Aki lemarad, kimarad! Így summázhatnánk a friedrichshafeni kiállításon látottakat. A nagy gyártók többsége egyértelműen letette voksát a 650B kerékméret mellett. Jövő évtől – a belépő kategóriát kivéve, ami marad 26”-es kerekeken – minden árszinten találkozhatunk 27,5”-es bringákkal. A 29”-es kerékpárok természetesen továbbra is a kínálat részét képezik, de aki egy hagyományos, csúcs 26”-es versenygépre vágyik, annak alaposan körül kell majd néznie…
A 27,5”-es MTB 2012 márciusában, Nino Schurter pitermaritzburgi világkupa győzelmével került a köztudatba. Azóta elmélkedtünk már a kerékméretekről, a tavalyi Eurobike kiállításon megcsodáltuk a Focus, a Cube és a Haibike ilyen irányú fejlesztéseit, valamint összefoglaltam gondolataimat az új trenddel kapcsolatban.
Napról napra követem a külföldi szaksajtót, különös tekintettel a friss fejlesztésekre, ennek ellenére nagyon meglepődtem a németországi kiállításon látott 650B dömping kapcsán. A Rose, Merida és KTM sajtótáborokban már látszott, hogy 2014-re igen komoly erősítés lesz a gyártók részéről a közepes kerékméret terén, de nem számítottam ilyen radikális változásra. Úgy gondoltam, hogy a 26”-es bringák kifuttatása több évet vesz majd igénybe, egymás mellett kapható lesz a 3 kerékméret.
A piac azonban kegyetlen, ezt már megtapasztalták azok a cégek is, akik későn reagáltak a 29”-es bringák népszerűségének növekedésére. Egyik gyártó se akarja magát rossz helyzetbe hozni azáltal, hogy nem kínál olyan kerékpárt, amire hatalmas igény van. A célközönség pedig pont a lelkes amatőröknél kezdődik, akik látják, hogy bálványaik, Schurter és Hermida ilyen kerékmérettel versenyeznek és nem akarnak holmi ódivatú 26”-es „vacakra” felülni.
Érdekes, hogy a két legnagyobb amerikai brand, a Specialized és a Cannondale sem kínál 27,5”-es kerékpárokat jövőre. Úgy látszik, hogy az Egyesült Államokban még mindig a 29” az etalon, alapvetően elfogadott dolog arrafelé, hogy ami nagyobb, az a jobb.
Európa és Ázsia viszont nagyon fogékony az új trendre. Fontos kiemelni, hogy a 650B bringa használat közben, érzésre sokkal közelebb áll a 26”-es gépekéhez, mint a nagykerekűekhez. A 29”-es gépek előnyeit már gyakorlatilag az óvodások is kapásból sorolják. Tény, hogy magas embereknek továbbra is a „túnájnerek” jelentik az optimális választást, de egy hozzám hasonló, 180 cm-nél alacsonyabb felhasználónál több hátrány is jelentkezik. Elsőként az, hogy furán érezzük magunkat a kerekek között, egy „traktort” irányítva. Ezzel szemben a 650B használata teljesen természetesnek érződik egy megszokott 26”-es bringa után is.
Részben esztétikai dolog csak, de egy kis méretű 29”-es MTB nagyon csúnya tud lenni, ugyanis ahhoz, hogy megfelelően alacsonyra kerüljön a kormány extrém negatív fokba döntött kormányszárat kell használni, amit azért az irányíthatóságon is megérezni. Eljönnek még problémaként a nagykerekűeknél a következők: rosszabb gyorsíthatóság, kezdők számára túlságosan nehéz áttételek, és amit én nagyon nem kedvelek, a játékosság és az agilitás hiánya. Hozzá kell tenni, ezeken a területeken sokat fejlődtek a 29”-es bringák az elmúlt időszakban. A Demo Day során volt alkalmam olyan típust kipróbálni, amit szívesen látnék a garázsban, hamarosan jelentkezünk a beszámolóval…
De miért nem jó a megszokott 26”-es? Miért ne lenne jó, ha több mint 20 évig jó volt?
Véleményem szerint nem lehet azt kijelenteni, hogy egyik kerékméret jobb a másiknál. A 27,5”-es kerekek előnyei a régi MTB mérettel szemben, hogy azonos szélesség mellett nagyobb stabilitást biztosítanak kanyarokban és emelkedőkön egyaránt (középcsapágy vonala lejjebb van az agyak tengelyvonalához képest), viszont érzésre nincs szignifikáns különbség. A fenti kérdésekre tehát legjobb válasz egy kérdés. Miért ne legyen olyan bringánk, amivel esetleg gyorsabbak tudunk lenni, de az élmény faktor ugyanúgy megmarad?
Ami miatt még jolly joker lehet a 650B méret, hogy hosszú rugóutas fullyk is készíthetők ilyen kerékméret mellett. A 29”-es össztelós gépeknek van egy határa, nem véletlen, hogy a gravity szakágakban (freeride, dh) nem terjedtek el. A 27,5”-es bringák viszont már gyakorlatilag uralják a frissen felvirágoztatott Enduro World Series versenyeit. Az ilyen versenyekre optimális 160 mm rugóút egy 650B kerékkel és egy XX1 vagy X01 szettel tökéletes kombinációt nyújt.
Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni a 650B specifikus alkatrész ellátottságot. Középkategóriától kezdve gyakorlatilag bármi elérhető. Nincs az, mint a „túnájnerezés” hajnalán, hogy erősebb trekking felniket használtak a nagykerekű mániások és volt 3 fajta MTB gumi, amit nagy nehezen be lehetett szerezni.
Ha akarjuk, alkatrészenként is össze tudjuk építeni vágyaink 27,5”-es kétkerekűjét. Váz, villa, kerekek, gumik, azok az összetevők, amikből spéci darab kell. Nézzük sorban! Váz gyakorlatilag a 3 legelterjedtebb alapanyagból kapható lesz.
Acélból Ritchey bácsi remekműve, vagy az egyelőre még prototípus stádiumban levő, de igencsak bíztató Woodlands, aluból szintén lesz Woodlands vagy akár Merida, karbonból pedig szinte bármi, KTM-től kezdve Giant XTC-n keresztül akár egy méregdrága és egyedi Storck-ig.
Érdekesség a fenti Giant XC-vázon, hogy amíg 26″-es bringáknál korábban nem volt divat cross-country kategóriában az átmenőtengely, a 27,5″-es méretnél – hiába áll közelebb a 26-hoz, mint a 29-hez – már felbukkan hátul is a nagyobb stabilitást adó átmenőtengely.
Teleszkópok tekintetében szintén teljes a paletta. Kerekekből egyelőre a komplett szettek, amik inkább elérhetőek, de hamarosan a fűzött kerekek szerelmesei is megtalálhatják majd kedvenceiket a 650B felnik között is.
Gumikból teljes a kánaán, minden van, ami az eddig megszokott méretekben is volt. Idén a Schwalbe járt élen a 650B méretben, jövőre például a Continental és a WTB is több köpenyt kínál:
Nekem is emészteni kell még, furcsa leírni, de úgy tűnik, a 26″-es kerékméret megmarad a belépő szintű bringákon és a 27,5″ a közeli jövő!