Éppen két éve, hogy utoljára lámpatesztet készítettünk. Most újra nekifutottunk, és bizony értek meglepetések! A szórás a lámpák terén jelentős, 1590-től 80000 forintig kaptunk modelleket, és ismét bebizonyosodott: az ár nem minden!
Írtunk anno egy lámpavásárlási „kiskátét” is amit ITT olvashatsz, ez többnyire a mai napig aktuális, de vannak már eltérések, amelyekről érdemes szót ejteni:
Látható fény
Szerencsére nem kaptunk olyan első lámpát, amivel ne lehetne közvilágítás nélküli területen A-B-be eljutni. Mindazonáltal ezen a területen is óriási a szórás. A Specialized Stix villogószettet a gyártó még véletlenül sem szeretné azon lámpák közé sorolni, amivel „látni” is lehet. Ettől függetlenül 95 lumen-nyi fényáram hagyja el. Ez persze a klasszikus értelemben vett látáshoz kevés, de a szem fantasztikus szerv, hihetetlen módon képes a környezeti fényviszonyokhoz alkalmazkodni. Például ezzel is haza fogsz találni, bár inkább szépen lassan… Ami megmenti a helyzetet, hogy ez a lámpamodell teljesen homogén módon oszlatja el a fényt, így a pupillád ki tud tágulni, így fogsz vele látni. A jól látás azt jelenti, hogy max 15 km/h-s tempóval aszfalton biztonságosan tudsz vele haladni. Ezt viszont senkinek sem ajánlanánk, mert a gyenge fényviszonyok miatt nagyon hamar tompul az agyad, azaz könnyebb hibázni.
Vakítás
Sajnos egyre nagyobb trend „millió wattos” lámpákat felszerelni városi használatra, mert ezzel aztán tényleg feltűnő leszek! Egyrészt igaz, mert feltűnőbb leszel, ami segíthet elkerülni a baleseteket, de legalább ekkora eséllyel vakítod el a szemből érkezőket, ami ugyanolyan potenciális balesetforrás, mintha nem vagy látható. Nem mellékesen nagy bunkóság elvakítani másokat… Az sem véletlen, hogy a nagy teljesítményű bringás lámpák dobozán nem találod meg az StVZO, azaz a Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung jóváhagyást, vagy konkrétan áthúzva szerepel rajtuk, mint pl a Cateye Volt lámpák dobozán! A szigorú német szabályozás persze csak a kérdés egyik része (itthon nincs is irányadó jogszabály erre), de tény, hogy a legtöbb lámpánál fennáll a vakítás problémája. Ha nagyon lesarkítjuk, akkor csak azok a lámpák nem fognak vakítani, amelyeknél nem látod a fényforrást! Tehát a LED(ek) közvetlenül a foncsorozásra világítanak, és a tükröződő felület szórja az útra a fényt. Jelen tesztünkben csak a Specialized Flux Expert, a Csepel egyik modellje, két Velotech lámpa, és a Lidl-ben kapható tudta ezt. De ilyen a két évvel ezelőtti tesztünkben szereplő Busch & Müller Ixon IQ, BikeFun Ray, Trelock LS 950 és 750 is.
Környezetvédelem
Mikor először készítettünk lámpatesztet, az akkus lámpákat onnan ismerted meg, hogy nagy teljesítményűek voltak, és külön vezetékkel csatlakozott hozzájuk a lámpafej. Később jöttek a nagy teljesítményű, de már integrált akkus modellek, mára viszont odáig jutottunk, hogy a 31 tesztdarabból mindössze 3 első és 2 hátsó elemes kivitel. Persze ezekbe is tehetsz tölthető AA vagy AAA akkukat, de sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy többnyire a bringások ezeket eldobható és környezetszennyező alkáli elemekkel használják.
[divider scroll_text=””]
Avulás, vagy fejlődés?
A teszt során egy komoly meglepetés ért minket. Immáron 4 éve használok teljes megelégedéssel egy Sigma Karma EVO külső akkus lámpát (50000 Ft), amelyet főleg a sisakra szerelek, mert a lámpafej könnyű, az akku pedig simány befér a hátizsákba vagy az övtáskába. Elvittük referenciának, hiszen ezzel van a legtöbb tapasztalatom. Hozzá kell tenni, hogy idén éjszakai enduro versenyen is használtam a Sigma-t! Nos, a fénye megegyezik a 8990 forintos kétledes Velotech lámpáéval, sőt annak szórása homogénebb, előnyösebb. Természetes az egyéb tudást – mint üzemidő, súly, felszerelhetőség, multifunkcionalitás, tartósság – is fontos tényező, de ha csak azt nézzük, hogy mit látunk vele, bizony a két említett modell egy ligában van! Láthatóan nagyon sokat fejlődött a LED technológia, ezért ma már komoly fényerő akár kedvezőbb áron is elérhető.
Eme felvezető után vélhetően már alig várod, hogy megtudd a végeredményt! Fontos megjegyezni, hogy számtalan egyéni szempont határozza meg, melyik számodra az ideális lámpa. Mi egyetlen szempontot néztünk: melyikkel látsz a legjobban a tök sötét úton. Mindegyik modell maximális fényerőn üzemelt, így döntöttük el a végső sorrendet!
1. helyezett: Specialized Flux Expert
Igen szoros volt az élmezőny, nagy meccs volt az elsőségért a Cateye Volt 1600-assal, ráadásul a Flux nem a fényerejével (1200 lumen kontra 1600), hanem a fantasztikusan homogén és brutálisan széles megvilágításával nyert! Hiába volt kicsit fényesebb a Cateye, a Flux nagyjából 8 méter széles, és 70 méter hosszú felületet világít meg az útból, tehát az éjszakából gyakorlatilag nappal lesz! Csúnya összehasonlítás, de szebbet világított, mint a tizenéves autónk Xenon tompítottja. A lámpakonzol felszerelése meglehetősen macerás, bár a lámpafejet levenni ezután már egy-két másodperc. A Flux távvezérelhető, ami nagyon hasznos lehetőség a fény tompítására, ha valaki szemből közelít. Sajnos maximumon hajtva csak másfél órát bír, ami elmarad a második helyezett Cateye üzemidejétől. Részletesen itt olvashatsz a Specialized Flux Expert-ről!
2. helyezett: Cateye Volt 1600
Dupla LED-es kivitel brutális 1600 lumenes tudással, ami több mint 80 méterre is elvilágít, de sajnos viszonylag keskeny sávban terít (5 méter). Akkuja maximális teljesítményen két órát kibír, ami bőven elég terepen. Okosság, hogy mikor pirosra vált a nyomógomb, még mindig marad 15 percnyi energia benne, így ha lejjebb kapcsolod, ésszerű keretek között simán haza tudsz érni vele. Arról nem beszélve, hogy a második fényerő fokozat (500 lumen) még bőven túlmutat azon ami a terepezéshez szükséges, és ott már 5 órás üzemidővel számolhatsz. Sisakra is felszerelhető, de azért van súlya, így nem a legkényelmesebb. Részletesen itt olvashatsz a Cateye Volt 1600-ról!
3. helyezett: Garmin Varia UT800
„Kis okoska” nagy fénnyel. Kompakt, könnyű, mindazonáltal 800 lument tudó lámpa, amelyet sisakra érdemes felszerelni. Garmin Edge vagy Fenix 5-ös órával összekapcsolva a környezetéhez igazodva automatikusan állítja a fényerejét, így jóval hosszabb menetidővel számolhatsz. Ezen felül a GPS adatok alapján fénye a sebességedhez is igazodik! Terítése szerényebb, mint az első két helyezettnek, de még mindig bőven az ideális szint fölött van. Színhőmérséklete természetes. Részletesen itt olvashatsz a Garmin Varia UT800-ról, hamarosan pedig teszt jelenik meg a Garmin “ökoszisztémába” állított rendszer működéséről, kiegészítve a Varia Radar hátsó lámpával és az Edge 1030-as GPS-szel!
4. helyezett: Lezyne 500 XL
A Lezyne az egyik meglepetés a kipróbált lámpák között. Az alig tizenötezer forintos árcédulával a negyedik helyre sikerült felkerülnie! Fénye kissé kékes, ellenben megfelelően homgén eloszlású. Ebben még a Garmint is megelőzi, bár a fényereje sokkal kisebb. A fotókon nehéz visszaadni, de a Varia elvilágított 50+ méterig, míg a Lezyne nagyjából 40 métert tudott, ami persze még bőven elegendő akár a lendületes terepezéshez. Full fényerőn sajnos csak egy órát bír, de a második fokozata- 500 lumen helyett 300 – már 1:45 perces üzemidőt nyújt, és aszfalton azzal is elleszel. Ennek a lámpának jár (az egyik) ár/érték díj! Részletesen itt olvashatsz a Lezyne XL-ről!
5. helyezett: Force Shark 1000
Az 1000 lumen nyilvánvalóan nem igaz, nagyjából a felét tudhatja, viszont 7200 forintért elég nagyot lép! 40 méterig 4 méteres szélességben megvilágítja az utat, ráadásul egyenletes homogén fénnyel. Akár el is lophatta volna a Lezyne 500 XL elől az ár/érték arány díjat, de ahhoz szerintünk jobban kéne terítenie. Akkumulátora nem integrált, így könnyen cserélhető, akár vihetsz magaddal egy tartalékot belőle. Részletesen a Force Shark 1000-ről itt olvashatsz!
6. helyezett: BBB Strike 300
Kis méretű, könnyű lámpa, cserélhető akkumulátorral, így tartalékot is tehetsz a mezzsebbe vagy táskába. Méretét fénye meghazudtolja, 50 méterre is látsz vele a tök sötétben, de a megvilágítás kevésbé homogén. A fotón is látható egy fényesebb középső pászma, alatta egy sötétebb sáv, majd egy kevésbé megvilágított, de egyenletesen szórt terület. Ellenben már a bringa elé közvetlenül is világít, amit sajnos sok lámpa nem tud. Részletesen itt olvashatsz a BBB Strike 300-ról!
7. helyezett: Velotech 2 LED
Újabb kedvező árú, ámbár nagy tudású modell. A két LED-nek köszönhetően egyenletes megvilágítással és 50 méteres hatótávolsággal bír. Nagyjából 4.5 méter széles sávban terít, ami aszfalton és terepen egyaránt elegendő. Ugyan villogni nem tud, de fényereje négy fokozatban állítható, ami az üzemidő szempontjából előnyös. Felszerelése pofonegyszerű, így gyorsan le is szedhető. Részletesen itt olvashatsz a Velotech 2 LED-ről!
8. helyezett: Bontrager Ion 350RT
Egy újabb okos lámpa, amit Garmin eszközökről lehet vezérelni, akárcsak a Garmin Varia esetében. Az akkutöltöttséget a Garmin GPS-eden vagy Fenix 5-ös órádon követheted, 350 lumen áll rendelkezésedre, amivel másfél órán keresztül tud 40 méterre világítani. A másfél órát más lámpánál kevésnek éreztük, de itt egy pici és könnyű lámpáról van szó, amitől ez tényleg elismerésre méltó teljesítmény. Arról nem beszélve, hogy a két csökkentett mód mellett van durván villogó üzemmódja is, amivel nappal is feltűnő leszel, ellenben esti használatra csak az 50 lumenes villogó módot ajánlanánk. Részletesen itt olvashatsz a Bontrager Ion 350RT-ről!
9. helyezett: Cateye Volt 400
Nagyjából itt záródik a tesztben résztvevő lámpák sora, amivel még terepre is ki lehet menni, vagy nagyobb tempóval országútizni. 400 lumen „jön ki” belőle, és ezt akár 3 órán át biztosítja, pedig mindössze 120 grammot nyom! Azért ez igen ritka kombináció. Aki főleg városban használja, annak ideális választás, és külön értékelni fogja a „hyper constant” módot, ami alapból 50 lumennel világít, de közben 400 lumennel villan. Tuti észrevesznek, de sötétben nem illik ezt a módot használni, „csak” a normál 50 lumenes villogót. Részletesen itt olvashatsz a Cateye Volt 400-ról!
10. Helyezett: BBB Scoutcombo
200 lumenes lámpa, ami terepen kiegészítő fényként funkcionálhat, sisakra szerelhető, városban pedig teljes értékű villogószettként használható. Érdekessége, hogy egy testben megtalálható az első és hátsó lámpa. Fénye nagyjából 20 méterig világít, de a fénycsóva közepe elég fényes, terítése tehát lehetne egyenletesebb. Alig 100 grammot nyom, így sisakon nagyjából észrevehetetlen. Részletesen itt olvashatsz a BBB Scoutcombo-ról!
11. helyezett: Csepel „cső”
Ha megnézzük, hogy két huszonezres lámpa előzte meg, akkor nem is olyan rossz teljesítmény a 11. helyezés a Csepeltől – mindössze 3900 forintért! A fotó becsapós, mert olyan mintha egyforma erős lenne a fénye a BBB Scoutcomboval, de ez sajnos nem igaz. Az utóbbi nagyjából kétszer erősebb, viszont ahogy a fotón is láthatod, a szemed alkalmazkodni fog a gyengébb de homogén fényéhez. A terítése „nagyobbnak” hat, mert a szemed érzékenyebb lesz. 40 méterig el tudsz vele látni, de fénye elég kékes, ami zavaró. Városban nem gond, de töksötétben aszfalton mérsékelt tempót kíván. Részletesen itt olvashatsz a Csepel lámpáról!
12. helyezett: Cateye Volt 80
Egyenletes fényeloszlás, nagyjából 0 m-től világít a bringa elé, és négy méteres szélességben 15 méterre látsz el vele. Rendkívül kompakt méretű, könnyen felrakható, szinte súlytalan, mindössze 42 grammot nyom. Full fényerőn másfél órát világít, akkuja gyorsan újratölthető. Részletesen itt olvashatsz a Cateye Volt 80-ról!
13. helyezett: Velotech LED
Alig érthető, miért nem lehet ennek ezt a lámpamegoldását más modelleken látni? Van rajta 5 darab led, ami jelzi az akku töltöttségét, így nem kell izgulni, mikor merül le. 40 méterre is ellátni vele, és mivel a LED a foncsorra világít, ezért a szemből jövőket sem vakítja el. Már 2 méterrel a bringa előtt is világít, bár ezt a fotó nem adja rendesen vissza, mert 8 métertől sokkal nagyobb a fénye. Simán vállalható városon kívüli országútizásra, de terítése azért lehetne egyenletesebb. A Volt 80-nak kisebb a fényereje, de sokkal szebben terít, így jobban látsz vele. Jár neki a kiváló ár/érték arány „plecsni”, mivel 3490 forintért tudja mindezt! Részletesen itt olvashatsz a Velotech LED-ről!
14. helyezett: Velotech
Első ránézésre ugyanúgy néz ki mint az előző lámpa, de mégsem egyformák. Egyrészt fele annyiba kerül, mint a „kijelzős” kivitel, másrészt akkumulátor helyett elemről működik, harmadrészt foncsorozása is eltér, de ugyanúgy erre világít a LED és nem a vakvilágba. A fényük nagyjából egyforma, de ez a 40 helyett 25 méterig világít, fénye kissé szűkebb, koncentráltabb. Részletesen itt olvashatsz erről a Velotech lámpáról!
15. helyezett: Gepida High Power LED
Aránylag kis fényerejű, de még sötétben is használható lámpa, ami 40 méterig világít, fényelostása egyenletesnek mondható. Maga a lámpa igényes kivitel, jól néz ki, de sajnos integrált akkumulátor helyett elemekkel “etethető”. Ez utóbbi tudatos felhasználóknál remélhetőleg akkumulátor lesz. Részletesen itt olvashatsz a Gepida High Power LED-ről!
16. helyezett: Csepel “szilikon”
Igazán kellemes „selymes” tapintású lámpa, ami szintén a foncsorra világít, ezért nem vakít. Fénye elegendő a sötétben való hazataláláshoz, de a színhőmérséklete az összképen egy kicsit ront. Nagyjából 35 méterig látsz el vele, és egészen a bringa elé is világít. Részletesen itt olvashatsz a Csepel “szilikon” lámpáról!
17. helyezett: Crivit első lámpa
Az általunk már tesztelt lámpaszettből az első lámpát ismét beleraktuk a tesztbe, mert kíváncsiak voltunk, hogy „neves” ellenfelek között mit mutat. És milyen jól tettük! Innen is látszik, hogy ugyan a legelső helyezett és az utolsó helyre szorult lámpa között az árkülönbözet nagyjából ötvenszeres, mégis mindkettővel lehet látni városon kívül. A “mennyire” és a “hogyan” viszont már teljesen más tészta. Anno teljesen elégedett voltam (főleg az árához képest) a Lidl-ben 2290 forintért szettben kapható lámpával, a pilisi utakon sötétben is lehetett vele bringázni. A csoporttesztben ellenben mindegyik lámpa megverte. Hogyan lehetséges ez? Ha fényét mindössze mérővel nézzük, sokkal előrébb végezne: valahol a 13 hely környékén. Viszont 9 méterig nem nyújt megfelelő világítást, a foncsorozása csillanásokat okoz, ami menet közben zavaró.
[divider scroll_text=”Láthatóságot biztosító lámpák”]
A többi első lámpa már nem alkalmas sötétben „látásra”, kizárólag a láthatóságot biztosítják, így városi közlekedésre valók.
BBB Spycombo
Multifunkcionális villogó szett, amit használhatsz külön-külön, illetve sisakra szerelve a “dokkolóba” helyezve. A mindössze pár grammos fémházas lámpa az akkumulátort is tartalmazza, nem kell drága gombelemekkel etetni. Bringázáson kívül futáshoz is használhatod, de jelzőfénynek a kutyára sem túlzás. Részletesen itt olvasthatsz a BBB Spycombo-ról!
Specialized Stix
Sokáig tanakodtunk, hogy hová soroljuk ezt a modellt, mert vész esetén a 95 lumenes fénye mellett haza tudsz botorkálni, de városon kívüli kivilágítatlan helyen történő bringázásra már nemigen alkalmas. Igényes kivitel – ahogy a Specitől megszokhattuk -, ötletes felszerelhetőséggel. Súlya elenyésző, amely az akkut is tartalmazza! Szettben kapható, a hátsó lámpa 18 lument tud, így messziről látszik. Részletesen itt olvasthatsz a Specialized Stix-ről!
Velotech fénycső
Ne nézz bele amikor bekapcsolod! 16 darab szuper fényes COB LED található benne, brutálisan feltűnő, a fényesebbik módját mi inkább csak nappal használnánk, a stroboszkóp pedig talán még a holdról is látszik! Két másodperc felszerelni, könnyű, mindössze 2990 forint, ráadásul tölthető akkumulátoros is. Hátsó kivitel is kapható belőle hasonló tudással. Részletesen itt olvashatsz a Velotech lámpáró!
[divider scroll_text=”Hátsó lámpák”]
A hátsó lámpák “felhozatalában” értek meglepetések, és nehéz abszolút sorrendet hirdetni. Ezért inkább kiemelnénk, hogy mik voltak a különlegességek!
Garmin Varia Radar
Közel százezerért nemcsak egy hátsó villogót kapsz, hanem egy komplett védőangyalt. Ugyanis nevéből adódóan radart is tartalmaz, ami a kormányra rakott vezérlőegységen mutatja a forgalmat. A Garmin Edge 1000-es vagy 1030-as GPS-en is ugyanezt láthatod – már ha van otthon az aktuális csúcsmodellből. De tudása nem merül ki ennyiben! Mutatja a mögötted jövő forgalmat, figyelmeztet ha valaki túl gyorsan közeledik hozzád, sőt az autósnak is jelez, hogy figyeljen. Több járművet is érzékel, akár 140 méteres távolságból. Részletesen itt olvashatsz a Garmin Varia Radar-ról! Hamarosan érkezik a teszt a Garmin teljes rendszer működéséről, az UT800-as első lámpával és az Edge 1030-as GPS-el együtt!
Bontrager Flare RT Tail Light
Atomvillanás balról! Így hangzott a parancs a katonaságnál egykoron, és nagyjából így fognak vetődni a mögöttünk jövők is, ha „atomvillanás” módban használod a Flare-t. Tanácsunk, hogy ezt csak nappal, vagy kihalt úton válaszd, mert a kisebb fényerejű villanások közé beszúrt 65 lumenes “atom” feltűnőbb, mint bármelyik, a tesztben szereplő hátsó villogó láthatósága. Ez az észrevétel fura, mert a Lezyne Laser Drive elvileg 250 lument is tud. Többszöri próba után is arra jutottunk, hogy a Flare viszi a prímet. Nem mellékesen szintén vezérelhető egyes Garmin GPS-ekről. Részletesen itt olvasthatsz a Bontrager Flare RT Tail Light-ról!
Lezyne Laser Drive
Személyes kedvencem lett! A villanófény alig marad el a Flare-től, viszont két csíkot vetít a bringa köré, ami figyelmezteti az autósokat az oldaltartásra. Isteni találmány, és talán segít elkerülni a kicentizett előzéseket. Sokféle villogó módja között van kifejezetten nappali is 125 vagy 250 lumenes „atomvillanással”. Oldalról fénye jobban látható, mint a Flare-é, de maga a lámpa is kétszer akkora. Természetesen ebben sincs már elem, hanem akkuról működik. Részletesen itt olvashatsz a Lezyne Laser Drive-ról!
Cateye Rapid X2 Kinetic
„Féklámpával” egybeépített, oldalról is feltűnő lámpa, ami elég keskeny ahhoz, hogy aero nyeregcsöveken is használható legyen. Mindegy hogy villogó vagy folyamatosan világító módban használod, a benne lévő G-szenzor fékezéskor erősebb állófényre kapcsolja, így a mögötted jövőknek van ideje felkészülni. Stroboszkóp módja pedig nagyon feltűnő, fénye a harmadik legerősebb a mezőnyben. Részletesen itt olvasthatsz a Cateye Rapid X2 Kinetic-ról!
Velotech fénycső
Igazi “best buy” a mezőnyben. Ugyan fényereje a rangsorban a negyedik, de még így is kisüti a szemed. Több száz méterről látható leszel, ellenben mindössze 5800 forintba kerül, és első lámpaváltozat is van belőle. 50 db kis COB LED található rajta, amely akkumulátorról működik. Felszerelése pofonegyszerű, aero nyeregcsövekre is felrakható. Részletesen itt olvashatsz a Velotech lámpáról!
BBB Signal
Mindössze 30 grammos hátsó lámpa, első is kapható belőle, három fokozatban állítható fényerővel, amit 15 pici COB LED szolgáltat. Fénye több száz méterről is látható, a Li-Ion akkumulátor a lemerülésére is figyelmeztet. Részletesen itt olvasthatsz a BBB Signal-ról!
Lezyne Femto Drive
Rendkívül kis méretű lámpa 31 grammos súllyal, 7 lumenes fénnyel. Fémházas, masszív kivitel, a bekapcsolását a lámpaüveg megnyomásával lehet elérni. Érdekessége, hogy a gumis hevedernek köszönhetően gyorsan bárhová felrakható, emelett futáshoz is jól használható, mivel csiptetőt is elhelyeztek rajta. Részletesen itt olvasthatsz a Lezyne Femto Drive-ról!
Csepel villogó
Egy pizza árába kerül, mégis komoly fényt és láthatóságot ad, ráadásul stroboszkóp üzemmód is helyet kap benne. Csiptetőjével nadrágra, kabátra vagy hátizsákra is felrakható. Tovább fokozza a biztonságot, mivel nemcsak hátrafelé, hanem oldalirányba is ad fényt. Akinek ennyit nem ér meg az élete… Részletesen itt olvashatsz a Csepel hátsó villogóról!
Velotech halálcsillag
A beépített akkumulátoros „halálcsillag” érdekes konstrukció, hagyományos lámpabúrát nem tartalmaz, a 20 db fényes COB LED pedig igen messzire világít. Elsőre azt hinnénk, nem kell esőben kivinni, mindazonáltal IPX4-es szabványnak megfelelő víz és porállósággal rendelkezik. Villógó üzemben 6 órát tud, folyamatos fénnyel ez az idő megfeleződik. Részletesen itt olvasthatsz a Velotech hátsó lámpáról!