A közelmúltban osztottuk meg tapasztalatainkat és élményeinket a KTM top merevfarú XC gépéről a Myroonról, de lehetőségünk nyílt kipróbálni a csúcs 29”-es fully XC csodafegyver – a Scarp – kisöccsét,a 27,5”-os Lycan-t is!
Az idei szezonra a touring/trail felhasználásra készült 650B-s Lycan Performance Carbon váza geometriailag ugyanazokon a módosításokon esett át, mint a Scarp. Persze a kisebb kerékátmérő hosszabb telóutat kíván, ami a Lycan esetében hátul 125, elöl pedig 130 millimétert jelent.
A Lycan a Scarppal megegyező, merev hátsó háromszöges StraightLineLink rendszert alkalmazza – természetesen már az új, merevebb, 148×12 milliméteres Boost tengelykapcsolattal – ami 21%-kal növeli a merevséget, akárcsak a merevfarú Myroon és a 90 millimétert mozgó Scarp esetében is! A Straight Line Link rendszer lényege, hogy a támvilla és a felsőcső egy vonalban van és ezzel azonos síkba igazodik a hátsó rugóstag is. Ezzel a megoldással a hátsó kerék felől érkező erő egy egyenes vonal mentén hat, ami csökkenti a támvillákat érő stresszhatást, sokkal érzékenyebb rugózást eredményez, javítja a rezgéscsillapítást, és lineárisabb mozgást biztosít. Az SLL rendszer strapabíróbb is, ugyanis a hátulról érkező erőhatásokat a felsőcső nyeli el saját hosszanti irányában, ami növeli a váz élettartamát!Az adatokat tovább vizsgálva kiderül, hogy a láncvilla 7 milliméterrel rövidebb lett, ami jelentősen javít úgy a gép kanyarodási képességein, mint az agilitásán.Hátulról előre haladva feltűnik, hogy az első váltó E-type Direct Mount rögzítése a hátsó lengőkar tövénél, a fő forgáspontnál kapott helyet, ami szokatlannak tűnhet, a KTM mérnökei szerint azonban ez kiegyensúlyozottabb, csendesebb működést tesz lehetővé. Akárcsak a felsőbb kategóriákban az XC gépeknél, a nyereg-vázcső szögén is változtattak, ami 1,5 fokkal lett meredekebb. Ebből a megoldásból két előny is származik rögtön – a rájder kihúzott nyeregrúdnál is a könnyedén a nyereg mögé tud csusszanni meredekebb lejtőszakaszokon, plusz a bringás pozíciója közelebb kerül a középcsapágy függőleges síkjához, javítva ezzel az erőátvitelt és hatékonyabbá téve a hajtást. Ha már a nyereg-vázcsőnél tartunk, még egy hasznos újítás, hogy az új konstrukció DropperPostReady, tehát fogadja a teleszkópos nyeregrudakat is, és a nyeregrúd madzagolása – akárcsak a váltó- és fékkábelek – a vázban futnak végig rejtve, ami fogadja mind a mechanikus, mind az elektronikus váltórendszerek madzagjait.
A középrész az aktuális trendnek megfelelően természetesen press-fit rendszerű középcsapágyat fogad. A tapered fejcső szöge laposabb lett, ami javítja gyors tempónál az menetstabilitást és az irányíthatóságot is.A Lycan – akárcsak a Scarp – jövőre elérhető lesz teljes karbon változatban – Prestige&Prime, karbon vázzal és alumínium hátsó háromszöggel – mint az általunk is tesztelt Lycan Master is, 2×11 sebességes teljes Shimano XT szettel, de választható 12 sebességes SRAM XO1 váltórendszerrel is, valamint full alumínium változatban további négyféle felszereltséggel – természetesen mindegyik belső kábelvezetéssel. 2017-ben minden karbon modell a merev 148×12 milliméteres Boost hátsó tengely megoldást alkalmazza, míg az alumínium változatok a korábbi 142×12 milliméteres kerékkapcsolattal érkeznek. A hátsó háromszöget már eleve úgy alakították ki, hogy 3”-os gumival is kompatibilis legyen, ami már a 27+ szabványnak felel meg.A teszt alá vetett KTM Lycan Masterünk karbon első és alumínium hátsó háromszöggel készül 2017-ben. Teljes 2×11 sebességes, Shimano Deore XT M8000 szettel szerelik, IceTec fékekkel és 11-42-es hátsó sorral. A hátsó rugóstag Fox Performance Elite Float, míg az első villa Fox Performance 34 Float 130 milliméternyi úttal és 15×110 milliméteres Boost–rendszerű elsőaggyal, ám a tesztpéldányunkban még egy F32-es FOX Float dolgozott. Mindkét teló a kormányról vezérelhető, egy közös kapcsolóval megy mindkettő, gyakorlatilag szinkronban állíthatók, ami kifejezetten kényelmes megoldás.
A nyeregrúd a Kindshoc LEV-DX 100 millimétert mozgó darabja, és akárcsak a teleszkópok, a kormányról vezérelhető.A kerekek egyenes küllővel fűzött 650B-s darabok a DT Swiss 1700 Spline sorozatából, amiket kifejezetten a KTM-nek készítenek trail felhasználásra. Elől 15×110 milliméteres, hátul pedig 12×148 milliméteres, merev, Boost-rendszerű agyakkal.A szükséges beállításokat – nyeregmagasság, kerék- és teló nyomás – egy lankás emelkedő volt az első cél. A teleszkóp-rendszert keményebbre kattintva semmi nem akadályozhatott egy jó kis mászásban. A masszív közcsapágyház és a pressfit középrész a Shimano Hollowtech II hajtóművel hihetetlenül merev meghajtó egységet alkot együtt. A telók keményebb állásban finoman gördülnek át felfelé az akadályokon, energiaveszteség gyakorlatilag alig-alig érzékelhető és a kerekek is folyamatosan és biztosan tapadtak a talajhoz. A rugózás nagyon érzékeny és lineáris, épp olyan, mint amilyennek egy vérbeli trail-bringa esetében lennie kell. Finoman reagál az apró huplikra és nagyszerűen kimozogja a testesebb köveket, gödröket is. A sodrós, meredek csiki-csuki kanyarokba a bringa gyakorlatilag beleül, hihetetlenül stabil az oldaltartása, amiben persze része van a 2,35-ös Schwalbe Nobby Nic külsőknek is. Furdalt is menet közben a mohó gyermeki kíváncsiság, hogy 27,5+ külsőkkel meddig lehetne tágítani a Lycan határait! Visszafordítókban és gyors tempójú kanyarokban kifejezetten kezes a gép, nagyon érezni a rövidebb láncvilla eredményét, amit megfejel még a 740 milliméter széles kormány adta precíz irányíthatóság is.
Persze jól jön a teleszkópos nyeregrúd a játékhoz, főleg, hogy leeresztve a testpozícióval lejjebb kerül a bringa súlypontja is és javul a manőverezhetőség. A laposabb homlokcső is sokat javít a lejtőzési tulajdonságain, a Lycan egyértelműen stabilabbá vált sebes tempónál az egyenesekben a korábbi modellekhez képest.
A KTM kerékpárokat megtalálod a www.ktm-bikes.at és a www.ktmteam.hu oldalon.