fbpx

Élőben a formabontó váltószettek: a hidraulikus Rotor Uno

Hasonlóan a SRAM vezeték nélküli elektromos váltórendszeréhez, az Eurobike-on a spanyol Rotor is állványra szerelte legfőbb újdonságát, a Rotor Uno hidraulikus szettet, amit mi is kipróbáltunk.

Ami elsőre feltűnik, hogy teljes országúti alkatrészcsaládot kínál így a Rotor, kiegészítve Magura hidraulikus fékekkel. A fékváltókarok hidraulikus kábelekkel dolgoznak, mind a fékek, mind a váltók szempontjából, előbbiekből természetesen felni- és tárcsafékes országútikhoz is választható lesz Magura fékszett.

rotor_uno_1

Kompatibilitás szempontjából egyébként pont a fékekkel kapcsolatban merült fel a kérdés, hogy a viszonylag nagy átmérőjű hidraulikus fékkábeleket mennyire lesz egyszerű beszerelni a belső kábelvezetésű vázakba, vagy akár a külső megakasztókkal készülő országúti vázakba. Van-e a Rotor cégnek akkora befolyása, hogy egyes vázgyártók esetleg tudatosan odafigyeljenek a kompatibilitásra?

A váltók hidraulikus kábeleivel talán egyszerűbb dolguk lesz a szerelőknek, ezek ugyanis lényegesen kisebb átmérőjűek a fékkábeleknél (3 mm átmérőjűek), ránézésre a legtöbb vázon belüli elvezetéssel ez kompatibilis lesz. (És azt sem szabad elfelejteni, hogy ha komoly hajlítás van egy hidraulikus kábelben, az nem megy úgy a működés rovására, mint a mechanikus bowdeneknél.) Persze a hidraulikus vezetékek szerelése mindig bonyolultabb, ha már összeállt a rendszer, csak légtelenítéssel lehet bontani és újra összekötni.

rotor_uno_2

A váltó mechanikája szempontjából a legfőbb érdekesség, hogy a pozícionáló szerkezet nem a fékváltókarokban (mint az összes gyártó mechanikus váltórendszerében), hanem a hátsó váltón kapott helyet. Ez a megoldás így azt is lehetővé teszi, hogy a hidraulikus rendszer meghibásodása esetén kiválasszunk hátul egy fokozatot – manuálisan, egy kis pöcökkel lehet beállítani – és ezzel eljussunk hazáig, vagy a legközelebbi szerelőig, aki képes megbirkózni a Rotor Uno javításával.

rotor_uno_3A fékváltókarok egyébként a SRAM Double Tap elvén működnek, vagyis a fékváltókaron egy kattintással kisebb fogra, dupla kattintással nagyobb fogra tehetjük a láncot. Személy szerint ezt a rendszert a SRAM szetteknél sem kedvelem, de a Rotor – mondjuk ki – még rosszabb, sokkal nagyobb erő kell a működtetéséhez, szinte nehézkesen működik. Óriási csalódás ez, hiszen pont azt várnánk egy hidraulikus szettől, hogy – mint a fékeknél – gyakorlatilag nem kell erőt kifejteni a váltáshoz.

Amikor közösségi oldalán a Rotor fellebbentette a fátylat a hidraulikus szettről, azt olvashattuk, hogy 6 éves fejlesztőmunka előzte meg a Rotor Uno elkészültét. Valahol itt van a kutya elásva és érthetjük meg, hogy gyakorlatilag már megszületése pillanatában elavult lett. Nehéz elképzelni, hogy alternatív megoldásként versenyre kelhet az elektronikus váltórendszerekkel, melyek azóta nagy teret hódítottak a felső kategóriás országútik piacán.

Ha más nem, annyi haszna már biztosan volt az elsősorban hajtókarjairól híres Rotornak, hogy beszélnek róluk, és a Shimano, valamint a SRAM részéről is odamentek a standra gratulálni, hogy képesek voltak működőképesen megcsinálni a kerékpár legösszetettebb rendszerét. Piacra várhatóan valamikor 2016-ben kerülhet a Rotor Uno, az árról nincs egyelőre információnk és gyári tömegadatok sem érhetők el még.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo