Európa-bajnokságon szerepeltek utánpótlás korú pályakerékpárosaink, az eredmények értékelésére Pataki Ibolya szakvezetőt kértük meg.
A Millenáris Velodróm – ha minden a tervek szerint halad – jövőre már bontási terület terület lehet, hogy a helyén új fedett kerékpáros pálya épülhessen. Ez mindenképpen új lendületet adhat a kerékpározásnak, nem csak a pályás szakágnak, ami az elmúlt években szinte nem is létezett hazánkban, Szalontay Sándor egyedül vívja szélmalom harcát, s ér el ehhez képest figyelemre méltó eredményeket. Klubszinten a BVSC-Zugló szakosztályában folyik specifikus felkészülés, a fiatalokat Pataki Ibolya kíséri rendszeresen versenyekre és edzőtáborokba. Az Európa-bajnokságon a világ elitjével találkoztak utánpótlás versenyzőink, ha végigtekintjük az eredménylistákat, az élmezőnytől messze vagyunk, ugyanakkor a gyér bázisból is kiemelkedik egy-két tehetséges fiatal, ami azt mutatja, hogy megfelelő munkával, koncepcióval hosszú távon lehetne kinevelni Magyarországról is jó versenyzőket, pláne ha pár éven belül megfelelő pálya is rendelkezésre állna.
Bikemag: Elsőként arra kérnélek, értékeljük az Eb-t abból a szempontból, hogy hol tartunk most a nemzetközi élmezőnyhöz képest?
Pataki Ibolya: Az európai élmezőny a világ élmezőnyét jelenti, az U23-as 4000 m-es svájci Stefan a felnőtt vb-n is dobogós volt egy éve, az U23-as francia Boudat Thomas az omnium világbajnok, a keirines orosz Nikita Shursin 200 m-es ideje 09.943. Így csak pár példával alátámasztva, a világ élvonala Európa élvonala. A most elért eredmények a magyar pálya sport folyamatos fejlődését támasztják alá.
A 200 m-es ifi női idők, melyek szintén magyar csúcsok, előbb Johannáé majd Zsuzsié, Szabolcsi Szilvi óta nem látott idők. Az 500 m-es új csúcs Antal Zsuzsitól kimagasló magyar eredmény és bár az élvonal idejétől elmarad, de nem behozhatatlanul. Továbbá 21 éve nem futott magyar lány hasonlót sem.
Filutás Viktor 3000 m-es ideje 3mp-vel marad el Lovassy 2006-os csúcsától, melyet a WCC-ben töltött ideje alatt futotta. Holló Botond 4000 m-es ideje kifejezetten bíztató, a fejlődési rátáját nézve. Lődi Áron 200 m-es ideje is rég, Barkóczi óta nem látott ifi idő. Lényeg, hogy sportolóink a hazai körülményekből maximálisan kihozható eredményeket hozták és hozzák. Vannak versenyszámok, amiben igenis ott a helyünk az európai mezőnyben.
Bikemag: Milyen rendszerben, körülmények között dolgoztok most pályán, lévén a Millenáris már szinte alkalmatlan komoly munkára?
Pataki Ibolya: Nos, a Millenáris már-már csak kiegészítő edzésekre használható. Így az országúton és a konditeremben eltöltött edzések mellett az alap munkát tudjuk elvégezni a Millin. Az év elején az MKSZSZ támogatásával a kibővített pálya válogatott Tatán edzőtáborozott. A tervek szerint szerettük volna vidékről is a tehetségeket a pályára hozni és versenyeztetni. Sok tehetséges fiatal van még, akik csak országúton versenyeznek, míg a pálya válogatottal kimagasló nemzetközi eredmények elérésére lenne lehetőségük. Ezen versenyzők pályára hozása még mindig cél, a szövetség és vezetősége szeretné ezt a programot teljesen kiépíteni és a pályasportot magasabb szintre emelni. Hisz a Magyar kerékpár sport mindenkori legnagyobb eredményeit a pályán érte el az elmúlt 100 évben.
Jelenleg szűk 8 fős pálya kerettel dolgozunk. 7 fő ebből rendszeresen közösen edz és versenyez, Holló Botond, Lovassy Kristián, Lődi Áron, Filutás Viktor, Király Mónika, Borissza Johanna, Antal Zsuzsanna. Szalontay Sándor egyéni munkával készül a külföldi versenyre, így az EB-re is. Bécsben edzünk, a versenykerekeinket a Millenárisra már be se merjük tenni, nehogy bajuk essen, nem beszélve az első telikerékről, amit a szélben nem is lehet használni. A bécsi edzéseket teljes egészében a BVSC-Zugló fizeti, mind a pálya díját, mind a versenyzők utaztatását. A felkészülő versenyek költségei és a felszerelések, kerékpárok és kerekek fa pályás gumik költségei egy az egyben a BVSC-t terhelik. Szalontay Sándor versenyeztetését és felkészülését, a felszerelése egy részét Szövetség biztosítja.
A pálya válogatott munkáját én irányítom, teljesen ingyen, a versenyekre való utazási költséget is magam fizetem. Az Európa-bajnokságra való kiutazásom költségét is magamnak kellet fizetnem, hogy a válogatottat ellássam.
Bikemag: Van reális esély ilyen keretek között fejlődésre?
Pataki Ibolya: Mint már mondtam, versenyzőink dinamikusan fejlődnek és nem kevesebbek kontinens-ellenfeleiknél. Szalontay Sándor folyamatosan jobb és jobb eredményeket ér el. Az ifi lány kettős Zsuzsi és Johanna még sok jó meglepetést fog okozni. Filutás Viktorban még vannak tartalékok, amiket ki lehet hozni. Továbbá vannak az utolsó éves serdülők, akik jövőre már akár Eb-résztvevők is lehetnek.
Bikemag: Mi a helyzet az új pálya építésével? Meddig maradunk pálya nélkül?
Pataki Ibolya: Az új pálya építése elvileg, tudomásom szerint 2015. 06. hóban kezdődik, a pálya területe 05. hótól lesz építési terület. Az átadás ideje 2017. december. Ezen idő alatt a pályasport élete nem áll meg, az elnökség már tárgyalja a lehetőségeket és több program is kidolgozásra került az átmeneti időszakra.
Bikemag: Mi kell még hozzá, hogy elindulhasson valami felfelé?
Pataki Ibolya: Nagy szükségünk lenne a jobb körülményekre, a technikai fejlesztésre, mert a BVSC nem tudja csak egymaga ellátni a válogatott keretet. Fedett pálya nélkül a fejlődés döcögősebb, de nem lehetetlen. Amennyiben lehetőség lenne a válogatottat egy teljes évi program keretében folyamatosan versenyeztetni, a fejlődés ugrásszerű lehetne. Fontos a kerékpáros közösség egységes hite a sportolókban és az összetartás, a sportolóink ön és megbecsülése.
Bikemag: Sok sikert kívánunk a megvalósuláshoz!
.