A kerek évfordulóra készült különleges kiadások mellett debütál az Aerostorm DRS időfutam bringa és a Crosshill gravel gép, továbbá megújul az XR fully.
A Lapierre márka 1946-ban született Dijon városában, így a mustár és a jó bor mellett manapság a kiváló minőségű és tetszetős kerékpárok is cégérei a francia településnek. A 2016-ban 70 éves cég ebből az alkalomból két egyedi dizájnnal rendelkező modellt is készített.
A tavaly megújult Xelius SL önmagában is figyelemkeltő formáit egy retro stílusú, de napjaink divatához igazított festéssel dobták fel. A grafika megválasztását mindenki a maga ízlése szerint ítéli meg, nekem tetszik, hogy mertek valamennyire a színekkel játszani, de az aprólékos, részletgazdag kidolgozás mindenképpen elismerésre méltó.
A Xelius SL ebben az évben nálunk is járt teszten és meglehetősen jól vizsgázott. A Lapierre versenyzésre szánt klasszikus országútijának legszembetűnőbb megoldása a támvillák felsőcsőbe kapcsolódása, ami a francia mérnökök szerint sokkal komfortosabb menettulajdonságokat biztosít, mintha azok hagyományos módon a nyeregvázcsőbe csatlakoznának. Ennek hozadéka a rejtett nyeregcsőbilincs, ami a vázon belül vezetett kábelekkel kifejezetten letisztult összképet kelt. Érdekesség még az első villa kialakítása, ami Direct Mount féket fogad.
A 2017-es szezonra a Xelius SL tárcsafékes változata is elérhető lesz. A geometria és a kinézet megegyezik a felnifékes modellével, egyedüli különbség, hogy a láncvillák hossza 10 mm-rel nő. A váz flat mount fékeket fogad és 12 mm-es átmenő tengellyel kompatibilis elöl és hátul is. Érdekesség, hogy a Lapierre mérnökei a hőterhelésnek leginkább kitett helyeken magas olvadáspontú gyantát használtak (akárcsak a felnifékes kerekek fékfelületén).
Az FDJ World Tour csapat versenyzői által is legtöbbször használt Aircode aerodinamikus országúti lényegében változatlan formában lesz elérhető jövő évben.
Az Aerostorm DRS időfutam gép új fejlesztés a franciák palettáján. Megalkotásában a profi csapat versenyzői mellett még egy repülőgép mérnök is közreműködött, sok szimuláció és szélcsatorna teszt eredmény ez a kis légellenállású vázforma.
Úgy tűnik azonban a 2017 januárjától kezdve megszűnő 3:1-hez szabály mellett már nincs új a nap alatt, ugyanis az Aerostorm meglehetősen hasonlít a Cervélo P5 modellre. Az első és hátsó fékek is saját fejlesztésűek, őket egy műanyag burkolat takarja. Időfutamok során kulcsfontosságú a versenyző testhelyzete, a Lapierre szakemberei ezt is figyelembe vették az integrált kormány-kormányszár megalkotásánál. A könyöklők szélességben 3 pozícióban állíthatóak, míg az ideális magasság hézagolókkal érhető el. A kormánytoldatokat viszont furatokkal látták el, amin keresztülmennek a csavarok a rögzítéshez, így hosszuk nem „fokozatmentesen” állítható. Összességében igen bizalomgerjesztő benyomást kelt a gép élőben, az FDJ.fr csapata alatt már a profi versenyeken is bizonyított.
A komfortra hangolt Pulsium változás nélkül lesz kapható. A felsőcső és a nyeregvázcső csatlakozása közé tett elasztomer csillapítóelem továbbra is egyedi és korábbi próbánk során bizonyított.
Tavaszi tesztjeink során az elérhető árú karbon Sensium modell is járt nálunk, viszont a 2017-es modellévben ennek egy átdolgozott, megújult változatával találkozhatnak a boltokban a vásárlók. Változott a felsőcső formája, viszont a geometria lényegében megegyezik az elődével. A monostay támvillákat ezúttal a megszokott két részből álló, középen merevítéssel összekapcsolt dizájnra cserélték le, ami könnyebb és komfortosabb. További lényeges újítás, hogy a drágább modellekhez hasonlóan már a Sensium is a Trap Door Technology elnevezésű rendszerrel készül, ami lehetőséget biztosít a Di2 akkumulátor vázba rejtéséhez, egy műanyag betéttel a középcsapágy-ház aljáról. Ez a nyeregcsőbe integrálható akkumulátorok idejében nem feltétlen akkora előny, viszont így legalább eltűnt a vázról a külső akksi rögzítésére használt konzol.
A Sensium tárcsafékes változata a fékek által indokolt változtatásokon kívül megegyezik a hagyományossal, az egyszerűség érdekében elöl és hátul is gyorszáras kerekeket fogad.
A belépő szintű alumínium országúti, az Audacio átalakul 2017-re. Lényegében a Sensium geometriáját és karbon villáját kapja meg, így biztosítva egy kedvezőbb árú opciót a vásárlóknak. A korábbi modellhez képest közel fél kilóval könnyebb a vázszett, ami jelentős fejlődésnek tekinthető.
Újdonságként jelentkezik a gravel szegmens versenyzője, a Crosshill. Valamilyen érdekesség folytán a kiállításon nem is láthattuk, a tesztbringák közül sikerült csak elkérnem egyet pár fotó erejéig. A lényeget egy mondatban össze lehet foglalni, egy országútinak látszó tárgy, amibe konkrétan 29”-es MTB gumiknak (50 mm szélességig) is van sárférőhely. Geometriában a Sensium féle komfort országútikhoz van közel, bár nyilván a gigászi kerekek miatt a láncvilla jóval hosszabb, konkrétan 430 mm. A hajlított felsőcső alacsonyabb átlépési magasságot biztosít, míg a hajlított támvillák valamennyire a komfortot próbálják fokozni. A Crosshill kizárólag alumínium vázzal készül, ami 12 mm-es átmenőtengelyt fogad, valamit PressFit középrészekkel kompatibilis. A vázon csomagtartó és sárvédő rögzítésére alkalmas furatok is megtalálhatók, sőt az összes kábel a vázon kívül fut az egyszerű karbantartást elősegítendő. A villa teljesen karbon, integrált kábelelvezetéssel és szintén csomagtartó-és sárvédő szemekkel. Elöl és hátul is Flat Mount fékkonzolokat találunk. Az új hidraulikus tárcsafékes (BR-RS405) Tiagra 4700 szett telitalálat egy ilyen bringára, egyedül az 50-34-es hajtóművet érzem túlzásnak a nagy gumikkal párosítva. Ha árban versenyképes tud lenni a gép kifejezetten jó ajánlat lehet a magyar piacon. Aki 11 sebességre vágyik, az választhatja a 105-ös alkatrészekkel szerelt változatot.
Bár a Lapierre mountain bike fronton főleg az összteleszkópos bringáiról híres, a merevfarú széria sem szégyenkezhet. A „hardtail” paletta csúcsán a karbon Prorace modellek állnak, amik tökéletesen megfelelnek akár világszínvonalú XC versenyzésre is. A kerékméret vázméret függő, M-es változatból mindkettő kapható, a kisebbek mind 650B, míg a nagyobbak pedig 29”-es kerekekkel kerülnek a boltokba.
A 2017-es modellek között újdonság az alumínium vázra épülő Edge SL széria. Geometriája a Prorace modellen alapul, egyedül a láncvillák hosszabbak 5 mm-rel.
Napjainkban igen népszerűek a merevfarú trail bringák, ennek a trendnek a hírnöke az Edge +. A váz 650B+ gumikat is képes fogadni, PressFit középcsapággyal és 148 mm-es sarutávolságú Boost kompatibilis hátsó háromszöggel készül. Kifejezetten egytányéros használatra tervezték és az állítható nyeregcső is alapfelszereltségnek számít. A geometria 120 mm-t mozgó villával (Boost 110) és extrém rövid kormányszárral adja ki igazán a hosszú reach miatt. Ebben az esetben a fejcsőszög 67° ami meglehetősen nagy magabiztosságot ad az extrém meredek és gyors lejtőkön is.
MTB vonalon a legjelentősebb újdonság az XR széria komplett átdolgozása. A cross country és maraton versenyzésre szánt fully a hosszabb rugóutas gépeknél már bizonyított virtuális forgáspontos OST+ felfüggesztési platformra épül és az új metrikus rögzítési rendszerű 100 mm úttal rendelkező rugóstagokat fogadja. A karbon himbakarnak, forgáspont ülékeknek köszönhetően a váz tömege 1800 gramm tag nélkül. Sokat javult a súly/merevég arány, amiben a Boost 148 sarutávolságnak is szerepe lehet. Az országútiktól átszivárgott fejlesztés a Trap Door Technology, azaz lehetőség van a Di2 akkumulátor alsócsőbe helyezésére a középcsapágy-házon keresztül. Az XR kizárólag 29”-es kerekekkel készül, a geometria az új XC trendeknek megfelelően alakul, hosszú és lapos. 1°-kal csökkent a fejcsőszög a korábbi modellhez képest, ami így 69°, viszont a „reach” értékek 20 mm-rel nőttek vázanként, ezért egyértelműen a rövid stucni ajánlott, továbbá a láncvillák 5 mm-rel rövidebbek lettek.
A leginkább örömteli hír viszont, hogy a 2017-es modellévtől az XR is elérhető lesz Rock Shox e:i elektromos, automata vezérlésű rugóstagokkal, amit véleményem szerint kezdetektől fogva főleg XC vagy maraton versenyek során lehetett volna kamatoztatni. A rendszer 100 milliszekundum alatt képes nyitni, részlegesen vagy teljesen zárni a tagot a talajviszonyoktól függően, amit a villán és a kormányszáron elhelyezett érzékelők, valamint egy pedálfordulat jeladó jele alapján határoz meg. Bár a rendszer bonyolultak tűnik, a valóságban tökéletesen működik, az akkumulátor a kulacstartó mellé szerelhető hengeres műanyag tartóban kapott helyet. Következő lépés az elektromos váltórendszer és az e:i tag egy akkumulátorról való működtetése lehetne, de a Lapierre mérnökei egyelőre biztosabbnak látják külön forrásról üzemeltetni a két rendszert.
A 2016-os modellévre megújult Zesty modellek lényegében változatlan formában lesznek elérhetők a jövő évben.
A Nicolas Vouilloz nevével fémjelzett enduro gép, a Spicy apró, de lényeges újításokat tartogat 2017-re. Egyrészt változtattak a rugóstag bekötési pontján az alsócsövön és átálltak a metrikus tagok használatára, továbbá a hátsó háromszög Boost 148-as sarutávolsággal készül az új modelleken.
A nemes egyszerűséggel DH névre keresztelt modell tavaly bizonyított, Loic Bruni világbajnoki címet szerzett vele.
A Lapierre elektromos rásegítéses bringák terén is nagyot lépett elő, a Bosch és Yamaha rendszereket használó gépeik az egész MTB palettát lefedik XC-től enduróig. 2017-ben világszintű újdonságként jelentkezik az Overvolt karbon vázas változata, ami egy kerékpár és egy motorbicikli házasításának tűnik. (Az amerikai konkurencia hasonló modellje nem véletlen kapta a Moterra nevet). Az összes manapság elterjed technikai újítás, mint Boost 148, metrikus rugóstag, 650B+ kerekek mellett az akkumulátor csomagot a vázba integrálták, mégpedig a középcsapágy-ház fölé a tömegközéppont alacsonyan tartása érdekében. A karbon váznak köszönhetően 15%-kal könnyebb, mint az alumínium változat, amellett, hogy jobb menetdinamikai tulajdonságokkal bír. A 70. születésnap alkalmából az Overvolt karbon verziója is elérhető lesz egyedi festéssel.
Összességében nem csalódtunk a franciák jövő évi kínálatában, remélhetőleg hamarosan tesztre is érkezik pár új modellt, mint például a Crosshill vagy az új XR. Érdekesség még, hogy a bringákon egyre gyakrabban találkozhatunk jó minőségű, de saját márkás kiegészítőkkel, dropper post, kormány és kormányszár továbbá újabban kerekek is készülnek Lapierre márkanévvel.
Forgalmazó: Schindler s.r.o
www.lapierre-bike.hu