Trendelő sorozatunk legújabb kiadása a hazai kerékpáros táskakínálatot járja körbe. Az igen széles és eltérő felhasználási kör miatt a termékkategóriát eleve két csoportra osztottuk: kerékpárra szerelhető táskákra, illetve személyen viselhető típusokra. Az előbbiek esetében az egyenként megjelenő bemutatók a használat során szerzett tapasztalatokat is tartalmazzák. (A körképben szereplő összes váztáska-modell innen érhető el.)
A táskák egymással való összehasonlítása “miniteszt” formátumban nem lehetséges. Következésképpen a jelenlegi írás arra a kérdésre próbál választ adni, hogy melyik a legfejlettebb vagy éppen legjobb ár/érték arányt képviselő modell a táskakörkép felhozatalában. Az alábbiakban részletesen ismertetjük a táskateszt menetét, majd összevetjük a hasonló kialakítású és felhasználásra szánt táskákat, leszűrve a tanulságokat.
A 43 db hozzánk került táskamodellből 26 db került a váztáska “kalapba”, bár a kialakítás és a funkció tekintetében ezek között is jelentős szórás tapasztalható. Szerepel köztük a csomagtartóra vagy annak tetejére, a nyereg alá, a kormány elé és a vázon belülre rögzíthető típus, továbbá mindennapos közlekedésre, rövidebb és hosszabb túrázásra szánt táska egyaránt. Az egymással való összehasonlítás tehát csakis további csoportokban lehetséges. A korábban megjelent váztáskákról szóló bemutató cikkünkben végigvettük a váztáskák típusait, azok fő jellemzőit, azaz milyen felhasználási típushoz válhatnak be. Az említett írást mindenképpen érdemes elolvasni a bemutatók, illetve a most közzétett összehasonlító értékelés előtt!
A BikeMag irodában tehát megjelent 26 kisebb és nagyobb méretű kerékpárra rögzíthető táska. A felhozatal a hazai kínálat szempontjából reprezentatívnak mondható, a legtöbb táskatípus szerepel benne, még a legújabb piaci trendeket tükröző óriásméretű „adventure” nyeregtáskákból, illetve a trendi utcai viseletet megcélzó „designer” darabokból is kaptunk 2-2 darabot. Ezen felül egy további új trend a csomagtartó tetejére rögzíthető, viszonylag kis méretű táskatípus, amely túratáskákat meghazudtoló méretre bővíthető, köszönhetően a zsebekből kihajtható oldalpaneleknek, illetve a felső harmonikaszerű bővíthetőségnek. Ilyen táskából három került a körképbe. A túratáskák terén is eltérő dizájnkoncepciót tapasztaltunk: a „vízválasztó” éppen a vízhatlanság és a széles körű funkcionalitás biztosítása közt húzódik. Így ma már a „klasszikus” táskatípus kínálata sem éppen homogén. Ennek tükrében a felhozatalban szereplő kerékpáros váztáskákat több csoportba osztottuk:
- két- vagy háromrekeszes túratáskák
- vízálló túratáskák
- egyrekeszes csomagtartótáskák
- nyeregtáskák
- vázra vagy kormányra rögzíthető táskák
- designtermékek
A táskák tesztje a következőképpen zajlott. A kisebb méretű táskákat mindennapi használatba vettük, segítségükkel bevásároltunk, ügyeket intéztünk, illetve egy-egy kirándulást is tettünk. A túratáskákat a szokásos fizikális vizsgálatok és a kerékpárra történő felszerelés mellett pakoláspróbának vetettük alá, amelyben egy virtuális egyhetes túrára indultunk – annak minden kellékével.
A rendelkezésre álló időtartamban ez bizonyult a legoptimálisabb tesztprotokolnak. Természetesen szerettünk volna a témával részletesebben foglalkozni, személy szerint felajánlottam a BikeMag vezetőségnek, hogy szívesen mennék a virtuális helyett valódi egyhetes kerékpártúrákra – ha lehet mindegyik táskamodellel, és egyenesen az Alpokba vagy a Tátrába! A körképben szereplő táskák ily’ módon történő letesztelése frenetikus nyári élményt jelentett volna, de a magazin, illetve a táskaforgalmazók ezt az ötletet érthető okokból nem támogatták. És persze talán a nagyérdemű sem késő ősszel szeretne túratáskákról olvasni… bár kétségtelenül jövőre is lesz nyár!
Mindazonáltal a teszt így is tanulságos volt, számunkra mindenképpen hasznosnak bizonyult. Habár csak a környék változatos minőségű útjain kerekeztünk, sok tapasztalatot szereztünk a táskák tulajdonságaival, felépítésével, praktikus használatával és funkcionalitásával kapcsolatban. Kipróbálhattuk a kurrens táskatrendek képviselőit, a piacon lévő legújabb modellek és kialakítások előnyeit és hátrányait.
A teszt első tanulsága az volt, hogy a táskák űrtartalmát lehetetlen számszerűsíteni. Miközben minden gyártó mellékel egy erre vonatkozó adatot, a tapasztalat azt mutatja, hogy a valódi kapacitást ezek nem tükrözik, azaz nem megbízhatóak. Következésképpen a kerékpáros táskákat nem érdemes látatlanban vásárolni, a szemrevételezés szerintünk elengedhetetlen, de ezt a megállapítást a teszt során szerzett egyéb tapasztalat is alátámasztja.
Tehát ajánljuk, hogy a táskavásárláshoz – legyen az túratáska vagy zsebméretű telefontok(!) – a kereskedésbe kerékpáron érkezzünk, és a kiszemelt példányt vagy példányokat próbáljuk fel szeretett masinánkra. Megeshet, hogy a rögzítés egyszerűen nem illik a csomagtartóhoz vagy a táskaméret a vázkialakításhoz: a táska felszerelésének megannyi buktatója lehet! Az is elképzelhető, hogy a nálunk tökéletesen működő táska – hiába magasztaltuk az egekig – a vásárló kerékpárjára egyszerűen nem passzol. Szerencsére a boltokban manapság van miből válogatni!
Valamivel kisebb a hibalehetőség, ha konzolos rögzítést választunk, illetve a gyártó által ajánlott csomagtartóra szereljük a kiszemelt táskát, így az legalább megfelelően rögzíthető, és a praktikus használat is biztosított. Most viszont térjünk rá a típusokra, mérjük össze a hasonló modellek kvalitásait!
A hagyományos túratáskák „Cordura” jellegű poliészter vagy nejlon szövetanyagból készülnek, amit a gyártók valamilyen szintű vízhatlanságot biztosító poliuretán bevonattal látnak el. A vastagabb szövetet alkalmazó táskák nem feltétlenül vízállóbban, de borítékolhatóan erősebbek, ellenállóban, illetve formájukat is jobban tartják, Ezek mind kívánatos tulajdonságok. A körképben szereplő összes Spyral táska a tapasztalat alapján erős, ellenálló alapanyagot kapott, hasonlóképpen a Bikefun Master és a Vaude Karakorum. A GPD túratáska és a Basil Sports Single alkalmazza a legvékonyabb szövetet, így könnyűek, de valószínűleg esetükben nem érdemes a terhelést a végletekig fokozni.
A méret, űrtartalom – azaz a kapacitás – nem feltétlen az ár függvénye. Egyértelműen többet nyom a latba a márkanév, a kidolgozás és a táska által biztosított funkciók száma. Az árkülönbség akár nagy-ötszörös is lehet, de nem hiába: a Vaude Karakorum egyik rekesze hátizsákként is viselhető, három részre bontható, rögzítése konzolos, kidolgozása pedig nyálcsepegtető. De mondjuk a negyedáron kapható, és hasonló űrtartalommal rendelkező Spyral Tour 55 funkcionalitása nem ilyen sokrétű, a csomagtartóra hagyományos tépőzárakkal rögzül, használata így körülményesebb, és esővédő huzat sem jár mellé.
Viszont hasonló számú hasznos tárolórekesszel és zsebbel rendelkezik, erős alapanyaga és vízzáró cipzárai révén minden bizonnyal megbízható társ lehet a hosszabb kerékpáros túrák során. Szerintünk mindkét modell a maga nemében kiváló túratáska, a Tour 55 az ár/érték arányával emelkedik ki, míg a világhíres német táskaspecialista Karakorum modellje a minőség és funkcionalitás iránt elkötelezett kerékpáros túrázók egyre bővülő táborát célozza meg.
A Spyral kínálatában tetszett a széles méretválaszték, így a napi túrázástól az eposzi kalandokig találunk megfelelő kapacitású táskamodellt a gyártónál. További jó hír, hogy a Spyral táskák a hazai kerékpárosok számára is elérhető árszinten a kereskedésekbe. A GPD túratáskában már kevesebb fantáziát látunk: bár valóban könnyű, ellenben formáját sajnos nemigen tartja, és a csomagtartón sem áll elég stabilan. A Bikefun Master hidalja át a fent vázolt két tervezési koncepció közötti űrt: ára nem vészes, ellenben magas szintű kidolgozás mellett biztosít erős víztaszító alapanyagot, átgondolt tervezéssel és megfelelő stabilitással párosítva. A Master praktikus használatot tesz lehetővé, és minden bizonnyal tartós darab, még akkor is, ha heteken keresztül jelentős rakományt “zötyögtetünk” benne.
A vízhatlanságot biztosító varrásmentes ponyvaanyagból készült táskák szerintünk a túratáskák kínálatában egy külön szegmenst képviselnek. Párban vagy darabra kaphatók, a moduláris rendszernek és a konzolos rögzítésnek köszönhetően egyaránt használhatók rövidebb vagy hosszabb túrákhoz, illetve egyetlen „zsákot” felszerelve a mindennapos kerékpáros közlekedéshez, munkába járáshoz vagy éppen bevásárláshoz. Zsebeket, belső rekeszeket nemigen kapnak, de ezt a hiányosságot egy további váz-, nyereg- vagy kormánytáska használata bőven kompenzálja. Egész évben használhatók, a futártáskák mintájára „felcsavarós” kialakítással és a moduláris rendszerrel számos felhasználásra nyújtanak tökéletes megoldást.
[divider scroll_text=””]
A fent vázolt táskatípusból három szerepel a körképben. A Vaude Aquaback modell etalonnak számít a profi kerékpáros túrázók körében, Himalája-expedíciókat is teljesített, így egy alpesi túra minden bizonnyal a tarsolyában van. Az ismert svéd szállítóspecialista, a Thule egy innovatív konzolos rögzítéssel emeli a lécet ebben a szegmensben, míg a Merida a neves konkurensekhez képest féláron kínál közel azonos minőséget és funkcionalitást. Ez utóbbi nálunk egyértelműen az ár/érték arány győztes, a Thule Pack ‘n Pedal és a Vaude Aquaback között döntsön a vásárló: mindkettő kiváló, minőségi darab!
Habár mindhárom fenti táska „egyrekeszes”, ez a kategóriaelnevezés nálunk a csomagtartó tetejére rögzíthető, kerékpáros közlekedésre, napi túrázásra tervezett táskák csoportját takarja. Rendkívül hasznos típus, így ha a kerékpár csomagtartóval szerelt, mindenképpen érdemes egy ilyet beszerezni. Kapható hagyományos tépőzáras, illetve konzolos rögzítéssel egyaránt. Az utóbbiak tartozik a Topeak Trunkbag és a KTM Carrier Tour Double Bag Snap It. Mindkettő a leparkolást követően egy mozdulattal lepattintható, induláskor pedig hasonlóan egyszerűen és gyorsan a konzolra helyezhető. Bombabiztos megoldás, amelyet a KTM esetében a kerékpáros szállítás szakavatott specialistája, a német Racktime fejlesztett ki, a Topeak pedig közismerten az ilyen átgondolt, praktikus megoldások mestere. Ezeket a táskákat csak ajánlani tudjuk, többféle méretben kaphatók, a Topeak pedig még bővíthető kapacitású modelleket is kínál!
Ha nem is konzolos rögzítésű, az Author és a BikeFun Expansion csomagtartó táska úgyszintén bővíthető kapacitású modell. A zsebekből kinyíló oldalpanelek és a harmonikaszerűen bővíthető főrekesz akár 26 literes kapacitást tesz lehetővé. Próbáink során egy-egy nagyobb bevásárlást simán elnyeltek. Napközben az ügyintézések során a táska diszkréten ül a csomagtartó tetején, nem foglal sok helyet, de tartalmazza az apróbb kellékeket, majd hazafele a bevásárlás is megoldható vele. Akár napi túrázáshoz is beválhat: mondjuk ahogy egyre melegszik az időjárás, lekerülnek rólunk a ruhadarabok, azok mind könnyedén elpakolhatók. A két táska hasonló áron, hasonló minőségben áll rendelkezésre, a funkcionalitás terén a BikeFun kissé többet nyújt, a tajvani tervezők a lenyíló oldalpanelek rögzítését is példásan megoldották.
A Spyral Tour 12 táska ugyancsak a csomagtartó tetején kap helyet, tépőzáras rögzítésű, de nem bővíthető, ellenben rendkívül erős, strapabíró darab. Nekünk egész jól bevált, bár a bevásárlás elhelyezésében már nem vett részt. Ugyanez elmondható a hazai kerékpáros kiegészítő-specialista Spyral Hbar Basic kormánytárkáról. Habár a funkcionalitás és a kidolgozás kissé „fapados”, de kétségtelenül erős, megbízható darab, jól működő konzolos rögzítéssel rendelkezik, ráadásul meglepően kedvező áron kapható.
A Spyral termékekkel éles kontrasztot mutatnak a holland Basil táskaspecialista designer modelljei. Ezek gyönyörűek, ellenállhatatlanok, kidolgozásuk makulátlan, működésük és funkcionalitásuk a végletekig csiszolt, ellenben mindezt az árcédula is tükrözi. Persze egy fontos tárgyalásra mi is inkább a Basil Portland kollekció valamely csodálatos darabjával érkeznénk – természetesen kerékpárral – mint a kedvező árfekvésű, pragmatikus tervezésű, strapabíró és igen hasznos „kockatáskával”…
A vázra rögzíthető kisebb méretű táskák tekintetében nehéz állást foglalni. A telefontartót is integráló BikeFun Smart II táskamodell, a Router Touch konzolos telefontok, a német Deuter által kínált vázon belüli Front Triangle Bag és a felső tetejére rögzítő Energy Bag egyike sem univerzális darab. Ezeket csak három különböző kerékpáron tudtuk lefényképezni, mert igen eltérő váztípusokra passzoltak. A tanulság egyértelműen az, hogy az ilyen típusú váztáskák vásárlásához mindenképpen próba szükséges, még akkor is, ha felszerelésül első blikkre egyszerűnek tűnik. Félreértés ne essék, önmagában mindegyik jó ötlet, a kivitelezés is megfelelő, csak hát a kerékpárok nem egyformák! A kerékpározás során egy kiegészítő táskára mindenképpen szükségünk lesz, és a tapasztalat alapján az elől elhelyezhetők használata praktikusabb, mint a közkedvelt nyeregtáskáké.
[divider scroll_text=””]
Ezzel el is érkeztünk a két fő táskaújdonsághoz! A sokak által kedvelt nyeregtáskák szokványos 0,3-1 liter kapacitásával szemben az Author Sumo, illetve a KTM Velro Tour XL akár 12-18 literes űrtartalmat biztosít, az egyre népszerűbb „adventure” és „gravel” kerékpározási stílushoz passzolnak. A csomagtartó használata nem ideális, a hátizsák pedig a hosszú kalandok során elég kényelmetlen viselet. A cseh kerékpárgyártó táskáját volt szerencsénk kipróbálni, az óriási „puttony” az átgondolt tervezésű szíjaknak, hevedereknek és tépőzáraknak köszönhetően megfelelő stabilitást tett lehetővé. A futárzsák-rendszerű pakolás pedig a vízhatlanság mellett a pakolást is egyszerűvé teszi. Érdemes egy ilyen táskamodellt kipróbálni: simán helyettesíthet egy kisebb csomagtartótáskát, hátizsákot, kormányon vagy vázon belül rögzített táskát.
A váztáskakínálat végére érkezve nincs más hátra, mint ismét ajánlani az oldalt, ahonnan az összes teszt olvasható. Nemsokára a hátizsákok, a futártáskák és a laptoptartók következnek, egy újabb eligazításként szolgáló, általános információkat tartalmazó bevezetővel, a „felhozatal” ismertetésével, a tesztekkel és egy ehhez az íráshoz hasonló értékeléssel. Tehát szeptemberben sem marad az olvasó táskainformáció nélkül!