Az Eurobike-os nézelődést a Syncros, a DT, a Thomson és a VDO standján folytatnánk. Lesz itt minden, mi szem-szájnak ingere: vadiúj kerékszettek, karbon felnik, atombiztos stucnik és még számtalan más érdekesség…
A Syncros-nak is van már karbon felnije, az FL25, mely 25 mm széles és kizárólag 28 furatos verzióban érhető el. Tömege 325 gramm. A gyártó XC, maraton és All-Mountain felhasználásra ajánlja.
Sok más céghez hasonlóan a Syncros is előállt egy karbon merevvilával, az FL Carbonnal, mely full karbon konstrukció tárcsafékes kivitelben. A tárcsakonzol az IS szabányt követi. A legtöbb jelenleg általam ismert villától eltérően a papucs egy darabból készült a szárakkal. A termék újdonsága miatt sajnos közelebbi információkat nem sikerült megtudnom róla.
Ez itt a Syncros egy új nyerge. Nekem nagyon a Selle Italia utánérzésnek tűnik, főleg ezzel a kis karbon ablakocskával. Szerintem nagyon erőltetett ez a „mutassuk, hogy karbon” design, de ízlések és pofonok. A nyereg amúgy karbon sínnel is büszkélkedhet.
Sok cég próbálkozik új, érdekesnek tűnő felületkezelésekkel, a Syncros próbálkozása az FL kormányszáruk feldobására véleményem szerint a legszebbek közül való.
Ha már felületkezelés… Sokan a retróban látják a jövőt, és ennek szellemében újra elővették az ezüst polírt. A Syncros azért egy kis dizájnt adott a dolognak, és a polírozás is olyan tükörpolír, hogy a légy is elcsúszna rajta. A képen az FR alkatrészcsaládjuk díszeleg az új köntösben a Lo-Ball stucni társaságában. A képen látható FR 31 kormány szélessége egyébként 790 mm (!) és 315 grammot nyom.
Ilyen egy Syncros agy kettévágva. Jobban szemügyre véve tisztességes tengelyátmérővel szembesülhetünk. Szintén teljesen új modellről van szó, így részletekkel csak később tudunk szolgálni.
A Meathook pedál ugyan nem teljesen új, de a „Cedric Gracia Signature Edition” dizájn azért dob rajta a kicsit. Három csapágy dolgozik benne, tömege 490 gramm páronként.
A DT viszonylag új kerékszett családja a Tricon, mely egy új küllőfűzési módot jelent a svájci gyártónál. Már időszerű volt, mert a DT nagyon sokáig kitartott a hagyományos hajlított fejű küllők és a hagyományos küllőperem mellett, miközben más cégek már rég egyenes küllőkkel és mindenféle spéci agytestekkel dolgoztak. Ez az új rendszer egyszerre több kerékszettben – úgy országúti, mint montis – visszaköszön.
Egy ilyen agy egy aszfaltos kerékből (RR 1450) kicsit közelebbről. Igazából ez egy egykeresztes-radiális vegyes fűzésminta, amiben minden harmadik küllő radiálisan fut a felnibe. A gyártó szerint így ideálisan tudják kombinálni a merevséget és a csavaró erőkkel szembeni ellenálló képességet.
Most már DT kínálatában is szerepel magas profilú karbon felnis aero kerék. Ez itt az RRC880R. Az RR a Road Racinget jelöli, a C a carbon-t, a 880 pedig a kerék 880 grammos tömegét. Profilmagassága 66 mm, de létezik 32 és 46 mm-es verzióban is kicsit kedvezőbb tömeggel. Ezen kerekek mindegyike elérhető peremes- és szingós verzióban egyaránt.
A fenti kerék párja lehet ez a telikerék, az RRC1055 Disc. Tömege 1050 gramm.
Full karbon felnikonstrukció szintén a DT előadásában, ráadásul peremes kivitelben. Szerencsére egyre több cég palettáján jelenik meg az ilyen peremes karbonkerék / felni, így élvezhetjük a karbon nyújtotta előnyöket a szingós kerék hétköznapi használata során jelentkező hátrányok nélkül.
A DT egyre bővíti villapalettáját, próbál nyitni az elérhetőbb áru termékek felé is. Ez itt az XMM110-es villa, azaz Cross Mountain Magnesium 110 mm-t mozgó verzióban. A képen jól látszik az új, megerősített váll, a „Torsion Box”. Magnézium láb, alu váll, villavállról kapcsolható Lockout és „Tapered” azaz alul 1,5”-os nyak jellemzik e földi halandók pénztárcájához szabott villát.
…és a kakukktojás. Egy merevvilla, az XRR (Cross Race Rigid”). Ugyanazzal a vállal készül, mint a XC/maraton villáik. Kétféle hosszban (445 és 470 mm) létezik, így mind a 26”-os, mind a 29”-os bringákhoz válaszható. Teljesen karbon, kivéve a magnéziumból készült papucsokat. Tömege: 585, illetve 595 gramm.
Az XRM 100, vagyis a „Cross Race Magnesium” modell magnézium külső szárakkal, 100 mm-es úttal. Kicsit szokni kell a DT egyre bővülő rövidítés készletét, de egy idő után átlátható. Itt is befigyel az új külsőszár és a csavarásnak jobban ellenálló fékhíd, a több vásárló által is vállalható ár elérése érdekében a váll is „csak” alu. Szerintem a színkombinációja is különleges. Azért a „Swiss Design” matrica sejtet valamit a tervezés helyén kívül a gyártás helyéről is, vagyis hogy talán nem Svájc az. A villa tömege 1550 g.
Az a finom kis karbon váll közelről. Üreges a jobb merevség/tömeg arány kedvéért, plusz gyönyörű szép a kidolgozása is.
És a magyarázat, miért is vannak ott a csíkok a XRC100-as DT villákon: az XC világbajnok Nino Schurtert is ilyen villa segítette a győzelem megszerzésében.
Már a DT is kínál a nagykerekűek rajongóinak felnit: az X-470 nevéhez méltón 470 grammot nyom, 24 mm széles és 17,7 magas profillal rendelkezik, tehát elég kiegyensúlyozott opciót jelent komoly 29-es gép építéséhez.
A Thomson cég jobbára a már bevált termékeit gyártja továbbra is, pár újdonsággal állt csupán elő. Ilyen például a képen látható BMX kormányszáruk 6 csavaros (!) előlappal, 22,2 mm-es kormánybefogóval, 255g-os tömeggel. Tervezésekor az elsődleges cél a megbízhatóság volt.
A Thomson kormányszárkínálata: Elite, Elite X2, Elite X4 különböző verziói. Relatíve ritkán újítanak, de rajtuk ezt nem szokták nagyon számon kérni, mert amit csinálnak, az évekig megállja a helyét.
Duplavállas villák felső vállába rögzíthető kormányszár még mindig a Thomsontól, szokásukhoz híven egy nagydarab alu tömbből kifaragva.
A VDO X szériája az igazi németes technokrata dizájnvonalat követ. A DW jelzésű modellek vezeték nélküli kivitelűek, és történetesen digitális jelátvitelt alkalmaznak a külső zavarótényezők kizárására. Így elkerülhető más bringások akár hasonló jeladóival történő interferencia is, ráadásul ugyanazt az órát több kerékpáron használva képesek a különböző kerékméretű kerékpárok automatikus felismerésére is.
A Syncros, DT, Thomson és VDO termékek hazai forgalmazója a Boneshaker Kft., www.boneshaker.hu.
Szöveg és fotó: Gajdov Géza
(x)