A kezdő mountain bike kategória rengeteg modellt tartogat a leendő vásárlók számára. Miért érdemes megfontolni a Kross Hexagon R6 kipróbálását?
Múlt héten volt szerencsénk a Kross cég vendégeként három napot Lengyelországban tölteni. A 2018-as újdonságokkal hamarosan jelentkezünk, amit viszont sikerült személyesen is átélni, hogy a cég dolgozói nemcsak munkaként, hanem életformaként tekintenek a kerékpározásra. Ez a hozzáállás minden modellen visszaköszön ártól és kategóriától függetlenül, jó ár-érték arányú, kiválóan összeszerelési minőségű gépekkel vannak jelen a piacon.
Az út másik nagy felismerése az volt, hogy Csehországban és Lengyelországban mennyien sportolnak amatőr szinten, és ezen belül is milyen népszerű a kerékpározás. Az autópályán tucatjával látni nyaralni induló családokat bringákkal felszerelkezve , az erdőkben kiterjedt kerékpáros ösvények hálózata van kijelölve, és a vendégházak előtt komoly sor alakul ki, amikor két csoport egyszerre ér oda rövid pihenőt tartani egy Kofola mellett.
Az átlagos erőnlét és ügyesség nyilván nem Jolanda Neff vagy Maja Wloszczowska szintjén van, sokkal inkább az a vásárlói réteg, akiket a Hexagon széria modelljeivel céloz meg a lengyel gyártó. A sorozat két külön csoportra bontható, ahogy más Kross modellek esetén is: a B típusjelzés 29”-es, míg az R 27,5”-es kerékméretet jelöl. Felhasználási területként könnyen teljesíthető erdei ösvények, murvás és erdőgazdasági utak képzelhetőek el leginkább, ez tökéletesen lefedi egy kezdő montis territóriumát.
Váz
A váz 6061-es alumínium ötvözetből készül és felfedezhető rajta a Kross stílusjegyének tekinthető felsőcső kialakítás. A felsőcső és a nyeregvázcső találkozásánál lévő hajlítás nem kizárólag esztétikai célokat szolgál, csökkenti az átlépési magasságot.
Technikai részletek terén erre az árkategóriára jellemző, régóta ismert megoldások dominálnak. Ilyen az egyenes 1-1/8”-os fejcső, a vázon kívül vezetett kábelek, a menetes középrész és az IS fékkonzol is. Bónuszként olyan fejlesztési lehetőségek állnak rendelkezésre, amivel vérbeli túrázásra alkalmas géppé varázsolható a Hexagon R6. Felszerelhető csomagtartó és sárvédő is, sőt a tárcsafék oldali láncvillán még kitámasztó konzolt is találunk.
A geometria egyértelműen a kényelmes, felegyenesedett üléspozíciót helyezi előtérbe, a versenyzésre is alkalmas Level szériával összehasonlítva kiderült, hogy abból egy S-es méret rendelkezik hasonló „reach” értékkel, mint a Hexagon esetén egy L-es.
Ez kifejezetten jól jöhet derék-vagy hátfájdalmakkal küzdőknek, ugyanis nem kell görbült háttal előregörnyedni, hogy el lehessen érni a kormányt. A kerékpár menettulajdonságait befolyásoló értékek is úgy lettek megválasztva, hogy a stabilitás és a kiszámítható viselkedés került középpontba, így kezdőknek vagy kevésbé teljesítmény orientált bringásoknak kedvez.
Felszereltség
A kedvező árú hegyikerékpárok esetén a teleszkóp egyfajta kompromisszum, ez alól a Hexagon R6 sem kivétel. Az SR Suntour XCT villa meglehetősen egyszerű, rugós kialakítású, névleges érték szerint 100 mm-t mozog, melyből használat közben nekem 6-7 centit sikerült kicsikarni. A gödröket, egyéb útegyenetlenségeket kimozogja, így nem a csuklónk és a vállunk fogja fel az ütéseket, komolyabb tempónál vagy technikásabb terepen viszont zavaró tud lenni a visszaút-csillapítás hiánya.
A Hexagon R6 specifikácóját böngészve déjá vu érzés fogott el, nem véletlenül. Pár apróságtól eltekintve megegyezik a tavasszal próbált Evado 4.0 cross-trekking felszereltségével.
A 3×8 sebességes Shimano szett hiba nélkül teszi a dolgát, az Altus váltókarok működtetéséhez még szükség van a mutatóujjra is. Az Alivio hátsó váltó már Shadow kialakítású, de a megszokott Shimano stílusban, könnyedén és nagyon finoman pakolja a láncot. Az első átdobót nem szabad erőltetni, kicsit vissza kell venni a terhelésből, hogy megkönnyítsük a lánctányérok közötti váltást. Így nemcsak a fokozatok közti kapcsolást könnyítjük meg, hanem a láncot sem kínozzuk annyira, amit hosszabb élettartammal fog meghálálni. Az SR Suntour hajtómű 42-32-22-es lánctányérjai szegecseltek, a 11-32-es sorral kombinálva klasszikus MTB áttétel tartományt ad ki.
Pozitívum, hogy hidraulikus tárcsafékek kerültek a bringára, a Tektro HDC-300 sorozat fékereje és modulációja jó pár drágább konkurenst is felülmúl.
A kerekek Kross feliratos duplafalú alumínium felnikből, tárcsafékes Joytech agyakból, egyenes fekete küllőkből és réz anyákból állnak össze. A Mitas Ocelot gumik kifejezetten illenek a képbe, minimális mintázatuk pont ideális a döngölt földutakra.
Kiegészítők terén is a saját márkás, alumínium Kross alkatrészek dominálnak. Már oversized befogójú a kormányszár, a trendeket követően kellően széles a kormány, utóbbi még enyhe emeléssel is fokozza a komfortot. Az egycsavaros fejjel rendelkező nyeregcső bőségesen párnázott Velo nyerget tart.
Menet közben
A beállítást pillanatok alatt letudtam, elég volt a nyereg és a kormány pozícióját a szokásos méretekhez állítani, majd a guminyomásokat ellenőrizni és már indulhattam is a tesztkörre. Nem kellett állítgatni a váltót, nem fogott be a fék, ezzel már elsőre jó benyomással volt rám a bringa.
Az üléshelyzet abszolút kényelemre hangolt, kifejezetten rövid géppel van dolgunk. Az eplényi Bringaréna XC köre aszfaltos emelkedővel kezdődik, ahol kiállva azért sikerült bemozgatni a villát, de a leendő vásárlók nem valószínű, hogy nagytányéron kiállva sprintelnének ezzel a modellel. A lankás, murvás emelkedőn volt leginkább elemében a Hexagon R6, 80-90 körüli pedálfordulaton, beszélgetős tempóban értünk fel a sípálya tetejére.
Lefelé próbálgattam a határait, legfőképp a teleszkóp működése késztetett fékezésre, ami a köves és gyökeres szakaszokkal nehezen birkózott meg. Ettől eltekintve stabilan irányítható a bringa, a fékek kiválóan fognak és saras talajtól eltekintve a Mitas gumik is mindenhol jól működnek. A 650B kerékméretet ebben a kategóriában legfőképp nálam (174 cm) alacsonyabb embereknek javasolnám, egyrészt a kompromisszummentes üléspozíció, másrészt a könnyebb össztömeg miatt.
Érdekes összehasonlítás adódhat, ha figyelembe vesszük, hogy az Evado 4.0 is megközelítőleg ugyanilyen felszereltséggel kerül forgalomba. Általános felhasználásra, legyen az Balaton-kör vagy Káli-medence túra, inkább a cross-trekkinget ajánlom. Azoknak viszont, akik többet bringáznak terepen, erdőben jól fog jönni a szélesebb gumi és a könnyebb áttétel-tartomány, amit a Hexagon széria kínál.
Infobox
Bővebb információ: Kross kerékpárok
A tesztelt modell adatlapja: Kross Hexagon R6
Vázméretek: S(tesztelt)-M-L-XL
Vázgarancia: 5 év (Regisztráció esetén)
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Lengyelország
Ajánlott fogyasztói ár: 159 990 Ft
Specifikáció:
Váz: Kross Hexagon R6 alumínium
Villa: SR Suntour XCT V4
– 100 mm út
Kormány: Kross Active Components alumínium
– low rizer
– 31,8 mm átmérő
– 680 mm szélesség
Kormányszár: Kross Active alumínium
Markolat: Kross
Nyeregcső: Kross Active Components alumínium
– 1 csavaros
– 27,2 mm átmérő
Nyereg: Kross (Velo)
Fékek: Tektro HDC-300 hidraulikus tárcsafék
Féktárcsák: Tektro 160mm/160mm
Váltókarok: Shimano Altus SL-M310 3×8 sebesség
Első átdobó: Shimano Tourney FD-TY500
Hátsó váltó: Shimano Alivio RD-M4000 SGS hosszú kanalas
Lánckeréksor: Shimano CS-HG31 11-32T 8 sebesség
Lánc: YBN S8
Hajtómű: SR Suntour 42-32-22
Középcsapágy: FP-B905
Első agy: Joy Tech D041DSE tárcsafékes, 6 csavaros
Hátsó agy: Joy Tech D142DSE tárcsafékes, 6 csavaros
Felnik: Kross Disc duplafalú, 584x19c ETRTO
Küllők: 2 mm fekete, réz anyákkal
Gumik: Mitas Ocelot 27,5″x2.1″ drótperemes
Mért tömeg: 13,4 kg (pedál nélkül)
Geometria