Ahogy arról minap beszámoltunk, az Eurobike Awards zsűrije kihirdette az idei Golden Award győztes terméket. A kerékpáripar egyik legrangosabb kitüntetését a SRAM eTAP hidraulikus alkatrészcsalád, a Giro Factor Techlace cipő, a Parlee kerékpárváz, az Uvex Jakkyl HDE enduro fejvédő, a Rotor INpower wattmérő-rendszer és a WTB’s Horizon Road Plus gravel bike köpeny kapta. De ez csak hat győztes a 12-ből – igen, a többiről, illetve még egy-két érdekességről szól mostani írás!
A Golden Awards fődíj a kerékpáripar bekeiben óriási presztízsértékkel bír, elnyeréséhez mindennek „klappolni kell”. Kritérium az innovatív, egyedi megoldás, ezen felül a győztes termékeknek egyszerre kell kézzel fogható előnyöket kell felmutatni, illetve új trendet mutatni a piacon. A minap bemutatott hat győztes – amelyek itthon is mind elérhetők – az összes kritériumnak megfelel. A jövő váltórendszerei minden bizonnyal vezeték nélküliek lesznek, a cipők valamilyen hibridzáródást kapnak, tárcsafékrendszer az országúton nemcsak elterjed, hanem a tárcsák várhatóan borítást is kapnak, a sisaktechnológia egyértelműen a kompozit anyagok irányába fejlődik, illetve mind a kerékméretek sokszínűsége, mind a választék felhasználás szerinti specializációja meghatározza a következő évtized kerékpár-technológiáját.
És a környezettudatosságról se feledkezzünk el! Az Eurobike zsűrije idén is kihirdette a Green Award díj győztesét, amely meglepő módon egy „nevenincs” tájvani tucatcég terméke. Ha még nem hallottál a CKC márkáról, nyugodj meg, mi sem! A nemes egyszerűséggel FPC pedálként kínált termék a Chien King Industrial Co. gyártmánya, viszont egy meghatározó forradalmi újítást alkalmaz, nevezetesen a pedáltest organikus rizsszárból készül! Ezt a mellékterméket a mezőgazdaság rendszerint komposztálja, viszont megfelelő technológiával a műanyagokhoz hasonló tulajdonsággal rendelkező anyaggá formálható. Felülete érdes marad, így kiváló tapadást tesz lehetővé, tartós, ellenálló, ellenben – mint a legtöbb organikus anyag – természetesen úton lebomlik. Állítólag még illata is van, illetve megjelenése sem kifejezetten csúnya. Mivel az egyszerű „műanyag pedálból” éves szinten több tízmilliót állít elő a távol-keleti ipar, továbbá rizsszárból arrafelé nincs hiány, adja magát eme környezetbarát alapanyag előtérbe kerülése.
De most térjünk vissza a Golden Award győzteseire! Mint azt előző cikkben említettük, a díj elnyerésének feltétele nem a legösszetettebb megoldás vagy a leggrandiózusabb mérnöki bravúr. A zsűri idén kétségtelenül előnybe részesítette az egyszerűbb, már-már triviális, viszont igen hasznos ötleteket, amelyek ráadásul relatíve olcsó, nagy darabszámban előállított termékben jelennek meg. Vitathatatlan, hogy több vásárlója lesz az itt bemutatott „by.schultz” cég Stem Twist SDS kormányszárának, mint a karbonrugót alkalmazó Lauf gravel bike villának!
A Stem Twist SDS egy sima A-Head típusú „stucni”, amely leparkoláskor egy mozdulattal tetszőleges irányba 90 fokkal elfordítható. A kerékpár helyigénye így felére vagy akár harmadára csökken, több kerékpár fér el a tárolóban, a lakásban, hasznos lehet tehát otthon, az utcán, vagy mondjuk a vonaton történő kerékpárszállítás esetén. Induláskor mindössze a kormányt kell elfordítani, amely automatikusan középponti helyzetben rögzül. A kormányszár ezen felül számos kiegészítőt fogad, pl. telefont, világítást vagy GPS-vevőt. A Stem Twist SDS zseniális a maga nemében, elképzelhetetlen, hogy ez az ötlet korábban nem bukkant fel. Funkcionalitása elvitathatatlan, rendkívül innovatív, és egész biztosan népszerű lesz a kerékpárral közlekedők körében.
Egy újabb triviális, ámbár igen hasznos ötlet valójában nem is termék, hanem technológia. A Bike Ahead által kifejlesztett No-Slip-Application (NSA) az alkatrészek szintetikus gumival történő felületkezelését takarja, amely így csúszásmentessé válik. Például a karbonalkatrészek gyártása során a legkülső laminált szerkezeti rétegként szolgálhat, az alkatrész integráns része, megakadályozva például a kormány és a kormányszár közti elmozdulást. Hasonlóképp a nyeregszár sem csúszik meg a vázban, ha NSA-réteget kap, így lényegesen kisebb nyomatékkal kell rögzíteni, amely növeli a tartósságot, a megbízhatóságot, illetve csökkenti az alkatrészsérülés veszélyét. És nem utolsósorban, az NSA felület a két alkatrész közt esetleg fellépő zajt is megakadályozza. Tehát ismét egy rendkívül hasznos ötlet érdemelte ki a 2016-os Golden Award díjat, amely vélhetően alig emeli a gyártásköltségeket, használata pedig számos előnnyel jár. Telitalálat!
Akárhányszor egy E-bike-ra nézek, hüvelykujjal „pöcögtethető” csengőt és mechanikus lámpakapcsolót látok. Tudva levő, hogy a pedelec kerékpár rendkívül összetett elektronikus vezérlést alkalmaz, így számomra érthetetlen, hogy a két említett – mellesleg a KRESZ által kötelező – alapfelszerelést miért külön nyomogatjuk. Ott a rásegítés-vezérlést irányító központi számítógép, amely a Bosch rendszer esetében még praktikus távvezérlőt is kap: mindazonáltal a bicajosnak nyújtózkodni kell a világításkapcsolót keresve, illetve ujjal tornászni a „kőkorszaki” csengőnyelv eléréséhez! Szerencsére mást is bántott ez az abszurd helyzet: a SuperNova fejlesztői neki is álltak az ordító technikai hiányosság kiköszörülésének. Új termékükben a kürt és a világítás-vezérlés a kormányba integrált, vízhatlanított, felszerelése pedig pofonegyszerű. Így már mindössze egyetlen lépés hiányzik: a teljes integráció megvalósítása. Ez a feladat viszont már a pedelec-gyártókra vár!
A Lumos fejvédőről gondolom minden honi kerékpárosnak a „Dora” sisak jut eszébe. Ez egy magyar találmány, amely sajnos nem „ért célba”. A Lumos ugyanúgy integrált első-hátsó világítást és irányjelzőt kapott, amit vezeték nélküli kormánykapcsolókkal üzemeltethetünk: tehát egy-az egyben a mi „Dorkánk”. A Lumos a Kickstarter-en indult, 12 óra alatt érte el a megcélzott 800 000 dolláros kampánycélt. Teljesen vízálló, tölthető akkuval működik, és CPSC-tanusítvánnyal is rendelkezik. Ráadásul jó néhány évvel az azonos „tudású” honi fejlesztés után az Eurobike zsűri Golden Award-dal jutalmazta. Egyik szemem sír, a másik nevet…
A fenti Eurobike Award 2106 fődíjas termékek forgalmazása hazánkban még nem megoldott, így várhatóan ezeket csak rendelés útján tudjuk beszerezni. Ellenben a zsűri „Winner” díjban részesített számos olyan jelöltet, amely nemsokára a hazai boltokban is kapható lesz. Ezek közül hármat választottunk ki.
A vízhatlan kerékpáros táskáiról méltán német Ortlieb Bikepacking kollekciója a „kiegészítők” kategória élmezőnyében végzett. Az Ortlieb eredetének története mesebeli, talán megérdemli, hogy ismét elmeséljük. A dél-angliai tavasz 1981-ben igen csapadékos volt, és ennek 30 év múltán őszintén örülünk. Teljesen megrakott túrakerékpárral állt a szakadó esőben egy fiatal német kerékpáros, várta hogy csendesedjen az égi áldás. Aludni szeretett volna, de belátta, hogy átázott hálózsákja és ruhája nem ígér nagy komfortot. Nézte az elszáguldó kamionokat. Szöget ütött a fejében, hogy a kamiont ponyvával védik az eső ellen, így a drága áru szárazon célba jut. Itt született meg az teljesen vízhatlan túratáska ötlete, a göndör hajú fiatal kerékpáros túrázót pedig Hartmut Ortliebnek hívták…
Ma már minden valamire táskamárka kínál „kamionponyva-alapanyagú” modellt, tehát megannyi kerékpáros túraélményét mentette meg Hartmut látnoki víziója. Ezt nevezzük innovatív ötletnek, visszamenőleg egy tucat Golden Award járna érte! A bikepacking pedig a tengerentúlon ma a legnépszerűbb kerékpáros túraforma, lényegében montis túrázás elhagyatott utakon vagy egyenesen a vadonban, ahol nem praktikus a csomagtartóra szerelt hagyományos túratáska. Ezek kiállnak a kerékpár síkjából és nehezítik az irányítást. A montival, fatbike-kal vagy gravel kerékpáron megtett ilyen típusú túrák kétségtelenül új típusú csomagszállító megoldást igényelnek, a piac pedig magától érhetően lépett is az ügyben. Az Ortlieb világhíres táskaspecialistaként a megfelelő know-how-val felvértezve boríthatóan a lehető legszínvonalasabb bikepacking táskákat kínálja 2017-ben, amelyben helyet kap a nemrég megjelent táskakörképünkben is szereplő „óriás nyeregtáska” mellett a kormányra és a vázháromszögbe rögzített darab is. Egy esetében sincs szükség csomagtartóra, relatíve könnyűek, sok felszerelés fér el bennük, és a márkához méltó kidolgozással és tartóssággal rendelkeznek.
Az olasz Elite a kerékpáros edzőeszközök specialistája, új Quick Motion modellje az ú.n. görgős edzők elvén működik, a kerékpár nem rögzített, menet közben irányítani kell. Így a beltéri edzés sokkal érdekesebb, egyben a kerékpárkezelés készséget is fejleszti. Az innovatív újdonságot a Realistic Floating technológia jelenti, amely 3 fokozatban állítható mágneses ellenállást képez, így megfelelő edzésintenzitást tesz lehetővé, illetve szabályozható is. Az új Elite modell rendkívül csendes, aminek leginkább a szomszédok örülnek majd! Ezen felül a terjedelmes görgő – egyszerű szállítást és tárolást biztosítva – három részre hajtható. A Parabolic görgőhengerek megakadályozzák az esetleges lecsúszást, amely miatt sokan tartanak a görgők használatától. Tehát a Quick Motion minden téren előrelépés a görgőtechnika terén, az új modell várhatóan a hazai kerékpár-kereskedésekben a téli szezon előtt már elérhető lesz.
Végezetül ismét egy túrázós termék: a Vaude Tsali AM all mountain cipőmodell. A német túrafelszrelés-specialista újdonsága egyaránt alkalmas kerékpározásra és gyalogos túrázásra. Nem egyszerű a két felhasználásnak maradéktalanul megfelelni, de a Vaude fejlesztők ezen a téren nem ismernek lehetetlent. Az eredményt az Eurobike-zsűri példa értékűnek ítélte, mindkét célra kipróbálták, véleményük szerint a talp kiváló tapadást biztosít, vízhatlan, míg a talpszerkezet ideális kompromisszumot jelenti a pedálozás hatékonysága és a gyaloglás kényelme közt. Nemsokára itthon is elérhető lesz!