Tárcsás- és felnifékes országúti kerékpár összehasonlító tesztje következik, a ROSE új X Lite CW és CWX modelljeit próbáltuk ki, keresve a fontos különbségeket.
Az új X-Lite váz:
Kezdjük röviden a bringával, a ROSE idén hozta ki a az új generációs aerodinamikus bringáját az X-Lite CW-t (tárcsafékkel szerelve egy X-szel egészül ki a kód). A kerékpár karcsúbbnak tűnik a korábbi legjobb cw-értékkel rendelkező modellnél, de természetesen nem csak ennyiben merül ki a fejlesztés.
Maga a forma teljesen más, nem ráncfelvarrás történt, hanem teljesen új bringát terveztek a 2016-os trendekhez igazodva, sőt, kicsit túl is mutatva ezeken. Láthatóan sok gondot fordítottak rá, hogy ne csak szemből, oldalról is aerodinamikus legyen a bringa, ez a magyarázat a karcsúbb vonalakra. Mellesleg tömegben is megnyilvánul a fogyókúra, az aero váz alig nyom többet 1 kg-nál.
Az ülőcső vonala több helyen megtörik, igazodva a kerék ívéhez, mint tudjuk, az aerodinamika szempontjából nagyon fontos, hogy a váz elemei, villák minél közelebb legyenek a kerékhez, illetve minél kevesebb olyan hézag legyen, ahol turbulencia keletkezhet. Vagy éppen ellenkezőleg, két elem legyen annyira távol egymástól, hogy már ezért ne keletkezzen nem kívánt légáramlás.
Nos, a fő paralelogrammát tekintve szinte maradéktalanul sikerül megoldani a kedvező légellenállást, a villáról ez azért nem mondható el 100%-osan, hiszen a váz univerzális, felnifékes vagy tárcsás villával is használható. A felnifékkel szerelt kerékpáron is láthatjuk a láncvillán a flat-mount rendszerű tárcsafék felerősítéséhez szükséges furatokat. A patkók pedig a középrész mögé kerülnek, ez is javára válik az aerodinamikának.
Különlegessége a váznak az aero nyeregszár, ami megfordítható és így a geometria is változik. Ha előre néz a fej, 76 fokos ülőcsőszöget is kaphatunk, aminek köszönhetően triatlongéppé változik a ROSE X-Lite CW. Szerepel is az online katalógusban ebben a formában, triatlonkormánnyal szerelve.
Természetesen a további, mai aero kerékpárral kapcsolatos elvárásokat is teljesíti a ROSE X-Lite CW, mint például a belső kábelezés. Ebből a szempontból is teljesen univerzális a váz, cserélhetőek a kábelek bújtatásához szükséges szerelékek, legyen szó elektromos kábelről, hagyományos bowdenről, vagy hidraulikus fékkábelről.
Szintén univerzális a hátsó papucs is, 12 mm-es átmenőtengelyt fogad a tárcsafékhez, a felnifékes verzióhoz pedig megfelelő persellyel hagyományos gyorszáras megoldás dukál. A villa viszont teljesen különbözik a felnifékes vagy a tárcsafékes változatban és a két kerékpár közötti legmarkánsabb különbségért is ez az alkatrész felelős…
Összehasonlítás:
A legérdekesebb tanulsága volt a tesztnek, hogy ugyanarra a vázra épült tárcsafékes és felnifékes kerékpár között nem a fékhatásban keresendő a fő különbség. A tárcsás bringa menettulajdonságait ugyanis annyira megváltoztatta a 12 mm-es átmenőtengelyes villa, hogy magunk is meglepődtünk. Szintén hozzájárult az eltérő jelleghez a negatívabb szögű kormányszár és a kissé más formájú és kicsit más pozícióba szerelt fékváltókar.
Nyilvánvalóan az átmenőtengelyes villa merevebb, és ezzel precízebb irányíthatóságot biztosított. De nem csak ez fontos, hanem az is, hogy konkrétan tökéletesen harmonikussá tette a kerékpárt elejét a merev hátsóval. Egy egységesen sportos, nagyon agresszívan „vezethető” bringa lett az eredmény, ahol a kormánypozíció is pont ott volt, ahol kellett, és a hagyományos Ultegránál kicsit hosszabb, de vékonyabb fékkarokra is pont úgy lehetett ráfogni, ahogy jólesett.
A felnifékes X-Lite CW is egy jó bringa, de a tárcsás verzióval összehasonlítva kevésbé volt „egyben”. Egyikről a másikra ülve bizony feltűnt, hogy a tárcsás verziót sokkal biztosabb kézzel lehet ráhúzni az ívre lefelé, rég ültem olyan bringát, ami hasonló élményt adott ebből a szempontból. Jó és kevésbé jó kerékpár között egyébként ezen a ponton érezhető legtöbbször a különbség.
Érdekes, hogy a két bringa közül egyértelműen a tárcsás a vérbeli „sportgép”, kár, hogy UCI-szabályok szerint zajló kerékpárversenyen nem lehetne használni, hiszen a nemzetközi szövetség éppen tiltja a tárcsafékek használatát. Mondjuk nem kell jóstehetségnek lenni, hogy ez nem marad így örökre. Már a tesztidőszak áprilisi felfüggesztését követően nem sokkal lehetett hallani pletykákat, hogy csak idő kérdése, mikor lobbizzák ki újra a változást a gyártók.
Aki azt várja, hogy a tesztből a fékerő szempontjából olvas majd komoly különbségről, az csalódni fog. Őszintén szólva számomra körülbelül tökmindegy lenne melyiket válasszam, ha csak a fékhatást nézem. Nedvesen nyilván jobban fog a tárcsafék, ez nem kérdés. Viszont nekem tökéletesen elegendő még esőben is a felnifék hatása, nem vágyok jobbra. Szóval extrém körülmények között jobban teljesít, de nálam ez nem döntene.
Szárazon a fékerő hasonló, de kétféle fék karakterisztikája teljesen más, pedig mindkét fék a legjobbak közé tartozik a maga nemében. A tárcsás CWX 3100 Di2-n a BR RS805 – Ultegra/Dura Ace szintű – hidraulikus fékek teljesítenek szolgálatot, hőelvezető betétekkel, a fékváltókar a hozzájuk tartozó ST R785, elöl 160-as, hátul 140-es tárcsákkal. A CW 3000 kerékpáron Ultegra BR 6800/6810 (direct mount) fékeket találunk.
Nyilván alapvető különbség, hogy a tárcsafék működtetéséhez kevesebb erő kell. Ez körülbelül csak lefagyott ujjakkal hasznos, egyébként országúti kerékpározás közben nem fárad el annyira a kezünk, hogy terhesnek érezzük a bowdenes felnifék működtetését. Ízlés kérdése, van aki jobban szereti ha elég minimális erővel húzni a kart, mások azt kedvelik, ha van ellenállás.
Szintén más a két fék hatásgörbéje. Amikor nagyon gyorsan megyünk, a felnifék jobban harap, 70-80-ról erősebben lassítja a bringát. (Jegyezzük itt meg, hogy aki ilyen tempónál – pl egy alpesi lejtmenetben – rajta tartja kezét a féken és a betéteket éppen csak hozzáérinti a tárcsához, a tárcsaféket ezzel is erősen fel fogja forrósítani, ami további fékhatás-csökkenéshez vezet.)
Fordul a kocka azonban ahogy csökken a sebesség, közepes és alacsonyabb tempóról már a tárcsafék biztosít gyorsabb megállást, egészen lassan haladva vigyázni is kell, mert könnyen blokkol a kerék. Ez a jelenség pont nedves úton tud meglepetéseket okozni. Viszont egy idő után ezt a karakterisztikát meg lehet szokni, tehát én nem foglalnék állást, ha csak a fékhatást nézzük, bármelyiket használnám.
A kerékcserét megkönnyítendő a ROSE nem alkalmazott gyorszáras megoldást elöl, sőt itt van is egy gyenge pontja az X-Lite CWX-nek. a tengelyt bedugva, ahogy “keresi az ember a menetet”, érezhetően minden alkalommal roncsolja kicsit a perselyt, ami ki tudja meddig bírja úgy, mintha új lenne… Erre már léteznek jobb megoldások, például a Focus szabadalmaztatott gyorszára. Mellesleg eleve nem örömteli a több új szabvány megjelenése, egyre nehezebb dolgunk lesz kerekek vásárlásakor a kompatibilitással.
Felszereltség:
A fékeken kívül ebből a szempontból kár összehasonlítani a két bringát, ennek a tesztnek nem is ez a célja. Az elektromos Ultegra Di2 nyilván kenterbe veri a mechanikust, de ennek megfelelően drágább is. Amit azonban megemlítenék, hogy a tárcsás DT RC38 kerekek kimondottan reaktívnak bizonyultak, az agyak tekintetében a DT vezető gyártó, ráadásul még jól is néznek ki a bringában.
Szintén érdemes megemlíteni a tárcsás bringába szerelt Profile aerodinamikus stucnit és kormányt, ezek szintén merevebbnek bizonyultak a „sima” X-Lite CW nagyon könnyű Ritchey WCS kiegészítőinél, tovább erősítve, hogy ebben az összevetésben bizony a tárcsás a sportosabb bringa.
Konklúzió:
Rövid leszek, a két bringa közül egyértelműen a tárcsást választanám. Nem azért mert többet ér, nem azért mert frissebb, „kúl” a megjelenése, még csak nem is azért, mert bizonyos helyzetekben jobban fog a tárcsafék. Hiszen ezt a felsorolást meg lehet fordítani: A felnifékes kedvezőbb árú, úgy néz ki, mint egy hagyományos kerékpár, a felnifékkel pedig tuti kevesebb bosszúságom lesz, mint a tárcsafékkel, a fékezés szempontjából meg nincs túl nagy különbség.
Amiért mégis a tárcsásat választanám, az a menettulajdonságaiban keresendő. A ROSE X-Lite CWX villája tökéletes harmóniát teremt a vázzal, élvezet vele kanyarogni a lejtőn, vagy éppen kiállva lószolni, sprintelni. Nagyon sportos egyéniséggé varázsolja ezt a kerékpárt, és ez többet számít, minthogy milyen fék gondoskodik a megállásról!
Információk:
Forgalmazó: ROSE Bikes Hungary
Elérhetőség: www.rosebikes.hu
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 6 év
Alkatrész-garancia: 2 év
A ROSE X-Lite CW 3100 Di2 (3 199 euro) adatlapja: https://www.rosebikes.hu/bike/rose-x-lite-cw-3000/aid:847389
A ROSE X-Lite CWX 3100 Di2 (4 549 euro) adatlapja: https://www.rosebikes.hu/bike/rose-x-lite-cwx-3100-di2/aid:849936