyet az új ADH2 kormánnyal küszöböltek ki. A kábelek a kormányon belül futnak, viszont a kilépési pontoknál egy tekerő lett beépítve, amivel állítható a bovden feszessége.
Ezen kívül akár könyöklő is felszerelhető, ha például triatlon futamokon is be szeretnénk vetni a gépet. Kiemelném, hogy a kormány ergonómiájára is nagy hangsúlyt helyeztek a francia tervezők. Az aero kormányoknál gyakran problémát jelent, hogy az elnyújtott keresztmetszetű szárnyprofilok miatt, alsó fogásban nincs elég szabad mozgástere a csuklónak. A Look-nál ezt figyelembe vették, így a befogó mögé nem nyúlik jelentősen egy rész sem. Az integrált karbon kormányszár új, könnyebben hozzáférhető Di2 “Junction Box” rögzítéssel készül, és egyedi kialakítása ellenére meglehetősen széles határok között állítható.
Az Aerolight és Light 795 RS modellekkel érkezik a ZED 3 karbon hajtómű, ami 360 grammos tömegével abszolút a világ élvonalába tartozik. Az új típus esetén a csapágyak közvetlenül a váz részét képező karbon csapágyfészkekbe kerülnek bepréselésre, így minimalizálva a tömeget és maximalizálva a merevséget.
A Look-nál komoly hagyománya van az integrált nyeregcsőnek, amit a legújabb aero modell is továbbvisz. A nyereg felfogatása és magasságának állítása az E-Post 2 Evo-val történik, ami sokkal nagyobb tartományban adjusztálható, mint elődjei. A “mast topper” egy elasztomer réteget is kapott, ami a vibrációt hivatott megszűrni.
Akik komfort geometriára és országúti kerékpárok között kiemelkedő kényelemre vágynak, azoknak a 765-ös modell ajánlható, akár tárcsafékes változatban is. A profi versenyzésre szánt modellekhez képest azonos méret esetén 10 mm-rel rövidebb a “reach” és 20 mm-rel nagyobb a “stack”, így a felegyenesedettebb üléspozíció miatt kevésbé terhelt a hát és a váll. A rossz útminőség okozta rázkódások kiküszöbölésében a karbon rétegek közé elhelyezett “flax” alapanyag segít, továbbá akár 30 mm-es gumikkal is kompatibilis a váz és a villa. A 765-ös széria legnagyobb meglepetése pedig az, hogy meglepően kedvező áron kaphatóak itthon! Egy nem tárcsafékes, Ultegrás 765-öst 700 000 forint alatt meg tudsz venni bringaboltban!
Az országúti pedálok közül két meglehetősen sikeres típus továbbfejlesztését vitték véghez a Look szakemberei. A csúcskategóriába tartozó Kéo Blade Carbon tengelyét teljes egészében átdolgozták. A csapágyak (egy mélyhornyú golyós és egy tűgörgős) közti távolság 25%-kal nőtt, ami jótékony hatással van a merevségre és a tartósságra, utóbbit egy plusz O-gyűrű beiktatásával és kétajkú gumitömítés használatával is próbálták fokozni. A 700 mm² kontaktfelület és a titán tengelyes változat esetében 95 grammos oldalankénti tömeg kategóriájában a legjobb erőátvitel/tömeg arányú pedállá teszi. A rugóerő kialakításából adódóan a karbon “penge” cseréjével állítható, amiből 3 különböző merevségű áll a vásárlók rendelkezésére.
A kedvezőbb árú Look Kéo 2 MAX esetén is nőtt a kontaktfelület szélessége, és a fém betét alakja is megváltozott, hogy jobb platformot nyújtson a stopliknak. A túlméretes Chromoly tengelyt itt is egy mélyhornyú golyós és egy tűgörgős csapággyal kapcsolják a pedáltesthez, viszont a tartósságot fokozandó bekerült egy kónikus hézagoló is a kettő közé. Az időjárás viszontagságai ellen szintén O-gyűrű és duplaajkú gumitömítés véd.
Az MTB szezon utolsó nagyszabású összejövetelén, a Roc d’Azur expón és versenyen jelentette be a Look legújabb MTB pedáljait. Az X-Track széria legfontosabb újdonságai, hogy kompatibilis Shimano SPD stoplikkal és állítható a rugóerő. A korábbi S-Track modellhez képes 12%-ot nőtt a kontakfelület, ami így összesen 515 mm². 4 különböző változat kerül majd a boltokba, az X-Track Race Ti változat titán tengellyel és karbon pedáltesttel mindössze 150 grammot nyom darabonként, így a legjobb kontaktfelület/tömeg arányú pedál a piacon. A meglehetősen nyitott kialakításnak köszönhetően előzetes információink szerint sárban is kiválóan teljesít. A 2017-es év U23-as cross-country világbajnoka, Sam Gaze is ezt a modellt használja.
MTB kerékpárok terén nincs újdonság, bár a 989 és 987 RS modellek a frissen bemutatott gépek között is meglehetősen futurisztikusnak hatnak.
Még egy fontos információ, ami a Look termékek garanciáját illeti! A vázra és villára immáron élettartam garancia jár, aminek egyetlen feltétele, hogy a vásárlástól számított 30 napon belül regisztrálni kell a terméket a rajta található QR kód alapján, vagy ezen a LINKEN közvetlenül! Az élettartam garancia az első tulajdonosnál él, nem átruházható. Sőt, a “crash replacement” programnak köszönhetően, akkor is segít a Look, ha baleset, vagy egyéb nem garanciális okból sérül meg a vázad vagy villád. A vásárlástól számított 12 hónapon belül 50 %-os kedvezménnyel vehetsz új vázat/villát, 13-24 hónap között 30 %-kal olcsóbban, 25-36 hónap között pedig 10 %-kal kedvezőbb áron. Ez elég jó deal! A pedálok esetében alap a 2 éves garancia, amit az online regisztráció által további 1 évvel kiterjeszthető.