Érdekes megoldás premierjére kerül sor 2009. december 15-én, a Koppenhágában megrendezésre kerülő Környezevédelmi Konferencián. A SENSEable City Lab és a Massachusetts Institute of Technology közös projekje egy hátsó kerékről szól, amely egy olyan elektromos agymotort foglal magába, mely elvileg bármilyen hagyományos városi gépbe beszerelhető.
Ez a megoldás abban különbözik a manapság népszerű eBike-oknál tapasztalhatóktól, hogy itt minden egyes részegység kompakt módon az agytestben kapott helyet. Nem kevés dologról van szó pedig: egy háromsebességes agyváltóról, egy agymotorról, akkumulátorról, wattmérőről és egy rakat szenzorról, melyek a környezetből gyűjtik az információkat. A rendszerhez sem kábelekre, sem pedig egyéb kütyükre nincs szükség.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=S7y3qIQu3Gc[/youtube]
A kerékagy a hajtás és a fékezés energiáját eltárolja, és ha szükséges elektromos rásegítő motorként ugyanezzel az energiával segíti a kerékpárost komolyabb erőkifejtést igénylő helyzetekben. Amennyiben ez nagy sorozatban olcsón gyártható és valóban flexibilis lenne, az már önmagában sem kis eredmény, de az agy ennél elvileg lényegesen többet tud.
Kiegészülve egy navigációs és információs rendszerrel tájékoztatást nyújt a közlekedés útvonalát érintő forgalmi és légszennyezettségi adatokról, zajszintről, hőmérsékletről, miközben kalóriát számol, vagy éppen a közlekedésbe fordított erőbefektetést méri. Az adatokhoz egy megfelelő szoftverrel, mobiltelefon vagy számítógép segítségével férhetünk hozzá. Az információk birtokában megkereshetjük, hogy úti célunkat mely útvonalon érhetjük el úgy, hogy közben a lehető legkevesebb szennyező anyaggal kerüljünk kapcsolatba, illetve a legkevésbé zajos környékeken haladjunk.
A bemutató darab egy hófehér Cinelli Bootleg Mystic Rats rombolóba került beépítésre, mely gép alapmodelljének nyúzópróbája országúti bringatesztjeink között olvasható.
Forrás és bővebb információk a projektről:
http://senseable.mit.edu/copenhagenwheel/