A tesztmezőny egyik legszebb, de mindenképpen legletisztultabb kinézetű országúti bringája volt a patinás francia Lapierre cég Pulsium modellje, melynek vázkialakítása megegyezik a Francaise des Jeux csapat által a Paris Roubaix-n használttal. Ebből következően a rossz utak jelentik az igazi lételemét.
A Pulsium tervezésénél két irányvonalat adtak ki a mérnököknek: rezgéscsillapítás és hatékonyság. Ezt sikerült maradéktalanul megoldaniuk, persze ehhez nem volt elég a szokásos „varázslatokat” felhasználni mint az íves támvilla, meg vékony nyeregcső, hanem alapjaiban más vázat használtak. SAT (Shock Absorption Technology) névre hallgat a felsőcső/nyeregvázcső csatlakozási pontja melybe rugalmas „elasztomert” integráltak. Ez a rész felelős a legnagyobb mértékben az út felől jövő ütések csillapításáért.
A vázcsövek karbon szálirányai úgy vannak kialakítva, hogy a terheléseknek és a rezgéseknek megfelelően csillapítsanak, vagy éppen merevek legyenek. Ezek persze egyszerű dolgoknak hangzanak, azonban még a számítógépes végeselem analízis korában is komoly mérnöki tervezést, modellezést igényelnek.
Persze ahhoz hogy ma multifunkciós legyen egy „Roubaix bringa” azaz ne csak a profi versenyzők alatt legyen kényelmesebb mint a full merev aero országúti, hanem a hétköznapi kerékpárosoknak is megfeleljen. 27.2mm-es nyeregcsővel kompatibilis a váz, ami a mérések szerint 27%-kal csökkenti a rezgéseket. A támvillák is hajlítottak, melyek szinte softtail rugózást biztosítanak amellett hogy oldalirányban merevek, így a pedálba befektetett wattok a sajtóanyag szerint nem vesznek kárba. A villa szintén nem sima egyenes profilú modell, hanem ívesek, sőt a papucs is visszafelé hajlik, így az erővonalak még véletlenül sem haladhatnak könnyedén tovább a kormány felé. A középrész, alsócső illetve fejcső szerkezete Power Box névre hallgat. A túlméretezett muffok, és csőkeresztmetszetek ugyanazt az oldalirányú merevséget nyújtják mint a Xelius EFI esetében!
Integrált nyerecsőbilincsel rendelkezik, ami nagyon jól néz ki, bár itt aerodinamikai szerepről nem beszélhetünk. Mondjuk az optikának sokat jelentett volna ha aero nyeregcső kerül bele, mert ezzel a kör keresztmetszetűvel nem adja ki a kinézetet. Az összes kábel rejtetten fut a vázban, de ez mára ebben a kategóriában alapnak mondható.
Teljes Shimano 105-ös szettet kapott a Pulsium 300-as ami nagyon dícséretes, mert nem akartak spórolni sem a hajtásnál, sem a fékeknél. Sajnos sok gyártó itt próbálja megfogni a dollárokat, centeket, ezzel sokat rontva a felhasználói élményen. Külön pirospont jár a spéci fékkonzolokért melyek segítségével akár 32 mm-es gumikat is fel tudsz szerelni ha az útminőség megköveteli!
50/34-es kompakt hajtómű figyel a gépen, így nem kell szenvedned a hegyek között akkor sem ha nem lennél a csúcson erőnlétileg. Alapvetően egy 8 kiló körüli 105-össel szerelt komfort országútit nem az élversenyzők vásárolják így én is pozitívumként éltem meg a széles áttétel tartományt. Bár azért a montikon használt 11-32-es hátsó sor már túlzás. Országúton ha 34/32-re van szükséged, akkor nem alapoztál eleget ahhoz hogy hegyre menj, és kár erőlködni.
A kiegészítőkön sem érezni a spórolást, bár a Zipp Service Course stucni, és kormány a cég alsó szegmensébe tartozik, mégsem lehet egy lapon említeni a „noname” szitázott cuccokkal melyeket más gyártók saját, vagy kitalált márkaneveiken felpakolnak a gépeikre. A 42 mm-es anatomikus kormányon a 90 kilómmal sem éreztem jelentős rugalmasságot, és ez már jó jel. A nyeregcső karbonból készül, szintén a minél jobb rezgéscsillapítás érdekében, a rajta lévő nyereg pedig Fizik Aliante Delta. Ez felső kategóriás magnézium ötvözet sínes modell, de nekem nem volt kényelmes, ugyanis a Fizik nyeregformák nem kompatibilisek a hátsómmal. Ez pont semmit sem jelent, mivel mindenkinek más nyereg a kényelmes.
Shimano WH-RS010-es kerékszettel rendelkezik a Pulsium, ami részben nagyon jó, mivel a japán kerekek tartósak, minőségiek, és még az alapmodellek csapágyai is finoman forognak. Sajnos közel két kilós kerékszett súlya nagyon érezhető menet közben. De legalább merev oldalirányban. A kerekekre Michelin Dynamic Sport gumikat húztak 25 mm széles kivitelben. Lassan tényleg már csak a profik mennek 23-assal, de nem a rossz utakon. Hazánkban pedig a kiváló aszfalt ritka mint a fehér holló.
Ezzel ki is veséztük a felszereltséget, a technológiákat, és mindazt amit egy alkatrészlistából ki lehet bogarászni ha valaki átlagosan ért a bringákhoz. A száraz számoknál azonban sokkal lényegesebb az a kényelem amit nyújtott a Pulsium. 8 bar körüli nyomásra fújva a gumikat olyan érzésem volt mintha defektes lenne. Annyira simán futott a gép, és a rosszabb utakon annyira érezhető volt a SAT működése hogy eleinte lenézegettem megfelelő-e a guminyomás. Tényleg nagyon fura volt az első pár órát megtenni vele, de semmiképpen sem kellemetlen, sőt. Persze nem volt olyan penge mint a Tourmalet (link), de nem is arra a területre szánták.
Kár hogy nem a pocsék hazai utakon teszteltem, mert azért a horvátországi úthálózat nagyságrendekkel jobb mint az erdészeti utak a Pilisben. Ott jött volna ki igazán az előnye az „endurance” szériás országútinak. A 25 mm-es gumik szinén nagy szerepet játszottak a rezgések csillapításában, sőt mondhatnám jóval többet számít a ballonos gumi mint például jelen esetben a 27,2-es karbon nyeregcső. Én itthon 28-as gumikkal közlekedem, voltam már amatőr sporteseményen is, de nem érzem akkora hátrányát a még eggyel nagyobb ballonosságnak sem mint amennyi plusz komfortot ad.
A fékek kiválóan lassítottak, ami főleg annak köszönhető, hogy Shimano fékbetét tapad a Shimano felnihez, és az egymáshoz tervezett dolgok mindig sokkal jobban teljesítenek. A váltásról teljesen fölösleges részletesen írni, a 11 sebességes rendszer gyors, pontos, akár amatőr versenyzésre is alkalmas. Nem úgy a kerekek. Sajnos nagyon érezhető volt az alap kerékszett és gumi súlytöbblete. Táblasprinteken úgy kellett felszenvedni magam a kellő tempóra, amit nehezített az erőnlét hiánya is. Egy pár könnyű kerék/gumi páros szárnyakat adna a Pulsiumnak, és teljesen más felhasználói élményt nyújtana!
Nagyjából itt ki is merül az utolósagos tuning lehetősége, meg értelme sem lenne nagyon máson könnyíteni, hiszen mégiscsak egy középkategóriás országútiról van szó. Persze 8 kiló alá beszorított súllyal gyakorlatilag egy másik kerékpárt kapsz, de ehhez még rá kell tenni némi pénzt a 662.900 forintos végösszeghez. Azonban ez mindig kisebb kiadást jelent még a boltban felárral kifizetve, mint megvétel után megpróbálni eladni az alkatrészeket!
Aki egy nagyon kényelmes, mégis hatékony gépet szeretne, ami nem mellékesen brutálisan jól néz ki, az nézze meg a Lapierre Pulsium széria 300-as modelljét. Vázgeometriája megegyezik a pro tourban használt Pulsium Ultimate-tel (csak az pár grammal könnyebb), így ugyanúgy tudunk majd (elméletileg) kerékpározni mint a profi versenyzők.
Forgalmazó: Green Serpentine
A következő boltokban kapható: Alpinbike, Bringaland, Maniac, Pave, 4Sport
Ajánlott fogyasztói ár: 662.900 Ft
Felszereltség:
Váz: Pulsium karbon
Villa: Pulsium karbon
Kormánycsapágy: FSA
Középcsapágy: Shimano 105 press fit
Hajtómű: Shimano 105 50/34T
Kormányszár: Zipp Service Course
Nyeregcső: Lapierre karbon
Kormány: Zipp Service Course 80 anatomic
Első átdobó: Shimano 105
Hátsó váltó: Shimano 105
Váltókar: Shimano 105
Fékszett: Shimano 105
Nyereg: Fizik Aliante Delta Mg
Kerék: Shimano WH-RS010
Fogaskoszorú: Shimano 105 11-32T
Külső gumi: Michelin Dynamic Sport 622-25
Súly: 8,7 kg
.