Az újabb és újabb rangos nemzetközi díjak, a médiában megjelent tesztgyőzelmek mellett ma már mind a profi, mind az amatőr országúti kerékpárosok és a triatlonosok szívükbe zárták a CASCO országúti fejvédő csúcsmodellt, a SPEEDairo-t. Lehetőségünk nyílt végre élesben kipróbálni az RS modellutónévvel, még több technikai tartalommal idén debütáló „übersisakot” – a vele szerzett tapasztalatokat szeretnénk most megosztani Veletek.
A SPEEDairo RS degeszre van tömve „tudással”: aerodinamikai elvek alapján tervezett, integrált szemvédelemmel rendelkezik, belső kialakítása az új fejlesztésű AIRfit rendszerű (a szivacsozás helyett kizárólag egy rugalmas háló érintkezik a fejjel), továbbá szemvédőlencséje a legmagasabb szintű optikai besorolást kiérdemlő, 2 mp alatt szűrésfaktort váltó fotokromatikus Vautron Automatic típus.
[divider scroll_text=”SPEEDairo RS”]
A CASCO sisakok aerodinamikai kialakításáról már korábban jelent meg írás a BikeMag oldalon: olvasható időfutamsisak-teszt (SPEEDtime), miniteszt (SPEEDster), illetve termékbemutató (SPEEDairo). A mostani tesztben nem ismételnénk el az aerodinamikus koncepció leírását, legfeljebb dióhéjban összefoglalva: a légáramlatok mind a SPEEDairo felett, mind a fejvédőn belül pontosan megtervezett módon kerültek elvezetésre ezzel csökkentve a kerékpáros légellenállását, függetlenül a fejtartástól. Ezt egészíti ki a SPEEDmask szemvédelem, amely tökéletes illeszkedésével és formájával tovább javítja a sisak – és így a kerékpáros – aerodinamikai mutatóját, valamint jóval szélesebb látóteret kínál mint egy hagyományos napszemüveg. Az összes többi CASCO-technológiát egy korábbi cikkünkben ugyancsak összefoglaltuk, és értékeltük: érdemes ezt háttéranyagként használni a mostani cikkhez.
A SPEEDairo egyedi megjelenését az ugyancsak kizárólag a CASCO-nál elérhető DoubleShell technológiának köszönheti. A teszthez kölcsön kaptam egy szemléltető anyagnak szánt szétszedhető „airo-t”, így jól látható a trükk: a sisak szerkezeti eleme két egymásra helyezett Monocoque in mold plus EPS magból áll, a külsőre kerül a héj, bár a belsőn is találhatók kisebb „héjszakaszok”. A hosszadalmas gyártási eljárás eredménye, hogy a SPEEDairo a lehető legoptimálisabb aerodinamikai mutatókkal, illetve a legkompaktabb, legkisebb profilkialakítás rendelkezik, emellett szellőzése is elsőrangú: megegyezik a nem aerodinamikai elvek szerint tervezett sisakokéval. A legjobb – általában egymást kizáró – tulajdonságok egyetlen fejvédőben!
[divider scroll_text=”SPEEDairo RS”]
A 7 nagyméretű első beáramló nyílást mind strapabíró alumínium bogárháló fedi, innen a mérnöki pontossággal kialakított belső légcsatornákba kerül a légáramlat (ezeket megpróbáltam a képeken is szemléltetni), majd ezekből a felső 15, illetve a hátsó 11 kivezető nyíláson keresztül a kerékpáros hátára vezetődik ki a „huzat”, így biztosítva a legcsekélyebb turbulenciát. A sisak felső felülete ugyanezt a funkciót végzi a „másik oldalról”.
Szélcsatorna hiányában a SPEEDairo RS légellenállását nem tudjuk megmérni, de kétségtelenül más érzés benne szelni a levegőt, mint a hagyományos „bukókban”. A SPEEDmask szemvédelem ebben döntő szerepet játszik: ráadásul a SPEEDairo RS esetében a technológiai fejlesztés itt csúcsosodik ki. Az új fotokromatikus Vautron Automatic lencsét nem lehet eleget dicsérni: széles intervallumban képes alkalmazkodni a fényviszonyokhoz, ezt hozzávetőleg 2 mp alatt cakk-pakk elvégzi, óriási periféria-szöget tesz lehetővé, illetve simán aláfér bármilyen dioptriás szemüveg. A korábbi modellhez hasonlóan egyetlen mozdulattal – akár menet közben – a sisak tetejére felhajtható. A CASCO Adaptive Aerodynamics-nak hívja a sisak és a SPEEDmask integrációját, amely a legjobban sikerült megoldás az összes ilyen jellegű próbálkozás közül.
Jól látható, hogy a beltérben készült fotókon az RS SPEEDmask majdnem teljesen átlátszó, míg a kültérieken – a nem túl erős fényviszonyok ellenére – egész sötét. Amikor például a verőfényes napsütésből az újpesti vasúti aluljáróba hajtottam, fényszűrése már félúton teljesen kivilágosodott, így nemcsak az alagút végét láttam, hanem a mellettem lévő falgraffitiket is. Változékony időjárásban, amikor ki-ki süt a nap, érezhetően növekszik, majd csökken a Vautron-lencse szűrésfaktora.
De ne feledkezzünk meg a SPEEDairo RS másik jelentős újításáról, az AIRfit rendszerről sem. Az elvet a korábbi CASCO Cuda Mountain tesztjében már vázoltam: lényege, hogy a fej felülete nem a szokásos szivacsozással érintkezik, hanem egy rugalmas, tág határok közt állítható belső hálóval. Nincsenek nyomáspontok, a bukó viselése a lehető legtermészetesebb, kényelme felülmúlhatatlan. Idén a SPEEDairo RS is megkapta ezt a fejlett belső illeszkedést, így tényleg nincs az a CASCO technológia, amely eme „übersisakból” kimaradt volna!
A teszt legnagyobb csalódása természetesen az volt, amikor a SPEEDairo RS visszakerült a forgalmazóhoz: ha az országúti kerékpározásért vagy triatlonsportért rajongó olvasó megteheti, szerezzen be egy saját példányt, amitől garantált, hogy hosszú ideig nem fog megválni!
Jellemzők:
- AIRfit érintkezésmentes illeszkedés – a minden fejformához egyaránt kényelmesen illeszkedő belső hálónak köszönhetően a fejünk nem érintkezik közvetlenül a sisakkal, így a háló és a sisak közötti részt átjáró hűsítő menetszél folyamatosan biztosítja a maximális szellőzést és a levegő állandó áramlását
- Megnövelt tarkóvédelmi zóna – a hagyományos sisakok esetében védtelenül hagyott fül mögötti tarkórész megerősítésével fokozott biztonság és stabilitás érhető el
- Monocoque™-ultra – ezen innovatív megoldású sisakok külső héja külön szegmensekből áll, melyeket rozsdamentes acél szegecsek fognak össze, így garantálva a legmagasabb szintű védelmet.
- Diskfit Vario – a fejkerület mellett ezzel a megoldással már a magasság is könnyedén beállítható, így példátlan kényelmet biztosít viselőjének.
- CascoLoc rögzítőrendszer – rendkívül praktikus és könnyen kezelhető pántbecsatolást tesz lehetővé.
- Alumínium rovarháló – robusztus, mégis könnyű rovarháló strapabíró alumíniumból
- MyStyle – egyedivé tehetjük a sisak színvilágát, mellesleg a cserélhető pántok fényvisszaverőként is funkcionálnak.
- Flip-Up SPEEDmask – Az optikailag első osztályú integrált szemüveg egyedülálló módon akár menet közben is egy egyszerű mozdulattal a sisak tetejére csúsztatható.
- Vautron Automatic lencse: – a legújabb fejlesztésű Vautron Automatic lencse másodpercek alatt automatikusan alkalmazkodik a változó időjárási és fényviszonyokhoz, kiemeli a kontrasztokat és kristálytiszta, torzításmentes látást biztosít.
Vautron Automatic lencse jellemzői:
- optikailag első osztályú, prémium minőségű lencse
- gyorsan és automatikusan alkalmazkodik az aktuális időjárási és fényviszonyokhoz
- kristálytiszta, torzításmentes látást biztosít
- kiemeli a kontrasztokat
- öntisztuló, vízlepergető
54-59 cm és 59-63 cm méretben
neonsárga/fekete és tűzpiros/fekete színben
A SPEEDairo Vautron Automatic lencsével: 91.000 Ft.
Keresd a jobb kerékpár-kereskedésben!
[divider scroll_text=”SPEEDairo RS”]
Elismerések:
Zárójelben megemlíteném, hogy épp a héten kapta meg a legújabb szakmai elismerést a SPEEDairo, pontosabban most már a 2015-ös RS változat. A Plus X Award a legrangosabb és legnagyobb innovációs kitüntetés, illusztris zsűrije évről évre a világ minden részéről gyűjti be a technológiával, sporttal és életstílussal kapcsolatos újításokat. Idén a CASCO SPEEDairo RS-t modellt hirdették ki győztesnek a kerékpáros fejvédő kategóriában: odaítélve mellé az „Innovation“, a „High Quality“ illetve a „Design“ különdíjat is. Markus Krauter, a CASCO vezetőségi tagja nagy örömmel vette át az elismerést. „A díj egyértelmű megerősítése annak, hogy jó utat választottunk a kerékpáros fejvédőfejlesztések terén.” Mindebből jól látható, hogy a SPEEDairo RS nem „kispályás” fejvédő, az innováció, azaz a rendkívül magas szintű, sok esetben korát megelőző CASCO fejlesztések egyértelműen felkeltik a szakma érdeklődését – és nem mellesleg a kerékpárosok sem maradnak közömbösek a megannyi újítás és merész dizájn láttán.