Megszületett a végeredmény, az Eurobike zsűrije kihirdette a verdiktet, hogy mely 12 termék részesült a kerékpáripar egyik legrangosabb kitüntetésében, a Golden Awards 2016 díjban. Emellett bő egy tucatnyi jövő évi újdonság kapott méltatást az innovatív megközelítéséért és az új trendek lefektetéséért.
Korábbi írásunkban már bemutattuk a kiválasztás folyamatát, amely során a gyártók által benevezett 472 darab 2017-es kerékpár, alkatrész és kiegészítő közül kialakult az Eurobike-on bemutatott döntős mezőny. A tegnap megjelent cikkben ezek közül emeltünk ki néhányat, döntően azokat, amelybe a legtöbb fantáziát láttunk. Nem fogtunk teljesen mellé, hisz’ az egyik Golden Awards győztes éppen a SRAM eTAP vezeték nélküli alkatrészcsalád, amely immár hidraulikus tárcsafékopcióval is rendelkezik. Az országúti felhasználásra tervezett csúcsszett idestova 6 hónapja elérhető, minden bizonnyal az új tárcsafék-fejlesztésnek köszönheti a legmagasabb szintű elismerést.
„Az új irányt mutató alkatrészfejlesztés egy további fontos lehetőséggel gyarapodott, így a SRAM eTAP az innováció, a funkcionalitás és a magas szintű kidolgozás etalonjává vált az alkatrészgyártás terén.”
– indokolta döntését az elismert szakemberekből álló testület.
Hasonlóképpen a Parlee TTiR triatlonkerékpár is Golden Award győztes lett, szerintünk a zsűri ezzel ismerte el az amerikai karbonspecialista utóbbi évtizedben végzett innovatív fejlesztéseit. „Látomásait” a kerékpáripar rendre követte, megoldásait nagyrészt adoptálta is. Most a tárcsafékrendszer légellenállását csökkentő Parlee integrált vázkialakítás mutat utat a jövőre nézve: talán így már a modern technikai megoldásokra nyitott triatlonisták közül is egyre többen fognak „átnyergelni” a fejlettebb tárcsafékrendszerre.
„A TTiR innovatív módon házasítja össze az aerodinamikát a hidrodinamikával, az általa alkalmazott megoldások példaértékűek, a kerékpáros és környezete biztonságát egyaránt fokozzák”
– szólt az illusztris Eurobike-zsűri verdiktje.
Az előző írásban általunk esélyesnek látott termékek egytől-egyik „Winner 2016” elismerésben részsültek, a fődíjat viszont egy sem kapta meg. A további 10 Golden Award győztes közt is számos érdekfeszítő megoldást találunk: látjuk a zsűri logikáját a döntésben, hisz’ a kerékpáripar további fejlődését ezek a termékek hatékonyan formálhatják. Sok esetben egész apró ötletről van szó, amely pofonegyszerűnek tűnik mondjuk a spanyol Rotor középcsapágytengelybe integrált wattmérőjéhez képest. Kezdjük a sort egy cipővel!
A hazánkban is forgalmazott amerikai Giro új országúti cipőmodellje a Factor Techlace. A márka néhány éve valóságos cunamit indított el Empire nevű modelljével, amely több évtized méltatlan hanyagolás után ismét divatba hozta a a fűzős rögzítést. A kerékpáros cipők az utóbbi évtizedekben először tépőzáras, később csatos, végül kevlárdamilt alkalmazó Boa-típusú rögzítést kaptak. A biztos tartást és a praktikus kezelést célozták meg, de megjelenésük, stílusuk sokak számára mégis hagyott kívánni valót maga után. Az Empire technikai színvonala a fűzős megoldás ellenére távolról sem volt „kőkorszaki”: az egy darabból szabott Teijin microszálas felsőrész a Giro által levédett SuperNatural Fit kialakítás, az ugyancsak egy darabból öntött, merev sarokrész, könnyű és rendkívül merev Easton EC90 UD-szálirányos karbontalppal párosult, amely mindössze 6,5 mm-es profilmagasságot biztosított. Aki pedig azt gondolta, hogy a fűzőrendszer kevésbé stabil rögzítéssel jár, az utóbbi években megbizonyosodhatott ennek ellenkezőjéről: egyre több profi versenyző „nyergelt át” a fűzős megoldásra. Egyéb sportokban, ahol a láb ugyancsak extrém terhelést kap, ugyancsak a fűzős rögzítést alkalmazzák – gondoljunk csak a focira vagy a kosárlabdára. A rüszt formáját kétségtelenül ez a módszer követi le a legjobban.
Rátérve a 2017-es új Giro fejlesztésre, a Factor Techlace megtartja a fűzős rögzítést, de azt a tépőzáras és a Boa-rendszerek előnyös tulajdonságaival ötvözi. Egyben kiküszöböli a fűzős rögzítéssel szemben megfogalmazott egyetlen jelentős ellenérvet: nevezetesen az időigényességet és a menet közbeni utánállítás nehézségét. A rüszt területén a láb formáját pontosan lekövető speciális anyagból készült fűző „gyorszáras” kialakítással egészül ki, lévén az egyik oldalon tépőzárat alkalmazó Teijin microszálas panelhez rögzül. A láb lehető legbiztosabb tartását és a villámgyors kezelést a felső részen alkalmazott Boa IP1 mechanika garantálja. Ez minden eddiginél finomabb, hozzávetőleg 1 mm-es lépésekben szorítható vagy lazítható.
Egyébként egyértelműen felső kategóriás cipőről van szó, amely az Empire-hoz hasonlóan a ma létező minden fejlett technikai megoldást megkapott, pillekönnyű versenycélra tervezett modell. Az új rögzítőrendszernek köszönhetően a fűző kétszer hét pontra osztja el a nyomáspontot, a tépőzár révén pedig azonnal oldható és újrarögzíthető. 2017-ben férfi és női változatban egyaránt elérhető lesz (itthon is), továbbá nemcsak a legmagasabb árkategóriában, hanem eggyel lejjebb is. Ez utóbbiak Sentrie és Raes név alatt kerülnek forgalomba, a Boa IP1 mechanikát az ugyancsak kevlárszálas L6-ossal helyettesítik, az Easton’s EC90 SLX karbontalp helyett pedig EC70 karbonszerkezetet alkalmaznak. Már alig várjuk, hogy a Giro cipőket kipróbálhassuk!
A kiállításon megkérdeztük Simon Fischer, a Giro cipők szellemi atyját az új megoldásról. Szerinte lényeges előrelépést jelentenek, minden rögzítőrendszer legelőnyösebb tulajdonságát ötvözik, továbbá a cipő azon részen kapnak szerepet, ahol a a leghasznosabbak. Az új rendszer kezelése gyors és praktikus, kényelme pedig optimális. Emellett 200 gramm/db körüli tömegével a cipők még mindig az egyik legkönnyebbek a piacon. Szerinte manapság az sem mellékes, hogy a Factor Techlace „alkatrészei” szín szerint tetszőlegesen variálhatók, a cipő teljes mértékben egyedivé tehető. Állítólag a Giro fejlesztők már a montis változaton dolgoznak…
Ebben az esetben is egy olyan márka részesült az Eurobike 2016 fődíjában, amely hazánkban is kapható. A kaliforniai montis úttörő Wilderness Trail Bikes „tökéletesítő” feladatot lát el a kerékpáriparban: a kiváló, mégis elfogadható árfekvésű kiegészítői a hangzatos marketingmegfontolások helyett valós vásárlói igényeket elégítenek ki. Például a WTB TCS belső nélküli rendszer végre megoldást kínál a kerékpárosok egyik fő problémára: rugalmas módon 3 különböző rendszerként működik, megbízható, könnyen alkalmazható „tubeless” technológiát biztosít, ráadásul kedvező áron. Nemrég pedig beszámoltunk a WTB új nyeregteszt-módszeréről, amely már a hazai kerékpár-kereskedésekben is elérhető. https://bikemag.hu/magazin/hirek/wtb-nyeregteszt-program
Hasonlóképp hiánypótló lehet a nemsokára megjelenő új Horizon Plus 650b WTB köpenymodell, amely az egyre népszerűbb Gravel kerékpározási stílus igényeit hivatott kielégíteni. Az immár 35 éve menetelő márka elsőként ismerte fel, hogy a hagyományos cyclocross köpenyek nem igazán alkalmasak a döntően makadámutakon vezető Gravel versenyekhez és teljesítménytúrákhoz. Továbbá a Gravel versenyzőket, illetve az új kerékpározási stílus kedvelőit nem korlátozza az UCI által megszabott maximális 33 mm-es köpenyszélesség. Tehát leginkább egy speciális formájú, ballonos, enyhe mintázattal ellátott és könnyű típus lenne az ideális választás, amely manapság még párját ritkítja.
Korábban a WTB már megjelent a Nano elnevezésű modellel, amely ugyancsak ezt a dizájnkoncepciót követi. Az új Horizon Road Plus egy másik kerékmérethez kínál hasonló megoldást, még nagyobb ballonossággal, és fokozott tapadással párosítva. A tárcsafékek alkalmazása lehetővé teszi, hogy többféle abroncsátmérővel rendelkező kerék kerüljön a bicajba. A már nemcsak az MTB kerékpárok, hanem a Grvel bike-ok világában is terjedő 650b abroncsméret lehetővé teszi, hogy a Horizon 47C átmérője egy tipikus 700C/30 mm köpenynek feleljen meg. Szélessége ellenben közel öt centi, azaz már-már MTB-méretű! A WTB egyben a Horizon Road Plus profilját is “tuningolta”, így a legtöbb Gravel bike vázában elfér, és még a sárnak is kellő helyet biztosít.
A Road Plus elnevezés ugyancsak találó, rímel az MTB világában virágzó “+” (plus) trendre, pontosan azt kínálja, amire a legtöbb „koskormánnyal” “montizónak” szüksége van. A találóan „Monster Cross” köpenynek elnevezett WTB Horizon mintázata összefüggő, így kemény terepen, szilárd burkolaton gyors tempót tesz lehetővé. Könnyű szerkezetet kapott, TCS-kompatibilis hajtogatós kivitelben kapható, az USA Gravel-bajnoka, Jay Petervary idéntől ezzel a WTB modellel versenyez.
A rendelkezésre álló könnyű és legendásan erős WTB 650b felnikkel párosítva újfajta kerekekkel vághatunk neki az ösvényeknek és a makadámutaknak. Minden bizonnyal többlet tapadást és kényelmez kapunk majd a Horinzon-nak köszönhetően, az amerikai márka a 29er méret elterjesztésében játszott meghatározó szerepe után a “Road Plus” kategóriában is minden bizonnyal úttörő lesz. Egyáltalán nem véletlen a visszatérő pionírszerep: a WTB innovatív márka, amely mindig a kerékpározás további lehetőségeit kutatja. Az illusztris Golden Awards díj az ipar fejlődését előre meghatározó szerep és hozzáállás elismerése.
Az Enduro szakág manapság a legnépszerűbb MTB stílus, dinamikus fejlődése a kerékpáripar minden szektorában megmutatkozik. A stílus igényei szerint tervezett kerékpárok mellett a felszerelés tekintetében is speciális megoldások szükségesek: a fejvédőknek például egyszerre kell biztosítani a fokozott védelmet és a kemény és hosszú erőpróbákhoz szükséges szellőzést is kényelmet. Az enduro stílus óriási fejlődésen ment keresztül az utóbbi 1-2 évben, amit jól mutat a megannyi megrendezésre került profi és amatőr verseny, illetve az új enduro-orientált felszerelés folyamatos áradata. Már a legnagyobb gyártók is teljes kollekciókat kínálnak a szakág számára, a sisakok terén pedig jövőre már az Uvex Jakkyl HDE jelenti az etalont.
A Uvex Team-ben hajtó Michal Prokop és Max Schumann közreműködésével kifejlesztett új kétrészes modell 14 nagy méretű szellőzőnyílással rendelkezik, rögzítése a legmodernebb Boa-rendszert kapta, a pontos illeszkedéshez két méretben lesz kapható. A lecsatolható állrész innovatív rögzítést kap, amely egyben bombabiztos szerkezet alkot, egy esetleges bukás során teljes integritást biztosít. Hozzávetőleg 20 másodpercet igényel majd az állrész fel- vagy lecsatolása.
A Jakkyl HDE kifejlesztése egy év kemény munka gyümölcse. A német biztonságtechnikai márka ennél nem is adta volna alább, lévén ebben a szakágban is a maximális biztonságra, funkcionalitásra és kényelemre törekednek. A hosszú fejlesztőfolyamat oka egyértelmű: szellőzés és a védelem biztosítása nehezen összeegyeztethető, az enduro szakág pedig pontosan ezt igényli. Emellett a sisak nem lehet „kőnehéz”, ami a Jakkyl HDE esetében ugyancsak megvalósul: a 630 grammos adat egy „kétrészes” konstrukció esetében már magában forradalmi.
A fent említett, egymást általában kizáró tulajdonságokat a német mérnökök számos innovatív megoldással egyeztették össze. Az állrész például nem hagyományos EPS habszerkezetet kap, hanem laminált üvegszálat alkalmaz, amely erősebb és ellenállóbb, illetve a tömeg „karbantartásában” is szerepet játszik. Hasonlóképp a 360 fokos Boa állító nemcsak egyszerű kezelést és a biztos tartást tesz lehetővé, hanem ugyancsak a a gramm-mániás szemléletet tükrözi. A 14 jól megtervezett nyílás a lehető legjobb szellőzést biztosítja, nem csorbítva a fejvédő alapfunkcióját, az ütés elleni védelmet. A nyílások belül légcsatornákat alkotnak, ezzel fokozva a légáramlást.
Az állrész rögzítése ugyancsak példaértékű megoldás, méltó a német mérnökök elismert szakértelméhez. A kampós-csavaros rendszer egyszerű, bombabiztos és nem utolsósorban pillekönnyű. Az egész fejvédőre jellemző a fokozott merevség, az állrész az ütés erejét pedig egyenesen a sisak felé közvetíti. Ez utóbbi felel a csillapításért, jöjjön az erőhatás felülről, hátulról vagy éppen az állrész felől.
Az Uvex Jakkyl HDE ezen flül számos apró figyelmes megoldást alkalmaz. Ilyen pldául a szemüvegpántot tartó rögzítőszem, illetve a lencséhez pontosan illeszkedő belső sildkialakítás. Mászáskor a „szemcsi” így könnyedén feltolható, megelőzve a befülledést, viszont egy mozdulattal ismét a szemre húzható. Az sem mellékes, hogy a Jakkyl HDE az állrész nélkül is teljes értékű sisak, ráadásul igen tetszetős darab, így ha a terepviszonyok nem igénylik a teljes védelmet, így is bátran viselhető. A két elem külön-külön is megvásárolható lesz.
Az Eurobike zsűri az innovatív állrész-megoldást emelte ki indoklásul a Golden Award odaítélésekor, az alacsony tömeg megvalósítása és a modularitás pedig bővíti az Uvex új sisakjának felhasználási körét. Az innováció, a funkcionalitás és az átgondolt anyagválasztás a szakértők szerint rendkívül magas szintű tervezőmunkával párosul. Az Uvex Jakkyl HDE többféle színben kerül a hazai boltokba is – lévén az Uvex forgalmazása Magyarországon már bő két évtizede jó kezekben van!
A Golden Awards mostani epizódjába ennyi fért, a holnapi folytatásban a többi Eurobike fődíjban részesült terméket járjuk körbe.