fbpx

Kerékpár alapokon Amerika ikonikus háborús járműve

Sorozatunkban nem részletezzük, hogy a Cadillac márka mellett a Chevrolet, a Dodge és a furgonjairól legendává vált GMC egytől egyig a Detroit és környékén végbement technológiai fejlesztések haszonélvezője. És ezek – mint a korábbiakból kitalálható – kivétel nélkül a már meglévő kerékpáripar alapjaira épültek. Hasonlóképpen Amerika másik gépjárműgyártás-központja,a Jeep terepjárókról híres ohio-i Toledo is egykoron a kerékpárgyártásáról volt nevezetes.

1898-ban Toledo-ban nem kevesebb, mint 22 kerékpárgyártó cég működött, a tengerentúl legnagyobb bicajos központjaként tartották számon. Tíz évvel később a szám megfeleződött, mivel az üzemek sorra álltak át az autógyártásra. Az egyik első cég, amely a motorizáció felé vette az irányt, éppen az amerikai kerékpárgyártás legbefolyásosabb figurájának, Albert Pope-nak, a legendás Columbia, és az American Bicycle Company kerékpármárka alapítójának üzeme volt. 1901-ben a Pope-Toledo uralta a New York-i kerékpáros kiállítás legnagyobb standját, robbanómotoros új automobiljait a publikum áhítattal csodálta.

Az ABC üzemet az ugyancsak a kerékpárgyártásból ismert John North Willys vette meg, nevét Overland Motor Company-ra változtatta, ennek égisze alatt – egészen a II. világháború kirobbanásáig – számos kiváló autómodellt kínált. Pearl Harbour után az USA hadba lépése óriási felszerelés-beruházást igényelt, a polgári iparágak sorra váltak az amerikai hadsereg beszállítójává. Az Overland Motor Company 1941-ben megnyerte a tendert egy harci személyszállító terepjáró megtervezésére és sorozatgyártására. Ez volt a legendás Jeep, amely világháború után többek közt a koreai és a vietnámi háborúban szolgált, vált híressé/hírhedtté az egész világ számára.

A Jeep terepjárókat a mai napig gyártják, bár már nem az ohio-i kisvárosban, hanem messze Ázsiában. Mindazonáltal a háborús filmekben látott eredeti Jeep évtizedeken keresztül a Pope-féle toledo-i ABC üzemben készült, ahol amerikai legjobb kerékpárjai láttak napvilágot a 19. százat utolsó éveiben.

Erre kerékpározás közben jöttem rá.

Albert Einstein – amikor a relativitáselmélet megalkotásáról kérdezték

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.