Nem értem, hogy jött szóba a névválasztásnál a maró matéria. Ez az MTB a semleges pH megtestesítője, a kémcsövekkel kimért alapanyagok egyensúlyának mintája.
Marcus Pürner egyetemistaként vágott bele a kerékpáripar meghódításába az 1990-es évek elején, a mountain bike szakág elterjedésének kezdetén. Több, mára gigantikussá fejlődő német vállalathoz hasonlóan ő is egy konténernyi biciklit rendelt Ázsiából, majd ezeket édesapja 50 négyzetméteres garázsában összeszerelve gyorsan túladott rajtuk. Napjainkban egy olyan cég vezérigazgatója, ami évente több mint félmillió kerékpárt ad el az európai piacon, és nevét mindenki ismeri. A CUBE márkanév 1993-ra datálható, azóta komoly elismerésre tett szert a kerékpárosok körében.
Német márka lévén a minőségre és a jó ár-érték arányra helyezik a hangsúlyt, azon kevesek közé tartoznak, akik a hagyományos értékesítési rendszert megtartva hasonló összegért kínálják portékáikat, mint a csomagküldős (consumer direct) oldalak.
Az ár alacsonyan tartásában szerepe van annak, hogy értékrendjük szerint a termék minősége és műszaki tartalma magáért beszél, marketing és imázs építő kiadásaik a legnagyobb amerikai márkákhoz képest elenyészőek. Ettől függetlenül természetesen jelen vannak a versenysportban, a CUBE Action Team révén az EWS sorozatban érnek el szép eredményeket, Nicolas Lau és Greg Callaghan is egy-egy Stereo-t nyúznak a legkeményebb pályákon. Az idei évben a Tour de France mezőnyében is találkozhattunk CUBE gépekkel, a Wanty-Group Gobert alakulatát ugyanis a németek látják el kerékpárokkal.
A piaci tortából jelentős szeletet hasít ki a túrázásra és hétvégi szabadidős sportolásra vásárolt bringák szegmense. Ennek a kategóriának a csúcsát képviseli az ACID modell, 1000 € környéki ajánlott fogyasztói árral, igényes alumínium vázzal és a legújabb 2×11 sebességes váltórendszerrel.
Váz
Vázanyag tekintetében 6061-es alumínium ötvözetre esett a CUBE mérnökeinek választása, a csöveket mechanikai alakítások során már a terheléseknek megfelelően formázzák, majd hőkezelésnek is alávetnek a szilárdság növelése érdekében.
A modern bringákra jellemzően a váltók kábeleinek elvezetését már a vázon belül oldották meg, viszont megmaradt a hagyományos, hengeres 1-1/8”-os fejcső és a gyorszáras hátsó papucs is. A középcsapágy alumínium vázaknál preferált módon hagyományos menetes, így furcsa zajoktól sok év használat múltán sem kell majd tartani.
A hátsó fék konzolja még az IS szabványt követi, viszont már a láncvillán kapott helyet, így egyrészt letisztultabb az összkép, másrészt nem igényelt speciális megerősítést a támvilla. Különös extra a CUBE által kifejlesztett speciális kitámasztó tartó.
Az ACID vázmérettől függően kétféle kerékmérettel kapható, a 14”-es és 16”-os vázakhoz 650B, míg 19”-es méret felett 29”-es kerekekhez tervezték a bringákat. Annál a testmagasságnál (170-175 cm), ahol egyrészt valószínűleg a legtöbb kerékpárt adják el, másrészt a kisebb és a nagyobb kerékméret előnyei és hátrányai kiegyenlítik egymást, a vásárlókra bízták a választást, a 17”-es 29 er és a 18”-es 650B közül. Az eplényi teszt során utóbbit volt szerencsénk kipróbálni.
Már a beállítás során feltűnt, hogy az általam megszokott geometriához képest az ACID nagyon rövid és viszonylag magas építésű. Ez egyértelműen a túrázásra alkalmas gépek sajátossága, lehetővé teszi a felegyenesedett üléspozíciót, ami kevésbé terheli a hátat és a vállakat. Olyanoknak is ajánlható, akik valamilyen sérülésből kifolyólag mobilitási gondokkal küzdenek, vagy akár némi túlsúlytól szeretnének megszabadulni és ehhez a kerékpározást választották. Menettulajdonságok szempontjából is a stabilitás és a kiszámítható viselkedés volt a prioritás.
A festés minősége tökéletes, üde színfont a fekete bringák korában ez a babakék-narancs színkombináció. Külön elismerés jár azért, hogy a vázat a kritikus helyeken gyárilag védőfóliával látták el, legyen az a láncvilla vagy az alsócső alja.
Felszereltség
Igencsak kitettek magukért a termékmenedzserek, hogy ezért az árért ilyen felszereltséget sikerült összehozniuk.
A levegős rugózású Rock Shox Recon villa könnyedén személyre szabható, a kamrában lévő nyomás mellett, az RS villákon megszokott módon, a jobb szár alján állítható a visszaút-csillapítás. A kormányon elhelyezett karral le is zárható a villa, így nem mozog feleslegesen, ha kiállva mászunk aszfalton. Egyedüli hátrányként azt említeném, hogy gyorszáras agyat fogad.
2×11 sebességes Shimano szett található a bringán, melynek legtöbb eleme a 7000-es szériájú SLX alkatrészcsaládból került ki. Nyilván nem maradhatott el a szemet mágnesként vonzó XT hátsóváltó, személy szerint viszont nagyobb érdeklődéssel vizslattam a szérián kívüli MT700-as hajtóművet. A leendő tulajdonosoknak nem kell aggódni, ugyanis műszakilag abszolút hozza az SLX szintet, sőt az alumínium kistányérnak köszönhetően pár grammal könnyebb is. A váltási érzet kiváló, mind a hátsó váltó, mind pedig az átdobó tökéletesen, finoman működnek és terhelés alatti kínzás során sem bizonytalanodik el a rendszer. A 36/26-os lánctányérok mellé egy 11-42-es sor került fel, így a meredek mászásokon sem az áttételt kell okolni, ha nem jutnánk fel.
A fékek bizony pár polccal lejjebbről kerültek elő, mint a hajtás elemei, de feladatukat tökéletesen ellátják. Ha a „félmillás” karbon Reaction esetén elégnek bizonyultak a BR-M315-ös hidraulikus tárcsafékek, akkor itt sem érheti őket panasz. Ráadásul elöl 180 mm-es a tárcsa, így hosszú, meredek lejtőkön is lehet kapaszkodni a fékkarba.
Kerekek tekintetében a tartósság lehetett a fő szempont, a kónuszos Shimano Deore agyakat Alexrims felnikbe fűzték hagyományos 2 mm-es fekete küllőket felhasználva, három kereszt mintára. Érdekesség, hogy a CUBE saját gyárában, Németországban fűzi ezeket a kerekeket a jobb és konstans gyártási minőség érdekében.
A Schwalbe Smart Sam gumik terepen túrázásra termettek, ráadásul a ballonosabb 2.25”-ös változat került fel.
A kiegészítők mind CUBE saját márkás termékek, kifejezetten igényesek és illenek is a bringa összképéhez. Kellően széles a kormány és a nyeregcső sem a beállíthatatlan egycsavaros kialakítású.
Menet közben
Mivel magasságomhoz képest rövid lábakkal és hosszú karokkal rendelkezem, már az ACID testre szabása során érezhető volt, hogy ezt a rövid és – a kormánycsapágy kónikus felső csészéje miatt magas – bringát nem az én testalkatomhoz tervezték. Pedig a geometria táblázat alapján egyértelműen erre a méretre van szükségem. Ellenben közvetlen környezetemben is ismerek több olyan bringást, akinek jobban működne ez az üléshelyzet, mint a kormányra görnyedős XC pozitúra.
Az aszfaltos úton felfelé, lezárt villával meglehetősen effektíven lehetett vele haladni, még kiállva sem mozgott be a teleszkóp. A rövid, saras átkötő szakasz megmutatta, hogy nem az agilitás az ACID legnagyobb értéke, de az azt követő hosszabb murvás mászáson bizonyította, hogy hatékony társ az emelkedők leküzdésében. Nem az a bringa, aminek nyergéből kiállva próbáljuk meg kipréselni magunkból az utolsó wattokat is, sokkal inkább a kerékpározás, mint természetben űzhető szabadidős tevékenység szépségét élvezzük egy napsütéses hétvégi délutánon.
Az XC pálya lejtője csak tovább erősítette bennem ezt a tézist. Félreértés ne essék, bőven teljesíthető a nyomvonal az ACID nyergében, de valahogy nem ösztökélt arra, hogy a legjobbamat hozzam ki magamból lefelé, különösen a köves és gyökeres szakaszokon.
Amit kiemelnék, hogy az összeszerelési minőség példás, tökéletes volt a váltórendszer, nem „ciceregtek” a fékek és egyéb gyanús zajokat se hallatott magából a gép. Kifejezetten ajánlható olyan MTB-t keresőknek, akik nem kompetitív hozzáállással közelítenek a kerékpározáshoz, viszont szeretnének egy kifejezetten jól felszerelt, igényesen összerakott hegyikerékpárt meglehetősen kedvező áron.
Infobox
Bővebb információ a forgalmazó oldalán:
CUBE Acid 2X Blue’n’flashorange
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 3 év
Vázméretek
27,5″: 14″/16″/18″(tesztelt)
29″: 17″/19″/21″/23″
Ajánlott fogyasztói ár: 319 990 Ft
Specifikáció
Váz: CUBE Acid 27,5″ Aluminium Lite
Villa: Rock Shox Recon Silver
– 100 mm út
– levegős rugózás
– kormányról zárható lockout
Kormány: CUBE Rise Trail
– 31,8 mm-es befogó
– 680 mm szélesség
Kormányszár: CUBE Performance Stem Pro
Markolat: CUBE Performance Grip
Nyeregcső: CUBE Performance Post, 27,2 mm
Nyeregcső bilincs: CUBE Varioclose, 31,8 mm
Nyereg: CUBE Active 1.1
Fékek: Shimano BR-M315 hidraulikus tárcsafék
Féktárcsák: Shimano SM-RT53 180mm/160mm
Váltókarok: Shimano SLX SL-M7000 2×11
Első átdobó: Shimano SLX FD-M7025-H Downswing
Hátsó váltó: Shimano XT RD-M8000 SGS Shadow Plus hosszú kanalas
Lánckeréksor: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T
Lánc: Shimano CN-HG-601 11s
Hajtómű: Shimano FC-MT700 36/26
Középcsapágy: Shimano BB-MT800
Első agy: Shimano Deore HB-M615, Centerlock, gyorszáras
Hátsó agy: Shimano Deore FH-M615, Centerlock, gyorszáras
Felnik: CUBE ZX20 alumínium (Alexrims), ETRTO 584×20
Küllők: 2 mm fekete, réz anyákkal
Gumik: Schwalbe Smart Sam Active 27,5″x2,25″
Mért tömeg: 13,4 kg (pedál nélkül)
Geometria