Könnyű kimondani, hogy a Colnago C60 a valaha gyártott egyik legjobb kerékpár, tárgyilagosan leírni annál nehezebb. Kiválósága ugyanis nehezen jellemezhető paraméterekkel, számokkal…
A Colnago műhely híres arról, hogy még mindig képes ötvözni a tradíciót és az innovációt, amire jó példa az alapító, Ernesto Colnago 85. születésnapja alkalmából idén leleplezett Ottanta5 alapját is képező C60 modell. A cambiagói központtal működő kerékpár-gyártó csúcsmodellje 2014-ben váltotta a C59-et, és talán a C40 óta ekkor újult meg leginkább a muffos vázszerkezetű karbon zászlóshajó.
A tesztben főleg a vázról lesz szó, ugyanis az alkatrészekkel kapcsolatban sok kérdés nincs. Nagyjából ugyanaz a szett került rá, mint a szintén Tenerifén tesztelt Cipollini Bond-ra: Campagnolo Super Record, Campagnolo Bora Ultra kerekekkel. A Super Record megfelelhet valakinek az ízlésének vagy nem, de a működésébe nem lehet belekötni. A Bora Ultra kerekeket használva viszont utána szinte minden más karbonkerék működésébe bele lehet kötni… Összehasonlító tesztnek sem volt így utolsó a bringákkal eltöltött idő, de térjünk vissza előbb konkrétan a C60-ra!
Maga a muffos szerkezet minden mai karbonváznál alkalmazott illesztési technológiánál régebbi, de még mindig szolgál előnyökkel. Iszonyú merev szerkezetet lehet ezzel elérni, s ha azt gondolná valaki, hogy „na ja, de biztos kényelmetlen a bringa”, téved. A Colnago műhely által használt karbon ugyanis a kitöltő gyanta tulajdonságainál fogva kiválóan csillapítja a rezonanciát, vagy az apró ütéseket, amit az úthibák okoznak.
A Colnago C60 sikere talán a részletekben rejlik, melyeket túlságosan is egy sémára készít már a legtöbb gyártó. Itt vannak például a középrészek. Tök jó a PressFit, a BB386 és társai, egészen addig, amíg tökéletes a karbantartás, nem kerülnek a porszemek a gépezetbe. Ezek a rendszerek könnyebbek és szerkezetileg merevebbek a régi hagyományos rendszereknél, de amikor „megindulnak az elmúlás útján”, onnan nincs megállás.
Elnézést mindenkitől a megfogalmazásért, de ha egy PressFit középrészt egyszer véletlenül nem tökéletesen raktál össze, vagy megszorult, esetleg kimostad a zsírt a gőzborotvával és kialakult egy pici holtjáték, onnantól b@hatod. Nem lesz tökéletes, recsegni fog, érezhetően nem patent. És ugyanez igaz a kormánycsapágyakra is. Sok-sok tesztbringát próbálva az idő rövidsége miatt ez nem ütközik ki a modern gépeken, pedig az lenne az igazi teszt, ha tudnánk, hogy szuperál az adott kerékpár egy vagy két év múlva…
Bár a C60-nál is lekövették a túlméretes középrész trendet, de kiegészítették egy konzervatív megoldással is, ami a hosszú távú problémamentes működést segíti elő. A Colnago C60 középrésze a BB86 kompatibilis nagyobb átmérőjű tengellyel rendelkező hajtókarokat fogadja, a perselyezés viszont eltér a nem igazán tartósságukról híres pressfit és BB386 vagy B36 rendszerektől. A Colnago C60-nál sem váltották meg a világot, egyszerűen csak feláldozták az új középrész rendszerek egyik előnyös tulajdonságát – az alacsony tömegű kialakítást – a tartósság javára.
A Colnago PressFit 82,5 szabványnál nem közvetlenül a precízen megmunkált vázba, vagy egy becuppanó alumínium csészébe kerül a csapágy, hanem egy méretesebb, cserélhető alumínium perselyt alkalmaztak. A 82,5-es szám értelem szerűen a méretre is utal, de ez ne tévesszen meg senkit, a tengely és a csapágyak szempontjából kompatibilis a BB86 és BB386 hajtóművekkel.
A középrészhez hasonlóan a Colnago-nak saját pressfit kormánycsapágy szabványa is van, amiről nagyon jók a saját tapasztalataim is. A szállítás miatt többször le és felkerült a kormány, forgattam a stucnit, újra kellett állítani. A modernebb kormánycsapágyak szerelésétől már nagyon félek, mert a fentebb írt okokból nem szabad hibázni. A C60-nál minden patent működött, gyorsan, pontosan sikerült beállítani és utólagos babrálásra sem volt szükség.
A muffos kialakítás és a Masterre hajazó keresztmetszettel készülő karbon csövek világos, hogy inkább a tradíciót képviselik, mint a kerékpáriparban legfrissebben alkalmazott technológiákat. A C60 alsócsöve viszont 66×52 mm, ami „übermerev”. Az ülőcső aszimmetrikus kialakítású, a láncvillákat pedig bordákkal merevítették tovább. Az eredmény fantasztikus, Még a párhuzamosan tesztelt Cipollini Bond-tól sem nagyon marad el sprinten, ami nagy szó, mert Mr. Bond verhetetlen ebből a szempontból.
A muffos kialakítás előnye még, hogy jóval több vázméret közül választhatnak a vásárlók, mint a konkurens gyártóknál, sőt, a személyre szabott rendelés sem megoldhatatlan. A C60 9 sloping- és 5 tradicionális méretben is készül majd. Tulajdonképpen az egyetlen dolog, amiben engedni kell a leendő Colnago C60 tulajdonosoknak a Cannondale-es vagy Cervelós bringás társakhoz képest, az a tömeg. 52-es méretben egy festett C60 1050 grammot nyom (ami egyébként 25 grammal könnyebb a C59-nél), az 1,1/8-1,1/4-es nyakkal készülő villa pedig 390 grammot. Ez hátránynak tűnik például egy 800 grammos SuperSix EVO Hi Mod-hoz képest.
Itt azonban álljunk meg egy pillanatra!
Amikor a katalógusokat lapozgatjuk, a gyártók általában számokkal próbálják alátámasztani, hogy miért az ő csúcsmodelljüket vásároljuk meg: Ennyi gramm, ennyi per ennyi szakítószilárdsági mutató ezen és ezen a ponton, ennyi Wattot spórolsz ekkora sebességnél ekkora erővel terhelve a pedált, ha így és így fúj a szél, vagy ha nem fúj, feltételezve, hogy ennyire vagy dagi, vagy annyira szőrös, esetleg egyáltalán nem szőrös a lábad, így és így görbül a hátad, s talán még azt is tudod, hogyan kell feltenni a fejedre egy időfutam bukót… Na jó, utóbbiakat már egy katalógusban sem olvashatjuk.
A Colnago kerékpárokkal kicsit más a helyzet, és felülve megértjük, miért nem érdemes túl nagy jelentőséget tulajdonítani a száraz paramétereknek. Cambiago környékén tudják, hogy aki ült már Colnago csúcsmodellen, az nem a kamu (vagy nem kamu) adatok alapján dönt majd új kerékpár vásárlásakor. Minden kerékpárról van/marad egy emléked, milyen volt hajtani. Összességében. És persze részleteiben is.
A grammhuszároknak nehéz lesz megmagyarázni, hogy nem attól fogsz gyorsabban menni, vagy könnyebbnek (illetve könnyedebbnek) érezni egy kerékpárt, mert 246 grammal könnyebb a váza, mint a másik. Jó példa rá a legutóbb tesztelt Cipollini Bond, amivel – a merevségének köszönhetően . kiállva tekerve gyorsabb volt a hegymenet, mint egy hiperkönnyű, kevésbé merev vázra épített bringával lett volna.
Ugyanez a példa rossz minőségű úton már nem állja meg a helyét, mert például a Colnago C60 nem csak „érezhetően” haladt jobban a rázós részen. Ez pedig annak köszönhető, hogy a nagyon komoly szerkezeti merevség mellett komfortosabb a váz, mint például a Bond. És a teszt igazán releváns volt, hiszen ugyanazokkal a kerekekkel sikerült összehasonlítani őket. Miért nem beszélek még mindig a grammokról? Mert a mi szintünkön (értsd túlsúlyos amatőrök) ELHANYAGOLHATÓ a jelentőségük.
Tökéletes kerékpár nem létezik, mert mindenkinek más az ideális. Ugyanaz a váz egy ugyanolyan magas, de 65 kilós bringás alatt máshogy viselkedik majd, mint egy 85 kilós alatt. Más geometria ideális a profi versenyzőknek és más a hétvégén tekerőknek. Hogy mennyire jó egy bringa, az a sok-sok részletből áll össze a végén. Mi van akkor, ha szinte minden szempontból csúcs a gép, csak éppen „könnyen bekerül a porszem a gépezetbe”, és recseg a kormánycsapágy, vagy a középrész. Tudnád igazán szeretni? Én nem…
A C60 viszont szerethető. Nekem legalábbis pont olyan a geometria, amivel jól érzem magam, pont olyan merev, pont annyira komfortos, ahogy én szeretem. Nem véletlenül használtam az elődjét évekig (és meg is van még). Aki a Colnago-t választja, annak az is fontos, hogy a bringa Olaszországban készüljön, fontos, hogy a napsütésben úgy csillanjon meg a fény a kézi festésen, ahogy egy lakk alatti matricán sosem fog. Fontos, hogy ha felül a bringára, hatalmába keríthesse az elégedettség, hogy egy Colnagón teker. Jó átélni az érzést, hogy otthon vagy.
Mennyit kell mindezért fizetni? Nem keveset, de értéket vásárolsz. A Colnago C60 vázszett ára még akciósan is 935 000 Ft, 1 195 000 helyett a Bikeexpress Kerékpárüzletben. A tesztelt C60-hoz hasonló felszereltségű bringa, Campagnolo Super Record szett, de Bora One kerekekkel 2 196 000 forintba kerül. Ha “jóárasítva” szeretnéd, Campa Chorus szettel és Fulcrum 4 kerekekkel, 1 376 000 forintot kell kifizetni, Shimano Ultegrával pedig 1 326 000 Ft az ára. Egyedi igény esetén érdeklődj az info@bikeexpress.hu címen!
Továbi elérhetőségek: http://bikeexpress.hu/hu/
Facebook: https://www.facebook.com/Bikeexpress-ker%C3%A9kp%C3%A1r-szak%C3%BCzlet-109518735795641/