A napokban mutatták be hazánkban a Decathlon legújabb elektromos rásegítéses kerékpárját a Btwin LD920 E-t, amiben több különlegesség mellett megtalálható egy abszolút egyedi megoldás, a fokozatmentes automata váltás, ami biztosítja számunkra az állandó pedálfordulatot, azaz bizonyos határok között nem kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy le akar szakadni a lábunk tekerés közben a nagy ellenállástól és az alacsony fordulattól.
A “mezei” ebike felhasználóknál rendszeres probléma, hogy nem megfelelő áttételt használnak, csúnyán fogalmazva mondhatnánk azt is, hogy nem tudnak váltani és csak a legnehezebb áttételen tapossák szét a rendszert támaszkodva a rásegítő motor erejére, ami garancia a hajtás gyors elkopására és az alkatrészek elhasználódására és nem mellesleg a rendszer sem tudja a maximális menetélményt nyújtani a felhasználóknak. Ezt a problémát két irányból lehetne megoldani, az egyik a felhasználók irányából történne, amire őszintén szólva nincs sok esély, a másik pedig a kerékpár irányából, amihez újra kell gondolni a teljes meghajtást a váltással együtt. A Decathlon új ebike-jánál, a Btwin LD 920E-nél az utóbbi történt meg, a belga E2 Drives céggel együtt egy új meghajtó egységet hoztak létre, ami az állításuk szerint kiküszöböli a fenti problémákat.
A motor/meghajtó-váltó egység az OWURU névre hallgat, amiben egyszerre megtalálható a rásegítés és a teljes váltórendszer is, egy olyan váltórendszer, ami bizonyos határok között (265 %-os áttétel arány) fokozatmentes váltást biztosít és mindezt automatikusan teszi. Hogy is néz ki ez a valóságban? Beállítjuk, hogy milyen pedálfordulattal szeretnénk menni, mekkora rásegítést szeretnénk és a rendszer ehhez automatikusan állítja az áttételt. Tehát ennél a rendszernél nem fordulhat elő, hogy leváltunk max áttételre, aztán azon nyúzzuk a motort és az összes hajtáselemet, mert a rendszer folyamatosan vált. Másodpercenként 20 000 jelet kap, ami alapján állítja az áttétel mértékét. A rendszerben két motor található, az egyik az optimális áttételért felel, a másik pedig a rásegítést végzi.
2. A bolygókerekes hajtómű a rendszer szíve: lehetővé teszi,hogy az emberi erőkifejtést (pedálozást) egyesítse az elektromos motorok erejével, ezáltal egy bizonyos áttételarányt állít elő. Mivel a motorok forgási sebessége egymáshoz képest változó és folyamatos, az áttételi arány is folyamatosan változhat a működési tartományon belül.
3. A dupla motor: mindkét motort folyamatosan vezérelt. Ez a művelet lehetővé teszi, hogy bármilyen szintű rásegítést és sebességarányt érjen el a kerékpáros ritmusához igazodva, a gördülékeny és testre szabott haladás érdekében.
4. Innovatív vezérlőegység: A sebességarány és a rásegítésmértékének kiszámítását egyetlen nagy teljesítményű mikrovezérlő végzi. Ezt a műveletet a rendszer nyolc érzékelő által gyűjtött adatok alapján hajtja végre és másodpercenként több mint 20000 alkalommal továbbítja a motorok vezérlőjéhez.
A kormányszárba integrált színes kijelzőjű komputeren tudjuk követni az adatokat, pl milyen módban vagyunk, milyen gyorsan megyünk, meg még a szokásos millió adatot (ami vagy érdekel minket vagy nem 🙂 ). Ezenkívül a kormányon található egy joystick szerű kapcsoló amivel tudjuk állítani a rásegítés mértékét, a pedálfordulatot és a kijelzőt tudjuk vezérelni vele.
A stucniba még ez első lámpát is integrálták a kijelzőn felül, így egy igazi három az egyben alkatrész lett, amit remélhetőleg nem kell gyakran cserélni majd. A hátsó lámpa hasonló módon integrált, így azt is megkapjuk a kerékpárral együtt. További különlegesség, hogy egy headshock szerű csillapító egység található a villa nyakában, ami csillapítja a kerék felől érkező ütéseket.
A Btwin LD 920E ára 990 990 forint, ami alapján elsősorban az igényesebb városi közlekedőket szeretné megszólítani a Decathlon, akik az autójukat cserélnék le a hétköznapokon kerékpárra.