Rendhagyó módon a Crank Brothers 2015 bemutató részünkről szubjektív lesz: nehezen lehet elvonatkoztatni attól, hogy 2001-ben – az akkor még szárnyait bontogató európai kerékpáros szakkiállítást meglátogatva – a BikeMag csapat az egyik csarnok sarkában megpillantott egy néhány négyzetméretes “kistermelő” standot.
Dobozokkal körülvéve a lelkes tulajdonosok maguk mutatták be fél évvel azelőtt piacra dobott terméküket, a négyoldalas belépést és kiváló sártűrőképességet kínáló Eggbeater pedált. Ardó Tommal megvizsgáltuk az ígéretes kuriózumot, beszélgettünk az egyik alapítóval, Andrew Herrick-kel, aki kezünkbe nyomott két párat a kartondobozokban felhalmozott készletből: „Srácok, próbáljátok ki, és ha tetszik, írjatok róla a magazinban!” A többi már történet… mind a Crank Brothers, mind a BikeMag részéről!
Kezdjük a legelején! A Crank Brothers a kaliforniai Laguna Beach-ben alapított, rendkívül innovatív kultuszmárka. A tervezés a mai napig az óceánparton lévő irodaépületben folyik panorámakilátással a Távol-Keletre, ahol az alkatrészek és kiegészítők gyártása történik. A hegyek pedig az iroda másik oldalán: innen indulnak a legendás montis ösvények! Az alapító Carl Winefordner, Frank Hermansen és Andrew Herrick mind a Laguna Rads montis klubban bicajoztak, egyik eposzi MTB túrájuk pihenő szünetében döntötték el, hogy unalmas mérnöki munkájuk helyett inkább kerékpáralkatrészek tervezésével szeretnének foglalkozni. A tervet pedig tettek követték…
A 2001-ben megjelent Eggbeater pedál volt az első fejlesztés, amelyet Crank Brothers megőrzött magának – azaz a srácok nem adták el más gyártónak, mint a korábbiakat. A „habverő” forradalmi újítás volt, mivel a konyhai robotgépekhez hasonlóan a pedál négyoldalas kialakítású, így mind a négy oldalról be lehet lépni a szokásos egy vagy kettő helyett. Az Eggbeater sikere minden elvárást felülmúlt, hamar „kultdarabbá” válva mind a hardcore montisok, mind a cyclocross versenyzők táborában. A tulajdonosok nem ültek a babérjaikon: újabb és újabb innovatív fejlesztéssel rukkoltak elő, mint például a kétfázisú pumpával, az üreges, ragasztott kialakítású hajtókarral, a forradalmi fűzést és abroncsprofilt alkalmazó kerékszettekkel, a Joplin majd a Kronolog távvezérelt nyeregmagasság-állítóval, illetve a hihetetlen megjelenésű kormányszárakkal.
Az egyre több főt számláló, gondosan összeválogatott tervezőcsapat mottója „problémamegoldás egyszerűen” – azaz nem túlbonyolítani a megoldáshoz vezető utat, kerülni a felesleges technikai kacskaringókat. A hozzáállás teljesen új és szokatlan ötleteket szült: a Cobalt kerékszett abroncsprofilja például nem négyzet- vagy háromszögprofilú, hanem Y-profil, speciális, két eltérő anyagú szegmensből álló küllővel, illetve páros fűzéssel. Minden fejlesztés esetében igaz, hogy a prototípusok immár 6 éve 3D nyomtatón készülnek, és a nyomtatott alkatrészek alapján történik a sorozatgyártás Tajvanon.
Bár a Crank Brothers méretét tekintve egyáltalán nem számít óriáscégnek, az MTB pedálpiacon a Shimano 84%-kos részesedése mellett 13%-kot tudhat magáénak, így mindössze 3%-kot hagyva az összes többi gyártónak. A BikeMag hasábjain az új évezred első évtizedében rengeteg Egbbeaterrel kapcsolatos írást olvashattatok – minden olvasó számára is egyértelmű volt, hogy lelkesedésünk nem csekély a C.B.-termékek iránt. Így az idei Eurobike-on a gazdagon berendezett standra érthető módon furcsa érzésekkel léptünk…
[divider scroll_text=”Crank Brothers 2015″]
Az Eggbeater mára már legenda, az alapítók mind visszavonultak, Laguna Beach-en surföznek, bicajoznak vagy más cégeket vezetnek. Mindazonáltal az eredeti ötlet egyszerűsége nem vesztett népszerűségéből: az alapmegoldás zseniális, a kevés számú alkatrész, illetve a nemes egyszerűséggel jobb-bal stoplicserével történő holtjátékállítás maga a kerékpáripar haikuja. A pedálszínválaszték ma már közel határtalan, a kompozittestes Candy változat pótolja a sokak által hiányolt stabilitást, a platformos Mallet pedig az extrém kerékpárosok igényeit is maximálisan kielégíti. A Mallet 2015-ben új „Race” változatban is elérhető lesz, minden bizonnyal számos új DH- és endurobicajon viszontlátjuk. Több finomítás történt a többi Eggbeater modellen is: például a pedáltest stabilizátorral kiegészíthető, ezek cserélhetők, pótolhatók, variálhatók. 2015 pedig a színvilág éve lesz, igen érdekes limitált sorozatú változatokkal a kerékpár-kereskedések polcain.
[divider scroll_text=”Crank Brothers 2015″]
A kerékszettek terén az innovatív abroncs- és fűzéstechnikát alkalmazó Cobalt, Iodine és Opium ugyancsak beváltotta a hozzá fűzött(!) reményeket: nemcsak mérnöki szempontból jobbak a hagyományos kerékszetteknél, hanem a gyakorlatban is bizonyították létjogosultságukat. A tömeget az innovatív megoldás a kerék középpontja felé mozgatja el, így a gyorsíthatóság – főleg a 29-er méret esetében – észrevehetően javul. 2015-ben egy új Cobalt modellel jelentkezik a Crank Brothers: mind a kerékszerkezetet, mind a fűzéstechnikát egyszerűsítették, így alacsonyabb árszínvonalon elérhető a tömeget a tengely felé átcsoportosító kialakítás. 650B és 29-er méretben lesz elérhető, 21 mm-es abroncsszélességgel, illetve 1900 grammos tömegadattal rendelkezik. A páros, félig alu, félig acél küllőzésnek köszönhetően a kiváló stabilitás és gyorsíthatóság állítólag alig szenved majd csorbát, ellenben akár középkategóriás gépek alapfelszereltsége lehet. (Az ár 400 dollár alatt lesz!)
De honnan a sok innovatív ötlet? Az egykori alapítók együtt bicajoztak, fejlesztőmérnökök lévén folyamatosan azon ötleteltek, miként lehetne a felszerelés működésén javítani. Ma is ugyanígy mennek a dolgok: a Crank Brothers irodája pontosan ott áll, ahol egykoron a srácok a szokásos Laguna Beach-i montis körüket indították, a mostani fejlesztők, mérnökök, marketingszakemberek pedig nap mint nap elindulnak az iroda kapujából a klasszikus túrák valamelyikére. Természetesen részben így tesztelik a kidolgozott ötleteket, prototípusokat, majd visszatérve a cég kávézójában megbeszélik a tapasztalatokat, rendszerint újabb ötleteket szülve a bicajos élmény és a koffein hatására!
A közkedvelt Crank Brothers kiegészítőket még nem nagyon említettem: zsebszerszámok világában is otthonosan mozognak a tervezők, például egy korai modelljük még ma is kedvelt szerszámom. Nem akar tönkremenni, köszönhetően a kiváló alapanyagoknak, működése pedig mindenképpen megelőzte korát, sok későbbi szerszám megszületését ihlette meg. 2015-ös szerszámújdonságuk a várhatóan ugyancsak iskolát teremtő „Y-transzformer”, amelynek neve egyszerűen Y-tool lesz. Az egyszerűbb változat 12-funkciós, 2-8 mm-es imbuszkészlettel, torxszerszámokkal és csavarhúzókkal, mindez pedig egy foltozókészlettel kiegészítve. De lényeg a kialakítás és a funkcionalitás: a 6 szerszámot tartalmazó két Y-egység egymásba pattintható, amely egy keretbe csúsztatható. A szerszám használata tényleg kézre áll, jelentős erőt lehet kifejteni általa, illetve sokkal stabilabb, mint a legtöbb marokszerszám. Három „dobozka” kap még helyet a szerszámkeretben, amelyekben a kiegészítő szerszámfejek „pihennek”, a 3.-ban pedig a foltozó kerül.
A 16-funkciós változat a 3-ból két tárolót feláldoz, az egyik helyén profi láncbontót találunk, a másikban pedig CO2 pumpafejet. Az egész szerszám simán a mezzsebbe vagy táskába csúsztatható, a 12-funkciós 166 gramm tömegű, az azonos méretű „nagytestvér” pedig 260. Természetesen az összes korábbi szerszámkollekció továbbra is kapható: a rozsdamentes elegáns, a klasszikus M-széria, továbbá a kétfázisú (kétáttételes) pumpák úgyszintén. A kiegészítők – azaz a stucnik, kormányok és markolatok – tavaly újultak meg, 2015-re változatlanok, de ettől még frissnek hatnak: a Crank Bros mindig olyan dizájnnal jelentkezik, amely nem szürkül bele a kerékpáripar „alkatrésztengerébe”. Talán ezért is szeretjük annyira a kaliforniai bicajáttételt szimbolizáló kék logóját: a technikai innováció már csak hab a tortán!
További információ a forgalmazó honlapján
(x)