fbpx

Kellys URC 30 kerékpárteszt: karbont mindenkinek?

A tesztflotta legkedvezőbb árú szénszálas gépe, a Kellys URC 30 Szlovákiából jött. Félmillió Forint alatt csúcs váz jár, de felszereltség terén kompromisszumokat kell kötnünk!

Az archívumban keresgélve döbbentem rá, hogy Kellys kerékpárteszt meglehetősen régen szerepelt a Bikemag hasábjain. A szlovák márka modelljeit évek óta a jó ár-érték arányú bringák közé sorolhattuk, pár éve MTB maratonok mezőnyében gyakorinak számítottak az északi szomszédunktól származó kerékpárok. Az országúti modellek világába az alumínium vázra épülő ARC széria jelenti a belépő szintet, míg a karbon URC gépek a versenyzők igényeit hivatottak kiszolgálni.

Kellys URC 30 - kiállva, felfelé, jó úton remek

Kellys URC 30 – kiállva, felfelé, jó úton remek

A horvátországi teszttábort egy fekete URC 50 és egy fehér URC 30 „színesítette”, következzen most utóbbi, a karbon belépőmodell tesztje.

Kellys URC 30 - karbon váz és majdnem teljes Tiagra szett

Kellys URC 30 – karbon váz és majdnem teljes Tiagra szett

Vázszett

Kezdjük a jó hírrel, technikai jellemzők terén az összes Kellys URC váz megegyezik, tehát a Tiagra mixszel szerelt belépő szintű modell ugyanarra a vázra épül, mint a Dura Ace szettes csúcsmodell.

Kellys URC 30 - vázon belül futó kábelek, okos gumi védőelem

Kellys URC 30 – vázon belül futó kábelek, okos gumi védőelem

Mivel ez az egyetlen karbon modell a kínálatban a tervezés során többféle kritériumnak is meg kellett felelni, a tömeg-merevség arány mellett láthatóan a légellenállás csökkentése is szerepet játszott Valószínűleg a legújabb aerodinamika szempontjából optimalizált klasszikus országútikhoz képest azért elmarad ezen a téren az URC, az alul 1,5”-os kúpos fejcső és a teljesen kör keresztmetszetű nyeregvázcső mind rontanak a helyzeten. Szép részlet viszont, hogy a támvillák szárnyprofilt mintáznak. A kábelek manapság megszokott módon a vázon belül kerültek elvezetésre.

Kellys URC 30 - az "aero" láncvilla inkább dizájn, mint funkció

Kellys URC 30 – az “aero” láncvilla inkább dizájn, mint funkció

A merevségre ellenben nem lehet panasz, annak ellenére, hogy hagyományos menetes középrészt fogad a váz. A préselt (Pressfit) műanyag csészékkel szemben hátrány, hogy menetes fém részt kell a középcsapágy házba integrálni, ami nehezebbé teszi a vázat, de legalább kisebb az esély a nyekergő hangokra a középcsapágy felől. A hajtásirányú és oldalirányú merevség mellett a talaj felől érkező ütéseket is meglehetősen nyersen, csillapítás nélkül adja át a bringa, ebben szerepe lehet a már említett aero profilú támvilláknak, amik monostay egységként csatlakoznak a nyeregvácső, felsőcső kapcsolathoz. A Kellys ilyen szempontból szembement a mai trendekkel, amik a vertikális komfortot lapított támvillákkal próbálják növelni.

Kellys URC 30 - hagyományos menetes középrész

Kellys URC 30 – hagyományos menetes középrész

A marketing anyagokban több helyen is megtalálható iCAD (innovative Carbon Advanced Design) rövidítés arra utal, hogy tervezés során figyelembe veszik a karbon jellemző anyagi tulajdonságait, és ezeket optimalizálva készítik a vázat. Az első háromszög monocoque kialakítású, azaz egy sablonban egy egységként készül. Következő lépésként ehhez ragasztják a hátsó háromszöget, ami sztenderd gyártástechnológiának számít a kerékpáriparban.

Kellys URC 30 - monocoque első háromszög

Kellys URC 30 – monocoque első háromszög

A súly-merevség arány szempontjából inkább utóbbi játszhatta a fontosabb szerepet, a gyártó ugyan nem adott meg hivatalos adatot, de a tömeg nagyságrendileg 1100-1200 gramm környékére tehető. Az URC 30 esetében ehhez alumínium nyakcsővel rendelkező villa társul.

Kellys URC 30 - monostay támvilla csatlakozás

Kellys URC 30 – monostay támvilla csatlakozás

Geometria tekintetében egyértelműen a versenyzők céljait próbálták kielégíteni a szlovákok, M-es méret esetében 52-es nyeregvázcsőhöz elképesztően hosszú 57 cm-es vízszintes felsőcső hossz párosul. A tesztelt példány esetében igencsak nyújtózkodnom kellett, hosszabb távon saját használatra még az S-es modell is határeset lenne. A 73°-os fejcső- és nyergvázcső szögek is az sportosságot és az agilis irányíthatóságot fokozzák. Itt kérem nincs kompromisszum és kényelem, ezzel a kerékpárral gyorsan érdemes menni igazán. A versenyzős pozíciónak a hosszú fejcső szab némileg határt, de ezt egy negatívabb dőlésszögű kormányszárral lehet kompenzálni.

Felszereltség

A karbon váz felárát igazából itt fizetjük meg. Alapvetően a nemrég bemutatott 2×10 sebességes 4700-as szériájú Tiagra szett került a gépre, pár helyen pénztárcakímélő módosításokkal.

Kellys URC 30 - az új Tiagra szett kiváló

Kellys URC 30 – az új Tiagra szett kiváló

Ahogy már többször említettük az új Tiagra szett működés szempontjából kiváló, akinek nincs szüksége 11 sebességre nem is kell tovább keresnie, mert megtalálta a legjobb megoldást az újonnan kapható alkatrészcsaládok közül, tegyük hozzá meglehetősen kedvező áron. A fékváltókarok formája, a rejtett bowden vezetés akárcsak a „nagytestvéreken”. A kábelhúzási arány is változott a korábbi 10-es rendszerekhez képest, megegyezik a 11 sebességes felsőbb kategóriás Shimano szettekkel. A váltási érzet remek, a karok kis erővel finoman működtethetőek, az átdobó is a technológia leszivárogtatásának („trickle down”) köszönhetően már a hosszabb erőkaros mechanizmussal készül.

Kellys URC 30 - a hajtómű 4 csavaros aszimmetrikus csillaggal és szépen integrált nagytányérral

Kellys URC 30 – a hajtómű 4 csavaros aszimmetrikus csillaggal és szépen integrált nagytányérral

A hajtókar 4 csavaros 110-es lyukkörű aszimmetrikus csillaggal készül, külsőre meglehetősen hasonlít a 6800-as Ultegrához. A karok viszont nem üregesek, de ezen az árszinten nem is rónám fel ezt hibaként főleg, hogy a konkurencia jóval drágább modelljei is ilyenek. Az 50-34-es kompakt tányérokhoz 12-28-as sor párosul. 50-es nagytányér mellé nekem kell a 11-es kis lánckerék, 60 km/h környékén meglehetősen jól tud jönni, ha még gyorsítani akar az ember.

Kellys URC 30 - Shimano Sora fékek

Kellys URC 30 – Shimano Sora fékek

A féktestek a Sora szériából származnak, az új Tiagra nagyságrendekkel jobban működik, de ezekkel is meg lehet állni. Érdekesség, hogy érzésre inkább a 20 évvel ezelőtti 105-öshöz hasonlítanám, mint a modern Shimano fékekhez.

A kerekek szintén a régimódi iskolát követik, a kónuszos 3500-as szériából származó Sora agyakat 32 2 mm-es küllővel fűzték 3 keresztre, Kellys felnivel. Utóbbi ráadásul semmilyen szempontból nem tekinthető modernnek, 15 mm-es szélessége miatt a 25-28 mm-es gumik nem passzolnak rá a legjobban, továbbá a szegecselés miatt könnyűnek sem mondható. A kerékszett pozitívuma viszont, hogy minimális karbantartás mellett valószínűleg 20 év múlva is használható lesz, bár egy versenyzésre szánt karbon országútinál véleményem szerint ez kevésbé fontos szempont. A defektvédelemmel ellátott Schwalbe Lugano gumi kiválasztása is hasonló eszmefuttatás eredménye lehetett, illik a kerekekhez.

Kellys URC 30 - Fizik Ardea nyereg

Kellys URC 30 – Fizik Ardea nyereg

A kiegészítők mind saját márkás termékek, a kormány hajlítása sehogy sem volt kényelmes, annyira kompakt volt, hogy vagy a fékvaltókar fogást állította be normálisan az ember és az alsó fogás nem adta ki, vagy fordítva. A nyeregcső 31,6 mm-es, ami kényelem szempontjából nem a legjobb ómen. A Fizik Ardea nyereg viszont remeknek bizonyult.

Menet közben

Ez a kerékpár egyértelműen haladni akar. Minden irányban meglehetősen merev, ami sprinteknél, kiállva mászásnál vagy bátrabb döntéseknél kanyarokban meglehetősen jól jön. Viszont hepehupás kátyús úton is megmarad ez a merevség (ridegség), a váz karaktere olyan, hogy nem igazán csillapítja a talaj felől érkező rezgéseket, ütéseket, sőt a 23-as gumik és a 31,6-os nyeregcső ezt tovább fokozzák.  Szűk kanyarokban, technikás lejtőkön a bringa remekül irányítható, viszont nagy sebességnél érezhetően vesztett a stabilitásból, oldalszeles hosszú lejtőn rossz minőségű úton kénytelen voltam belefékezni nagyobb tempónál.

Kellys URC 30 - a szerpentint szereti, de nagy sebességnél bizonytalan

Kellys URC 30 – a szerpentint szereti, de nagy sebességnél bizonytalan

Összességében elmondható, hogy a hasalós geometriának és a vázszögeknek köszönhetően egy vérbeli versenygéppel van dolgunk. Igaz, hogy karbon vázas bringa fél millió Ft alatt, de érzésem szerint itt kicsit túl sok a kompromisszum. Egy komplett Tiagra szett és egy alap OEM gyári kerékszett sokat dobott volna az összképen.

InfoBox

Forgalmazó: Mama Sro.  www.kellysbike.hu
Származási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 2 év vagy 5 év kiterjeszett
Vázméretek:48(S)-52(M) tesztelt -56(L)
Ajánlott fogyasztói ár: 479 990 Ft
Mért tömeg: 9,34 kg

Specifikáció

Váz: Kellys iCAD RC karbon kompozit
Villa: Kellys Dynamic karbon – alu nyakcső, 1-1/8” – 1,5” Tapered
Első váltó: Shimano Tiagra DF-4700, 34,9 bilincses
Hátsó váltó: Shimano Tiagra RD-4700, SS rövid kanalas
Fékváltókarok: Shimano Tiagra ST-4700 2×10 sebesség
Hajtómű: Shimano Tiagra Fc-4700, 50-34, 170 mm karhossz
Középcsapágy: Shimano SM-BB4600
Lánckeréksor: Shimano Tiagra CS-4600, 12-28, 10 sebesség
Lánc: KMC X10L, 11 sebesség
Fékek: Shimano Sora BR-3500
Kormány: Kellys Expert Roadracing, 31,8-as befogó, 42 cm
Kormányszár: Kellys Expert Roadracing, 31,8-as befogó, 7°, 110 mm hossz
Kormáncsapágy: Ritchey Pro integrált
Bandázs: Kellys géles
Agyak: Shimano Sora HB-3500, 32 lyuk
Küllők: rozsamentes acél, fekete, 2 mm
Felnik: Kellys Spark 622x15c, 32 lyuk, szegecselt
Gumik: Schwalbe Lugano – Puncture Protection, 23 mm
Nyereg: Fizik Ardea Mg
Nyeregcső: Kellys Expert 31,6×350 mm

Geometria

kellys-urc30-geometry

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo