fbpx

LAZER 2019 – egy évszázad tapasztalata

A legújabb Century modellnél bevetették a 100 év alatt megszerzett tudást, minden igényt kielégít, amit egy modern sisaktól elvárhatunk. Az országúti aero modell, a Bullet megújul, 2019-től még gyorsabbak lehetünk.  A Compact DLX pedig ár-érték arányban verhetetlen!

A minden kerékpáros alaptézisének számító N+1 szabály, ahol N a vizsgálat pillanatában birtokolt kerékpárok száma, +1 pedig az aktuálisan vágyott új bringát jelöli, az utóbbi időszakban sok esetben megkérdőjelezhetővé vált. Manapság egy tárcsafékes aero országúti is legtöbbször képes 30 mm-es gumik fogadására, szingókkal vagy a napjainkban szintén elterjedőben lévő tubeless gumikkal ez komolyabb komfortot nyújthat, mint egy pár évvel ezelőtti „endurance” bringa. A nem profi országúti versenyzésre szánt kerékpárok között tarol a „gravel’ szegmens, ezek a hajlított kormányos gépek a hétköznapi munkába járástól kezdve, könnyebb MTB trail-ek teljesítésén keresztül akár gran fondo megmérettetésekre is használhatók. Miért ne lehetne a sisakoknál is hasonló filozófiát követni?

LAZER Century 2019

A kérdésre a LAZER Eurobike-on bemutatott sisakja, a Century adja meg a választ. A belga cég 100 év tapasztalata mellett a vevőktől érkező követelményeket és visszajelzéseket is felhasználta a „mindenes” fejvédő megalkotása során. A Century tehát etalonnak tekinthető védelem, kényelem, aerodinamika és láthatóság terén is, anélkül, hogy ezek közül bármelyiket is nagyobb fontosságúnak állítaná be a többinél.

LAZER Bullet 2019 – a Century homlokfelülete meglehetősen hasonló

A sisak eleje a cég aerodinamikus sisakjára, a szélcsatorna tesztek eredményei alapján fejlesztett Bullet-re hasonlít, ezt a modellt használják a Lotto NL Jumbo versenyzői is a WorldTour versenyeken. A korábbi (pl. Z1, Blade) fejvédők tetején található Rollsys állítómechanizmust a piacon leginkább elterjedt tarkónál állítóható tekerővel váltották fel a legellenállás csökkentése miatt.

A Century egyik újdonsága a Twistcap névre hallgató takarólemez, ami akárcsak pl. a Magneto szemüveg, mágnesek segítségével csatlakozik a sisakhoz. A szimmetrikus kialakítású műanyag egyik irányban lezárja a sisak elején található lyukakat, így áramlástanilag hatékonyabbá teszi a fejvédőt, fordítva feltéve pedig a szellőzőnyilások kerülnek előre, így 11%-kal több levegő áramlik át, ami forró napokon lehet hasznos. A sisak a műanyag elem nélkül is használható, ekkor még pár grammot spórolunk is az össztömegből.

Az Century egyike azon országúti versenyzésre optimalizált sisakoknak, amibe hátsó lámpát integráltak. A megoldás kifejezetten szépre sikerült, és a fényforrás láthatóság szempontjából is jó helyre került. A LED-ek vezérlését végző egység és a bekapcsoló gomb is a belül, a szivacs alatt kaptak helyet, az akkumulátor újratölthető.

LAZER Century 2019 – bekapcsológomb és vezérlőegység

A Century M-es méretben 277 grammot nyom, tehát az integrált lámpa ellenére is könnyebb, mint a Bullet. Létezik MIPS rendszerrel ellátott változata is. A MIPS egy Svédországban fejlesztett megoldás, ami az agykárosodás mértékét próbálja csökkenteni azáltal, hogy egy alacsony súrlódású réteget helyez a bukósisakba, így esés során ez vezeti el forgásból jövő energiákat és erőket, ezzel csökkentve az agykárosodást.

LAZER Blade+ 2019

Továbbra is a kínálatban maradnak a Bikemag által is használt, Rollsys tekerővel ellátott Z1 és Blade fejvédők. Mindkettőhöz létezik Aeroshell-nek nevezett speciális műanyag héj, mellyel pillanatok alatt aero sisakká tudjuk varázsolni őket, de akár esőben vagy hideg időben is felrakhatjuk ezzel eltakarva a szellőzőnyílásokat.

LAZER Z1 2019 – egyedi Aeroshell héjak

A LAZER az országúti fejvédők speciális szegmenseiben is jelent van, így léteznek külön országúti időfutamra – és triatlonra tervezett modellek is. A Victor egy kompakt kialakítású időfutam sisak, melyet például Primoz Roglic is használ az időfutamokon, kialakítása révén kevésbé veszít aerodinamikai hatékonyságából a fej apróbb mozgásai során. Triatlonra a jobb szellőzéssel rendelkező Wasp Air Tri típust ajánlja a gyártó.

LAZER Victor és Wasp Air Tri 2019

Legújabb 2019-es hír, hogy megújul a Lazer országúti aero sisakja a Bullet, mely a Tour Down Under-en a Team Sunweb és a Team Jumbo Visma versenyzői fején debütál. A Bullet 2.0 az elődhöz hasonlóan igazi kettő az egyben fejvédő, az Airslide rendszernek (felső nyitható-zárható szellőzőnyílás) köszönhetően gyors aero sisakból egy mozdulattal hatékony szellőzésű fejvédővé változtatható. Az elődhöz képest teljesen áttervezték a nyitható szellőzőnyílás alatti szellőzőrendszert, így még több levegő tud beáramlani ezen a nyíláson, tehát jobb szellőzést biztosít. Egy teljesen zárt Airslide panel is “felpattintható” a tetejére, mellyel még kisebb légellenállás is elérhető vele. A Lazer állítása szerint a Z1-hez hasonlítva 58,68 km/h-s sebességnél a Bulett 2.0-val 7 Wattot spórolunk, ami távolságra lefordítva 8 métert jelent az utolsó kilométeren, igazi sprinter sisak.

A mágnesesen rögzített vizor (szemvédő) nem csak aerodinamikai szerepet tölt be, hanem megvéd a menetszéltől, a portól és egyéb elemektől. A lencse kiváló minőségi anyagból készül, mellyel torzításmentes képet biztosít. Ha nincs szükségünk a lencsékre akkor levehetjük őket és a sisak hátulján található dokkoló egységbe helyezhetjük őket, amíg nem lesz rájuk újra szükség.

Az állítómechanika is megújult a Bullet 2.0-nál, az Advanced Turnfit System-et újratervezték, még kényelmesebb lesz és stabilabban rögzül majd a sisak a fejünkre, ezenfelül a biztonságra gondolva egy beépített hátsó villogó is található a megújult állítórendszerben.

Kifejezetten e-bike használóknak készült az Anverz, amely többféle kivitelben összerakható. Amikor jó idő van, használható Aeroshell nélkül, így rendesen szellőzik. A felpattintó Aeroshell fő célja nem a légellenállás csökkentése, hanem véd a szél és az eső ellen a hűvösebb évszakokban. Kiegészítőként lesz hozzá extra-meleg Wintercap, amit a téli tekerésekhez ideális. Az Anverz megfelel a Hollandiában hatályos NTA8776-os e-bike szabványnak is.

LAZER Anverz NTA 2019

Szintén a 2018-as Eurobike kiállításon debütált a Compact DLX modell.

LAZER Compact DLX 2019

A Compact a gyártó legkedvezőbb árú in-mould sisakja, egy méretben készül (54-61), viszont a széleskörű állítási lehetőségnek köszönhetően a legtöbb vásárlónak megfelel. A DLX rövidítés a Delux kifejezésre utal, ezek a változatok az alapmodellhez képest bogárhálóval és hátsó tekerőbe integrált villogóval is rendelkeznek.

Az alap Compact ajánlott kiskereskedelmi ára 35€, míg a Delux változat felára mindösszesen 10€. Magamat ismerve ez a befektetés sok idegeskedéstől mentene meg és rövid határidőn belül megtérülne, az őszi időszakban nem egyszer maradt otthon a hátsó lámpa, sőt olyan is előfordult, hogy a munkahelyről hazajövet kb. 2 perc után lemerült. A LAZER Compact DLX MIPS technológiával ellátva is kapható megközelítőleg 65€-nak megfelelő forintért, ami a MIPS-szel szerelt sisakok között igencsak kedvező árnak számít.

Természetesen jó pár MTB specifikus fejvédő is megtalálható a belga gyártó kínálatában, ilyenek például a Magma+ és Roller modellek. Az extrém szakágak kedvelőinek az általunk is bemutatott, lecsavarozható állvédős Revolution FF modell lehet remek választás.

LAZER MTB sisakok 2019

Végül, de nem utolsó sorban említést érdemelnek a LAZER gyermekeknek szánt bukósisakjai. Ezek között is találkozhatunk akár MIPS-szel ellátott változattal is, sőt a Nut’Z széria esetében az Aeroshell-hez hasonló műanyag héjjal pillanatok alatt átalakíthatjuk a fejvédőt.

LAZER gyermek fejvédők 2019

A gyerekeknek így a bukósisak viselése nem feltétlen a szükséges rosszat jelenti, hanem élményként élik meg, hogy játékból tűzoltóvá, építőmunkássá vagy éppen cápává válhatnak a sisak viselésével.

A LAZER termékek forgalmazója Magyarországon:
Paul Lange Hungary
Paul Lange Hungary Facebook

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo