Amíg a fejlett világban a kerékpár lehetőséget biztosít közlekedési szokások átalakítására, motivációt adhat a testmozgásra, új élmények megszerzésére, a fejlődő világban gyökeres változást hozhat az életben. Ott nem az autót vagy a tömegközlekedést cserélik biciklire, hanem a gyaloglást válthatja fel, a bicaj fényévekkel hatékonyabban szállítja embert vagy árut. Karácsonyi cikkünk a kerékpárt biztosító World Bicycle Relief programról szól…
A World Bicycle Relief szervezetet a SRAM alapítója és jelenlegi alelnöke F.K. Day, illetve a dokumentum-fényképész felesége, Leah Missbach Day hozta létre. Célja, hogy a fejlődő világban élő rászorulók számára kerékpárt biztosítson, lehetővé téve a mindennapi mobilitást, többek közt az iskolába járást és a munkavállalást. Az elmúlt 12 évben közel 400.000 speciális Buffalo kerékpárt “utalt ki” a szervezet, az esélyegyenlőség jegyében ennek nagyobb hányada lányokhoz, asszonyokhoz került.
A WBR-program elindítását a 2005-ben történt cunami idézte elő. Milliók kényszerültek otthonuk elhagyására, egy új élet megalapozására. A Day házaspár felismerte, hogy a mobilitás elősegítésével egyszerűbb az otthonteremtés, a munkavállalás, a települések külterületén otthont építők számára a lakhatás mellett a kerékpár lehet sikeres újrakezdés kulcsa. A kerékpár az életminőségben terén jelentős fejlődést eredményez. A cél kirajzolódott: kerékpárt biztosítani minél több rászoruló számára.
A kerékpár egyben hatékony eszköz az esélyegyenlőség biztosítására. A szegénységben élő ember számára lehetővé teheti az iskolába járást, az otthontól távolabbi helyen történő munkavállalást, a nők számára pedig a mobilitás elősegítésével az önállóság megteremtését, az anyagi függetlenséget vagy éppen a szabadabb párválasztást. Számos fejlődő országban a fiúk számára lehetőség van buszra szállni, “köztaxit” igénybe venni, ez lányoknak nem engedélyezett vagy tanácsolt…
A WBR program nemcsak az afrikai kontinensre korlátozódik, immár Ázsia számos országában létesítettek társszervezetet. Ezen szervezetek pályázatokat írnak ki, amelyre a rászorulók jelentkezhetnek. Az iskolákban, településeken felmérik az igényeket, és a szervezet által megfogalmazott elvek szerint utalják ki a “Buffalo” névre hallgató, strapabíró, a harmadik világ infrastruktúrájához és igényeihez optimalizált masinákat. A természetes személyek mellett a kerékpárok szervezetekhez is kerülhetnek. Így például az orvosok speciális hordágy-utánfutós Buffalo kerékpárokkal mennek ki segíteni a betegeken sérülteken. Ha szükség van rá, ezzel a kórházba szállítást is megoldható.
A Buffalo kerékpár 24 kilót nyom (a váz maga 5 kg), teherbírása 100 kg, a fejlődő régiókban kapható silány minőségi bicajokkal ellentétben magas szintű alkatrészekből áll, amelyek minimális karbantartás mellett több 10 ezer kilométer megtételét teszik lehetővé. A kerékpárt a tajvani Giant márka gyártja, előállítási és szállítási költsége hozzávetőleg 400 dollár – azaz valamivel több, mint 120 ezer forint. Ha a boltokba kerülne, majdnem a kétszeresét kellene érte kifizetni. A WBR több mint ezer szervizállomást is létesített, ahol erre kiképzett szerelők végzik a Buffalo kerékpárok javítását, karbantartását. A munkadíj támogatott, az alkatrészek is beszerzési áron elérhetők.
A WBR jótékonysági szervezet, célját kizárólag adakozásból valósítja meg. Magánszemélyek és cégek egyaránt megtalálhatók a támogatók közt. A Day család oly fontosnak tartja a szervezet működtetését és továbbfejlesztését, hogy nemrég Kenyába költözött. Ez azt jelenti, hogy a SRAM alelnöke Afrikából irányítja a céget, amely – mint a kerékpárpiac meghatározó szereplője – jelentős mértékben járul hozzá a program sikeréhez.
A 400 ezer célba juttatott „Buffalo” megannyi életet változtatott meg a fejlődő világban. A több százezer élettörténetet lehet elmesélni, szerepeljen itt egyetlen ízelítőként!
A 18 éves Susan a kenyai Umoja kisváros középiskolájába jár. A falu, amelyben családja lakik,11 km távolságra van, korábban az utat gyalog tette meg – oda és vissza. Nem csoda, hogy fáradtan érkezett az órákra, otthon pedig már a sötét éjszaka várta a világítást nélkülöző házikóban. Számos osztálytársnőjét az iskolába menet megtámadják, bántalmazzák. Következésképpen sok család dönt úgy, hogy az iskoláskorú lányokat otthoni munkára fogja, amely meghatározza jövőjüket, lehetőségeiket. Susan esetében a WBR-től kapott Buffalo kerékpár lehetővé teszi, hogy bő fél óra alatt biztonságosan eljusson az iskolába, még világosban haza is érjen, majd nekiállhasson a lecke elkészítéséhez. Tanulmányi eredménye a bicikli használatával sokat javult, megmutatkozott tehetsége a nyelvek és a matematika iránt, tanárai szerint esélye van, hogy bejusson valamely felső oktatási intézménybe.
Érdemes végiggondolni, hogy a mit jelent számunkra egy kerékpár, és mit olyanoknak, mint Susan!
További információ itt található.