Ez alkalommal egy magyar bringát tettek alám, egész pontosan egy Gepida Sirmiumot. Mivel nagyon rég ültem már ilyenen, így nagyon kíváncsian fogtam bele a tesztelésébe, főleg mivel egy rendkívül XC-s megjelenésű gépről van szó, egyben egy nagyon kompromisszumos árkategóriában. Lássuk mit főztek ki ebből a Gepida boszorkánykonyhájában!
Mint ahogy már bele is csaptam, a megjelenése nagyon sportos XC-s. A teszt során megbizonyosodtam benne, hogy a vázgeometria XC-re, maratonra tökéletes. A váz ránézésre is masszív, alighanem direkt törekedtek is rá, hogy ilyen benyomást is keltsen a szemlélőben. De lássuk a részleteket, mert említésre méltók akadnak bőven a vázon, amelyre ebben a kategóriában ritkaságnak számító élettartam garanciát kapunk, ha a vásárló regisztrálja kerékpárját a www.gepida.hu oldalon, a vásárlást követően!
A fő vázháromszögben láthatjuk leginkább a hydrofoming nyomát: a főcsövek keresztmetszete folyamatosan változik. A felsőcső például csaknem négyzet keresztmetszetű az ülőcsőnél, majd ez átmegy lefelé fordított háromszögbe, mire a fejcsőhöz ér. Az alsócső oldalról lapított hatszögként indul a fejcsőtől, és folyamatosan lapul el vízszintesen a középcsapágyház felé haladva a terhelésnek megfelelő formát felvéve, de közben a fejcsőnél még egy hajlítást is kapott. A fejcső maga is tisztességes átmérőjű darab, süllyesztett csapágyakat fogad, de azért az átmérőt tekintve még egy lapáttal rátettek a tervezők, hogy még drabálisabb legyen. Ez így már elég nagy felületet ad a tisztességes átmérőjű csövek csatlakozásához, ezért plusz erősítő felülhegesztés már nem volt szükséges.
A hátsó háromszög is kellően robosztus benyomást kelt: a lánc- és támvillák kicsit szögletesített ovális keresztmetszetűek, hátrafelé szögletesednek, a láncvilla például szinte szabályos téglalapként csatlakozik a papucsba. A papucs önmaga is igen drabális darab, ilyen oldalirányú kiterjedéssel rendelkező papucsot is régen láttam, az oldalirányú merevséggel aligha lesz baj. Viszont ésszel álltak hozzá a tervezéshez, mert a láncvillák egyenesek a hajtáshatékonyság érdekében, míg a támvillákba határozott S-bend került a kényelem érdekében. További technikai érdekesség az ebben a kategóriában még nem jellemző rejtett bowdenvezetés. A két váltóbowdent vezetik a felsőcsövön belül, ami inkább díszletjellegű megoldásnak tűnik, ugyanis a fékvezeték is ugyanott fut a felsőcső alatt, így nem lehet így sem jobban vállra venni a gépet. A váz a kor szellemének megfelelően csak tárcsaféket fogad. Ez a váz egyébként megegyezik a két nagytesó (az Asgard és Asgard Pro) vázával.
A váz festése is nagyon karakteres lett, erős kontrasztos színkombinációval. És igen a szín! A szín, hát… „érdekes”, messziről a ráeső fény dönti el, hogy barna, vagy zöld, de közelről láthatjuk, hogy kékes-zöldes csillámok vegyülnek a barnába, bizonyos szögből zöldesen fénylik. Ezt kombinálták fehérrel, ami a nagyon karakteres megjelenést adja a gépnek. Megítélése ízlés dolga.
A villa szokványos RST Capa lock-out-tal, melynek karja a vállon kapott helyet. Ebben az árkategóriában ez tipikus villatípusnak mondható, a minősége tapasztalataink szerint sajnos ingadozó, viszont most mozgott rendesen, a teszti deje alatt nem volt vele semmi probléma, nagyobb tárcsával nagyobb súlyú bringás alatt azonban már zavarba jöhet a visszafogott méretű becsúszók miatt, de úgy általában véve is elég filigrán a mai villákhoz képest. A lock-out-ja is gond nélkül, határozottan működött.
Az alkatrészek a Gepida házon belüli alkatrészei. Tetszett a kormány tisztességes (600 mm) szélessége, mely a durvább részeken is biztos kormányzást tesz lehetővé (természetesen mindenki saját maga ízlésére szabhatja a kormányt, hiszen méretre vágható), nem tetszett viszont a bringához képest egy kategóriával egyszerűbb nyeregcső részben acél fejjel, amit ráadásul tisztességesen meg kellett tépni, hogy a nyereg ne lazuljon ki. A többi kiegészítő hozza a kerékpár kategóriában elvárható minőséget. A markolat egy sokadszorra visszaköszönő típus, de személy szerint nagyon szeretem, jó barátja zsibbadós tenyeremnek, és nagyon jó fogás esik rajta. Megizzadva ugyan kicsit csúszhat, de kesztyűben markolászva ez nem lehet gond.
Avid Elixir 1 fékek kerültek a gépre, melyek hiába a széria legegyszerűbb darabja, ugyanúgy fognak, mind a drágább Avidok, csak nehezebb és kevesebb az állítási lehetőség. Ez plusz pont a nehezebb vagy agresszívabb bringásoknál is, a megállással biztosan nem lesz gondja a leendő tulajdonosnak.
Alapvetően minden rendben működött a gépen, kivéve a váltást. Ennek oka szembeötlő: az „ultramód” elrontott láncvonal. Hogy minek kellett a gigaszéles középcsapágy-tengely, fogalmam sincs. Szerencsére a baj ennek cseréjével orvosolható is, és véleményem szerint a vásárláskor a boltban egyből orvosolandó is! Annyira kívülre került a hajtómű, hogy szinte mindig keresztben áll a lánc, talán csak kistányér-sor alsó fele, középtányér-kónusz kombinációknál nem! Ez igencsak érződik a váltáson is: a nagyon keresztben álló lánc esetén hallhatóan gyötrődik a hátsó váltó, nem kapja el rendesen a fog a láncot, képtelenség jól beállítani. Plusz terpeszben tekerhetünk…
A kerekek: középkategóriás darabok kerültek a gépre, meglehetősen erősre építették őket. 36 küllő tartja a duplafalú, szegecselt Rodi felniket. Strapabíróak, és a kiszemelt vásárlói körnek ez talán fontosabb szempont, mint hogy mennyire lehet vele hatékonyan sprintelni. A Gepida Sirmium összsúlya ebben a kategóriában nem számít rossznak (nem kevés, de nem is vészesen sok), és látszik, hogy koncepciózusan építették kicsit túl a gépet, hogy mindenkit, és mindenki stílusát tutira elviselje, ezért kerültek föl az erős fékek és kerekek is a gépre.
Végül megpróbálom röviden összefoglalni a teszt tapasztalatait:
A bringa fő erőssége egyértelműen az erős és eltalált geometriájú váz. Ez van felszerelve részben szuper, részben elfogadható alkatrészekkel, mindent egybevetve nagyon kedvező áron. Kezdő vagy középhaladó montisoknak, akár komolyabb hegyi túrákra, magashegyi csapatásokra is megbízható társ lehet a Sirmium Pro baromi erős fékkel, hogy az agresszívabb hajlamú, és a nagyobb testű ridereknek is jó legyen. Tuninglehetőségek? Mivel ahogy mondtam, a váz elég jó, így megéri azt a későbbiekben fejleszteni. Egy jobb villa, valamint egy könnyebb kerékszett dobhat sokat a gépen.
Pozitívumok:
+ vázgeometria
+ hajtáshatékonyság
+ fékerő
Negatívumok:
– össztömeg
– rossz láncvonal
InfoBox:
Forgalmazó: Gepida Kerékpár KFT. www.gepida.hu
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el
Származási hely: Magyarország/Tajvan
Vázgarancia: élettartamgarancia – a kerékpárt regisztrálni kell a www.gepida.hu oldalon a kerékpár regisztráció fül alatt!
Vázméretek: 17″ (tesztelt), 19″, 21″
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 164.900 Ft
Specifikáció:
Váz: 6061 hydroforming alumínium
Villa: RST Capa (rugóút: 100mm, lock-out)
Első váltó: Shimano Alivio
Hátsó váltó: Shimano Deore
Váltókar: Shimano Acera, 9 sebesség
Fékek: Avid Elixir 1 (hidraulikus)
Fékkar: Avid Elixir 1
Féktárcsák: Avid 160/160 mm
Hajtómű: Shimano Alivio FC-M430 44/32/22T
Középcsapágy: Kinex Bleps monoblock négyszögtengely
Lánc: Shimano CN-HG53
Lánckeréksor: Shimano CS-HG20-9 11-32T
Agyak: Gepida alloy disc 36 lyukas IS-6-os tárcsarögzítés
Felnik: Rodi Excalibur Disc 559x17mm 6063 alu duplafalú disc
Küllők: 2 mm fekete
Külsők: Schwalbe Jimmy 26×2,1
Kormány: Gepida alu, egyenes, 600mm széles, 31,8 mm
Kormányszár: Gepida alu, 31,8 mm-es kormánybefogó
Kormánycsapágy: Gepida félintegrált
Nyeregcső: Gepida alloy, 20 mm hátranyúlással, 1 csavaros fej, 31,6 mm, 400 mm hossz
Nyereg: Selle Royal Mach
Pedál: alu platform, nem cserélhető tüskés
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71,5 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 425 mm
Felsőcsőhossz: 560 mm (csőközéptől csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 584 mm
Tengelytáv: 1064 mm
Láncvillahossz: 423 mm
Kormányszár-hossz: 90 mm
Fejcsőhossz: 140 mm
Középcsapágy-magasság: 304 mm
Összsúly: 13,36 kg pedál nélkül
Szöveg: gg
Fotó: Árva Péter