fbpx

Cube AMS 100 C:68 Race 29 teszt – A fully, amivel maratonokat lehet nyerni

A Cube AMS 100 egy XC fully, amivel bármilyen versenyen rajthoz állhatsz, legyen akár XCO vagy maraton, a jól tervezett rugózási rendszerével hatékonyan fel lehet vele mászni a meredek sziklás emelkedőkön és a lefelé is extrát nyújt a merev társaihoz képest.

Gyorsan lecsaptam Brac-on a Cube AMS 100-ra, hozzám közel állnak az ilyen teljesítményorientált montik, szeretek gyorsan haladni, de nem bánom ha mellette nem ráz szét a terep sem, tehát leginkább a versenyzős fullykat kedvelem. Cube-ból eddig csak a 120-at mozgó Stereo-t próbáltam, ami kicsit lomha mindenes létére pozitív benyomást tett rám, de papíron eléggé más világ, mint az AMS, ezért kíváncsi voltam, hogy mit tudott összehozni a gyártó az XC szegmensben.

A Cube nem árul zsákbamacskát, az AMS neve már sok mindent elárul a bringáról, a “100” a rugóutat jelzi, a “C:68” a váz alapanyagát, a “29” a kerékméretet, a “Race” pedig a felszereltségét, tehát aki kicsit jobban ismeri a német gyártót, az már a modell nevéből tudhatja, hogy kb mire számíthat. A Cube jó pár technológiát belezsúfolt az AMS karbon vázába, még felsorolni is nehéz őket, de a fontosabbakra mindenképpen kitérek.

A twin mold monocoqe technológiáról már többször írtunk, ez az egyik legfejlettebb karbon váz gyártó technológia, melynek köszönhetően erős, biztonságos és könnyű vázakat tudnak készíteni. A C:68 valójában nem is egy fantázianév, hanem azt jelöli, hogy a vázanyag hány százaléka karbonszál, melyen gondolom sokan meglepődnek, a váz 68 %-a karbon, a többi gyanta, de ez még az átlag fölött van, általában 60 % körüli a vázak karbonszál aránya. És miért is jó a több karbon? A válasz egyszerű, összességében kevesebb anyagot kell felhasználni azonos erősségű váz elkészítéséhez, melynek köszönhetően könnyebb vázakat tudnak létrehozni, de megfordíthatjuk a gondolatmenetet, mondhatjuk azt is, hogy azonos tömeg mellett erősebb vázakat képesek gyártani.

A Cube teljes mértékben halad korral, az AMS minden bovdene belül fut, ami tervezéskor mindig valódi mérnöki teljesítmény, bár a szerelők dolgát kicsit megnehezíti. Az integrált PM tárcsafékkonzol, a PressFites középcsapágyház és a Tapered fejcső már elmaradhatatlan kellékei a magasabb szintű Cube kerékpároknak. A kerékagyszabványoknál is fejlődést fedezhetünk fel, ugyanis BOOST 148 szabványt alkalmaznak az AMS-nél, melynek lényege, hogy a +3-3 mm-nek köszönhetően merevebb kerekeket lehet fűzni, pl egy 29″-os keréknél 21 %-kal merevebb a BOOST-os kerék, mint a hagyományos.

A Cube FSP4LINK névre keresztelte az AMS-ben alkalmazott felfüggesztést, mely valójában a klasszikus virtuális 4 forgáspontos rendszer továbbfejlesztése. Amennyire csak lehetséges megpróbálja kiküszöbölni a hajtás közbeni felesleges bemozdulást és a fékezéskor fellépő bekeményedést. Az előbbiben a kormányról vezérelhető Rock Shox Monarch XX rugóstag is nagyban a rendszer segítségére van.

Az első villa választást sem aprózta el a Cube, egy 100 mm-t mozgó Rock Shox SID XX dolgozik az AMS elejében, a rugóstaggal együtt hidraulikus lockout-tal a kormányról zárható és a nagyobb merevség érdekében 15 mm-es Maxle átmenőtengely rögzíti a kereket.

A hajtás-, váltás-, fékezés elemei mind a már sokat bizonyított Shimano XT szettből kerültek ki, rengeteg közép-/felsőkategóriás bringán találkozunk ezzel a szettel. A hajtás 2×11-es 36/26-os hajtóművel és 11-42-es sorral, elég kevés helyen nem lehet felmászni ezzel az áttétellel és még síkon is komoly tempót lehet vele diktálni.

Gyári kerékszett jár a Cube AMS-hez, a Fulcrum Red 44 kerekeit választotta bele a német gyártó, 28 küllővel és a BOOST szabvánnyal kellő merevséget biztosítanak. A Schwalbe Rocket Ron – Thunder Burt páros felel a megfelelő tapadásért, mindkettő 2,25-ös szélességű és LiteSkin verzió, egyik sem egy nehéz darab, ezzel is hozzájárulva az AMS fürgeségéhez.

Ahogy már megszokhattuk saját márkás kiegészítőket találhatunk a Cube kerékpárokon, az AMS-nél sincs ez másképpen, viszont azt is tudni kell a Cube kiegészítőiről (kormány, kormányszár, nyereg, nyeregcső), hogy komoly tervezési munka áll mögöttük, mindegyik igényes, minőségi darab.

A Cube mindig is ügyelet a kerékpárok megjelenésére, az AMS-en is minden egyes apróságra, részletre odafigyeltek, a komplett bringa feketében és kékben pompázik. A képek sajnos nem adják vissza az AMS valódi megjelenését (zárójelben megjegyezném, hogy a Cube-okat nehéz fotózni a festésük és a gyakori matt fekete színük miatt), amit a szürke háttér is kicsit tompít, életben ennél sokszorosan jobban néz ki. Persze biztos nem mindenkinek tetszik az ilyen dizájn, de én pl szeretem a németes megjelenést.

Menet közben nem kellett fél perc ahhoz, hogy rájöjjek, hogy egy ez igazán jó bringa, olyan gyönyörűen haladt a köves horvát utakon, ahol a többi bringa már teljesen szétrázott, hogy az leírhatatlan. Gyorsan elfogott az az érzés, hogy kell nekem egy ilyen monti. Felfelé simán odaverte a középkategóriás merevfarúkat, pedig nem volt akadályokkal teli az emelkedő, hihetetlen, de nagyon kijött a különbség kerékpár és kerékpár között. A montis bázisunk egy meredek emelkedő tetején volt, így minden bringával meg kellett mászni azt a falat akár többször is és az AMS végzett nálam a legjobb helyen. Zárt teleszkópokkal kiállva is félelmetesen lehet vele menni, pl a képeknek minimum 10-szer kellett nekifutnom maximumon és egyszer sem volt az, hogy hagyjuk már abba a fotózást, mert nem bírom a hintázás miatt, minden egyes alkalommal élveztem, ahogy gyorsul az AMS.

Lefelé nagyon sokat segít a 100 mm rugóút, rendesen a talajra tapasztatja a kerekeket és nyeli az akadályokat, de szerencsére a mozgása megmaradt XC-snek, lehet érezni a bringa hátulját, nem olyan érzésre mintha valami lapos gumis fatbike-kal mennénk lefelé, mint egy-két hosszabb rugóutas bringánál, hanem azért tudom, hogy kb min mentem át. Egy merevfarú XC géphez képest nehéz terepen jóval gyorsabb, nem pattog el a hátulja, még fékezés közben is aktív a rugózás, szépen lehet ívről ívre tenni. A Cube AMS pont az a kategória, amit a fully között én szeretek, fürge, de aktívan simítja az utat.

A Cube AMS-t nem csak profi versenyzőknek ajánlanám, hanem mindenkinek, aki megengedhet magának egy ilyen bringát, hobbi maratonzásra is kitűnő választás (sőt személy szerint én arra használnám) vagy akár hétvégi túrázásra is olyan bringásoknak, akik szeretnek haladni és igénylik az össztelósok nyújtotta többlet szolgáltatást.

Ajánlott fogyasztói ár: 1 299 990 Ft
A kipróbált kerékpár megvásárolható bármely Cube kereskedőnél 30 % kedvezménnyel 899 990 Ft-ért.

Tömeg (mért): 11,94 kg
További információk a gyártó honlapján.

Hozzászólások

Címkék:

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo