A Bikemag MTB Megatesztre a Cube vérbeli mindenes bringáját, a Stereo 120 HPA Race-t is megkaptuk a hazai forgalmazótól, mely hibátlan választás lehet, ha az ember csak egy kerékpárt szeretne tartani, ami akár egy maratonon és egy bike parkban is megállja a helyét. Előzetesen csak annyit mondhatok, hogy nem csalódtunk benne!
Stereo néven számos összteleszkópos kerékpár található a Cube palettáján, egészen a túrázásra szánt modellektől az enduro gépekig, lényegében minden fullyt így hívnak a 100 mm-t mozgó XC gép, az AMS fölött és a freeride-ra tervezett Fritz alatt. Karbon és alumínium vázzal is elérhető a modellek többsége és minden váz többféle felszereltséggel kapható. Tesztünkben mi az elöl-hátul 120 mm-t mozgó alu vázas Stereo-k közül felszereltségében a középső modellt, a Race-t fogjuk bemutatni, melyet a német gyártó túra/trail felhasználásra ajánl, bár a jelenlegi sok kategória között én inkább egy all mountain bringának nevezném. A kerékpár elérhető 29″-os és 27,5″-os kerekekkel is, vázméret alapján a páratlan méretűek (17″, 19″, 21″, 23″) 29-esek, a páros méretűek (16″, 18″, 20″) pedig 27,5-esek.
A kerékpár lelke a váz, a Stereo-nál megfigyelhető a precíz német tervezés, mindent megtettek, hogy a lehető legjobb és legkönnyebb vázat készítsék el alumíniumból. A váz alapját hydroformingolt triplán húzott 7005-ös Ultralite csövek adják, melyek amellett, hogy könnyűek, a terhelés irányának megfelelően vannak megvastagítva, megformázva, ezzel elérve, hogy a váz megfelelően erős és könnyű legyen. A himbakar kovácsolt, mely a Trail Motion Rocker fantázianevet kapta a német gyártótól. Ebben a kategóriában már megszokott módon a fejcső tapered kialakítású, a bovdenek a váz belsejében futnak és átmenőtengelyes (X12) hátsó kereket fogad váz. A váz felfüggesztése a Cube által továbbfejlesztett klasszikus négy forgáspontos rendszer, mely a piacon található rendszerek egyik legjobbika, a lényege, hogy fékezéskor sem keményedik fel túlságosan a kerékpár hátulja, hanem a rugózás aktív marad (erről részletesebben a menet tapasztalatoknál). A váz közepén egy Manitou Radium Expert RL levegős tagot találhatunk 184×44 mm hosszban, amin a légnyomáson túl a visszaútcsillapítást tudjuk állítani és találunk rajta lockout kart is, ha azt szeretnénk, hogy a kerékpár hátulja bemerevedjen.
Ha már hátul is Manitou termék dolgozik az utak simává varázsolásáért akkor előre sem választhatott mást a Cube, egy levegős Manitou Minute TS került a kerékpár elejébe, mely 120 mm rugóúttal rendelkezik, állítható rajta a visszacsillapítás és a kormányon található lockout kar segítségével zárható. Akárcsak a váz hátulja, a nagyobb merevség érdekében a villa is csak átmenőtengelyes kereket fogad.
A váltást és a hajtást a már sokszor dicsért 2×11 sebességes SLX-XT szettre bízta a Cube, hátul a direct mount rögzítésű XT váltó közvetlenül kapcsolódik a vázra, a váltó felső eleme így kimaradhat, mínusz egy csavaros rögzítés és így maga a kapcsolat is merevebb. Az első váltónál sincs már bilincs, hanem szintén direct mount rögzítéses, emellett side swing-es is, az alsócsőből kilépő bovdenház egészen a váltóig tart, ezzel minimalizálva a bovden koszolódását. Az SLX váltókarok egy bilincsen vannak a fékkarokkal, ennek köszönhetően több hely marad a kormányon pl a lockout karnak. A hajtómű is az XT szériából került ki, két tányéros, a 29-es modelleken 34-24, a 27,5-ösökön 36-26 lánckerekekkel, látható, hogy az áttételezést tekintve a Cube alkalmazkodik a kerékméretekhez, ezért plusz pont jár. Fogaskoszorúból az SLX 11-42 található a kerékpáron, melyen egy KMC X11 láncot mozgat a hátsó váltó.
Elöl-hátul 180 mm-es tárcsával szerelt XT fékek felelnek a Stereo lassításáért. A BR-M8000 fék tipikusan az az alkatrész, amiről már próba nélkül is le merném írni, hogy jól fog, több kerékpáron használtam már ilyen féket és soha nem volt panaszom a fékerőre.
Kerekek tekintetében számomra egy eddig ismeretlen típus került a Stereo-ba, az Answer Atac MA kerekei. Túl sok információt nem találtam róluk a neten, valószínűleg kifejezetten a Cube-nak gyártják őket (ezekkel a matricákkal biztos), elöl-hátul 28 küllő található bennük, mindkettő átmenőtengelyes és tubeless ready kompatibilis. 2,25-ös Schwalbe Nobby Nic külsők feszülnek a felniken, ráadásul nem az alapverziók, hanem a kevlárosak.
Mint a legtöbb Cube-on, a Stereo-n is a kiegészítők saját márkások, ami a Cube-nál kifejezetten előny, hiszen a Syntace tervezi neki ezeket az alkatrészeket, aki nem mellesleg arról híres, hogy versenyhasználat mellett is 10 év garanciát vállal a termékeire és sorban nyeri a törésteszteket. Egyébként dizájnban is nagyon hasonlóak a Cube kiegészítők a Syntace-ekhez, nem nehéz észrevenni, hogy van kapcsolat köztük.
Jöjjön a lényeg! Milyen menet közben? Minden kerékpárral kapcsolatban van némi előítéletem, elvárásom, hogy milyen lesz használat közben, ez a Stereo-nál is megvolt. Azt vártam tőle, hogy felfelé nem lesz az igazi, kicsit zavaróan mozogni fog a kerékpár hátulja, lomha lesz, küzdés lesz vele feljutni a csúcsra, lefelé pedig nagyon gyors, mindent kisimító kerékpárként fog viselkedni. Indulás előtt még megnéztem, hogy a tag lockout karja hogyan működik, mert a kerékpáron ülve nekem elsőre nem volt egyértelmű, aztán kezdődhetett az első bevetés. A hegy eleje egy rövid aszfalttal kezdődött, itt azonnal lezártam a rugózó alkatrészeket és kipróbáltam hogyan reagál a kerékpár, ha kicsit jobban odalépek neki. Ülve nem igazán vettem észre, hogy egy össztelóst hajtok, annyira jól működtek a lockout funkciók, talán csak a Nobby Nic nagyobb gördülési ellenállását éreztem meg. Kiállva már berugózott a kerékpár hátulja, de azt tegyük hozzá, hogy alapvetően nem arra tervezték ezt a kerékpárt, hogy aszfalton sprintelgessünk vele, ezenkívül lezárva is kell valamennyi bemozgást engedni minden tagnak, különben könnyen tönkre lehet tenni, ha véletlenül lezárva hagyjuk egy durvább lejtőn. Az aszfalt után, terepre kiérve még mindig lezárva hagytam a teleszkópokat és így másztam az emelkedő nagy részén, teljesen meglepő volt, hogy egész korrektül megy felfelé, csak kiállva tekeréskor mozdul be érezhetően feleslegesen a hátulja, viszont még lezárt tag mellett is simítja valamennyire az utat. Az igazat megvallva, simán bevállalnám vele bármelyik emelkedőt, annyira nem negatív élmény vele mászni. A tető közelében köves, vízmosásos szakasz található, ahol megnéztem milyen, ha hagyom mozogni a hátulját, az akadályokon sokkal könnyebben átmentem így vele, viszont a meredek szakaszoknál már érezni lehetett, hogy egy kicsit vesz el a teljesítményből és inkább újra lezártam. Ahogy vártam, a váltók hibátlanul működtek, mindig arrébb tették a láncot, ha akartam és a 34-es nagytányér is bevált elöl.
Az első lejtőzés az a rugóstag és a teleszkóp összehangolásáról szólt, nem véletlenül vannak azok a tekerők és szelepek mindkettőn 🙂 . A második alkalomra már minden be volt állítva és végre megnézhettem, hogy mit tud lefelé a Stereo. Több merevfarú teszt után nagyon brutálisan lehetett vele menni lefelé az XC pályán, folyamatosan simította az utat, nem pattogott a hátulja a gyökeres részeken és gond nélkül meg tudtam állítani bárhol a bringát, az XT fékek nagyon fogtak és a Nobby Nic gumik is remekül tapadtak, sokkal magabiztosabban tudtam vele lejönni a pályán, mint eddig bármikor. A kerékpár hátulja csak minimálisan keményedett fel fékezés közben, tehát a felfüggesztés is jelesre vizsgázott. Egyetlen dolog volt, ami kicsit zavaró volt, hogy a szűk visszafordítókban kicsit rugalmasnak éreztem a kerékpár hátulját, picit csavarodott, de ez az össztelósok velejárója, mégiscsak a négy forgáspontot és a hosszabb láncvillát könnyebb megtekerni oldalirányban. Igazából az elvárásaimnak megfelelően vizsgázott a lejtőn, az jutott róla eszembe, hogy anno miért szerettem volna egy fullyt venni.
Ahogy a bevezetőben említettem, nem csalódtam a Stereo 120 HPA Race-ben, egy igazi univerzális bringát ismerhettem meg benne, gond nélkül fel lehet vele menni bárhol, a lejtőket pedig igazán élvezetessé teszi. Akár egy maratonon is hobbiból el lehet indulni vele, nem fog sokat elvenni a teljesítményből, máskor pedig a legjobb trail-eket is élvezhetjük a Stereo nyergében. Az ár-érték arányáról eddig még nem beszéltem, nagyítóval kell keresni a hazai piacon, hogy még egy ilyen jól felszerelt össztelóst találjunk ennyiért, ráadásul a tömege sem túl magas, alig nehezebb, mint egy középkategóriás merevfarú, kifejezetten jó vétel.
Forgalmazó: Velobike Kft.
Bővebb információ a gyártó honlapján: https://www.cube.eu/hu/2017/fullsuspension/stereo/cube-stereo-120-hpa-race-iridiumnblue-2017/
Ajánlott fogyasztói ár: 639 990 Ft
Váz: HPA Ultralight, Hydroform, triplán húzott
Villa: Manitou Minute TS Air, 120 mm
Rugóstag: Manitou Radium Expert RL
Kormánycsapágy: FSA 1.5E ZS, Tapered
Kormányszár: CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
Kormány: CUBE Rise Trail Bar Pro, 720mm
Markolat: CUBE Race Grip, bilincses
Hátsó váltó: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-sebességes, Direct Mount
Első váltó: Shimano XT FD-M8020-D, Direct Mount, Side Swing
Váltókarok: Shimano SLX SL-M7000
Fékek: Shimano XT BR-M8000, tárcsafék (180/180)
Hajtómű: Shimano XT FC-M8000, 34/24
Fogaskoszorú: Shimano SLX CS-M7000, 11-42
Lánc: KMC X11
Kerekek: Answer Atac MA, 28/28 küllő, 15mm / X12, Tubeless Ready
Külsők: Schwalbe Nobby Nic Kevlar 2.25
Nyereg: CUBE Active 1.1
Nyeregcső: CUBE Performance Post, 31.6mm
Nyeregcsőbilincs: CUBE Varioclose, 34.9mm
Tömeg: 13,4 kg (19″ méretben)