Illés Bálint mesteredző, volt szövetségi kapitány súlyos kritikát fogalmaz meg szerkesztőségünkhöz eljuttatott cikkében, melyben azt taglalja, milyen visszafordíthatatlan következményei lehetnek a Szalontay Sándor Eb-indulása körüli huzavonának és a módosított utazásnak.
A szövetség nem úszhatja meg, Szalontay Sanyi utazik az Eb-re! – olvashattuk pár napja. Ezt annyival kell kiegészíteni, hogy a szövetség tisztségviselője sem úszhatja meg az elmarasztalást, hogy minden indok nélkül, hátráltatta az utazás szervezését, és ezzel visszafordíthatatlan károkat okozott a versenyzőnek…
A kérdés először az, hogy miért nem volt a szövetség felkészülve arra, hogy Sanyinak az Eb-n részt kell majd venni? Miért nem volt elnökségi döntés minderről? Hogy lehet az, hogy bármilyen beosztású ember önhatalmúlag visszafordíthatatlan módon, minden felhatalmazás nélkül belenyúl egy már így is az utolsó pillanatban zajló folyamatba. Aki ilyet tesz, az még sohasem hallott az ún. Jet Lag szindrómáról, mert akkor nem tett volna ilyen felelőtlen lépést, ami – remélem – nem marad felelősségre vonás nélkül!
Ha volt elnökségi határozat a cikk megjelenése és a közfelháborodás után, kéretik a jegyzőkönyvet nyilvánosságra hozni, (de nem a saját honlapon), résztvevők, dátum, hitelesítés, előterjesztés és a személyenkénti állásfoglalás indoklással. Mert ugye így néz ki a legegyszerűbb jegyzőkönyv.
A hezitálás következményei:
- A teljes, egyszer már az utolsó simításokig kész foglalást, 11-i indulással, visszamondta valaki, (IDE: kérünk egy nevet, és indoklást.) Ez a tény versenyzőhöz is eljutott akaratlanul is, mivel nem vagyunk a középkorban. 1. számú felesleges stressz!
- Égetése a teljes magyar szakemberi gárdának (meg is érdemlik) és a vezetésnek, hogy kérnek a Svájcban a Sanyival dolgozó spanyol edzőtől egy véleményt, hogy induljon-e a Sanyi az Eb-n. Korábban Miguel Tarros Martin már hivatalból írt egy értékelő levelet, amit a vezetőség képtelen volt értelmezni. A kérdés, amit feltettek a spanyol edzőnek, minden minimális versenykultúrával rendelkező országban erős IGENT jelentett már hetekkel korábban is. 2. felesleges stressz, plusz személy szerint komoly kellemetlenség a Sanyinak, mert ebből az is következhet, hogy itthon kételkednek a spanyol edző levelének igazság tartalmáról, másrészt nem ismerik itthon az eredményeit.
- Jelentős késlekedéssel visszafoglalják a jegyeket, természetesen drágábban, és ami nagyon fontos 3 NAPPAL későbbi időpontra kedvezőtlen érkezéssel.
- Lehet, hogy sokan nem tudják, de ma magyar idő szerint 12 órakor elkezdődött az Eb. Valamint magyar idő szerint 9 órakor technikai értekezlet volt, ami előtt a licenceket kellett volna bemutatni, nevezéseket megerősíteni.
- Azt viszont minden sport-, és üzletembernek tudnia kell, hogy az időzónákhoz való alkalmazkodásnak bevált, kipróbált szabályai vannak! Ennek figyelmen kívül hagyása, több mint felelőtlenség, ez már szándékos szabotálása annak, hogy a versenyző a legjobbját nyújthassa.
Tájékoztatásul, a vezetőknek, szakembereknek, és a szurkolóknak, a Sanyi ismert jelenlegi helyzetére szabottan szeretném kifejteni, hogy a tökölődés mivel járhat a jelen esetben:
- Az időzóna különbségekhez való alkalmazkodás a következőképpen néz ki.
K→Ny időzónánként 1,5 nap*
NY→K időzónánként 1 nap
*Megjegyezendő, hogy 1-2 időzóna átlépése nem szokott semmilyen problémát okozni. - A Sanyi esetében 6 időzónán kell átvergődni magát, mégpedig a nehezebb átállást kívánó irányban.
- Ami még általánosabban ismert alkalmazkodási tényező K → Ny irányban, hogy KÉT napig nem végezhet intenzív sporttevékenységet. (Oda se neki.)
- Hogy néz ki ez a gyakorlatban: holnap délután (október 15.) megérkeznek magyar idő szerint, ami helyi idő szerint délelőtt 10 óra körüli időpont. Ehhez hozzá kell számítani ~ 10 óra non-stop repülő utat tömött gépen. Ha egy sprinter az izomzatát nem tudja megmozgatni, akkor ha kiszáll, még a gyaloglás is fizikai fájdalmat okoz neki. A másik rizikós tényező az étkezések. Ha szerencséje van, akkor már az érkezési időhöz igazítják az étkezéseket.
- A 15-ei edzésen nem tud részt venni, mert mire kijutna a pályára, a csapversenyek kvalifikációs futamait nézhetné 3 órán keresztül.
- A 15-éből hátralévő időt a lefekvés ideéig ébren kell maradnia.
- 16-án a helyi idő szerint kell kelnie, ami nálunk éjjel 2 órakor van. Nem kell hozzá sok ész: nem lesz könnyű, és még ezen a napon sem edzhet intenzíven, holott másnap versenye van, és szintén köztudomású, hogy a megelőző napon kötelező a versenytempót kóstolgatni. Ez a nap még a mérsékelt edzések zónájában van.
- Konklúzió, az akklimatizálódásba teljesen pancser módon belerondítottak!
- A kvalifikációs futamokra 17-én hazai idő szerint hajnali 4 órakor kerülhet sor, bemelegíteni a pályán pedig éjjel 1 óra körül tud, majd ~40’ női futamok után állhat rajthoz. Bemelegítenie a pályán azért fontos, mert ez az első nap, amikor egy kevés intenzív edzést végezhet, ehelyett ő arra kényszerül, hogy csúcsformáját hozza, amit a spanyol edző fel is épített neki.
- A teljes átálláshoz hiányzó 1-2 nap akár 20 %-os teljesítményromlást is eredményezhet, arról nem is beszélve, hogy kevesebb futamban lesz képes helyt állni.
- Arról ne is beszéljünk, hogy az inzulin szint – ami a sprintereknél nagyon fontos – pont ebben az időszakban van a mélyponton, aminek az ellenkezőjére lenne szükség.
- Ebben a kérdésben a keretorvos tudott volna hasznos tanácsokat adni, hogy csökkentsük a kockázatot. Ja, hogy évek óta nincs keretorvos, igaz minek? keret se nagyon akad. De azért mégis.
- Mit okozhat a teljes átállás előtti fokozott erőkifejtés: A szindróma tünetei nagy egyéni különbségeket mutathatnak, leggyakoribbak az étvágytalanság, a hányinger, az emésztési zavarok, a fejfájás és az arcüregek irritációja. Emellett jellemző a kimerültség, a felületes, pihenést nem nyújtó alvás és az álmatlanság is. Felléphet zavartság, ingerlékenység, sőt enyhe depresszió is.
Na, ilyen állapotban tessék a legjobb formát hozni, és akkor még nem is volt szó +10-15 °-os hőmérséklet különbségről. A pálya környékén messze nincs semmilyen liget vagy ilyesmi, ami mérsékelné a hőmérsékletet, és nyitott cement pálya lévén a beton hőmérséklete elérhet az 50 C°-ot is, és a levegő a pálya felett a 40-45 C°-ot.
És akkor ezek után képesek lesznek emberek nyugodtan hátradőlni székükben, hogy „mi megtettetünk mindent”. Annyit el lehet mondani, hogy ebben a lehetetlen helyzetben sem maradt a Sanyi teljesen magára, mint korábban sem.
.