fbpx

GT Grade teszt: Nem csak országútra!

A GT név hallatán az összes idősebb montisnak felcsillan a szeme, az amerikai márka az 1990-es években meghatározó szerepet töltött be a mountainbike-ok fejlesztésében, sőt kevesen tudják, hogy közel harminc évvel ezelőtt már rendelkeztek valódi gravel bringával. A GT Grade is ehhez a kategóriához tartozik, bár szerencsére jelentősen eltér az ősmodelltől.

Az elmúlt időszakban egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a gravel bringák, gyakorlatilag már minden nagyobb gyártó rendelkezik ilyen jellegű kerékpárral. A GT nem kezdő ebben a kategóriában, történelme során már több ilyen bringát tervezett, pontosan tudják, hogy ez a divathullámtól függetlenül egy olyan kerékpártípus, aminek van létjogosultsága. A Grade sorozattal egy modern gravel kerékpárt alkottak, ami megfelel a mai kor kívánalmainak. Lássuk a részleteket!

A GT Grade lelke a HIGH MOD CARBON MATRIX anyagú váz, amin messziről szemet szúr a furcsa hátsó háromszög, amit a GT-nél triple triangle designnak neveznek. A GT kerékpárok több évtizeden keresztül az egyedi támvillamegoldásukról voltak híresek, távolról fel lehetett ismerni egy adott bringáról, hogy bizony, az egy GT. A vázanyagok és technológiák fejlődésével ez az egyedi kialakítás látványosságban csökkent, viszont a Grade-en maximálisan visszaköszön a GT márkát kedvelők legnagyobb örömére.

Szerencsére a mérnökök nem bonyolították túl a bovdenek vezetését, minden bovden kívül fut, így könnyen szerelhető a kerékpár, ami egy gravel bringánál nem utolsó szempont, hiszen ha bármi baj van a világ túlfelén, akkor nem kell atomjaira szedni a kerékpárt. A középcsapágyház PF30, viszont egy köztes betétbe kell beleütni a csapágyakat, ami az élettartamának kifejezetten jót tesz. Millió csomagtartószemet nem találunk a vázon, viszont a modern gravel bringákon nem is szükséges, hiszen a többség, nyereg-, váz-, és kormánytáskát használ a klasszikus csomagtartós megoldás helyet. Viszont sárvédőszemek vannak a vázon, tehát minden gond nélkül tudjuk sárvédővel is használni.

Többféle Grade közül válogathatunk a GT kínálatából, melyek csak festésben és felszereltségben különböznek. A tesztelt modellt 105-ös szettel szerelték, leszámítva a fékváltókart és a fékeket, melyek a Shimano szérián kívüli RS505 típusai. A tárcsafékek ebben a kategóriában elkélnek, hiszen terepfelhasználás közben sokszor jól jön az ezen típusú fékek időjárásfüggetlensége.

A GT kerékválasztása kicsit érdekes, ugyanis előre 15mm-s átmenőtengelyes kerék való, hátra pedig hagyományos gyorszáras, amivel nem is lenne akkora gond, de mindkét szabvány használata ilyen kerékpáron kicsit elavult, elöl-hátul a 12 mm-s átmenőtengelyes uralják már ezt a kategóriát, kereket is így könnyebb beszerezni. Egyébként az újabb modellnél már ezt a szabványt követik a Grade-ek. A gumikból érezhető, hogy nem egy kemény terepezős bringának szánta a GT a Grade-et, hiszen Clement Strada Ush 32-es enyhén mintás külsők feszülnek a felniken, amik aszfalton és könnyebb terepen is maximálisan helytállnak, de komolyabb terepen hamar elvéreznek. Sokkal nagyobb külsőt nem is lehet felrakni a kerékre (szerintem max 36-ost), mert nem férne el a vázban, ezzel kicsit keretek közé szorítva a Grade használhatóságát.

Karbon nyeregcső teszi még kényelmesebbé a Grade hátulját, melyen egy WTB Silverado található a tesztbringán. Elöl pedig a gravel bringál elmaradhatatlan kelléke a kifelé nyíló gravel kormány teszi stabillá az irányítást. Furcsán néznek ki ezek a kormányok, főleg országútis szemmel, de a nehezebb lejtőkön kifejezetten jól jönnek.

A GT Grade menet közben pont olyan, mint amit egy a gravel bringa gyártásban több évtizedes múlttal rendelkező gyártótól elvárnék, egyszerre kényelmes, gyors és jól irányítható. Érdekes módon a 32-es gumik egyáltalán nem kényelmetlenek kavicsos úton, pedig ha belegondolunk rengeteg országútit szerelnek ilyen méretű külsővel, amit kifejezetten csak aszfaltra ajánlanak. Valószínűleg a karbon váz és a triple triangle design, ami nagyon sokat javít a váz komfortján, egyébként eredetileg ez volt az egyik furcsa magyarázata is ennek a támvilla megoldásnak.

Bármennyire is egy gravel bringáról beszülünk, a Grade nem egy lomha túrabringa, a kategóriájához képest halad rendesen, amihez a már említett minimál mintás gumik is hozzájárulnak, és persze a hatékony váz. Természetesen egy országúti fürgeségétől elmarad, de ha valaki egy olyan bringát szeretne, amivel a komoly terepen kívül bárhol el lehet menni és szeret haladni is, akkor mindenképpen érdemes kipróbálnia a GT Grade-et.

Mindösszesen egy gyenge pontja van a Grade-nek, hogy nem fér bele nagyon széles külső, tehát extrém gravel bringaként nem használható, sziklás terepen már óvatosan kell vele bánni, amire egyébként a többségnek nincs is szüksége, hiszen azok létszáma nem túl magas, akik 650b-s kerékkel és 47-es gumikkal akarnak koskormányos kerékpárral terepen bringázni, sőt klasszikus értelemben ezek a kerékpárok már valahol a gravel kategória határán vannak. (Az új Grade-ben már el fognak férni a szélesebb külsők is – szerk.)

 

A GT Grade a kategóriájának megfelelően egy univerzális kerékpár, lehet csomagos túrabringa, igényes felhasználóknak sárvédős városi kerékpárként mindennapi közlekedési eszköz, egy országúti bringa, amivel akár a Balaton is megkerülhető a nem oly jó minőségű kerékpárúton, vagy az a kerékpár amivel aszfalton és földutakon is problémamentesen tudunk bringázni.

További információkért és árakért keresd a forgalmazó honlapját vagy az alábbi partnerüzleteket.

Az új 2020-as GT Grade-ről az alábbi linken találsz bővebb infót és egy izgalmas videót:
https://www.gtbicycles.hu/kerekparok/2019-orszaguti-kerekparok/grade-2020

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo