Gyárlátogatásink során találkoztunk már érdekes helyszínekkel, emberekkel és szituációkkal, mindazonáltal az ilyen eseményeken tapasztalt hangulat általában kiszámítható, mondhatni “ipari”. A német Casco sisakmanufaktúra büszke rá, hogy a mai napig teljes egészében családi tulajdonban tudott maradni.
Ettől függetlenül egy családi vállalkozás sem jelent feltétlenül családias hangulatot, de tapasztalatból mondjuk: a Casco üzemben a dolgozók, a fejlesztők, a gyár területén létrehozott állatmenhelyen élő kutyák és a vendégek mind egy nagy, szívélyes család részének érezhetik magukat, köszönhetően egy karizmatikus, meleg szívű és elhivatott vezetőnek, a „családfőnek”.
A világ fejvédőgyártásának élvonalát képviselő német márka a profi versenysportban elért eredmények mellett amatőr kerékpárosok, lovasok, síelők százezreit, továbbá a munkájukat végző tűzoltókat, rendőröket védi a balesetek okozta fejsérülésektől. A német cég a fejlesztések és a trendmutatás terén is éllovas: gondoljunk a biztonság előtérbe helyezését szolgáló tarkóvédelemre, a fejlett szellőzéstechnikára vagy az aerodinamikát szolgáló irányzat elindítására. A gyárban létesített tesztlaborban – nem megelégedve a meglévő biztonsági követelményekkel – folyamatosan újabb és újabb vizsgálati módszereket dolgoznak ki.
Az ideális fejvédő a valós sérüléseket előzi meg. A cél elengedhetetlen része a teljes körű védelem biztosítása, illetve a bárki által könnyedén kezelhető, többirányú állíthatóságot biztosító rögzítőrendszer. A Casco egyértelműen arra törekszik, hogy kerékpárosként nyugodtan mehessünk ki a forgalomba vagy az erdei ösvényekre. A fejlesztésekért is felelős cégtulajdonos szívén viseli mindenki sorsát, és ebben nem ismer határt. Ha tehetné, Krauter úr a sportolók és tűzoltók mintájára a föld minden élőlényét megmentené a bajtól! Így az üzem mellé Európa egyik legkorszerűbb és „legemberibb” kutyamenhelyét létesítette, ahol négy főállású gondozó és egy állatorvos gondozza az utcáról befogott több száz ebet, amelyek a cudar élet után szerető környezetben, saját készítésű infrafűtésű kutyaházakban regenerálódhatnak.
[divider scroll_text=”Casco gyárlátogatás 2016″]
Visszatérve a sisakokra, a maximális biztonság, a pontos illeszkedés, a kényelem és a praktikus használat mindenképpen bonyolult, soklépcsős gyártástechnológiát feltételez. Sisakot lehet néhány lépésben fröccsöntéses módszerrel előállítani, de az borítékolhatóan nem fog a fenti elvárásoknak maradéktalanul megfelelni. Ezzel szemben a Casco SpeedAiro modell több mint 300 különböző munkafolyamatot követően készül el, amelynek gyümölcse egy aerodinamikus, kiválóan szellőző, kényelmes, maximális biztonságot nyújtó csúcsmodell, amely megjelenésében már-már a tudományos fantasztikum határát súrolja.
A Casco sisakok gyártásfolyamatát tavalyi látogatásunk során már ismertettük, olyan egyedi megoldásokat alkalmaznak, mint az In-mold szerkezetbe integrált Frameworks háló vagy a több darabból készült sisakmag, amely az ütés hatására szétnyílik, így semlegesítve a becsapódás erejét. Továbbá megbizonyosodtunk arról, hogy a minőség-ellenőrzés a Casconál nagy hangsúlyt kap: a csomagolást megelőzően minden egyes legyártott fejvédőt három dolgozó is gondosan átnézi, és csak akkor kerülhet ki a gyárból, ha mindegyik megfelelőnek találta. Aki a Casco márka mellett dönt, a minőség és a biztonság mellett teszi le voksát.
[divider scroll_text=”Casco gyárlátogatás 2016″]
Idén szakmai kérdésekkel felfegyverkezve vágtunk útnak Szatmárnémetibe. A minden részletre kitérő válaszok, magyarázatok, illetve energikus vendéglátóink lelkesedése azért még minket is meglepett. Első kérdésünk a sisakfejlesztésben tapasztalható trendekre vonatkozott. Az utóbbi 15 évben először a szellőzés, a dinamikát sugalló dizájn illetve az alacsony tömeg kapta a fő hangsúlyt, manapság viszont az aerodinamikus és a biztonságot fokozó fejvédők elterjedésének lehetünk szemtanúi. Emellett egyre több új sisakmodell szakágspecifikus. Kérdésünk: a jövő ez irányba mutat vagy az általános felhasználású modellek felé? Krauter úr válasza:
„Palettánk széles, az igényeket mind ki tudjuk szolgálni. A városban közlekedők vagy mondjuk a montisok számára idegenül hat egy aerodinamikára optimalizált sisak, az országútisok legtöbbje pedig igényli a teljesítményt maximalizáló technikai fejlesztéseket. Mi a szakágspecifikusság mellett tesszük le voksunkat: ezen modellek fejlesztése mellett próbálunk egy építőkockaszerű rendszert kialakítani, amely egy – a felhasználás függvényében változtatható – innovatív sisakmodellt takar. Ez a jövőre megjelenő Roadster-TC modell. Az integrált szemvédelem eleinte kizárólag a speciális aerodinamikus modelleken volt elérhető, de a kutatások azt mutatják, hogy a mindennapi közlekedésben is igény mutatkozik rá, főleg a dioptriás szemüveget viselők között. Ezért az új Roadster-TC felhajtható SPEEDmask szemvédővel is kiegészíthető, amely tudva levően az országúti kerékpározás terén aerodinamikai előnyökkel is jár. Emellett felszerelhető silddel, tehát többféle szakágat, stílust és felhasználást képes kiszolgálni. A két irányzat közül immár nem feltétlenül kell választani!”
A Casco tesztlaborban a legújabb kutatások alapján dolgozzák ki a tesztprotokolokat, ehhez megfelelő berendezéseket létesítve. Krauter úr tagja a tesztszabványok kidolgozásáért felelős nemzetközi intézetnek, következésképpen a téma elismert szakértőjének számít. A Casco tetszőleges szögből teszteli a sík és az éles felületű tárgyaknak történő becsapódást, s mivel a balesetek döntő része a tarkót és a homlokot éri, a sisakok ezen területei fokozott figyelmet kapnak. Emellett további három fontos vizsgálatot végeznek a fejvédőkön: tesztelik a sisak esetleges elmozdulását, a megfelelő rögzítéshez nélkülözhetetlen pántok nyúlását és a csatrendszer tartósságát, illetve a két irányból történő összenyomódást. Krauter úr:
„Hiába nyújt a sisak kiváló védelmet, ha az nincs a fejen megfelelően rögzítve. A rögzítőrendszer és az illeszkedés pontossága elengedhetetlen a fej teljes körű védelméhez. Sisakjaink nemcsak a nemzetközi szabványoknak, hanem az általunk kidolgozott szigorú teszteknek is megfelelnek. Minden legyártott széria véletlenszerűen kiválasztott darabja végigmegy az összes vizsgálaton, és ha bármilyen hiányosságot tapasztalunk, közülük egy sem kerül forgalomba.”
A Casco fejvédők kétségtelenül nem a legkönnyebbek a piacon: de egyáltalán kivitelezhető-e egy olyan Casco modell, amely a konkurencia gramm-mániás modelljeivel verseng? – szólt a következő kérdés Krauter úrhoz.
„A jelenlegi kínálatunkban szereplő fejvédőknél lényegesen alacsonyabb tömegű kerékpáros modell terveink közt nem szerepel. A sisaktechnika mai fokán – a legfejlettebb In-mold eljárásokkal dolgozva – a megfelelő biztonság minimálisan azt a tömeget feltételezi, amellyel a Casco sisakok ma rendelkeznek. A könnyebb fejvédők vagy a védett fejfelület méretét, vagy a védelem mértékét csökkentik. Általában a tarkó és a homlokvédelem esik áldozatul a grammfaragásnak, ahol a statisztikák a legtöbb fejsérülést mutatják. Gépjárműhasonlattal élve: miért nem gyárt a Volvo vagy a BMW pillekönnyű modellt az adott géposztályban? A tömegre igenis szükség van, ezt tesztjeink egyértelműen alátámasztják, a kérdéses 30-40 grammot viszont valójában nem érezzük, a kényelem és az illeszkedés az, ami a pillekönnyűvé, már-már észrevehetetlené teszi a sisak viseletét, és nem a mérleg által mutatott tömegadat.”
A szakmai beszélgetés természetesen tovább folyatódott, ezután jártunk a fejlesztőrészlegnél, ahol az új Casco modelleket megálmodják. Beavattak minket a 2016-ban megjelenő modellek megszületésének folyamatába, amelyről egy későbbi cikkben még írunk – természetesen a többi kérdésünkre adott válaszokkal együtt. Megsúgjuk, hogy az Eurobike beszámolóban is szereplő Full Air RCC minden idők legjobban szellőző fejvédője lesz, a Roadster-TC pedig egyenesen egy új kategóriát teremt. Kíváncsian várjuk a tesztpéldányokat, tapasztalataink várhatóan már tavasszal olvashatók lesznek.
[divider scroll_text=”Casco gyárlátogatás 2016″]